Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 Herrergud, man har da ufattelige valgmuligheter utenom, men selvfølgelig får foreldre ro med litt sentralstimulerende......til de små "urolige"
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 JEG har vokst opp med adhd, ingen medisinering pga jeg fikk dessverre ikke diagnosen før jeg var 33 år!! enn om jeg hadde fått hjelp som barn! men enig i at ritalin er noe av det siste jeg ville gitt mine barn! går på det selv nå, å FY for noen bivirkninger.. er oppe i 4 tab pr dag nå, å skal øke opp i løpet av uka igjen. syns ikke de hjelper noe enda da. så frykter det ender opp med store doser! føler meg skitten med all den medisinen! skal over på alternativ beh når jeg har fått roet ned det vannvittige stresset mitt..
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #3 Skrevet 16. mars 2009 "Pøser på med Ritalin". Tror du man får kjøpt det på super'n, kanskje? Og hvor god kunnskap har du om ADHD?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 Til HI: hmmmm... hvilke reelle valgmuligheter er der, da? Og hva mener du Ritalin blir brukt for? Og hvordan virker det på de som trenger det? Hvilken urolighet i de små er det du sikter til? Og hvem er det som pøser på med Ritalin til de unger?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 Nok til å vite at foreldrene kan si mg de har ikke holder mål slik at en høyner dosen. De er lettere å få tak i ritalin av legen enn øyedråper mot øyekatarr.
Cat.68 Skrevet 16. mars 2009 #6 Skrevet 16. mars 2009 Hehehe. Ja lenge leve uvitenheten. prøvd å strekke halsen litt høyere en over terskelkanten hi?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #7 Skrevet 16. mars 2009 Reelle? Hva annser du som reelle hvis du ikke har prøvd? Du har et godt spekter å velge alternative metoder som kan prøves ut og en hel del andre ting, men så klart......DET er kanskje ikke så reelle for enkelte siden legen ikke nevner dette!? Du kan ikke dokumentere at ritalin fungerer noe bedre enn andre ting! Bare pga foreldre, lærere ser et barn roer seg ned så fungerer det, langtidsvirkningene har ingen ville ta rede på verken leger eller foreldre, men pytt pytt vi pøser dette bare på ungene alikevel. Hvis du ikke er oppegående nok til å vite hvem som pøser på hva så bør du ta for deg søkefunksjonen og søke på hvem som sitter med makten til ritalin. Hi
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #8 Skrevet 16. mars 2009 Cat............ Selvom du kan skryte på deg adhd til din sønn og medikamenter så kan jeg si med hånden på hjertet at min vitend innenfor adhd er nok langt mer og nøye enn din cat. Som sagt så er det en del andre som leser og studerer mer enn bare pakkningsvedlegget!! Hi
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #9 Skrevet 16. mars 2009 Jeg har ikke så mye kunnskap om adhd, men jeg trodde da jaggu meg ikke at ritalin var det enkleste å få hos legen.. Trodde du måtte gjennom tester hoss PPT, lege og andre ting før du fikk stilt diagnosen adhd.. og da- da kan du få ritalin..
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #10 Skrevet 16. mars 2009 Ja du tror rett lille venn, men jeg skal fortelle deg enda en ny ting er at pga køsystemet i dagens helsesamfunn så oppretter de krisetimer hos en såkalt områdeped. som kan stille en diagnose i løpet av en time selv om han ikke kjenner deg eller barnet fra før....så lille venn, det er ikke alltid så innviklet som det høres ut som:-) Hi
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #11 Skrevet 16. mars 2009 Hva vet du om hva som er prøvd, utenom Ritalin? Det sa jeg ingenting om;) Hvor kan du vise meg at der ikke er dokumentert langtidsvirkningene av Ritalin? Dette er en medisin som har blitt brukt i over 70 år nå(lenger enn antibiotika og penicillin), så bruken er ikke ny om det var det du trodde;) Og det at Ritalin virker, sier jo barna selv, og også voksne som bruker det. Hva er da problemet ditt? Jeg ser hva medisinen gjør, og det er dokumentasjon nok for meg. Du får heller vise meg det motsatte;) Jeg driter også i hvem som sitter med makten ang Ritalin. Det er ikke den jeg er ute etter, men om der er god virkning av medisinen til formålet den er ment for, så er jeg fornøyd. Jeg lar ikke være å gi barn medisin, bare fordi at noen kan tjene penger på det. Da kan vi heller ikke spise mat, for noen vil alltid tjene penger på det, også. Bare se på Rimi og Rema. Og når det kommer til ADHD, så er medisinering med Ritalin uten andre tiltak bortkastet..... En ting vil jeg anbefale deg; lær mye, mye mer om ADHD. Du kan ingenting, ser jeg.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #12 Skrevet 16. mars 2009 Jeg har nok studert adhd/medisinering lengere enn du har mottat stønader. Dokumentert? Haha.....Kom gjerne med dokumentasjone hvor det forteller at ritalin ikke skader hjernefunksjonen i den lange tid. Vis meg gjerne dokumentasjon hvor de viser til at ritalin ble brukt ved adhd for 70 år siden er du snill........:-) Du ser hva du ønsker å se du. Her og nå! Ikke om 20 år når barnet er ødelagt innvendig, men men det er jo ditt barn......og din samvittighet heldigvis.... Hva drar du Rimi og Rema inn for? Mye du ikke ser tydelig:-( Hi
Kristilina83 2blå+blå spire Skrevet 16. mars 2009 #13 Skrevet 16. mars 2009 Føler nesten jeg må si noe her jeg... Jeg har selv en gutt som blir 7 år nå og han har konsentrasjons og oppmerksomhetsvansker som vi kaller det eller stempele ADHD som de fleste bruker. Vi var heldig med at dette ble oppdaget før skolen startet så han fikk hjelp, god hjelp til å få en god start på skolen. Vi har prøvd ut ritalin og tro meg når Din 6 år gamle gutt sier etter første tabbeletten " herregud mamma kor deilig det e å ha en tanke i hode av gangen" så kan ikke du kom her og si at dette e bare tull.... Her er det gutten selv som bestem om han vil ta medisin eller ikke, noe han vill sånn at han kommer seg gjennom skoledagen, MEN han får kunn en tabelett om dagen som varer gjennom skolen, når han kommer hjem er han medisin fri frem til neste dag når han skal på skolen, så i løpet av et døgn på 24 timer har han ritalin i kroppen ca 6 timer.... Diagnosen ADHD er ikke noe som blir sotte over natta eller på få timer det er en ganske lang prosess med mange tester som ungen skal i gjenom, det er ikke en person som setter denne diagnosen men et team, som observere ungen og ser over testene osv. Så kjere Hi jeg tror kanskje du burde finne litt mer opplysninger før du uttaler deg om noe som du ikke vet noe om... Ritalin er det strengt med å få ut, dette er ikke noe fastlegen din bare skriver ut,og tviler på at forledre gir høyere dose en ungene skal ha. det vil legen din oppdage med det at du ber om ny resept før du egentlig skulle hvert fri....det er ikke sukkertøy på supern vi snakker om her.... og jeg signerer gjerne på denne
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #14 Skrevet 16. mars 2009 Så du har studert dette i over 15 år? Jeg har kanskje lest mer enn du tror;) Ikke sitt på din "høye" hest, det er langt ned. Ikke sikkert noen tar deg imot, slik du oppfører deg;) I starten brukte de faktisk Amfetamin(nå er det methylphenidat). Det var slik de fant ut at sentralstimulerende middel hadde god effekt på dette som nå heter ADHD. Du kan jo fortelle hva som blir ødelagt innvendig ved bruk av Ritalin. Ikke bare slenge ut at en blir ødelagt. Klarer du det? Det er DU som har bevisbyrden her, du startet tråden. Ingen linker her fra deg enda;) Hvorfor skal jeg da motbevise noe du slenger ut? Jeg trenger ikke "overbevise" deg, jeg. For jeg kjenner ikke deg, og den oppførselen du viser her og måte du formulerer deg på, er ikke særlig tillitsvekkende.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #15 Skrevet 16. mars 2009 Ja mange barn sier nok det, men hva sier de om 20 år etter mg har øket fire ganger så mye? Og kjære deg, en person kan sette diagnosen selvom et team har kommet fram til nøytrale tester......så den kommer du ikke langt med. Det du kaller så fint for et team er ppt som har x antall timer som observering, to tester Wisc 1 og 2 som regel av en annen vedkommende og den tredje setter diagnose som ikke før trenger å ha snakket med disse, da har du nervopsykologer som kan bli leid inn pga kø i helsenorge, områdeped som farter rundt i fylket....så ikke kom her og fortell meg hvor godt et teame jobber, for det er helt individuelt hvor tett disse er. Hi
Kristilina83 2blå+blå spire Skrevet 16. mars 2009 #16 Skrevet 16. mars 2009 Hi hvis du tror det er PPT som setter diagnosen så tror jeg du må lese litt til om ADHD ppt er en hjelpetjeneste til skolen de har ingen ting med dette å gjøre. Det er de du søker om jhelp til f.eks data på skolen...sjekk litt mere fakta du og det er ikke bare 2 tester, det er observasjon både på skole, barnehage, hjemme osv som blir gjort og mange samtaler med foreldre og barn.... Du har også utprøving på ritalin som går over 1 mnd før du i det hele tatt får utskreven en resept hos legen, under utprøvingen må både skole/bhg foreldre og eventulet andre som har barnet observere nøye og fylle ut skjemaer for hver dag...så ikke kom her og snakk om noe du ikke har peilig om...tror du må sjekke litt mer fakta her HI fort deg hjem å les
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #17 Skrevet 16. mars 2009 ja mulig alt for mange blir satt på medisinering. men jeg synes det er værre med de som ikke får hjelp! har selv levd et langt liv med adhd (nettopp fått diagnosen) å har ikke hatt et liv en kan skryte om! men jeg var dessverre en beskjeden å stille type.. men full av kaos inni meg! hadde jeg fått hjelp i tidlig skolealder hadde jeg kansje hatt muligheten til et bedre liv..? er aldri forsent da, så er nå på medisiner å håper jeg klarer å fullføre en utdannelse til høsten.. men sårt er det å være godt voksen å føle en ikke bidrar i samfunnet. vondt å vokse opp å føle man er annerledes (følte det allerede som 4 åring) men da var det bare hyperaktive gutter som fikk diagnosen. min mor hadde mistanke men ble dessverre ikke hørt:( å vist du HI ikke har adhd, så pass deg for hva du sier!!
Kristilina83 2blå+blå spire Skrevet 16. mars 2009 #18 Skrevet 16. mars 2009 Takk annonym 13:32 Det er synd at det er så mange som har falt i mellom og ikke fått den hjelpen de burde! Er det ADHD eller ADD du har? Jeg håper innderig du får den hjelpen du trenger nå så du kan få fullført studiene, og kommer deg ut i arbeidslivet... Jeg for min del er glad nå for att sønnen min har fått så god hjelp til nå som han har, og at de på skolen ser probleme og gjør det som trengs i forhold til undervisningen sånn at han får utbytte av det...De er en stor klasse, så de jobber mye i grupper pga dette. Håper virkelig at ting blir lettere for deg n når du vet hva du har å jobbe med...det følte hverfall vi...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #19 Skrevet 16. mars 2009 Tviler ikke du har lest....men lest det du ønsker å lese....Stor forskjell. Skal jeg fortelle hva som blir ødelagt, trodde det allerede lå i pakkningsvedlegget jeg...Hmmm.... Bevisbyrden haha....du som mor burde egentlig kunne klare å søke fram hva som kan skade siden du allerede har dyttet dette på ungene dine i en tid. http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/panorama/7079233.stm ""Det amerikanske legemiddelverket FDA ga ut kraftige advarsler mot ADHD-midler i mars 2006.Store psykiske bivirkninger som psykoser, mani og hallusinasjoner er knyttet til bruk av ADHD-midlene. Fremdeles (oktober 2008) har ingen av de europeiske legemiddelverkene oppdatert advarslene på pakningsvedleggene for ADHD-midlene"" ""Det norske legemiddelverket er blitt gjort oppmerksom på advarslene, men viser ingen vilje til å informere allmennhet, foreldre og leger om dem."" ------------------------------------------------------Vil du ha mer???? ""Ikke bare kan Ritalin og Concerta gi psykiske skader, de kan også være livsfarlige fordi virkestoffet forlenger QT-intervallet i hjerterytmen og kan føre til plutselig hjertestans og dødsfall. Nå advarer også Felleskatalogen om dette."" ----------------------------------- "Nylig har Gerd Strand i Nasjonalt Kompetansesenter for AD/HD innrømmet å ha mottatt sponsing fra legemiddelfirmaene som lager 'adhd-medisiner'." ---------------------- Her kan du lese hvor flinke de er..... http://www.trimbos.nl/Downloads/Producten/Proceedings%20ADHD%20and%20Substance%20Abuse.pdf ---------------------------------- http://www.ritalindeath.com/ ----------------- http://www.geocities.com/jordotradini/joar.tra.html Du er sikkert så oppegående at du selv kan finne en del til.......hva skulle vi gjort uten nett og koblinger jorden rudt slik at vi faktisk kan få informasjon fra andre hold enn kun enkelt individer. Heldigvis går verden fremover og ting blir blottet........ Hi
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #20 Skrevet 16. mars 2009 Kanskje du bør lese litt nøye før du svarer.....Hmmm Hi
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #21 Skrevet 16. mars 2009 Det er forskjell på å ikke få hjelp OG få den hjelp ritalin kan gi??? Du har mange andre muligheter til hjelp, spm er barne hvor mange foreldre som ønsker og har tålmodighet til det. Nei jeg trenger ikke være forsiktig med hva jeg sier, jeg vet hva jeg snakker om!!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #22 Skrevet 16. mars 2009 Var ikke noe nytt for meg der...... Det jeg tenker, er at om barnet IKKE får medisin, så kan det lett få psykiske problemer og rusproblemer. Vet ikke hva som er verst og best, jeg. Det er gjort studier som støtter det at de som får medisin, har en litt mindre sjanse til å havne i "gale" miljøer enn de på medisin. Vi kan jo se i fengsler rundt omkring..... De har ikke fått diagnosen, engang. Mange tilfeller av forsøk på selvmedisinering...... Psykoser og selvmordstanker er vel stort sett ikke Ritalin, men Strattera som kan gi som bivirkning? Selv om det KAN være en bivirkning med Ritalin, også. Så har vi det med at vi ØNSKER at samfunnet og foreldre skal gi ungen den støtten ungen trenger for å fungere. Donerer du penger til dette? Pengene finnes ikke til det en unge med ADHD trenger av oppfølging. Synd, men sant. Og en har ikke tid til å kjempe mot dette systemet i åresvis, for imens trenger barnet en og vokser og en må ta det som kommer etterhvert der. Foreldre av barn med ADHD har ikke kapasitet. Det er innført EKG i kontrollene ved bruk av methylphenidat for lenge siden. Vet du ikke det? Jeg er fullstendig klar over dette med hjerterytme. Jeg har jo lest alt om disse tingene. En setter seg inn i ting, før en velger medisin. Det har hvertfall jeg for vane. Det du ikke tenker på, er hvor ville noen av disse barna endt opp om de IKKE fikk medisinen. Hvem skal ta på seg oppgaven å følge dem så tett som de da trenger? Hvem skal være "bremseklossen"? Og hva med deres sosiale liv? ikke alle har lett ADHD, vet du. Dette blir å veie fordeler og ulemper, og se på hvilken side vektskålen tipper tyngst.
Cat.68 Skrevet 16. mars 2009 #23 Skrevet 16. mars 2009 Skryte på meg AD/HD til min sønn?? Trur du jeg syntes det var gøy at han fikk diagnosen så sent som 18 år da mye kunna ha vært gjort annerledes om det blitt diagnostisert tidlig. Dessuten bruker han ingen medisin mot den. Derimot sliter han som en gal i hverdagen fordi han ikke kan få medisin som i sin tur ville kunna hjulpet ham å strukturere hverdagen bedre. Men Ritalin er ikke hjelpen hans, men kanskje Strattera kunne hjulpet. Men som du hevder så er det ikke bare å få medisin, det skal nøye overveies, og i min sønns tilfelle må det overveies enda nøyere. Er helt enig med hun over her.Man må veie nakkdeler opp mot andre nakkdeler med eventuel medisinering av AD/HD og se hvor det tipper tyngst for hver enkelt.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #24 Skrevet 16. mars 2009 kjenner en som fikk diagnosen adhd og fikk ritalin, tok det hver dag.. i dag har hun diagnosen barne autisme og skal slett ikke ha ritalin.. jeg synes det er for lett å få medisinen, kosthold har også en god effekt! hørte også at folk selger disse medisinene på gata fordi de tjener så mye på det
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #25 Skrevet 16. mars 2009 Til NN 15:13. Der er faktisk likhetstrekk mellom ADHD og lett autisme(som Aspergers). Det er ikke det samme, men mange like trekk. Og at en unge har fått feil medisin, betyr ikke at alle får det. Og lett er det ikke å få medisinen. Ikke alle har effekt av kostholdet, eller fettsyrer. Slik ikke alle har effekt av medisinen. At noen selger tablettene, sier seg selv. Dette gjelder også Valium, Rohypnol og slike preparater. Til og med hostesaft finnes det marked for, Cosylan som inneholder morfin. Og preparater for avrusning fra stoff kan en få tak i på gaten, som Subutex.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå