Himmelhopp Skrevet 18. mars 2009 #26 Skrevet 18. mars 2009 Tror faktisk ikke denne tausheten rundt graviditeten din (eller andres) er egentlig det beste for en som har mistet en baby i magen. Har opplevd å miste babyen selv rundt samme tiden som din svigerinne, og har opplevd åpenhet rundt dette som svært god hjelp for meg. Det beste er om man er i stand til å dele både sorger og gleder med andre! Jeg opplevde at sorgen kunne komme tilbake når venninner fikk baby rundt den samme tiden jeg selv skulle hatt, men det er jo helt naturlig, og ikke noe en behøver å styre unna. Sorgen må og bør en gjennomgå, ellers går en rundt med mye innestengt! Hvis du føler det passer, kan du jo spørre henne om hvordan det går med henne, om hun tenker mye på det som skjedde da hun mistet barnet, uten å nødvendigvis ta opp din egen graviditet samtidig. Da er det kanskje mer naturlig for henne å forholde seg til hvordan du har det, når hun ser at du bryr deg om hennes situasjon. Har for øvrig også en svigerinne selv, som mistet barnet rett før terminen...Er faktisk litt glad for at hun ble gravid igjen rett FØR meg denne gangen, selv om hun har virkelig har gitt uttrykk for å glede seg sammen med andre som er gravide etter det som skjedde. Av og til kom tårene når det ble mye babyer rundt om, men det syntes hverken hun eller vi som kjente henne godt gjorde noe... sånne reaksjoner er helt normalt og sunt.
Rapunzella Skrevet 18. mars 2009 #27 Skrevet 18. mars 2009 Himmelhopp: Det er jo ikke jeg som la inn hovedinnlegget her, men ble veldig glad for å lese svaret ditt Himmelhopp, så ville takke deg likevel! :-) Veldig godt for oss 'synsere' som ikke har egen erfaring å ta av på området å få fornuftige tanker fra mennesker som har opplevd dette selv. Og det er jo egentlig helt logisk det du sier! Åpenhet er i de aller fleste sammenhenger det beste! Den ubehagelige stemningen som HI beskriver kommer jo nettopp av at alle sitter og er redde for å si noe dumt, og det kan umulig være en god situasjon for noen av dem tilstede, hverken hun som har mistet, hun som er gravid eller alle andre rundt som er livredde for å snakke om mer kontroversielle temaer enn vær og vind... HI: se om du finner en anledning til å snakke med svigerinnen din, vis at du bryr deg om hennes situasjon, akkurat som Himmelhopp foreslår. Sjansen er stor for at det kan klarne opp mye dere i mellom. Igjen, masse lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå