Gå til innhold

Hmm... Er jeg streng mot samboeren min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er den at han er fotballtrener for et fotballag.

Han fikk lov til å ta en sesong til mot at det ble to dager i uken og på tisdager og lørdager.

Jeg fikk tiden: tirsd kl 1830 (da reiser han kl 1745 og er hjemme 2030) og lørdager kl 09. Reiser kl 0800 og er hjemme mellom 1100 og 1200.

Denne helgen skulle vi egentlig hente Xena - schæferen vår. Men, så fikke jeg vite at han skulle ha kamp med laget sitt. Da fikk jeg ordnet meg avspassering på jobben for å hente hunden på fredag. Eierne var ikke hjemme tidlig på morgenen og de kunne kun ta imot oss fra 14-18. Det syntes jeg ble for sent både med at Daniel ville få rutinene sine forskjøvet denne helgen og at vi ville få kun lørdgaskvelden sammen med henne + søndagen - før det var jobb på mandag igjen. Så jeg hentet Xena kl 12 på fredag istedenfor. Vi har kost oss masse idag, og jeg ser at jeg gjorde det riktige der. Også mtp på at det tok TO timer å kjøre en vei.

Men, det irriterer meg med denne fotballen. Jeg har fått en beskjed og han har sagt til meg at fotballaget VET at han ikke kan hvis tidene blir forandret. Dette hevdet han til meg at han hadde sagt den dagen han gjorde en avtale med klubben.

Jeg spurte han om klubben ikke tok det til etteretning. Hva da spør han.

At du helst ikke kan utenom de tidene som er oppgitt? Det har ikke jeg fortalt de sier han.

Neivel, så den avtalen vi gjorde i september har ike du overholdt?

Han begynte å vri seg unna, men jeg lot å være å diskutere det nevneverdig.

Sa at jeg håpte at det ikke blir flere slike ganger, fordi vi ofte HAR avtaler i helgene.

Så, gjorde jeg en avtale med søsteren min for tre timer siden. Om at neste helg skal vi til henne, på søndag. Da er det nemlig ikke kamp, sier jeg til henne.

Jeg går inn og er fornøyd over at jeg ikke trenger å irritere meg over fotballjobben hans, siden vi avtalte en søndag.

Så får jeg beskjed: Men, kampen er flyttet til søndag så da kan jeg ikke!!

Da får du dra alene!!

Jeg ble irritert.

Slik har det vært helt siden vi flyttet sammen. Er det fotball kan han ALDRI unnvike noe. Det er en grunn til at jeg sa KUN to dager i uken. Og at det kun blir på de dagene og tidene som jeg har fått oppgitt.

I sommer jobbet han FIRE dager i uken, jeg så han nesten aldri pga jobben han hadde i tillegg. Jeg satt hjemme 4 av 7dg i uken og spiste middag med Daniel alene. Det var ikke særlig gøy.

Samboeren mener jeg er ALTFOR kontrollerende og ikke klarer meg uten han.

Vel - det er ikke noe problem for meg å dra til søsteren min alene - for all del! Men, det er noe med familie! Jeg har vært hos søsteren min 6ganger siden hun flyttet i nov - og han har blitt med kun 2 av de. Pga fotball, så kunne han ikke de andre dagene. I tillegg spiller han selv også, så det tar enda en dag.

Han er en skikkelig fotballinteressert fyr, men for bare 2mnd siden sa han at han skulle slutte med fotballen til høsten fordi han fikk så lite tid med meg og Daniel, og sin egen familie. Bestefedrene hans er 1. dement og nr 2 har kreft. Han sa at han ville besøke de oftere - men han har enda ikke vært på ETT eneste besøk hos de.

Jeg mener det er dobbeltmoral. Å si slikt at han vil bruke mer tid på familien, men når det kommer til alt så betyr den HELVETES fotballen alt.

*grr*

Jeg er selv fotballfan, men kun Vålerenga. Han har holdt på med fotball hele livet, jeg kun i 4år og bare supporter.

Jeg har også tenkt å be han fortsette en sesong til, fordi vi trenger pengene han får til det OG fordi han virkelig elsker det han gjør. Men, ikke hvis han skal lyve og gå bak ryggen på den måten. Og ikke om han kan unnvike en fotballkamp eller trening.

jeg blir så irritert.. Det er skuffende å alltid måtte dra til søsteren min alene, fordi han må trene laget sitt liksom,..

Må få ut litt damp og høre om det egentlig er jeg som er helt korka her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han gikk forresten og la seg, fordi han var så "såret over meg" - som han så pent sa.

Jadddddaaaaa..... :)

Skrevet

Kan også nevne at jeg ikke har vært ute en gang siden jeg flyttet sammen med han.

Jeg er alltid hjemme etter jobb og Daniel er alltid med meg overalt.

Jeg har ingen fritidssysler, slik han har..

Skrevet

Dette er nok ikke det svaret du ønsker, men jeg synes du er altfor streng/kontrollerende.

Jeg hadde ikke syntes det gjorde noe om jeg dro til søsteren min alene for fjerde gang. Da hadde jeg reist til henne for å se henne, ikke vise frem samboeren min. Hadde det vært en bursdag eller noe annet hadde jeg presset mer på for å få han med.

Han har en hobby. Hvorfor skal han bare få lov til å holde på med den to dager i uka? Og hvis han er trener må man jo regne med kamper? Jeg skjønner ikke helt problemet?

Jeg tenker at du og samboeren din har vedig forskjellige forventninger til egen fritid og familieliv. Dere burde kanskje ha en prat hvor begge får sagt det de mener og ønsker. Utfordringen blir hvem som skal bestemme hvis dere egentlgi ikke er enige. For det er da ikke gitt at det er den ene eller den andre.

Skrevet

1: hva hvis han aldri får drive med det han elsker? Hvilket menneske blir han da?

2: Hvorfor teller dine avtaler mer enn hans?

3. Be han rydde opp, gå sammen og sammenlign kalendre feks hver 14 dag/hver uke. Si i fra om det er dager som det blir endringer på og at alt skal gå via den andre parten, Dvs at DU må spørre HAM om det passer at dere kan dra til søsteren din og HAN må spørre DEG om det passer med endringer av trenings-/kamptider.

Skrevet

Ja, jeg synes du er streng. På den andre side, om han har holdt på med forball i så mange år burde han vite at kamper blir flyttet, og sånn er det bare. Han har et ansvar for laget sitt må du huske. Han burde aldri lovet deg at det bare blir på de fastsatte tidspunktene, det er omtrent umulig å overholde om han ikke skal svikte laget sitt ofte.

Om ikke jeg tar feil, så er ikke samboeren din biologisk far til ditt barn?

Ser du klager litt over han har sine ting på fritiden, mens du har ingen, dette har jeg sett ofte... Detr er ikke alle som tar det samme ansvaret som de burde om de hadde vært biologoske foreldre. Det betyr ikke at ikke de er glad i bonusbarna, men at de ikke kjenner samme ansvaret til å ofre så mye av fritiden sin. Vet ikke om jeg selv hadde klart det om jeg var i situasjonen...

Skrevet

Jeg er vel egentlig nokså lik deg ...

Min mann jobber mye ettermiddag og kveld og enkelte helger. Da er jeg lite begeistret for at fritidssysselen tar mer tid og til andre tider enn vi har avtalt. Vi har i tillegg to felles barn, og jeg er ikke interessert i å sitte med ansvaret og omsorgen stort sett alene.

Så, jeg er bestemt på at familien kommer først og hobbyen etterpå. Og han må såklart si ifra om det blir noe ekstra eller forandringer på det vi har avtalt.

Gjør en avtale på at han har faste tider til fotballen og at enkelte endringer er ok, men at han må informere deg når han får vite om dette. Og si at det hadde vært hyggelig om han kunne prioritere familien forran fotballen en gang i blant.

Skrevet

Det første som slår meg er at han kanskje ikke "tør" å si at kamper flyttes o.l? Du blir jo sinna og sur - så det kan jeg jo evt skjønne:) Dette er en hobby som får tider og kamper flyttet, det vet alle som har hatt den. Dessuten er det en hobby han tydeligvis tjener penger på, og som betyr mye for han. Så kanskje du heller skal si at du må få vite om endringer med en gang? Og hvor store muligheter har han til å ikke delta dersom kampen flyttes? Han er jo trener...:)

Forsøk å møtes på halvveien, det er som regel det beste. Han kutter det som ikke er tvingende nødvendig, og du godtar at dette tar en del tid - for eks.?

Lykke til!!

Skrevet

Du spurte om du var for streng mot samboeren din?

Ja.

Skrevet

Jeg synes ikke du er for streng, han er da et voksent menneske som må klare å forstå konsekvensene av de avtalene han lager?

Måtte være opp til han å ta initiativet til en prat om forventninger når han inngikk denne avtalen og skjønte at det ikke ville gå sammen med forpliktelsene for laget. For det skjønte han mest sannsynlig Synes dere andre her svarer som om Vålerenga12_&_Daniel har mer ansvar for hus/hjem/ familieliv enn han. Men konsekvensen av å danne en familie burde være at man prioriterer den familien uavhengig av biologisk far eller ikke.

Er da helt naturlig at hun også burde få tid til friditsaktiviteter?

Skrevet

Første som slår meg er at du blir dritforbanna når han gjør avtaler/legger planer uten at du vet det, og det andre er at han "fikk lov". At du måtte gi han lov før han kunne si ja til fotballtreningene sier meg at du er kontrollerende. I en fotballklubb er det litt mer enn ett lag, og alle må være fleksible for å få ting til å gå rundt, dette innbefatter å flytte treninger og kamper. Det er kke sikkert at DU kan bestemme når han skal ha treninger ved neste oppgjør. Skjønner forresten godt at han ikke har fortalt kompisene at han ikke får lov til å trene utenom den og den tiden.

Du er ikke mammaen hannes, og da blir det litt feil at du skal diktere han, dere må heller prøve å komme frem til ting i fellesskap.

Skrevet

Det bestemmes jo av hva slags ordning de har i forhold til barnet til vålerenga. Jeg kjenner familier hvor steforelder tar ansvar på lik linje som foreldrene, og jeg kjenner familier hvos steforldren egentlig ikke tar noe ansvar i det hele tatt. Det fungerer fint for de forskjellige familiene.

Fritid er selvfølgelig ettertraktet, men med små barn kan det bli vanskelig å få til.

Skrevet

Jeg synes helt ærlig at du er streng mot samboeren din...

Skrevet

Jeg synes ordet "streng" ikke hører hjemme noe sted mellom to voksne, likeverdige partnere. Han trener ett fotballlag og alle vet at tider kan forandres på når det gjelder trening og kamper. Da dere ble enige om at han skulle trene dette laget, måtte du visst dette. Jeg mener. Det er jo helt vanlig at slikt skjer. Å komme i ettertid å klage, da helst for å skape dårlig samvittighet er i hvertfall ikke riktig vei å gå. Han slites mellom loialitet til laget "sitt" og deg. Tipper det er temmelig vanskelig for han. Ellers så tipper jeg at han ikke ville besøkt besteforeldrene i stedet for å trene. De fleste renner vel ikke ned dørene hos besteforeldrene sine opptil flere ganger i uka. Dessuten er demente familiemedlemmer til tider ganske traumatisk å besøke, og forstår veldig godt at besøkene ikke skjer så ofte. Altså. Vær glad for at interessene er såpass sunne. Man ser haugevis av eksempler på at fyll fest og fanteri er hovedinteressen, noe som hadde vært mye verre. Legger til. I min familie hender det, opptil flere dager i uka at ikke alle stiller til middagsbordet samtidig pga. jobbsituasjon. Sånn er livet:)

Skrevet

Fritid er vanskelig å få til??? Høres ut som han får til å ha ganske bra med fritid. Skjønner ikke hvorfor det ikke skulle gå an å få til det???

Skrevet

Strengt tatt har da ikke samboeren til vålerenga barn heller.

Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å forstå Vålerenga:) Har selv en samboer som jobber med hobbyen sin på hel tid... og hvor trening er en del av jobben... Tar enormt med tid - også helger - og ja - det kan være frustrerende når man selv aldri har fritid. MEN jeg visste hva sambo holdt på med lenge før vi ble sammen, og jeg vet han brenner for det han holder på med - altså må vi finne en best mulig ordning for oss begge to. Mer struktur og oversikt med andre ord - ikke komme torsdag kveld og si at du drar til Paris og skal konkurrere i helgen...(slik var det før vi fikk barn) men jeg tror nok også at samboeren din på mange måter gruer seg til å si til deg når kamper ol blir flyttet på fordi du blir sint. Det er noe han brenner for, og som det vil være veldig dumt å kreve at han kutter ut. Derfor er det bedre å si at du aksepterer at det av og til vil bli omrokkeringer - men da må du få vite om det med en gang slik at planer kan forflyttes eller lingnende!

Skrevet

jeg synes ærlig talt du er alt for kontrollerende! om du har bodd med han i 4 år og er fotball supporter så bør du vite at kamper og treninger blir flyttet og endret, det er ikke noe han kan bestemme, fordi han må hjem til deg!!! skjønner godt at han har holdt det skjult for deg jeg, når du har de kravene du har. om dette er hans store lidenskap så ville jeg nå mene at du kan ha litt mer forståelse, fotball er nok mer en livsstil enn bare hobby for han.. ogen trener kan jo heller ikke la være å komme på kamper eller trening, har man bundet seg til det så må man jo følge laget sitt fult opp!!

og det at du ikek har vært noe ute på kveldene må vel bare være din egen skyld, kan du ikke bare ta deg en kveld han ikke trener eller spiller kamp?

men mannen din kan kanskje også bli flinkere til å holde det han sier ifht familien når han har fri kvelder/helger.. så føler dere begge må gi og ta litt mer her ..

sikkert ikke det du ville høre, men det var nå min mening..

Skrevet

og i tillegg får han jo betalt for denne trener jobben, så det er vel ikke sånn at man kan si til arbeidsgiver at man kan og ikke kan, funker ikke sånn i andre jobber ivertfall. har man sagt ja til et ansvar og får betalt så må man jo stille 100% opp.. sånn er det desverre!!

men dere bør kanskej jobbe mer med kommunikasjonen rundt den fritiden dere begge har og planlegging av familielivet du ønsker han skal delta mer i :)

masse lykke til!!

Skrevet

men holdt han ikke på med det når du traff han da?

hvis han gjorde det og du også da hadde barn når du traff han så burde du også vite hva du valgte...?

syns ikke det høres ut som det er så mye da.. to dager i uka er ikke mye! syns også det er altfor mye å kreve at tidene ikke kan endres! det syns jeg man må regne med.,men bør gis beskjed i god tid.. og har man da ikke noen avtaler den dagen så bør jo det gå greit.

du skriver jo også at han elsker det han gjør.. hvis du elsker han så lar du han få lov til det og er litt flexibel.

det er ikke sikkert fotballen betyr alt for han.. men han har jo en forpliktelse for laget sitt!? du skriver også du vil han skal fortsette.. men det er jo sånn det er, at det kan bli forandringer i tidene og da også noe du må regne med.

Skrevet

Vel, hvis du nekter ham, eller lage mye oppstyr rundt denne lidenskapen hans så tror jeg du fort kan komme til å miste ham.

Du må nesten tenke grundig igjennom det, for den lidenskapen han har er tross alt en del av den han er som person, og hvis han må gi opp den så er jeg redd du vil få en ulykkelig mann å forholde deg til.

Skrevet

Jeg vil si det er ganske raust av ham å gi opp sin lidenskap for å besøke den eldre garde oftere. De få timene på en lørdag? Alvorlig talt.

Jeg tror det er utrolig SUNT å ha noe som gir livet en ekstra mening og innhold- noe man liker å holde på med. Og ikke minst litt tid fra hverandre.

Jeg hadde fått dånedippen og lurt på om du var riktig vel bevart altså.

Beklager.

Skrevet

Og 4dager alene i uka....er det mye da???

Kan fortelle deg at jeg har en som jobber lange dager 5 dager i uka, pluss at han kjører langt inni mellom, i fjor var han borte i 10uker, pluss at han elelrs jobba mye overtid. Jeg har 3 barn, ikke hadde jeg lappen den gang og vi bor på lendet, avhengig av buss og det tok flere timer bare vi skulle handle brød og melk.

Så du forventer kansje litt mye i forhold til familielivet. Er mange jeg kjenner som møtes i døra mange dager pga at de jobber skift/turnus. Ei jeg kjenner har mann som er i Afganistan, var hjemme i noen få dager før han måtte ned igjen. To barn, hun både jobber og studerer.

Tror du må prøve å få litt perspektiv på ting.....la ham dyrke lidenskapen og forsøk heller å se løsninger og den gleda han har i det han driver med.

Skrevet

Hehe...man må nesten passe på hvilke lidenskaper partneren har FØR de rekker å bli partner. Nå har jeg klaga mitt over at samboeren min er arbeidsnarkoman, men det viste jeg i grunn fra starten også, og jeg vet bedre enn å nekte ham å jobbe. for da får jeg en uutholdelig sur gubbe hjemme, bedre med en blid en man ser skjedent da..hehe

Skrevet

Synes det virker som du har veldig lite forståelse for fotball og trenerjobb til å være så fotballinterresert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...