Gå til innhold

Hvordan overlever egentlig samværsforeldrene økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du anonym 11.49 - hvor i all verden får det fra at du som aleneforsørger ikke kan jobbe turnus?

Har selv vært alene og har jobbet som sykepleier i turnus i alle de år. Ingen nær familie i nærheten, så her var det kun far - inntil han omkom - som var avlastningen annen hver helg (og jeg jobbet 3.hver helg). Men jobbe måtte jeg jo, og jobber man i helsevesenet, så er det ikke akkurat flust med jobber som ikke inngår i turnus. Penger må man jo ha til å dekke inn utgiftene. Så vil jo si at du har vært heldig som har fått en slik stilling som du slipper turnusarbeid.

Men at du som aleneforsørger ikke kan jobbe turnus, der er jeg uenig med deg i. Da er det heller deg selv som legger begrensningene og ikke ser mulighetene. Vel er det vel ikke alltid optimalt med turnusarbeid og aleneforsørgerrollen, og man må ty til barnevakter. Men som sagt, må man - så må man. Heller det enn å gå på sosialen, vil jeg si.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men da er jo studiet som ble publisert i fjor også interessant. Det viste at alenefedre mye oftere var sosialklienter og i dårlig økonomisk situasjon enn alenemødre, korrigert for forskjellene i antall alenefedre/mødre. Er alenemødre flinkere til å kalre seg på lite eller jobbe mer enn alenefedre?

Skrevet

Har du link til det studiet?

Skrevet

Det var tidligere skattefradrag for bidrag, men mulig dette ikke eksisterer lengre. Det angår i grunn ikke meg, men far til min eldste fikk skattelette da ho var helt liten, ho fyller 9 i år.

• 2 uker senere...
Skrevet

Er ikke lett å overleve som samværsfar, man snakker om utgifter. Begge parter må dekke husleie og strøm, mat osv når man har 40/60 så er jo det litt lettere at ungen har klær hos faren. Så egentlig kommer nok vedkommende som har hovedomsorgen mye lettere ut, men det som undre meg litt er jo hvorfor man ikke kan ha 50/50 når man likevel har 40/60?

Skrevet

Det var en over som mente at mor ville gå ut av studiene med stort lån. Det er ikke riktig. Fullt mulig å overleve som alenemorstudent på bare OS og andre stønader, og derved få null i lån.

Men far som må jobbe, får i hvert fall pensjonspoeng. Riktignok mindre enn de pensjonspoengene mor får fordi hun er mor til et barn under 7 år, selv uten å jobbe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...