Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 I følget barnevernet har 45% av alle 1. åringer tilknyttningsproblemer. Tror du at du går fri. Rådet om å slippe dem inn i din stue om du ikke har noe å skjule er helt idiotisk. Man bør prøve å holde seg godt unna bv, og heller få hjelp av andre instanser. En artikkel som kanskje kan vekke noen:http://www.sfm.no/Arkiv-2009/Art-Mar-2009/11.3.2009.Undersoekelse_og_vurdering_av_barnevernet.htm SITAT:I foredraget vart det mana til å rapportere tidleg til bv fordi 45% av eittåringane har etter det Kari Killén sa ”utrygg tilknyting” til næraste omsorgsperson. ”Å hjelpe eit barn” kva er det? Er det omsorgsovertaking av barnet? Etter nærare 25 års erfaringar med norsk bv så ser det ut som tilsette i bv ikkje sjølv har tru på eigne tiltak, anna enn omsorgsovertaking.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Teller reell erfaring med barnevernet, som bruker over mange år? I så fall kjenner jeg ikke igjen den advarselspropagandaen du slenger ut her.
Gjest -<<- Skrevet 12. mars 2009 #3 Skrevet 12. mars 2009 Et fantastisk svadapreget "intervju," og nok en klassisk barnevernshater som driter seg ut med absurd nettpropaganda. Så vidt jeg forstår (den fabelaktig rotete) teksten, er det forøvrig Kari Killén som i et foredrag sier at inntil 45% av ettåringer har tilknytnings-issues. Hvordan får du det da til at "i følge barnevernet" er det slik? Tror du barnevernet egentlig er Kari Killén i forkledning? "Intervjuet" er forøvrig preget av mange fremsatte påstander som ikke har noe med intervjuobjektet å gjøre, og på ingen måte dokumenteres. Søppel, med andre ord - eller skoleavis for femte klasse.
† I Jesu Navn † Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 Barnevernet har ingen pen historik. Men jeg håper virkelig de blir flinkere og flinkere. Har selv erfaring med barnevernet, men ikke privat erfaring. Jeg syntes det blir litt mye synsing og magefølelse, og litt lite fakta og paragrafer. Hvis nok mennesker synser vil det bli begått feil.
Gjest Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 Eg har berre positive erfaringar med barnevernet. Då eg trengte det fekk eg masse hjelp, på under ei veke.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Hvorfor i alledager trengte du hjelp av bv, NupiSnowJog?
Gjest Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 Fordi eg hadde rota meg bort i ting eg ikkje burde vere borti. Er snart ti år siden no, eg hadde aldri vert kor eg er idag om det ikkje hadde vert for bv.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 Vi fikk en gang en bekymringsmelding "mot" oss. Bv kom innom for en prat og vi har aldri sett dem eller hørt fra dem siden. Vi hadde jo ingenting å skjule og det fantes ikke farlig å få dem på besøk.
† I Jesu Navn † Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 Det er i allefall ikke tvil om at mange har opplevd overgrep fra barnevernet og at mange har opplevd at barnevernet har kommet for sent inn i bildet. Kanskje på tide med en liten oppfriskning i denne etaten?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #10 Skrevet 12. mars 2009 Barnevernet er ikke populært fordi det er så mange hjerteskjærende følelser inne i bildet når det gjelder barn. Barnevernet har taushetsplikt, og man får bare foreldrenes versjon som regel, og det er ingen som liker at andre må blande seg inn, derfor blir det mye negativt om bv. Det føles som et nederlag å ikke klare seg selv, selv om det ofte er barnets beste å få hjelp. Hvem ville ikke kjempa med nebb og klør for å få beholde barna sine, da bruker man ofte skitne triks for å sverte den man står i mot, altså barnevernet, og igjen kommer bare en versjon ut, og det er den negative. Ofte er det bare snakk om litt veiledning og oppfølging, det er svært skjeldent at det går så langt som omsorgovertakelse, og da har bv jobbet lenge med saken og kjenner foreldrene. De er ikke onde, men såklart kan de også gjøre feil, men de er der for barna, de er der ikke for å bli populære i media eller for å bli venner med foreldre som ikke er skikket til det!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #11 Skrevet 12. mars 2009 Du har sikkert mye rett i det du skiver over her 0017, men dessverre har vi også sett at barn har lidd under seksuelle overgrep i barnevernsinstitusjoner og fosterhjem. Mange barnevernsbarn har virkelig gått fra pest til kolera. Går man 50 år tilbake i tid er det snakk om enda verre ting. Alle vil heller ikke sin nestes beste, det vil være naivt å tro at bv aldri gjør feil når vi gang på gang ser at det blir begått justismord i norskrett der det har vært både en jury og dommere som har avgjort. Mange har blitt frikjent år senere for forbrytelser de ikke har gjort.
† I Jesu Navn † Skrevet 12. mars 2009 #12 Skrevet 12. mars 2009 Norge har jo også fått en dom mot seg i menneskerettighetsdomstilen i strasburg. Adele saken tror jeg det var.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2009 #13 Skrevet 12. mars 2009 0017 her Jeg skriver jo at bv også kan ta feil, de er jo mennesker, så selvfølgelig skjer det feil. Og ja mange har hatt det forferdelig på institusjoner, og i akkurat sånne tilfeller kan man takke media for at sånne ting kommer fram, slik at rutiner for ansettelser og andre rutiner blir gjennomgått på nytt, at de blir satt litt press på. Men jeg mener fortsatt at det er bedre at bv finnes, enn at alle skulle vært overlatt til seg selv. Det går sakte framover, men vi har blitt mer og mer klar over hvordan det er på institusjonene i dag enn for 50år siden
† I Jesu Navn † Skrevet 12. mars 2009 #14 Skrevet 12. mars 2009 http://www.dynam-it.com/lennart/pdf/ADELE.pdf Jeg fant en link. Den er på engels, men kan være verdt å skumme igjennom.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #15 Skrevet 13. mars 2009 Barnevernet gjør mye bra!! Det er bare veldig synd når det skjer en feil... Og synd når barn ikke blir tatt fra foreldrene fort nok!! (de som egentlig aldri burde tenke på å få barn) Dere som bare leser og hører shit om BV burde tenke dere om... BV hadde aldri vært viss de ikke hadde gjort bra arbeid
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #16 Skrevet 13. mars 2009 Selvsagt skjer det av og til feil i barnevernet. Som oftest er feilen at barnet blir værende for lenge hos foreldrene. Noen ganger blir også et barn tatt for tidlig fra foreldrene. Mange ganger kan en få inntrykk av at barnevernet bare driver med omsorgsovertaking. Det er tull. Etter over 10 år som lærer, har jeg vært involvert i mange barnevernssaker. Bare en gang har det endt med omsorgsovertakelse. Selvsagt skjønte ikke mor hvorfor, men grunnene var åpenbare for alle oss rundt. Hun var rett og slett ikke i stand til å ta godt nok vare på barna sine, og heller ikke villig til å følge opp veiledning. Ellers er Kari Killen en omstridt teoretiker i barnevernet. Flere barnevernspedagoger har gått ut og tatt avstand fra hennes meninger.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #17 Skrevet 13. mars 2009 hvor har du det fra, at det er svært sjelden med omsorgsovertakelse? og at de i så tilfellet har jobbet lenge med saken? det er så BULLSHIT som det går ann å bli. i saken jeg var involvert i tok det 3 mnd fra bekymringsmld kom inn til bv, og 4 hjemmebesøk på 1-2 timer hver gang før rettsaken for å ta ungene var i gang. og de ungene trengte IKKE å bli tatt fra foreldrene, foreldrene hadde klart seg helt fint hvis de fikk litt veiledning og oppfølging som du sier, men de ble de nekta for det var lettere for bv og bare ta ungene.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #18 Skrevet 13. mars 2009 Tror barnevernet gjenerelt gjør mye bra, men etter at jeg har hatt litt med dem å gjøre i jobbsammenheng har jeg blitt skeptisk. Det gjaldt ungdomsarbeid og de som var med fra barnevernet var noen store duster. De rotet og løy og de var høyt oppe i barnevernet i sin region. Nå vi så hvordan de oppførte seg i så enkle og betydningsløse saker så ble vi veldig bekymret og betenkt med tanke på mer alvorlige situasjoner. Synes synd på de familiene som måtte ha med denne regionen å gjøre for disse var ikke noen gode mennesker...
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #19 Skrevet 13. mars 2009 Når var det barnevernet ble ensbetydende med Kari Killen? Når ble "inntil 45%" det som at "45% har"? Er du ikke mer krtisk til hva du leser enn at dy svelger alt, uten å sette deg mer inn i det? Teksten var usedvanlig dårlig disponert og bar preg av synsing uten henvisning til kilder. Når spørsmålene som ble stilt var så generaliserende ble det igrunnen nokså vanskelig å ta det alvorlig. Jeg er stor tilhenger av kritisk journalistikk, dette var bare sørgelig lesning.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #20 Skrevet 13. mars 2009 Du prater jo som du har vett til. Det er ikke lettere for barnevernet å foreta en omsorgsovertakelse enn det er å sette igang tiltak. Kan du være så grei å lese litt lovverk og retningslinjer før du uttaler deg? Det er så teit med folk som insisterer på å ha sterke meninger om noe de åpenbart ikke kan veldig mye om.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #21 Skrevet 13. mars 2009 Hav er "mange" i din verden? Hvor mange prosent er det sånn ca av det antallet familier som er i kontakt med barnevrnet årlig? Vet du dette? Har du noe belegg for uttalelsen? Eller bare synser du og sier ting utfra magefølelsen din?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #22 Skrevet 13. mars 2009 Samfunnsmagasinet en uavhengig "avis"? Jeg må le høyt, det er jo en blekke med så mange agendaer at det er komisk.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #23 Skrevet 13. mars 2009 Ei veldig god venninne av meg jobber i barnevernet og jeg stoler 100% på at hun gjør alt hun kan for de hun jobber med.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #24 Skrevet 13. mars 2009 Da spør jeg; HVOR mange voksne/ungdommer har i ettertid sagt at barnevernet tok de bort fra foreldrene FOR TIDLIG?? HVOR mange tilfeller har vi der ungdommer/voksne i ettertid har sagt at barnevernet tok de fra foreldrene FOR SENT??? Kanskje vi skal høre litt på de som FAKTISK skal bli hjulpet av barnevernet og slutt og høre på foreldre som ikke er i stand til å se at de gjør noe galt...Noe som i seg selv er veldig urovekkende..Og samtidig ha i bakhodet at medarbeidere i barnevernet ikke har lov til å "forsvare seg" og uttale seg i mange saker,- på grunn av taushetsplikt og personvern mtp foreldre... Selvsagt blir det nok gjort feil, jeg tviler ikke på det,- slik folk gjør feil i alle yrker på alle arbeidsplasser....Men sånn generellt så har jeg et personlig inntrykk av at barnevernet er litt for bundet opp mot hensyn til foreldrene og tanke på at de må få en sjanse til eller ti,- før dramatiske tiltak som "frarøvelse" av barn blir satt i verk.... Også glemmer amn at BARNA er de som bør få en sjanse FØRST til et bra liv...
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #25 Skrevet 13. mars 2009 Jeg har tillitt til barnevernet, men er klar over at de gjør feil i enkelte tilfeller. Skulle noen rapportere meg til barnevernet for et eller annet skal jeg nok invitere dem inn i hjemmet. Og da har jeg faktisk nok tillitt til meg selv som omsorgsperson og god mor for barna mine at de kan se at vi har det godt sammen. Men nå har jeg aldri hatt noe med barnevernet å gjøre verken som barn eller voksen. Ikke kjenner jeg noen som har hatt noe med barnevernet å gjøre, bortsett fra en i slekten som har et multihandicappet barn og som får avlastningstiltak gjennom barnevernet. De har forøvrig bare godt å si om barnevernet der de bor. Jeg går ikke rundt å bekymrer meg for omsorgsovertaking eller andre tiltk. De er del av en verden som ikke angår meg, heldigvis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå