Gå til innhold

Ingen som reiser seg for gravide?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var forresten i Stockholm. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har faktisk tenkt den samme tanken! Etter jobb og slikt er det rett og slett bare helt forferdlig å stå, og ved lange bussturer og med mye folk, noe som det alltid er så er det faktisk helt forjævlig å stå til tider. Kynnere strømmer på og det verker i korsrygg, føtter og bekken. Og for ikke å snakke om alle som står å lener seg på deg i tillegg..

Nei, greit at man ikke er direkte syk, men jeg hadde absolutt reist meg for en gravid kvinne på bussen om hun hadde vært mere gravid enn jeg er nå f.eks. Enkelt å greit. Man må ofre seg for andre =)

Skrevet

Da jeg var høygravid var det en del (unge innvandrergutter og eldre menn generelt, samt småbarnsmødre) som reiste seg. Kvinnfolk over 50 satt nok best...

Men når jeg nå kommer inn på en full buss med baby i Mei-Tai er det søren ingen som reiser seg da heller... :( Sist jeg tok bussen var det en gravid jente som allerede sto i midtgangen, hun ga meg sitteplass da det ble en ledig... Hun skulle av på neste, men likevel, det skulle da ="(!&meg ikke være nødvendig??

Skrevet

HIhi - det opplevde jeg også. Dovakten i Firenze sendte meg foran i køen og kjeftet på den eldre damen bak meg for at hun prøvde å snike ;p

Skrevet

Bor i Bergen, nesten uansett hvor jeg er får jeg sitteplassen til noen om det er fullt. Så henger meg på det "Alva♂♂♂ + ♀ i magen" skriver. Men man trenger ikke være innfødt, jeg har bare bodd her 5år ;)

T.o.m på en fest jeg og samboer var på (vi kjente kun han som hadde festen) var det en som spratt opp av godstolen å insisterte på at jeg skulle sette meg der, hehe, jeg ble ganske paff og måtte bare smile :)

Jo, det er normal folkeskikk.. men opplever stadig at folk er veldig egoistisk i alle sammenhenger =/

Skrevet

Jeg fikk overta setet til en utenlandsk mann (afrikansk opprinnelse, utrolig høflig) sist jeg var gravid, tror det var eneste gangen noen tilbydde meg setet sitt.

Selv reiser jeg meg alltid for andre trengende, også da jeg var gravid og burde sitte selv (risikosvangerskap).

Her jeg bor er det dagligdags at eldre damer 70+ står fremst i bussen og prøver å holde seg fast pga full buss. Er helt sjokkert over den manglende folkeskikken.

(Jeg har sendt klage til busselskapet her pga et par episoder med eldre damer. Jeg mener det ikke er forsvarlig at bussjåføren bare kjører når de tydeligvis ikke er i stand til å holde balansen selv og trenger sitteplass. Har også gitt beskjed til sittende om å reise seg.)

Min venninne fra Bergen sier også at folk er mer høflige der.

Skrevet

Jeg bor i Madrid for øyeblikket, og her spretter de opp og tilbyr meg plassen så fort jeg kommer inn på t-banen. Dette begynte de med samme uka det syntes at jeg var gravid. Veldig hyggelig, nesten litt i overkant...

Jeg opplever derimot at jeg blir sett på som en som "tar opp plass" på mange av de populære pubene som sliter med lite sitteplasser her. Spesielt føler jeg det sånn når det så og si er umulig for dem å lage en kopp kaffe etter alkoholsalget har tatt seg opp.

Skrevet

Heisann...dette er noe som jeg har tenkt på.

Også før jeg ble gravid, jeg gir mitt sete til andre og prøver å være så oppmerksom som mulig, det er utrolig mange som takker nei.

Det å ta imot slike ting er visst litt vanskelig for oss stive nordmenn..:-)

Det å være oppmerksom har vært avgjørende i graviditeten.

Hvis jeg har sett folk rett i øynene og kanskje snakket litt vær og vind har det bestandig kommet tilbud om sitteplass, hvis jeg ser ned i gulvet eller ikke direkte på folk og bare stiller meg en plass så er det aldri noen som reiser seg.

Selv om man kanskje ikke føler at man har behov for den sitteplassen synes jeg at man skal ta den....omså bare for at folk som meg skal føle seg som bedre mennesker...:-)

Skrevet

Jeg har ikke noen store problemer med å finne sitteplass på t-banen.

Nordmenn er såpass sjenerte at det bare er å presse seg inn mellom to stykker på en treseters. Mange står heller enn å sitte mellom to fremmede mennesker. Det driter jeg i og klemmer meg imellom.

Mange vil kanskje også synes det virker uhøflig å anta at noen ikke klarer å stå og dermed tørr de ikke spørre.

Eneste gangen jeg har blitt tilbudt sitteplass var da jeg bodde i Japan. Var ikke gravid, men ble plutselig skikkelig svimmel og var redd jeg skulle besvime. Da var det en dame som reiste seg for meg. Aldri vært så takknemlig før.

Skrevet

jeg har bare lyst å fortelle om en liten episode. det var på bussen i oslo. hadde ingen plass å sitte og det var overfylt. jeg var i begynnelsen av svangerskapet så en kunne ikke se på meg at jeg var gravid. også var det ei asiatisk dame som skulle ut og det var så trangt og hun måtte på en måte presse seg ut mellom alle de som sto. jeg sto ved døra da. så ble hun plutselig utrolig sur og bare begynte å slå ut med albuene og hun slo meg sef. midt i magen på vei ut. hun var så forbanna. angrer så jævlig på at jeg ikke ropte ut til henne at jeg var gravid og at hun burde tenke seg om før hun slår albuene inn i folk på vei ut. jeg er fortsatt gravid så det gikk bra. men husker at jeg gråt hele veien hjem fordi jeg skulle ønske jeg hadde gått ut av bussen og slått henne ned.

Skrevet

I Spania?? hahaha unskyld at jeg ler, jeg er spansk. Kaffe er ikke noe man pelier å selge i puber, så det er sant at det er nesten helt umulig å få seg en kopp kaffe der, også fordi de pleier å ha manuelle espresso maskiner og ikke filter kaffe, så når de slår dem av pleier de å nekte å slå de på igjen :o) sånn er det bare!

Ang. sitteplasser... Hallo? det er jo reserverte setteplass på bussene med skilt, og på skiltene er det bilde av en gammel mann med stokk og gravide kvinner (er det riktig?) Så når jeg blir stor i mage skal jeg selvfølgelig forvente at folk reiser seg for meg,akkurat som jeg reiser meg for eldre og gravide nå.

Jeg vet at nordmenns kultur er annerledes, men folkesky må man ha uansett... vel?

Skrevet

Det er faktisk mulig å gå ut av døren slik at andre kommer av. Så kan du gå på igjen etterpå.

Dette er slik de gjør de i Asia.

Skrevet

Herrregud! Sutring?

Visse forhåndsregler bør man jo ta når man er gravid hvis ikke så er man jo mindre intelligent, og normal folkeskikk er jo å reise seg for gravide og svakbente mennesker/eldre.

Jeg har selv opplevd å fly gjennom halve bussen for to mnd siden pga bråbrems og har termin rett rundt hjørnet. jeg hadde på meg kraftige vinterstøvler og plantet de i gulvet siden jeg vet hvordan den busslinja kjører.Det var ikke akkurat gøy. Det var kun jeg som falt enda jeg har superbra ballanse. Så ikke kom her og vær så kjekkas. Alle i bussen fikk sjokk og jeg slo meg så hardt at jeg ikke klarte å samle meg og reise meg.

Så jo det er såklart tryggere å sitte

Jeg aner ikke om barnet har tatt noe skade av det men man vet jo aldri.

Skrevet

Du er jaggu lur du...Taxi til og fra jobb da eller? Hvis du betaler så greit :=)

Det er ikke alle som har lappen,bil og jobb inkl parkeringsplasser eller 5 mill på bok og veldig lyst til å bruke de på taxi mange ganger om dagen. Dessuten så bør man tenke litt på miljøet og!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...