Bella¨^ -med to små rosa- Skrevet 12. mars 2009 #1 Skrevet 12. mars 2009 Jeg er egentlig litt oppgitt nå.. Er det ikke en del av alminnelig, god folkeskikk å reise seg opp for gravide og eldre på fulle busser, tog og t-baner? Jeg er nå i uke 32, og det synes at jeg er gravid for å si det sånn, det er liksom ikke tvil. Jeg jobber 100% og benytter meg av t-banen til og fra jobb hver dag. Siden vi bor litt utenfor sentrum er det ikke noe problem å få sitteplass på vei til jobb, det er hjem fra sentrum som er utfordringen, banene er pip fulle i rushtiden. Det hører med til sjeldenhetene at noen har spurt meg om jeg vil ha sitteplassen deres, så jeg må pent stå og vente på tur. Er det jeg som er for kravstor eller mangler det grunnleggende folkeskikk her i landet?
AdrenaLine Skrevet 12. mars 2009 #2 Skrevet 12. mars 2009 Typisk nordmenn spør du meg - dessverre... Jeg hadde faktisk blitt så provosert at jeg hadde gått og spurt om å få sitte dersom jeg trengte det. Da skal jeg love deg at det er en del som får en vekker.
Bella¨^ -med to små rosa- Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2009 Hehe, problemet mitt er at jeg blir så sint og trassig at jeg ikke får meg til å spørre noen. Det er jo tross alt bedre at jeg som tåler og orker det står, enn at en overvektig byråkrat skulle få hjerteinfarkt ved å reise seg!!
AdrenaLine Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 Hihi, godt sagt Du kan jo trene bekkenmuskulaturen mens du står der og... Så får du gjort noe nyttig.
Gjest Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 Jeg lurer på om det er litt avhengig av hvor du bor? Vet mange har mye negativt å si om bergensere, men som bergenser har jeg aldri til dags dato opplevd at ingen har reist seg for meg (som synlig gravid) på bussen om den var full, eller stått der med en vogn uten noen som spretter opp for å hjelpe en på eller av med den. Så min erfaring her er i hvertfall god, bergensere virker veldig omtenskomme og høflige akkurat på dette punktet ;-)
Bella¨^ -med to små rosa- Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. mars 2009 Så bra at noen her i landet har folkeskikk! Heia Bergen og bergensere:-) Her i hovedstaden har man noe å lære!
meg & to små vampyrer Skrevet 12. mars 2009 #7 Skrevet 12. mars 2009 Da jeg var gravid sist bodde jeg i Bergen. Vi hadde ikke bil, så buss var en del av hverdagen. jeg opplevde ikke en eneste gang å bli tilbudt plass på bussen jeg.. hmmm.
Bella¨^ -med to små rosa- Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 12. mars 2009 Og der røk bergenserne ned fra pidestallen med en gang! Er det ikke håp for noen beboere i Kongeriket??
Gjest Skrevet 12. mars 2009 #9 Skrevet 12. mars 2009 Sikkert bare fordi du ikke er en innfødt ;-P Neida, jeg har i hvertfall god erfaring, men kanskje jeg bare var heldig jeg da?
Gjest Skrevet 12. mars 2009 #10 Skrevet 12. mars 2009 beklager at eg si d men man er gravid og ikke syk eller handicappa...eg forvent ikke at noen skal reis seg for meg eller hjelp meg i det hele tatt...man har no vell fotan i ord sjøl om man er gravid...og er man så dåle at man ikke klar å stå eller gå da burde man ta taxi eller kjør selv
Bella¨^ -med to små rosa- Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 12. mars 2009 Såpass, ja! Håper du beholder helsen igjennom hele svangerskapet og slipper å undre deg over befolkningens folkeskikk slik som jeg :-)
imoen Skrevet 12. mars 2009 #12 Skrevet 12. mars 2009 Da har vel du heller ikke noe i mot å ta på deg ansvaret dersom bussen bråbremser slik at den gravide flyr vegg i mellom, noe som fører til at fødselen starter og barnet dør eller blir multihandikappet som følge av for tidlig fødsel igangsatt av traume. Alt dette, fordi du ikke synes det er vits å tilby en gravid og det kommende barnet setet ditt. Eller kanskje du synes det er greit dersom det skulle ramme deg?
meg & to små vampyrer Skrevet 12. mars 2009 #13 Skrevet 12. mars 2009 Ha ha, jeg er da så søt som noen innfødte:) Dessuten kan de ikke se det på meg før jeg snakker eller om jeg bare sier takk med tonefall som bærer preg av 8 år i Bergen da. He he:)
fult hus:) Skrevet 12. mars 2009 #14 Skrevet 12. mars 2009 Bli slengt veggimellom kan man bli om man sitter også.. omman ser slik på d kan man ikke ta buss:) mange blir dårliger til beins (bekkenløsning) når de er gravide å får tildelt krykker å da regner jeg med noen reiser seg. har ikke opplevd annet på noen av bussene jeg har kjørt iværtfall..(er buss sjåfør) jeg tror de fleste regner med at man klarer å stå selv om man er gravid. å de som sietter der å ser frisk og rask ut kan jo også ha en god grunn til at de må sitte.. d er like vanskelig å vite om en gravid har sittebehov som en ikke gravid:)
erteposen + 4 Skrevet 12. mars 2009 #15 Skrevet 12. mars 2009 Jeg bor i Bergen og tar buss hver dag. Tredje svangerskap. Når jeg blir stor nok reiser folk seg, men det tar ofte lang tid før en kan se det:) Fra uke 30 spretter de opp, spesielt unge gutter. Det er de som hjelper til med vogna også. Er imponert!!! Jeg er vel en av de som ødelegger for dere andre. Ofte takker jeg nei fordi jeg sitter på jobben hele dagen, og turen hjem tar bare 20 min. Skal skjerpe meg:) Har opplevd på flybussen, høygravid, at jeg med en gutt på 2 år måtte sette meg ned i midtgangen på trappesatsen. Gutten min fikk sitte på fanget til en gammel dame (jeg hentet han på flyplassen). Bussjåføren oppdaget det etter en stund, og over mikrofonen sa han: " Dere som ikke er syke eller dårlig til beins fra midten av bussen og bakover burde bli sett av umiddelbart. En høygravid kvinne sitter på gulvet og ser ikke god ut (jeg var utrolig kvalm). Eier dere ikke skam i livet!!!! Jeg ble så flau, men en unge jente på 20 år reiste seg opp:/
Perledykkeren Skrevet 12. mars 2009 #16 Skrevet 12. mars 2009 Den buss sjåføren burde få en medalje ""Erteposen får twins". Jeg tar sjelden buss/bane men har alltid tilbudt både eldre og gravide (og andre som ser ut som de trenger det mer enn meg) å få min plass. At de takker nei gjør jo ingenting, da har jeg iallefall gitt dem et valg. Jeg har lest om tvilling/høy gravide som ikke får plass bak rattet selv og da vil jeg jo tro at buss og bane er gode alternativ fremfor å holde seg hjemme, men så plutselig som man kan bli slitne som høygravid så skal jeg jammen tenke meg om to ganger først hvis ikke engang buss sjåfører (som nevnt lenger oppe) har respekt for å ta hensyn til gravide.... :)
allegodetingertre<3 Skrevet 12. mars 2009 #17 Skrevet 12. mars 2009 jeg er bergenser, og reiser ofte med buss, og bussen er så og si alltid full, men det er veldig sjeldent at noen spør om jeg vil sitte. er i uke 34, så det er ingen problem å se at jeg er gravid... er tungt å stå lenge på bussen med stor mage, vet hvertfall selv at jeg kommer til å tilby gravide min plass når jeg har født!!
Gjest Skrevet 13. mars 2009 #18 Skrevet 13. mars 2009 Erteposen får twins - jeg ler så jeg griner her jeg sitter!! For en utrolig artig busssjafør!Det var mannen sin det! Nå har jeg ikke opplevd at noen har reist seg på bussen/toget eller trikken for meg men nå tar jeg ikke dissa fremkomstmidlene så veldig ofte heller. Jeg har sliti veldig med bekkenet og nå har også korsryggen starta å krangle med meg (er tydeligvis blitt fortung :/ ) så det å stå på bussen i 30 min med mye folk og litt humping/stopping/igangkjøring ville nok ødelagt store deler av min dag. Men jeg er vel av den oppfatning at min generasjon og yngre generasjoner ikke er helt i den folkeskikktingen med å reise seg for eldre eller gravide. Er jo like ille at en gammel ustødig dame står på bussen som ei som er høygravid- begge to kan være like dårlig til beins! Så jeg kjenner at der har vi noe å jobbe med når våre småtroll kommer- reis dere opp og gi bort setet til gamle, gravide og andre funksjonsnedsatte.
ladymaren Skrevet 13. mars 2009 #19 Skrevet 13. mars 2009 jeg glemmer ikke den gang jeg var 19 år og i 9 mnd gravid. stod å ventet på bussen da en gammel mann ca 80 år reiste seg så jeg fikk sitte (busskuret) tror han trengte sitteplassen mer en meg..men var fint gjort
Gjest Skrevet 13. mars 2009 #20 Skrevet 13. mars 2009 fader så homonell og dramatisk enkelt er her inne... nei bella...eg har ikke nån fine svangerskap..har bekkenløsning,bekkenlåsning,prematur rier , kraftige kynnere, ekstremt lavt BT og alt for lite jern....har hatt det sånn i all 4 svangerskapene men eg sett meg jo ikke ned å sutter av den grunnen og forvent ikke nå hjelp eller støtte fra nån. å te dåkker som ser for dere at bussen /trikken bråbrems og all den dramatikken om at de gravide flyr vegg i mellom og ongen dør osv osv...hold dåkker heime og lås døra...men pass på at ikke take ras sammen på huse dåkkers
MathildeC Skrevet 13. mars 2009 #21 Skrevet 13. mars 2009 Huff, synes det er en selvfølge at folk som er friske og i god form reiser seg for en som er gravid og som med høy sannsynliget IKKE er i like god form!! Det er ikke en sykdom, men det er en tilstand som får mange kvinner til å foretrekke å sitte enn å stå i en overfylt buss. Jeg bodde i England før og synes at folk der jevnt over (mange kjipe unntak selvfølgelig) var høfligere enn her i gamlelandet. Jeg måtte gjennom en tilvenningsprosess da jeg kom tilbake hit, men nå er jeg sikkert like ufordragelig selv, he he, for nå merker jeg det ikke like godt lenger :-).
*toppris* Skrevet 13. mars 2009 #22 Skrevet 13. mars 2009 bergen her også, og var fulltidsstudent da jeg gikk gravid med min sønn... ikke en enete jævel som spurte om jeg ville sitte nei.. så jeg var så "frekk" jeg at jeg ga beskjed.. hehe... da til ungu fnisejenter som ikke hadde vondt av å stå... og ja da ble jeg beglodd da ja, og sikkert baksnakket.. men hah! jeg fikk sitte jeg;) *godt fornøyd* denne gangen har eg bil, hehe... så den kommer til å bli godt brukt ja:) må jo si at det var jo bare helt genialt av den buss sjåføren å ta slike kommentarer over speakeren *ler* hehe;) syns alle sku gjort det!
septemberpiken Skrevet 13. mars 2009 #23 Skrevet 13. mars 2009 Folk har generelt ikke folkeskikk på t-banen i Oslo, da... Jeg har samme erfaring som deg, for øvrig. Vanligvis er det ikke så problematisk for meg at folk ikke reiser seg, men her om dagen holdt jeg på å besvime på t-banen i rushtiden, og ikke et menneske brydde seg om det, der jeg satt på huk med hodet mellom beina for å ikke bli borte. En kar som var dårlig til beins i samme vogna fikk ikke sitteplass før noen andre spurte for ham. Synes det er litt trist, jeg...
Lykkelig g~g~j Skrevet 13. mars 2009 #24 Skrevet 13. mars 2009 ser at en skriver over at unge gutter er de mest omtenksomme og høflige og den skriver jeg under på! Samtlige ganger jeg har gått ut/inn på buss og yngre gutter (gjerne ned i ungdomsskole alder) har vært tilstede har de alltid tilbudt seg. Mange stopper utenfor bussen og venter på at jeg skulle komme ut med vognen for å yte hjelp! Så heia ungguttene!! Forøvrig syntes jeg godt at unge friske spreke kan løfte på rævva for en gravid dame... vi går jo tross alt rundt med en del vekt som ikke akkurat er så lett å sette fra seg på setet ved siden av!
Trollet73 Skrevet 13. mars 2009 #25 Skrevet 13. mars 2009 Jeg tror nok at nordmenn har litt å lære ja... Under mitt forrige svangerskap opplevde jeg at folk lot meg komme fremst i køen på et offentlig toalett fordi jeg var gravid. Jeg ble så glad og rørt jeg da. For blærekapasiteten er ikke akkurat den beste når man har diger mage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå