Gå til innhold

Hvor langt hadde du til fødeavd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble du sendt hjem igjen for å vente eller fikk dere vente på sykehuset?

Hvordan opplevde du reiseveien?

Når i fødselen reiste dere hjemmefra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med nr 1 hadde jeg 2 timer i bil. Med nr 2 ca 20 minutter. Ble ikke sendt hjem igjen med noen av de, begge var igangsatt. Reiseveien var grei siden jeg ikke hadde rier. ;o)

Skrevet

Med de to siste hadde jeg 1,5 times reisevei, kommer til å ha det nå også :-(

Reisen gikk egentlig veldig greit, hadde ikke så vonde rier underveis, men litt irriternde når f.eks hjortene ikke vil passe seg, noen kjører ultrasakte og tror de eier veien osv.

Jeg ble ikke sendt hjem igjen med noen av dem, hadde nok neppe blitt det uansett, men jeg hadde da henholdvis 4 cm åpning og 6-7 cm åpning når vi ankom sykehuset.

Vi reiste hjemmenifra når jeg trodde jeg mulignes hadde rier og ikke bare vonde kynnere/maserie, men var overhode ikke sikker noen av gangene. Spesielt ikke siste gang, hadde ingen rier på over 30 sekunder, og de kom med alt fra 2-12 minutters mellomrom og var ikke så veldig vonde. Effektive var de jo da, siden de laget så mye åpning...

Skrevet

Jeg hadde 1 time med bil, men jeg ble igangsatt og sånn sett var jeg jo glad for det så slapp jeg å sitte i bilen med vonde rier :)

Skrevet

Hvis det ikke er i rushtida, så er sykehuset 20 min. unna. Reiste dit 4.30, så minimalt med trafikk da :)

Hadde prematur vannavgang, så fikk beskjed om å komme dit med en gang og lå til observasjon under hele fødselen.

Reiseveien var grei. Riene var som menssmerter da.

Skrevet

15 min kjørevei (utenom rush)..

Jeg begynte med rier kl 01.. Kl 08 dro vi avgårde med rier som var 5 min mellom.. Det tok av litt underveis på veien, med ca 7 min mellom hver..

Jeg var på sykehuset hele tiden frem til han kom kl 20.41 pga jeg måtte ha drypp siden riene var så svake..

Skrevet

Hmmm 25 minutter..nei vi ble ikke sendt hjem..vannet gikk rett utenfor sylehuset, og jeg hadde pressier i heisen på vei opp :) da jeg var oppe på avdelingen var det rett på fødeavdelingen--hehe 3 minutter senere var han ute

Skrevet

Har ca 15 min med bil.

Eldstemann var igangsetting, så da ble jeg ikke sendt hjem.

Med minste ble jeg sendt hjem midt på natten, 11 dager på overtid med 3 cm åpning. Var såvidt jeg nådde ned igjen :-/

Skrevet

Det tok ca. et kvarter utenom rushet. Jeg ble sendt hjem hele to ganger før jeg fikk komme inn tredje gangen. Åpningsriene tok mer enn 16 timer, og var kraftige og hyppige. Da jeg kom inn tredje gangen hadde jeg 5 cm. åpning. det gikk greit å kjøre fordi det tok så kort tid.

Skrevet

Jeg har samme opplevelse som deg, bare at jeg nesten ikke kom meg tilbake til sykehsuet siste gangen pga smertefulle rier.....Nå har vi lengre vei og er redd for at det samme skal skje...

Skrevet

har ca ti min til sykehuset i vanlig fart, gubben har klart det på 4 min. Nå litt lengre tid pga mange farsdumper.

Nr en ble jeg satt i gang, så da var jeg på sykehuset.

med nr to fikk jeg de første riene i fem tiden og mini var ute ved midnatt. hadde bare to cm når vi kom inn i 8 tiden, hadde 9 cm kl 11 så her gikk det fort.

Skrevet

Har ca 10 min til sykehuset. Men nr 1 ble jeg ikke sendt hjem, kom inn med 2 cm åpning. Fødselen varte i 22 timer. Med nr 2 ble jeg sendt hjem med 5 cm åpning, de påsto jeg hadde falske veer. Dette var på aften ene dagen, jeg hadde veer hele natten og på morgenkvisten våknet mannen av at jeg satt å gråt på sengekanten. Han sa da at nå reiser vi, nå må det være igang! Han ringte føden mens jeg strevde meg ned trappa. Jordmor sa hvis det er henne jeg hører må dere komme MED EN GANG. Den bilturen var absolutt ikke koselig! Jeg kom omtrent inn med pressveer og hun ble født 1 t og 38 min etter innkomst. Kan den dag i dag ikke fatte at de sender hjem en med sterk fødselangst med 5 cm åpning. Det endte med at jeg måtte føde uten smertelindring.

Med nr 3 var jeg på sykehuset når det startet. Hadde veldig angst og snakket med jordmor og så fikk jeg veer. Hadde da 4 cm åpning. Det ble akutt ks pga truende fosterasfyksi (oksygenmangel).

Skrevet

Jeg må si at nå - over 2 år etter siste fødsel - så sliter jeg fremdeles litt når jeg kjører det stykke mellom oss og sykehuset. Kjenner følelsen av at jeg trodde jeg skulle føde i bilen.

Syns det var uforsvarlig å sende meg hjem den natten, og sa fra om det før jeg reiste hjem...

Skrevet

Hadde 20-25 minutter reisevei.

Reiste på sykehuset 3 timer etter riene startet, kom på sykehuset med 7-8 cm åpning. Ble naturlig nok ikke sendt hjem igjen.

Reiseveien var grei den, litt trangt i bilen siden jeg ikke var helt komfortabel med å sitte stille med rier. Hadde øynene lukket mesteparten av veien og konsentrerte meg om pustingen, mens gubben fortalte hvor langt vi var kommet. Hadde 3-4 rier fra jeg gikk ut av bilen til jeg kom på fødestua.

Var veldig glad vi ikke hørte på føden og ble hjemme lengre, da hadde jeg ikke maktet å sitte i noen bil.

Skrevet

Hadde 35min kjøretid.

Første var igangsett. Begge fødslane var styrtfødslar, så blei ikkje sendt heim...

Andre gong reiste vi heimefrå då eg meinte at kynnare ikkje kunne vere SÅ kraftige. Kjøreturen var ikkje så ille som eg hadde forestilt meg, sjølv om det beste var å stå/gå under riene. Då eg blei undersøkt hadde eg 3cm opning, jenta var fødd 1t og 45min etter.

Skrevet

30 min, og det er samme avstand nå.

Valgte å dra hjem 2 ganger, men siste gangen "fikk jeg ikke lov" av sambo.. Kunne ha dratt hjem for endte med å få drypp pg fødselen ikke ville ta seg opp av seg selv :)

Skrevet

Med nr.1 hadde vi 1 1/2 time til sykehuset.

Jeg kom inn for å sjekk pga vannet hadde gått. Vi reiste hjem for å sove til neste morgen og så bli igangsatt, men fødselen startet på kvelden.

Reiseveien var ikke så verst, men hadde ganske vonde maserier, så var litt nervøs.

Med nr.2 hadde jeg godt 2 timer til sykehuset. (vi skulle en omvei og levere nr.1 så går ca 2 1/2 time) Ligger et mindre 1 god time vekke med pga at vi ikke visste hvilken vei han lå og om det ble ks hvis vannet gikk ol. så reiste vi til byen.

Jeg ble ikke sendt hjem da riene stoppet når vi kom, vi fikk hotellrom og jeg fikk tabeletter til å sove på =)

Veien var fin, men vi fikk ikke vekket svigers som skulle passe nr.1 så var mest opptatt av det =) Sambo kjørte som et svin!!

Skrevet

5min unna og jeg fikk bli på sykehuset med 2cm åpning. Hadde regelmessige, sterke rier, så jordmoren avgjorde at jeg fikk bli før hun sjekket åpning, det gjorde hun kun fordi jeg ville i badekaret og hun egentlig også hadde sagt ja til det:-)

Jeg hadde nok reist senere hjemmefra hvis vi hadde hatt lengre vei å kjøre, men 10min ekstra i bilen var ikke så farlig hvis vi ikke fikk bli. Hadde vi hatt 30min kjøring hver vei, så hadde det blitt 1time ekstra i bil og det hadde ikke fristet.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

10-15 min å kjøre.

Måtte inn på kontroll jevnlig mens jeg hadde rier, pga risikosvangerskap, så ble sendt hjem 3 ganger (hadde rier i omtrent et døgn)

Turen inn siste gang var helt grusom, hadde rier som kom i et... Hun var ute ca 45 min etter vi ankom sykehuset.

Skrevet

Vi hadde ca 3 minutter å kjøre til sykehuset =) Ble bedt om å komme inn når vannet hadde gått og hodet ikke var festet, hadde ikke antydning til rier. Mens jeg ble undersøkt begynte imidlertid riene, rett på 5-7 minutt i mellom. Vi fikk velge selv om vi ville bli eller om vi ville dra hjem. Dro hjem og snudde i døra da det kom en ny dose fostervann rett innenfor døra, og det nå var misfarget.

Supert me så kort reisevei, rakk hele bilturen uten rier! hehe.. :)

Nå har vi flyttet, og har 10-15 min til sykehuset. Skal imidlertid ha planlagt keisersnitt ved en evt annen fødsel, så reisevei hadde ikke hatt den store betydningen :)

Skrevet

Vi har ca 20-25 min til sykehuset ( kommer an på trafikken på E 18)

MASSSSe humpler fra her jeg bor til hovedveien, og tror de hadde en god effekt. Hehe..

var ikke så deilig der og da, men ...

Begynte kl 5.30, dro 8.30, ble sendt hjem igjen (om jeg ville) kl 10.30 med 2-3 cm åpning.

Dro hjem, vannet gikk med EN gang jeg la meg på sofaen.

Fikk tatt en dusj (fordi proppen gikk) og hivd i meg en skive, før det bar inn til sykehuset igjen.

Lå da i senga klar kl 12.45, en halvtime i badekaret og i senga før 4 pressrier og hu var ute kl 14.03 :)

Veldig heldig med fødselen og håper jeg får en som ikke er noe verre denne gangen :) Hehe,,

( Du spurte vel ikke akkurat etter fødselhistorien, men her kom den:)

Skrevet

ca en halv time tar det til sus som jeg hører til. var midt på dagen på en søndag vi dro inn. venta å dra hjem igjen- men hadde 5 cm åpning så fikk bli. våkna med rier 08 om morningen, dro inn rett før tre.

hadde et par rier på veien, men det gikk fint. ikke de verste, kunne enda stoppe opp og puste meg rolig gjennom de.

Skrevet

1 time med bil.

Ble ikke sendt hjem når jeg kom , men det er fordi jeg ventet hjemme så lenge som mulig før jeg dro. Hadde 4-5 cm åpning når jeg kom inn.

Reiseveien var grusom. Fredag ettermiddag med mye trafikk, grusomme vonde rier, enhver fartsdump tok nesten livet av meg..hehe..

Reiste hjemmefra når jeg hadde regelmessige rier, som jeg hadde hatt i ca 10 timer. Var vel en 5 min mellom riene.

Skrevet

Ca 2timer.

Jeg ringte ambulanse, de kom. Da måtte vi kjøre opp til JM - ca 20min. Da hun undersøkte meg, konkluderte hun med at riene var for sterke, forstervannet misfarget, åpning på mellom 5-7cm og ujevn fosterlyd.

Ambulansefolkene ringte dermed inn til sentralen og ordnet et helikopter. De fikk ikke kommet med engang, så vi måtte vente i en halvtime lenger enn vanlig.

Kjørte ned til fotballbanen hvor helikopteret pleier å lande.

Tilstanden min ble verre og verre, hvor jeg sluttet å puste.

Men, det ville tatt lenger tid å kjøre enn å vente uansett.

Ca 2timer etter at ambulansen var hjemme hos meg og plukket meg opp, kom helikopteret.

Helikopteret brukte 30min inn til sykehuset. Jeg husker nesten ingenting av tiden etterpå, fordi jeg besvimte ofte.

Etter å ha kommet inn på sykehuset besvimte jeg ikke så mye, for fikk behandling - mer enn hva de kunne gjøre i ambulansen og helikopteret.

Men, det var en tøff fødsel.

Jeg er glad for at jeg ringte etter at jeg hadde hatt rier i 1time. Hadde rier hjemme i en time, ringte ambulansen.

Ventet og fikk Daniel 4t og 37min etter første rie.

Hadde jeg ringt tidl ville jeg kanskje ikke hatt så stor åpning og de ville kjørt. Det ville vært verre.

Hadde jeg ringt senere, ville det vært verre med tilstanden til Daniel og meg.

Alt i alt: Glad for at jeg hadde sykehus så langt unna, for ofte slipper man å bli sendt hjem igjen.

Men: det kunne fort utviklet seg verre - hvis jeg ikke hadde hørt på meg selv og ringt når jeg gjorde.

Det er ikke bare bare å bo langt unna.

Hvis jeg blir gravid igjen, har jeg bare 30min inn til sykehuset.

Jeg gruer meg jeg, for jeg kommer til å vente hjemme så lenge som mulig. Jeg vil ikke ligge på sykehus og ha vondt!

Da er det bedre å ha lang vei og korte ned ventetiden på forskjellige økter av turen ;o)

Skrevet

Med nr.1 så hadde vi en kjøretur på ca 15min.. fikk vannavgang i uke 36, så ble ikke sendt hjem igjen. Reiseveien stresset eg bare m å få gitt beskjed t andre ang. studier og eksamener...så den husker eg lite fra..

Reiste ved vannavgang, da eg kom på sykehuset var det 3cm åpning...

Denne gangen har eg ca 30 min reisetid (uten rush), og håper å komme frem i tide..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...