Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #1 Skrevet 5. mars 2009 Jeg blir så irritert over de som tar abort for det passer ikke så godt, og det var et uhell. Først vil jeg bare si at jeg forstår behovet for abort ved voldtekt og mindreårige som blir gravide, for de forstår ikke konsekvensene. Men til alle de voksne som sier de ble gravid med et uhell. Hvis du ikke bruker prevensjon, eller glemmer å ta p-pillene av og til, men puler likevel; da er det IKKE et uhell hvis du blir gravid. Jeg er så dritlei av å høre at det ikke var planlagt. Hvis du ikke bruker prevensjon så er det planlagt uansett hva du sier etterpå. I tillegg så er ingen prevensjonsmetoder 100% sikre, så dersom man skal ha sex, må man være klar over at graviditet kan bli konsekvensen. Jeg synes man heller burde la vær å ha sex da hvis det er så helt umulig å skulle beholde hvis man blir gravid, istedet for å bare så enkelt skrape ut det levende fosteret fordi det ikke passer. Har venninner som har tatt abort og er overrasket over at personalet på sykehuset ikke er så superhyggelig og blide mot de etterpå. Men det er jo ærlig talt de menneskene som er nødt å gjøre skittenarbeidet, som ser fosteret som taes ut. Jeg skjønner så godt hvis noen av de er negative til abort. Særlig når det er oppegående damer i midten av 20-årene som gjør det... Og så de som har seg en onenightstand og blir gravide, og ikke synes de skal bli "straffet" resten av livet for det. Javel, men hvis du gjør innbrudd i fylla, så hjelper det ikke å komme med fylla-unskyldningen til dommeren. Straffa blir du uansett. Jeg har selv gjennomgått en SA og kjenner noen som ikke kan få barn i det hele tatt. Jeg kan ikke forstå at noen gjør det frivillig. Man er jo heller ikke garantert at man kan bli gravid senere når det passer. Jeg ble sammen med mannen min når jeg var 16, og ja, vi hadde sex. Jeg sa også fra til ham med en gang at hvis jeg skulle bli gravid selv om jeg tok p-piller, så kom jeg ikke til å ta abort uansett. Nå 10 år senere har vi fått vårt første barn. Jeg synes alle de som tar abort bare fordi det ikke passer så godt, skulle få spinalbedøvelse istedet for narkose, og måtte delta og se på aborten. Da tenker jeg tallene på aborter ville gått ned, når de måtte se grusomheten i det de gjør. Det er forresten også mulig å adoptere bort her i landet, hvis man mener barnet har det bedre hos noen andre.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #2 Skrevet 5. mars 2009 Jeg skal ta abort om en uke, og jeg sliter nok med akkurat det. Jeg var akkurat som deg før jeg ble gravid nå. Jeg ble gravid på tross av kondombruk, og jeg har aldri hatt sex uten kondom etter fødselen. Fant ut at jeg var gravid etter jeg hadde gjort det slutt med kjæresten min, jeg er alene med ett barn, og jeg var redd for at jeg skulle bli såpass dårlig som jeg var sist gang. Sist gang var jeg såpass deprimert at jeg nesten ikke klarte å gjøre noenting. I tillegg hadde jeg bekkenløsning fra uke 8 som gjorde at jeg måtte slutte på skolen, og gikk uten å gjøre noenting i de resterende 30 ukene. Så jeg tenker mest på datteren min, enn den lille klumpen som er inni meg. Og jeg har allerede fått bekkeløsning (uke 4) som gjør at jeg nesten ikke kan gå eller sove. For å kunne være en god mor for hun jeg allerede har, så er jeg nødt til å gjøre et valg. Og jeg fikk se fosteret på UL, og det er bare en klump! Det fysiske hadde jeg selvfølgelig klart, det klarer alle. Men om jeg hadde blitt like dårlig nå som sist, så hadde ikke datteren min overlevd. Så jeg vet at jeg gjorde det eneste riktige. Og jeg skal ha mange barn, men neste gang skal det være med noen jeg er sammen med, for hadde jeg ikke vært alene nå, så hadde embryoet i magen min blitt en baby.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #3 Skrevet 5. mars 2009 Det er ikke en klump når det er 8 uker, i uke 10 har det armer og ben som det vifter med...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #4 Skrevet 5. mars 2009 Du som tar abort , bli sterilisert, du blir nemmelig akkurat like dårlig eller dårligere i neste svangerskap.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #5 Skrevet 5. mars 2009 Jaja... Men kondom er jo heller ikke 100% sikkert, det beviser du jo. Så dermed står jeg på at man får la være å ha sex hvis det er så helt umulig å beholde et barn. Hva med angrepillen da? Den dreper jo ikke et foster, men lar ikke det befruktede egget feste seg. Det er jo litt formildende at du tar aborten så tidlig... Men samtidig sier du at du ville beholdt hvis du ikke hadde vært alene, hmmm.... Og håper for din skyld at du kan få flere barn senere, og slipper å tenke på det som kunne vært.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #6 Skrevet 5. mars 2009 Du er trangsynt du Hi.. vet ikke om jeg skal le eller gråte av innlegget ditt..... dømmende er det du er, og så til de grader!!!! Og nei, jeg har aldri selv tatt abort! men det er noe som heter empati for andre mennesker.. verden er aldri så svart og hvitt som du skal ha det til!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #7 Skrevet 5. mars 2009 Annie 17:04: Jeg så det, jo det var en klump. Mye skjer da tydeligvis på 10 uker, for dette var bare en cashewnøtt. Annie 17:05: Nei, jeg skal ikke sterilisere meg. Neste gang skal jeg ikke være alene, og det er vel det som er hovedgrunnen til at jeg valgte abort denne gangen. Pga at jeg blir så syk OG er alene med en unge. Annie 17:10: Er faktisk allergisk mot angrepille, så det tenkte jeg aldri på. Og det er jo kondom som er MEST sikkert, men her feila den. Selvfølgelig kunne jeg godt uten sex, men nå har jeg fått resept på p-piller (har en sykdom som gjorde at legene sleit med hvilke jeg kunne ta, men snakka med en hematolog som ga legen min råd. Så nå blir det både p-piller og kondom. Formildende at jeg tar aborten så tidlig? Jeg må jo ta den i uke 7 eller 8 (jeg følger ikke med) fordi jeg i uke 4 var for kort på vei. Fant det ut i uke 4. Og da vi hadde sex var det ikke utenkelig å få barn med han, så ergo var det ikke helt umulig å beholde et barn... Jeg kommer nok ikke til å tenke særlig på det som kunne vært, for jeg vet at den ungen måtte kommet på bekostning av hun jeg har ifra før av. Og om jeg ikke får flere barn, så skal jeg kose meg masse med hun jeg fikk! Jeg var selv abortmotstander, og gjorde det jeg kunne for å ikke bli gravid, så fikk jeg den slengt i trynet. Tror du heller skal gå etter de som tar abort 5-6-7-8-9 ganger på et par tre år, istedet for de som har en helt legitim grunn til å ta abort EN gang. For å si det sånn, dette blir siste gang jeg skal ta abort.
prekæs Skrevet 5. mars 2009 #8 Skrevet 5. mars 2009 Hva tar folk abort for tror du? Fordi det passer?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #9 Skrevet 5. mars 2009 Unnskyld annie 17:04, nå har jeg regna på det. Jeg er 7 uker på vei, og embryoet er bare en cashewnøtt. Så mye må skje på de tre ukene jeg aldri får oppleve...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #10 Skrevet 5. mars 2009 At det går an å dømme så fort.:! Jeg blir så utrolig provosert, kan ikke folk passe på seg selv! Og ikke bry seg med hva andre bestemmer seg for. Det er ikke alltid det passer å få barn, og at man skal avstå fra å ha sex er det dummeste jeg har hørt! Ærlig talt altså. Jeg har selv aldri tatt abort, men man vet aldri hva som venter i fremtiden. Jeg skjønner godt at Anonym 18.34 velger hva som passer henne best, det er sikkert vel gjennomtenkt. Når man ikke kjenner alle fakta i saken, så hold heller kjeft. Fei for deres egen dør!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #11 Skrevet 5. mars 2009 He he.., bra sagt! :-) "det bare passa seg sånn, liksom.." :-))
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #12 Skrevet 5. mars 2009 jada HI, lev i din lille boble du, ikke noe du sier vil påvirke noenting som helst, for du er en uviten liten rasstapp som ingen tar seriøst. dummere kvinne skal man lete lenge etter.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 5. mars 2009 #13 Skrevet 5. mars 2009 HI : dette er det dummeste innlegge jeg har lest på lenge !! Du kommer til å få ett veldig hardt liv du hi ,om du fortsetter å være så naiv og dømmende ... Tror du mannen din hadde godtatt at dere kun hadde sex når dere skulle lage barn ? Neppe .. Det er ikke alle som kan bruke prevansjon. Og det er yterst FÅ som bruker abort som prevansjonsmiddel..
malingus Skrevet 5. mars 2009 #14 Skrevet 5. mars 2009 Jeg er så absolutt enig med HI! Har man sex, bør man være klar over at det kan føre til graviditet uansett hvor godt man beskytter seg. Og er situasjonen sånn at man overhodet ikke kan ta seg av et barn, bør man la vær å ha sex! Dette dreier seg ikke om å være trangsynt, naiv eller dømmende. Det dreier seg om å ha en oppfatning av at et foster er et eget menneske, som man ikke har rett til å ta livet av. Og den meningen forbeholder jeg meg retten til å ha, uten å bli kalt naiv eller trangsynt! Jeg dømmer ikke folk som tar abort, jeg slenger ikke dritt til dem. Bare sier at jeg er sterkt uenig i valget deres og at jeg mener HANDLINGEN er forferdelig! Og som HI påpeker, adopsjon er en mulighet!
Gjest Skrevet 5. mars 2009 #15 Skrevet 5. mars 2009 Alt er ikke bare svart/hvitt... Noen blir tvunget til abort av sine partnere.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #16 Skrevet 5. mars 2009 Mamma'n til william: Alle kan vel bruke prevensjon i en eller annen form? Kondomer kan jo alle bruke (de som ikke tåler latex kan kjøpe latexfrie osv), og de fleste tåler faktisk hormonell prevensjon (og med tåler så mener jeg de som "bare" blir litt hormonell eller går opp i vekt og andre "ubetydelige" bivirkninger). Jeg trodde jeg ikke kunne bruke hormonell prevensjon fordi jeg har en blodsykdom som gjør at sjansen for blodpropp blir over triplet ved hormonell tilskudd, men det viste seg at siden jeg var heterozygot så kunne jeg gå på cerazette. Så de som virkelig ikke kan gå på hormonell prevensjon, kan noen ganger det også. Nå blir det iallefall både og for meg, ja takk til kondom og til p-piller.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #17 Skrevet 5. mars 2009 Det eneste jeg kan bruke er kondom ,jeg tåler ingen av de hormonelle prev .Jeg har prøvd p spøyte , da gikk jeg opp 10 kg på 2 mnd ,fikk masse kviser ,og hadde mensen i 6 mnd sammenhengende. Hadde hormon spiral i 4 år ,hadde mensen 3 uker hver mnd i 4 år ! Jeg har også en blod sykdom ,som gjør at legene nekter å gi meg p piller ol . Så NEI ,jeg kan ikke bruke noe form for prev annet en kondom .Og det funker ikke det heller ,for jeg har blitt gravid med kondom . Men du mener vel at mine bivirkinger er ubetydelige ? Eller ?
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 5. mars 2009 #18 Skrevet 5. mars 2009 Det var ikke meningen å være anonym .
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #19 Skrevet 5. mars 2009 Hvis det var et svar til innlegg rett over det, så mener jeg ikke det. Men jeg har hørt om de som mener de ikke tåler det når de går opp 2 kg og litt sånn småplager. Om du har samme blodsykdom som meg, så synes jeg det er rart at du har gått på hormonell prevensjon før, om du ikke brukte det før du ble utredet. Hvilken blodsykdom har du? Du kan vel og bruke kobberspiral? Jeg ble forøvrig også gravid med kondom, så hvis ikke kondom og p-piller hjelper, så blir det ladyComp i tillegg.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 5. mars 2009 #20 Skrevet 5. mars 2009 Jeg har Leiden . Nei ,de anbefaler meg ikke kobberspiral for jeg har så kraftige blødninger når jeg har mensen og kobberspiral kommer mest sansynlig til å gjøre blødingene enda værre.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #21 Skrevet 5. mars 2009 Da har du akkurat samme som meg. Om du er interessert vil jeg anbefale deg å sjekke opp om du er homo- eller heterozygot, som sagt over fikk jeg legen til å ringe en hematolog, og han sa at om man er heterozygot så kan cerazette funke. Jeg har enda ikke begynt på disse, men jeg har håpet der. Enn så lenge;)
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 5. mars 2009 #22 Skrevet 5. mars 2009 Har gjort det ,og jeg kunne ikke bruke p-piller .Dessværre . Og vi har høy risiko med blodpropp i famillien ,min mor har hatt det 3 ganger og ene gangen gikk det nesten galt og hun holdte på å dø .Så legen min har sagt at han ikke ville ha gitt meg det uansett . Men takk for tips .
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #23 Skrevet 5. mars 2009 Jeg har 20 mnd mellom barna mine, og for å unngå å bli gravid nå så avstår jeg og sambo totalt sex. Nærmer oss 4 mnd nå! Og vi avstår til spiralen er på plass (venter på at livmorhalsen skal bli klar).. Minsta var helt uplanlagt og sambo ville jeg skulle ta abort (4 uker på vei). Jeg gråt i flere dager fordi det passet så dårlig, men abort var ikke et alternativ for meg. Og nå er hun en liten knott som gurgler og ler! Altfor altfor mange tar for lett på det, jeg er helt sjokka over abortkulturen... Mange lukker øyne og øre for hva de gjør. Jeg har samme meninger som HI, og synes det er flott at du har skrevet dette innlegget.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #24 Skrevet 5. mars 2009 Det var 14 000 det ikke passet for i fjor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå