maizi Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Er så innmari dårlig og det eneste jeg orker tanken på er salami!? Er dette fyfy?
Juni 2009 * April 2012 Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 Spis ivei.. Jeg har gjort det hele tiden og alt er bra hos meg!
Juni prinsesse Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 Skal jeg ødelegge alt for deg nå?? Etter to positive svar... ;o) Jeg spurte Jordmor om det samme. Hun visste ikke så hun skulle sjekke. Hun ringte meg faktisk opp igjen senere på dagen, og sa at de ikke anbefalte det, fordi det ikke er varmebehandlet under produksjon. En annen ting er at det er løk i salami, og jeg ble grisedårlig den eneste gangen jeg har spist det. Men min anbefaling er jo, om man er gravid eller ikke - Alt med måte. Men det med salamien er noe herk, for det virker ikke som om noen klarer å bli enige om det... ;o)
nesten30 Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 salami går vel under spekemat? en av de tingene en ikke skal spise... eller?
Mamma_til_isabella Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Salamien fra gilde er trygg for den er fryst ned først
erteposen + 4 Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Da påstår du med andre ord at alt rått kjøtt inkludert spekemat kan spises om det først har vært i fryseren og at dypfrysing fjerner alle former for bakterier osv som kan være skadelig? Greit med en link som kan gi oss litt mer "tyngde".
Juni prinsesse Skrevet 4. mars 2009 #8 Skrevet 4. mars 2009 Den linken må jo finnes, for jeg har lest akkurat det samme. Men det skal fryses ned under en viss temperatur, og over en viss tidsperiode. *Leter etter link*
Juni prinsesse Skrevet 4. mars 2009 #9 Skrevet 4. mars 2009 http://www.lommelegen.no/336561/svangerskap-og-raatt-egg http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter http://www.hjorteavl.no/toksoplasmose.html Salami er rått kjøtt...
Mamma_til_isabella Skrevet 4. mars 2009 #10 Skrevet 4. mars 2009 Bare å legge den i fryseren hjemme en periode så ta den ut da....
Mamma_til_isabella Skrevet 4. mars 2009 #11 Skrevet 4. mars 2009 Jeg spiser iallefall salami med god samvittighet....legen min sa det ikke var farlig....
Lille jente Skrevet 5. mars 2009 #12 Skrevet 5. mars 2009 mener jeg har lest at kulden ikke klarer å ta livet av bakteriene som blir drept under varmebehandling, og dermed vil det ikke funke å fryse salamien....kanskje jeg tar feil, men...
Trejenter? Skrevet 5. mars 2009 #13 Skrevet 5. mars 2009 Jeg spiser salami Jordmoren anbefaler det ikke men protesterte ikke så veldig... Hun nevnte mer spesielle produkter som fenalår, morrpølse osv. Hun bad meg sjekke datoen og spise de som har lang holdbarhetsdato, hvis jeg vil spise salami. Da er det fortsatt "godkjente" mengder bakterier i salamien. Jeg overdriver ikke spisingen av salami, ett par brødskiver av og til. De andre typene spekemat er jeg heldigvis ikke så glad i muligens spekeskinke da men jeg klarer meg uten. Jeg trur vi egentlig kan spise det meste, men med måte. Trenger jo ikke å være helt hysteriske.
Seb Skrevet 5. mars 2009 #14 Skrevet 5. mars 2009 Hei, du:) Jeg har sjekket med lege og to jordmødre alle 3 sier at man helt trygt kan spise salami. Så spis i vei du....,det gjør jeg nå og gjorde det med forrige mann også og han er frisk som bare det:) Lykke til:)
meg & to små vampyrer Skrevet 5. mars 2009 #15 Skrevet 5. mars 2009 OM du ønsker å følge mattilsynet sine anbefalinger så bør du ikke spise salami. Salami er ikke varmebehandlet. Om man fryser den så tar dte risikoen for den ene tingen man skal passe seg for, men ikke den andre. Så om du skal være trygg må det være varmebehandlet. Grunnen til at mange jordmødre sier at det er ok er fordi "man" mener det er så trygt i Norge (selv om Gilde flere ganger har bevist at de ikke er nettopp det) og fordi mange av de ikke er helt oppdatert på hva som er anbefalt og ikke anbefalt. DU gjør jo som du vil, men om du ønsker å følge offentlige anbefalinger, så skal du holde deg borte fra det.
erteposen + 4 Skrevet 5. mars 2009 #16 Skrevet 5. mars 2009 Det er århundrets dårligeste argument...riste på hodet:) Det meste går bra, men prøv å fortell det til de som mister pga bakterier. Jeg drakk alkohol også i mitt første svangerskap. Gutten min er også frisk, ikke for å sammenligne alkohol og salami. Salami, samme som annen spekemat, kan vere skadelig. Små sjanser for det, og gilde selv sier jo at de ikke kan garantere noe mht. frysing. Ta kontakt med gilde selv, en kopi av mail ligger i arkivet et sted. At det går bra med de fleste er ikke et godt argument, det blir for dumt. Noen jordmødre vet at sjansene er små for smitte og sier det er ok, andre ikke. Det er diskuterbart og stor uendighet, men klarer en seg ikke uten i 9 mnd gjør spiser en det med "god samvittighet".
april 06;) + mai 09* Skrevet 5. mars 2009 #17 Skrevet 5. mars 2009 Hm, er det ikke litt dumt å svare hvis en egentlig ikke har peiling? Svar og råd som jeg ser ovenfor her og i de xxx antall andre trådene som har vært om dette temaet er jo usannsynlig lite tuftet i virkeligheten, alla: "mamma sier anbefalingene i dag bare er tull, hun har 4 barn og spiste all mat, og ingen av oss har vært mye syke" "jeg har spist massevis av salami, og det har gått helt fint" og min soleklare favoritt: "så lenge en ikke spiser så mye er det helt greit" Noen grunnleggende brudd i god statistikklære her.. Så litt kjapp infeksjonslære: selv om mange bakterier, virus og parasitter i prinsippet kan gi infeksjon hos fosteret, er det gjerne bakterien Listeria monocytogenes og parasitten Toxoplasma gondii som man helst hører om i dag, og som man bør være obs på. Tar kun med Listeria ettersom Toxo dør ved frysing (som var nevnt som trylleformelen ovenfor her og mange andre steder): Listeria er en ganske vanlig miljøbakterie, finnes i jord, kloakk, hos friske bærere mm. Mange har listeria i kjøleskapene sine uten at man er så fryktelig klar over det.. Den kan i prinsippet kontaminere det meste av mat, og dersom man ikke har varmebehandling eller annen brudd på smittevei kan den dermed bli spist av oss. Listeria påvises oftest i rå kylling, men også reker, kjøttdeig, grønnsaker, bløtoster, spiseis, gravet og røkt fisk og varmebehandlet kjøttpålegg. Den vokser sakte, og utkonkurreres ganske lett av andre bakterier, men ved gode forhold og lang lagring kan den spesielt være et problem. Listeria kan vokse helt ned til 0 grader (dvs også i kjøleskap), og selv om den ikke vokser i fryseboksen inaktiveres (= drepes) den IKKE ved frysing. Så da funker det lite å stappe pølse, skinke eller hva du nå vil i frysen, selv om det tar knekken på Toxoplasma. Og så et ps: Salami har jo da det fortrinnet ovenfor f.eks skinke at det har høyt saltinnhold, noe som hemmer veksten til mange bakterier. Det har vært nevnt i noen tråder at Listeria ikke kan vokse i spekemat, det har jeg ikke hørt før, men mye mulig. Det eneste jeg vet er at Listeria tåler høyt saltinnhold (vokser ved 10 % NaCl), men hva som er i salami vet ikke jeg. Fra folkehelseinstituttet om listeriose: "Vanligvis asymptomatisk eller influensaliknende sykdomsbilde, men kan hos fostre, nyfødte og eldre og immunsvekkede gi alvorlig sykdom. Vanligste manifestasjoner hos ikke-gravide er meningitt og sepsis, diaré er svært sjelden. Gravide kan smitte sitt barn uten selv å bli syk. Intrauterin infeksjon kan føre til fosterdød. Neonatal listeriose kan, dersom smitten har skjedd intrauterint, opptre som prematuritet med nedsatt allmenntilstand og symptomer på multiorgansvikt. Dersom smitten er skjedd i fødselskanalen eller nosokomialt kommer symptomene etter tre eller flere dager i form av meningitt. Ved neonatal infeksjon høy letalitet." For å drive litt skremselspropaganda er det altså høy fosterdødelighet ved infeksjon. Det er og lang inkubasjonstid, noe som betyr at det er vanskelig å finne ut hvilken mat som har gjort at gravide har blitt infisert. I læreboken min står det at ink.tid har vært opp til 70 dager, og hvem husker vel hva de har spist de siste ukene, for ikke å snakke om mndene!I tillegg er det jo det at mor ofte ikke blir syk selv, og jeg lærte i mitt studie at de tror det er mørketall på listeriose hos gravide, at det egentlig forårsaker langt flere aborter enn en vet om, det er jo ikke slikt at man finner årsaken til hvert svangerskap som blir avbrutt. Men den kan jeg altså ikke kildehenvise og for alt jeg vet er det tull og tøys.. Og så, til de geniale rådene om at å spise litt ikke har noe å si: en vet ikke hva den infektive dosen til Listeria er mhp gravide, dvs hvor mange bakterier en må få i seg for at fosteret skal bli sykt. For andre matinfeksjoner er det gjerne både en og flere millioner bakterier, for listeria tror man at det kan være snakk om bare noen titalls eller hundretalls. Og de får lett plass på et knappenålshode, for ikke å snakke om på en pølsesnabb eller to. De bastante påstandene til bestemødre ol om at "jamen, det gikk jo bra før og da spiste vi hva som helst" stemmer heller ikke. Vi skal ikke så mange år tilbake før aborter, dødfødsler osv var laaaaangt hyppigere forekommende enn nå. Selvsagt skyldes dette mange faktorer, men infeksjoner var definitivt inni bilde her. Og dessuten vet urstammer ol også om at gravide bør holde seg unna ditt og datt, det er jo gammelt nytt. Nå forventer vi at vi skal ha et friskt svangerskap og føde friske barn, men kan en og da forvente å spise hva som helst? Vi er jo bortskjemte her hjemme med at maten som regel er trygg, men Listeria påvises faktisk ganske så hyppig bla i røykelaks, og selv om det som regel er lavt antall vet en som sagt ikke inf.dose for gravide. Så, hvorfor ikke bare holde seg unna, når det finnes annen mat en kan være mye mer sikker på? Selvsagt gjør en som en vil, men jeg klarer ikke helt forstå hvorfor en ikke følger de anbefalingene som finnes. Det er vel ikke slik at man på død og liv må spise salami, røykelaks, skinke og annen risikomat for å ha et variert og fullverdig kosthold i 9 mnd... Se mattilsynet.no for anbefalinger, de er jammen meg tuftet på sunn fornuft (og nei, skinke står ikke her, for de som har lyst til å kommentere det), jeg holder meg unna langt flere matvarer enn det som står der, men det er mitt valg.
meg & to små vampyrer Skrevet 5. mars 2009 #18 Skrevet 5. mars 2009 Takk april06 for at du har alle fakta på bordet og kommer med gode argumenter som jeg ikke klarer formulere i dag. Er helt enig med deg. Det er dumt å ta sjansen, men om folk vil det, så bør de hvertfall være klar over at de gjør det. Og ikke gå rundt og tro at "en liten snei spekepølse skader ikke" osv...
Seb Skrevet 5. mars 2009 #19 Skrevet 5. mars 2009 Hmm det var ikke ett argument....ville bare svar det jeg har blitt fortalt jeg!! Ha en nydelig dag og lykke til med gullet i magen du også
Johan Skrevet 5. mars 2009 #20 Skrevet 5. mars 2009 OI, nå ble jeg litt bekymret for jeg glemte meg og spiste salami et par dager.... Jeg er helt enig i at unnskyldninger som "mamman min gjorde det, og jeg er helt frisk" ol er dårlige argument. Vi bor heldigvis i et land der det meste er trygt, men det er en grunn til at vi har så lave fosterdød- og aborttall her i landet. Anbefalningene er naturlig nok ment som en veiledning, men jeg vil ikke leve med å ha mistet babyen min bare fordi andre mener ting ikke er farlig. Jeg vil hvertfall høre på ekspertene når det kommer til hva som er best for babyen.
mai^prinsessa Skrevet 5. mars 2009 #21 Skrevet 5. mars 2009 Jeg mener det er hysteri å ikke spise salami.. Fordi sjansen for å bli smittet av toksoplasmose er rimelig liten.. Så jeg spiser salami.. Men det er min mening:) Alt er opp til hver enkelt!
Seb Skrevet 5. mars 2009 #22 Skrevet 5. mars 2009 Se her http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=122189
MღM Skrevet 5. mars 2009 #23 Skrevet 5. mars 2009 April06, hadde du kunne skrevet opp hva du holder deg unna? ser ut som om du har god oversikt og kunnskap om dette med mat og bakterier, så ble nysjerring på hva du holder deg unna...spesielt den skinken, siden jeg har spist en del av det. Jeg mener at jeg fint klarer å holde meg unna det som skulle være farlig i ni mnd. - skulle være nok av mat å velge mellom, så jeg følger de anbefalinger som er - hadde bare ikke fått med meg salami, men nå spiser ikke jeg det hver uke engang, så håper i tilfelle ingen skade er skjedd. Så hvis du orker å skrive litt mer om hva du holder deg unna blir ihvertfal jeg glad. Hysterisk eller ikke - jeg ønsker å gjøre mitt beste for å ikke risikere å skade lille gutt
Staark Skrevet 5. mars 2009 #24 Skrevet 5. mars 2009 Jeg støtter april 06 (kjempebra innlegg!), vampyr med tjukka og dere andre som velger å følge matportalen. Hver og en får ta sine valg, for seg og sine barn, men stå for det du velger og ikke kast ordet "hysterisk" etter andre fordi man selv velger noe som er imot de allmenne anbefalte rettningslinjene. Og ellers lykke til videre i svangerskapet til dere alle....!
ble_mamma_6august 09 Skrevet 5. mars 2009 #25 Skrevet 5. mars 2009 dersom man er usikker, så holder man seg unna. 9mnd er jo ikke lenge Barnet fortjener det beste, jeg tar ikke sjanser.. Det er liten sjanse for å bli smittet av disse bakteriene, men det kan skje meg eller deg alikavell. Jeg holder meg til annet pålegg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå