Gå til innhold

Er leger virkelig ivrige etter å tjene penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en sinnsykt vond munnskold i over 1 uke nå og ringte og ba om å få en resept på kenacort-T munnsalve. Jeg er helt sikker på at dette er munnskold, men alikevel måtte jeg komme til legen i morgen så han fikk se på det. Da får jeg heller lide en uke til altså! Nå har jeg brukt 140,- på en gel som ikke funket og så skulle jeg ha betalt legetimen+ny medisin i tillegg. Det blir en altfor dyr munnskold!

*auauau*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva om det ikke er munnskold??

Klart legen vil vite 100 % hva du har i munnen slik at du ikke skal kunne "ta han" for feilmedisinering senere...

Good bedring...

Skrevet

Jeg har hatt det mange ganger før og vet 100% sikkert hva det er! Syns det blir for galt at jeg skal betale over 100kr på å komme inn til legen 1min før at han skal konstantere at det er munnskold.

Er ikke lenge siden jeg var på legesenteret og ba om å få noen resepter på legemidler jeg har fått tidligere og så var det noe legen lurte på så hun ba meg komme inn. Var inne i 2 min og hun tok betalt for en hel legetime. Blir jo litt oppgitt da!

Skrevet

Mener du at legen skal skrive ut resept per telefon til alle som ringer inn og sier at de har det ene eller andre?

Det er jo legen som står ansvarlig om det skulle være noe annet og du har fått feil behandling.

Skulle bare mangle at du ikke møter opp hos legen.

Skrevet

"Er alle leger helt like"?

Det kan være masse grunner til at en lege vil se på hva som feiler deg før han skriver ut medisiner. Den åpenbare er selvsagt at legen står ansvarlig for sin medisinering, ikke du. Da hjelper det lite at du er sikker på hva som feiler.

Men de fleste leger jeg kjenner er fleksible på slikt når de kjenner pasienten. Er du ny eller veldig sjelden der, kan jo ikke legen vite om du er hakke gal e.l.

Skrevet

Legen er godt kjent med meg så det er det ikke. Og å ta seg betalt for 2 minutt når jeg ikke engang har legetime bare for å stille et spm syns jeg ihvertfall blir for galt. Var vel litt det som fikk begeret til å flyte over her...

Skrevet

Har ikke legen din telefontreffetid? Det er dem faktisk pålagt og ha! Min lege har telefontreffetid 20 min hver dag! Det koster ikke noe, men skal jeg få utskrevet sykemelding evnt resept koster det meg 35 kroner i egenandel, men det kan jeg jo fint skrive på egenandelskortet!

Skrevet

Hvor står det at de er pålagt til å ha det?

Har aldri hørt om at det er pålagt før. Jeg har jobbet i mange år som legesekretær og ingen av stedene jeg har jobbet har legene hatt telefontid...

Skrevet

Nei det har jeg ikke hørt noe om. Hadde hun hatt det hadde jeg jo ringt direkte til henne. Har aldri hørt om telefontreffetid hos noen av de legene jeg har hatt.

Skrevet

Da er det vel ikke noe alle leger har, men som sagt min har det, er jo greit og kunne få kontakt via telefon om det er bare noen småting man trenger svar på, forøvrig er min fastlege veldig flink og sende ut brev når jeg har tatt prøver etc uansett om det er noe galt eller ikke!

Skrevet

Er dessuten sånn at det er faste konsultasjonskoder, så opptil, tror det er 20 min, koster det det samme - om du er der 2 eller 20 min. Er du der utover 20 min. kommer en ny kode på toppen av den første.

Har med legens avtale/refusjonsordning med trygdekontoret å gjøre hvis ikke jeg tar helt feil. De som har jobbet på legekontorer vet antakelig 100% sikkert hvordan det fungerer.

Kommer mye an på legen ôg. Kanskje du slipper å komme innom neste gang du får munnskold :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det betyr jo bare at de gjør jobben sin.. har du fått resept på det før, kan du få det igjen. Har du ikke fått det før, må du inn...

Skrevet

Ingen leger er PÅLAGT å ha telefontid, men de er PÅLAGT å ta imot øyeblikkelig hjelp. Har du blitt tilbudt time i morgen for dette, er jo det bra service mener jo jeg da.

Legen selv står ansvarlig for resepten han/hun skriver ut, og er de usikre, tar de deg inn på time. Dette kalles å være en ansvarlig lege mener jo jeg da.

Så da har du jo valget, ta timen og betale, eller gå med ubehag, dette er jo helt opp til deg selv.

Det er en grunn til at ting er på resept og at man ikke bare kan kjøpe alt på apoteket. Det er fordi at det i hvert tilfelle det skrives ut av lege, skal vurderes individuelt.

Regler er der for en grunn:) er du inne hos legen, er det konsultasjon, uansett hvor lenge du er der. samme pris.

Skrevet

Og så kan jeg legge til at Kenacort-T munnsalve er utgått- den er ikke å få tak i lengre. Så da sparte du deg de kronene uansett! ;-)

Skrevet

Sånn er det hos min lege også, før var det ikke noe problem å ringe, men så sa de at legen ikke hadde lov å skrive ut over telefon. Og visst det er tilfelle, så må de jo følge loven. !!

Skrevet

Joda, de er PÅLAGT til å ta imot øyeblikkelig hjelp, MEN er munnskåld øyeblikkelig hjelp??!!

Selvsagt er det svært ubehagelig og vondt, MEN det er ikke farlig, så jeg ville ikke vurdert det som ØH...

Legene har ikke ubegrenset med ØH timer i løpet av en dag så man må gjøre ganske nøye og noen ganger ikke så populære avgjørelser og vurderinger..

Skrevet

Jeg forlangte ikke ØH time da for jeg syns det var totalt unødvendig, jeg vet jo helt sikkert hva dette er. Jeg spurte om jeg kunne få en resept og det kunne jeg ikke få.

Når jeg sist var der for å hente resepter på medisiner jeg har fått tidligere så fikk jeg beskjed om å komme inn en tur for hun skulle spørre om noe og det tok 2 min, var totalt unødvendig (rot fra hennes side og en annen leges manglende opplysninger) og alikevel måtte jeg betale for en hel time. Er vel derfor jeg blir litt oppgitt. Jeg skjønner jo egentlig at de vil se med egne øyne, men dette er jo ikke akkurat en alvorlig tilstand så jeg tenkte kanskje de kunne gjøre et unntak.

Skrevet

Har leger lov til å skrive respter etter telefonhenvendelser når det ikke gjelder fornying av løpende respeter? Trodde ikke det var lov jeg.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Er vel forskjell på hva de har lov til, og hva de gjør..

Når det kommer en pasient hos oss for å skifte på et sår, og legen er innom i 20 sekunder (og det er sikkert ikke mer enn det heller), så blir regninga 130/177 + takst for sårstell... er bare sånn det er. Og ja, de tjener godt!

Skrevet

Nei, de har ikke lov til det. Ingen leger jeg har jobba for har gjort det ihvertfall, men de finnes sikkert...

Gjest Siklerotte
Skrevet

De har nok i prinsippet ikke lov - men legen min har gjort det før. Da har jeg riktignok vært der en dag eller to i forveien (en gang samme dag forsåvidt) - også har situasjonen blitt forverret. Da har han gitt meg resept uten å ha sett meg. Men på samme tid avhenger det vel litt av hvor godt legen kjenner deg. Synes nå uansett at det er bra med leger som sjekker nøye, og ikke skriver ut unødvendige resepter.

Skrevet

Hvis det ikke er lov må jeg si at det er litt rart å bli sur fordi legen ikke bryter loven for deg.

Skrevet

Men jeg var da ikke klar over at det ikke er lov! Reglene har vel blitt strengere nå da for slikt var da ikke noe problem før.

Skrevet

Hvorfor drar du ikke bare på legevakta?

Skrevet

Er du helt tullerusk 2girls?!!!!!!!!??????

Det er da IKKE øyeblikkelig hjelp!!!!!!!! Man skal da ikke misbruke legevakta slik!!!!!????Er det faen meg mulig å være så totalt BLÅST i huet????

Legevakta er for ØYEBLIKKELIG hjelp, dvs. skader eller sykdom som er LIVSTRUENDE!!!!!!!!!! Evt. syke BARN...

*rister oppgitt på hodet*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...