¤¤happy-may-mum¤¤ Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Ettersom kurven visstnok går "rett opp" .. ungen er frisk og aktiv, blir irritert når helsesøster mener han er for feit!! Fler med så "store" barn?
Gulosten™ Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 Da bør seriøst hun helsesøstra skaffe seg en hobby ass... ærlig talt.
*Lissi* Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 Enig med dulosten! Slike helsesøstre irriterer meg!!
Sjokoladekaka Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 Trur mange helsesøstre har for lite å bekymre seg for;) Dette er normalstørrelse på den alderen, her i huset:) Og mine er langt frå overvektige, eller noko slikt.
yasmina Skrevet 3. mars 2009 #5 Skrevet 3. mars 2009 HVa ville hun du skulle gjoere med det da ? Hadde hun noen tips ? Syns det er droeyt aa si at saa smaa er feite, men min er samme vekta som din og 98 cm og 2,5 aar Tror dessverre en del HSer lett bare ser tallene uten aa se an ungen.
Bella Swan Skrevet 3. mars 2009 #6 Skrevet 3. mars 2009 Synes det er bra at helsesøstre er bekymret for overvektige barn jeg. Det er et økende problem og fører med seg helseskader.
2 Sommerbarn Skrevet 3. mars 2009 #7 Skrevet 3. mars 2009 Jenta mi veide mer enn det når hun var 10 mnd og det var ingen som nevnte noe om at hun var hverken feit eller stor. Jeg så jo selv at på kurven var hun godt over gjennomsnittet, men hun var jo frisk og rask. Synes det er rart at en helsesøster kommenterer slikt. Hun burde sagt det på en annerledes måte enn "for feit". Det er jo et varsel når noen pluttselig "går rett opp" elller "stopper helt opp" på kurven så det er nok det hun ville ha frem. Noen barn vokser i rykk og napp så hvis det ikke fortsetter så er det sikkert ikke noe å bekymre seg over.
Gjest Skrevet 3. mars 2009 #8 Skrevet 3. mars 2009 Stor forskjell på overvektige barn og en chubby baby!
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 3. mars 2009 #9 Skrevet 3. mars 2009 Mi jente var 1cm lenger men veide like mye.. hun lå midt på treet på vekt ifht lengde, så jeg kan ikke forstå at din skal være så feit!?! Men som noen nevner er det sikkert den brå økningen som er grunnlaget for kommentarene hennes? Jeg ville spurt nærmere hvis jeg gikk og bekymret meg for det.
brooklyn Skrevet 3. mars 2009 #10 Skrevet 3. mars 2009 noe jeg ikke skjønner her... Ettersom kurven visstnok går rett opp- gjør den det? Går den rett opp eller følger han sin egen kurve? ..og hva sa helsesøster EGENTLIG? Sa hun "kjære mamma, jeg mener ungen din er for feit"? Av en eller annen grunn har jeg vanskelig for å forestille meg det.
¤¤happy-may-mum¤¤ Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 3. mars 2009 Kurven går rett opp ja, så d selv.. Og hun brukte ikke ordet feit! Bare jeg som skrev det siden hun alltid påpeker at han er veldig stor. Virker ikke som hun ser an ungen i hele tatt, kun denne kurven. Jeg skjønner heller ikke hvorfor kurven går rett opp.. fra 8 mnd-10 mnd har han lagt på seg bare 250 gram.. Fikk streng beskjed om å ikke øke matmengden og bare gi han sunn mat. Gir han absolutt ikke for mye mat og han krabber og styrer som bare d. blir bare så irritert på henne!!! I dag sa jeg til henne at j ikke så problemet, og at jeg ikke synes han er spesielt tjukk, da sa hun bare: jo, d er han! var 3400 da han ble født..
nybebis Skrevet 3. mars 2009 #12 Skrevet 3. mars 2009 Sønnen min avr 10kilo da han var 4 mnd!!!!!! Han så diger ut! hos min helsestasjon lo de bare hver gang jeg kom. han var jo laaaaangt over kurven. men siden han bare fikk bryst melk var det greit. han er nå 19 mnd og veier 13 kilo. Så det har gjevnet seg fint ut ;o)
¤¤happy-may-mum¤¤ Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 3. mars 2009 ja, må nok slutte å bekymre meg.. og irritere meg! Men blir jo sånn når helsesøster ser bekymra på kurven hver gang :S
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 3. mars 2009 #14 Skrevet 3. mars 2009 De helsesøstrene er FARLIGE. Enten så er de så dumme att de ikke vet hvor mye makt de sitter på eller de liker det =0( Jeg stoler bare på fastlegen når det gjelder medisinske spørsmål også vekt.
brooklyn Skrevet 3. mars 2009 #15 Skrevet 3. mars 2009 Jeg synes ikke slike helsesøstre er FARLIGE, jeg synes det er godt at de stiller spmtegn om en kurve går rett opp, f.eks om han bare legger på seg og ikke strekker seg i lengden. Det JEG synes er dumt, er mødre som tolker alt i verste mening, overanalyserer og videreforteller ting som ikke stemmer helt, men heller modererer det etterhvert. For DET er slitsomt det!
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 3. mars 2009 #16 Skrevet 3. mars 2009 Jo de er farlige. Om de mener noe er galt med ungen må de sende barnet videre til en lege. Ikke bare sende en mor hjem usikker med ungen sin. Min minste tulle var ikke gla i mat. Hun gulpet opp og nektet spise vanlig mat.Ga henne litt mme og mellommålså hun var fornøyd. Gikk opp i vekt men var ikke stor og var også normal lengde. Da jeg dro på vanlig kontroll ble helsesøsterhyserisk. Hun er for lett. Du må få i henne mat. Bevisst visst jeg att hun bare var hysterisk og ungen var frisk.Men ubevisst ga jeg henne mer mat oftere som gjorde att hun kastet opp mer og ble mer motvillig til å spise. Jenta var 1 år før hun ble vant til vanlig mat.
FerdigFødaForAlltid Skrevet 3. mars 2009 #17 Skrevet 3. mars 2009 Jeg mener nå at veldig mange helsesøstre er fanatisk opphengt i disse kurvene. Går kurven litt mye opp en periode er det gærent, og går den litt ned, så er det gærent også. Så lenge ungen ellers er frisk og spiser sunt og er aktiv, så har du overhodet ikke noe å bekymre deg for! Det er forskjell på unger; noen er store og noen er små! Min mellomste veide 8.400 g når han var 5 mnd,og velsejenta veier 8.900g nå, og hun er 13 mnd. Det er forskjell på unger, og så lenge alt annet enn den forbanna kurven er helt fint, så må du nesten bare velge å overhøre dama!
¤¤happy-may-mum¤¤ Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #18 Skrevet 3. mars 2009 beklager at innlegget mitt virket slitsomt på deg Brooklyn.. JEG sitter igjen med en følelse av at helsesøster er bekymret over gutten min og ville bare høre om andre har hatt store barn og om fler blir bekymret over vekta og høyden på han!!
¤¤happy-may-mum¤¤ Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #19 Skrevet 3. mars 2009 jepp, enig m deg!! Velger heretter å overhøre.. ser jo godt at ungen er frisk og fin : )
Gjest Skrevet 3. mars 2009 #20 Skrevet 3. mars 2009 Syns ikke selve størrelsen var så sjokkerende (selv om vekten var høy i forhold til lengden), men hvis han har lgt veldig mye på seg på kort tid forstår jeg at HS nevner det... Ikke vær så hårsår. Mine har vært like store (men lengre), men de har vært nesten 5 kg ved fødsel.
Dokka Skrevet 3. mars 2009 #21 Skrevet 3. mars 2009 Tyder på at babyen din har det bra da.. jeg har selv tre barn, men alle mine har det heller vært omvendt med. vi er for små...!!! herregud detta må du ikke ta ille opp, det kommer til og renne av barnet ditt når det blir mere aktivt..!!!
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 3. mars 2009 #22 Skrevet 3. mars 2009 Daniel var en LITEN gutt i lengden, men stor når det gjaldt vekten. Han var nok på samma vekt og lengde som din. Forskjellen var at Daniel hadde sin egen kurve han fulgte. Den var alltid jevn og fin, for hans del. Selv om den var over, så betydde det ikke noe sa HS - siden den var rett og ikke bare hoppet til værs. Hvis kurven til ditt barn gjør det, så syns jeg ikke er HS er dum som påpeker det. AT hun er bekymret. Det SKAL hun være, det er jobben hennes. Men, neste mnd kanskje kurven har jevnet seg ut og da er det ikke noe å bekymre seg over. Vent til neste mnd og se an. Det er ikke morro å få det påpekt at ungen din er tjukk, men mye bedre det - enn at HS skulle drite i at ungen kan bli overvektig. Når Daniel ble 12mnd begynte han å gå i tillegg og da jevnet kurven seg ut og nedover - siden akt.nivået ble høyere.
HTC Skrevet 3. mars 2009 #23 Skrevet 3. mars 2009 Har to barn, første ble påpekt rundt året at hun hadde litt ekstra, nå i alder 5 år er hun superslank. Andre barn ble påpekt også rundt året, at hun hadde litt ekstra også, hun er nå 2 år og burde ikke være slankere. Helt perfekte, og mor og far ar slanke også. Begge fikk mm fullt i 6 mnd og videre amming til ca 1.5år. (nevner dette da de anbefaler å se litt forskjell på de som får mm og de som får mme i spedbarnsalderen.) her er våre mål rundt 10 mnd: Barn nr 1: Fødsel: 51 cm, 4.5 kg 10 mnd, 70 cm, 8 kg 2 år, ca 80 cm, 12 kg 4.5 år, ca 103 cm, 18 kg Barn nr 2: Fødsel: 50 cm, 4,2 kg 10 mnd, 72 cm, 9kg 2 år, ca 81 cm, 12 kg Meg selv i 1968 (ja, 40 år gammel): Fødsel: 48 cm, 2 kg 10 mnd, 72 cm, 9 kg 2 år, ca 85cm, 10 kg I dag som 40 åring er jeg 162 og veier 54 kg Hvis du ser på mine tall og sammenligner med ditt barn som er lengre enn mine barn og jeg selv var, tror jeg du kan slappe helt av. :-)
Heaven har født::) Skrevet 3. mars 2009 #24 Skrevet 3. mars 2009 Va r hos legen med min i dag som er tre mndr. Han veide 3090 ved fødsel og nå veier han 7 kg. Hadde mistanke til astma,noe som ble bekreftet, men hun legen ville ha en til , til å lytte på han og når han kom inn ba hun han om å tippe alder på han. og han tippet 5-6 mndr. Så min er sikkert stor han også da. kurva går hvertfall rett i været her også, men hallo.. de er babyer/barn og det der går så opp og ned. Ta det helt med ro. Barnet ditt er nok helt fint:)
Salat Skrevet 3. mars 2009 #25 Skrevet 3. mars 2009 Det kan jo være andre årsaker(medisinske) når kurven går rett opp da, selvsagt må helsesøster få reagere. De er jo pålagt å følge opp, bedre at en for mye enn en for lite får litt oppfølging/bekymring etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå