Gå til innhold

Skal barnet deres døpes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Isåfall: Hvorfor? Hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja,hun skal døpes akkurat som storesøs.

Aller mest pga tradisjon,men også for at jeg og pappan er både døpt,konfirmert og gift i kirken.

Vi er ikke noen kirke gjengangere,men noen tingen syntes jeg er koselige tradisjoner.

Også er det lettere for barnet og velge siden ved konfirmasjon om hun vil stå borgelig eller kirstelig.

Er flauere og måtte døpe seg i ungdosmalderen,enn om vi tok det valget da hun var liten.

Men,om hun gelger og melde seg ut av den norske statkirken gjør meg heller ingen tingen.

Men,enn så lenge hun er liten tar vi valgene også får hun selv velge når hun selv vet hva hun vil;)

Skrevet

Nope.

Her skal ingen døpes:-)

Jeg er en passiv agnostiker og det passer ikke for meg. Mann i brann godtar og forstår det, så her er ikke førstemann døpt og nestemann blir det heller ikke.

Skrevet

Absolutt ikke. Fordi ingen av oss er i nærheten av religiøse.

Blir enten privat navnefest eller HEF-navnefest.

Skrevet

Nei.

Jeg er ikke kristen, så da har jeg ingen grunn til å døpe. Mannen ville med nr 1, og jeg sa at det var helt i orden, men jeg kom ikke til å møte opp i kirken i så fall fordi det føles galt å stå der å lyve, ville jo ikke akkurat være noe særlig forbilde for ungen det vel? Siden det da ble uaktuelt for mannen å ornde dåpen alene, så er ingen av våres 3 barn døpt.

Skrevet

Vi skal også døpe. mest fordi som Linn sier; det er enklere å melde seg ut ved konfirmasjonsalder, enn å måtte døpe seg i den alderen.

Jeg og pappaen er også døpt og konfirmert i kirken, og skal en gang i tiden gifte oss i kirken. Er man ikke døpt, kan man heller ikke gifte seg kirkelig.

Også er det en fin tradisjon :-)

Skrevet

Nei. Hverken mannen eller jeg er kristne, og det veier tyngre enn tradisjon.

Skrevet

Nei.

Er ikke kristen, døpt eller konfirmert i kirken selv, og det kunne ikke falle meg inn og invitere venner, slekt og bekjente til fest for å så lyve dem opp i ansiktet :-)

Vi inviterer heller til stor fest uten religiøse innslag.

Skrevet

Både meg og samboer er døpt og konfirmert, men skal ikke døpe datteren vår nå.

Det har ikke vært en lett avgjørelse. Men føler ikke det blir riktig. Vi er ikke troende kristne, er bare døpt og konfirmert fordi det er tradisjon.

For oss blir det feil å stå i en kirke å love å oppdra barnet våres i en kristen tro.

Jeg går i kirken på julaften sammen med min far, og syntes det er koselig. Men det er bare for kosen sin skyld, og har ikke noe med kristendom å gjøre.

Blir feil for oss å "pakke" på henne en religion som vi selv ikke kan stå inne for. Hun får selv bestemme når hun blir gammel nok, også støtter vi henne i det hun velger.

Er noen som sier at det blir flaut for ungdommene å døpe seg før de skal konfirmere seg. Det tror jeg kommer til å snu. Virker som det er ferre og ferre som velger å døpe barna sine. Og om 15 år tror jeg ikke det er like mange som konfirmerer seg som i dag.

Det er jo ikke lengre kristendoms undervisning slik jeg hadde på skolen, men livsyn. Mye mer riktig syntes jeg.Skal ikke bli pakket på en religion fra du er liten av. Gode verdier og medmenneskelighet er grunnstenen i alle religioner, og det er viktige normer som jeg skal lære barnet mitt-uansett religion eller om hun er døpt eller ikke;)

Familien vår kommer nok til å reagere på at vi ikke kommer til å døpe henne. Ikke fordi de er spesielt kristen, men fordi det er tradisjon og det er det de er vant med. Håper bare de kommer til å respektere vårt valg. Er et godt gjennomtenkt og vel diskutert tema her i heimen.

Skrevet

Ja vi skal døype..

1. var egentlig velsignet i pinsemenigheten fordi eg står der... Men var så skuffa over heile velsignelsen, da det virka mer som de ville ha et vekkelses møte. Brukte max 5 min på de 2 barna som skulle velsignes den dagen, da var eg så skuffa.. Det gnagde på meg i lang tid og i febrar i fjor døypte vi jenta da ho var 1,5 år... For vi ville ikkje gjennom det ein gang til. Kommer til å døype nr 2.

Vi gjer det ikkje pga tradisjon, det syns eg hadde vert feil. Mannen min bryr seg ikkje nåke særlig, eg er heller ikkje sånn kjempe kristen men eg tror... For meg hadde det vert feil å latt være, sjøl om eg ikkje e hyper kristen...

Skrevet

Ja, fordi vi har et kristent livssyn.

Skrevet

-ja, våre barn skal døpes. En veldig fin anledning til å samle familier på begge sider og ha et trivelig selskap. Ellers så er det en fin tradisjon å bære barnet frem til presten. Vi er ikke nødvendigvis så veldig kristne at det er derfor liksom..

Skrevet

Nei.

Her er ikke nr 1 døpt, og nr 2 blir det heller ikke.

Ingen av oss er kristne eller tihører noen religion, så valget var veldig enkelt. Mannen ville ha navnefest med nr 1, men det ble aldri noe av (-siden han ikke gadd å lage det istand ;) )

Barna får velge religion selv, når de er modne for det. Ser ikke problemet med å døpe seg som femtenåring hvis de velger kristendom feks, det er og blir mer og mer vanlig. (I tillegg kan man bli døpt uten publikum, og uten at andre får vite om det)

Ble litt "ståhei" i min slekt- der alle døper pga tradisjon, men svigerfamilien har ikke reagert på valget vårt.

Skrevet

Nei, her blir ingen av barna døpt. Jeg hadde vel forventet en smule oppstandelse fra familien (min side), men ingen har nevnt det, og førstemann fikk presang av oldemor lik den de andre oldebarna har fått ved dåpen.

Jeg finner det ikke naturlig, først og fremst fordi ingen av oss er kristne. Jeg finner det heller ikke naturlig selv om det er tradisjon her i landet. Jeg må innrømme jeg ikke helt liker hele opplegget med denne "syndevaskingen" av de bittesmå uskyldige barna. Da ville jeg personlig heller valgt navnefest for å samle familien, hvis det er ønskelig:) Like fin anledning til å samle familien det, syns jeg da:)

Skrevet

Ingen av oss er kristne, så i utgangspunktet ønsker vi ikke å døpe i kirken, men egentlig syns jeg det er et utrolig flott rituale at hele slekta samles for å ønske et barn velkommen til verden. Så vi har begynt å snakke litt om det, om vi kanskje kunne hatt en privat navnefest.

Kan de av dere som har hatt navnefest fortelle litt om hvordan det gikk for seg?

Skrevet

Ja. Vi er ikke veldig kristen, men begge er døpt og konfirmert i kirken. Det har ikke vært noe diskusjon, vi har bare snakket om at vi gleder oss til dåpen :)

Skrevet

Jepp. Jeg ønsker at barna mine skal oppleve en kristen oppdagelse og oppvekst. I kirken her er det masse artige aktiviteter for barn i alle aldre som jeg vil de skal ta del i, og jeg setter umåtelig pris på den kristne oppveksten jeg selv har hatt. Mannen min bryr seg ikke så veldig, så jeg tar ansvaret på det området. Men er ikke overkristen, synes det er veldig viktig at barna lærer at andre tror på andre ting, og noen tror ikke på noe. Har massevis av kristne og ikke-kristne venner, så det er nok ikke noe problem.

Skrevet

Jeg har egentlig ikke NOE lyst, men møter lite forståelse fra resten av familien på det punktet.

Jeg er døpt og konfirmert selv, men er sterkt imot organisert religion. Skulle heller ikke døpe eldste, men jeg bukket bare under fra presset fra familien og da regner jeg ikke med det er noe argument at jeg vil "holde prinsippene mine" med nr 2.

Skrevet

Navnefest er veldig fint og akkurat passe høytidelig:

det holdes en tale til barna og foreldrene, det spilles vakker musikk og synges sanger, og så blir alle barna ropt opp og kommer fram og får en kjempeapplaus. I alle fall sånn det foregår her.

Etterpå hadde vi mat og kaker med den nærmeste familien, og så hadde vi stor fest med venner, familie, nære og kjære til slutt. En flott dag!

Skrevet

Nei.

Skal ha stor "velkommen til verden" fest istedet.

Selve dåpen er jo kun seremonien i kirken, ikke selskapet etterpå.

Skrevet

Ja, det skal vi akkurat som vi gjorde med broren ifjor. Litt tradisjon samt at vi er døpt og konfirmert begge to i kirken.

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Nei, vi døpte ikke førstemann og kommer heller ikke til å døpe denne babyen. Årsaken til det er at både min mann og jeg er utmeldt av statskirka, vi er ikke troende.

Vi hadde human-etisk navnefest for gutten vår i fjor, og det var en kjempefin opplevelse!! Sånn foregikk det:

Det var 3 barn som skulle feires, og familiene (gjestene) til barna satt klare i galleriet og ventet, som i en kirke. Så ble det spilt et fint musikkstykke, mens vi foreldrene kom inn midtgangen med den lille så alle fikk sett, før vi satte oss. Ble ønsket høytidelig velkommen, og barna ble nevnt med navn og fødselsdato av taler, pluss hvem foreldre var. Seremonien forløp fint med musikkinnslag og tale. Så ble hvert enkelt barn med foreldre kalt fram, og fikk lest opp et spesielt dikt e.l. (vi kunne plukke ut selv), før vi fikk utdelt en navnetavle. Litt mer musikk, så var det utmarsj, og etterpå var det fotografering.

Etter seremonien dro vi til et leid lokale og spiste middag med kaffe.

Har vært i mange dåper, som vanlig gjest og som fadder, og helt ærlig; den human-etiske seremonien er m i n s t like høytidelig og fin. Eventuell skepsis fra familie forsvant som dugg for solen, og alle syns det var en kjempefin opplevelse. Gleder oss til det er lille-nurket sin tur!

Skrevet

Nei! Er veldig imot barnedåp. Religion er noe de bør få velge selv.

Min mann er kristen, men i hans kirke har de voksendåp. Så slapp heldigvis å krangle meg til den.

Jeg liker fremdeles ikke at mine foreldre døpte meg mot min vilje.

Skrevet

fordi jeg har ett kristent livssyn og fordi at dersom det skulle skje noe med barna mine så ville jeg ikke kunne tilgitt meg selv ved å ikke døpe de.

mannen min er atteist. men som han sa; han kan ikke "udøpe" dem, og han vet at jeg ville døpt de uansett. For ham er det ikke viktig.

det vil bli deres valg når de konfirmeres, men når de er små er det vi foreldres valg.

Skrevet

Når vi en dag kanskje er så heldige og får barn skal de ikke døpes, men de skal velsignes.

Jeg tror ikke på barnedåp, at et barn skal trenge å fødes på ny. Jeg anser meg selv som kristen, men er medlem i baptistmenighet og ikke statskirken. Jeg holder en knapp på utsagnet i bibelen om at "guds rike hører slike til (les:barn)".

Jeg skal jobbe for at mine barn lærer om de ulike religionene og livssynene i verden og at de skal kunne vurdere rett og galt og kunne ta bestemmelsen om de ønsker å døpe seg og konfirmere seg, og ikke minst HVOR hvis de velger den veien, uten at om det er flaut eller ikke er med i bestemmelsen. :-) Så får vi håpe at jeg klarer dette nå da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...