Gå til innhold

Dere som kan litt om lover og regler...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke sånn til vanlig nei, men har hendt 2-3 ganger at jeg har tatt samme bussen dersom mannen har bilen (men da kommer jeg for sent til jobben eller må gå før arbeidsdagen min er slutt, så gjør det kun i kriser), da sitter han i hvertfall helt fint. Snakker jo med de andre og kan tulle litt, men er ikke bråkete. Jeg kan forøverig godt tenke meg at de bråkte den dagen, men de gjorde jo ikke noe galt heller synes jeg. De er fortsatt ganske små barn, bussturen er lang og kjedelig, og de tøyset sammen med å løfte brettene opp og ned slik at de lo (i følge disse tenåringene), de visste ikke at det ikke var lov fordi ingen har fortalt dem det.

Er jo ikke meningen at foreldrene skal måtte ta skolebussen sammen med barna sine heller. Og om det er et problem med disse brettene, kunne jo sjåføren sagt det til oss slik at vi kunne snakket med ungene om det. Jeg har ikke engang tenkt over at det er slike på bussen, så har dermed ikke tenkt på at dette er noe vi må si til gutten vår. At han ikke skal leke med dem altså. Nå vet han det da, kommer nok ikke til å tørre å røre dem noen gang igjen kan jeg tenke meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden så nøye, bare skummet gjennom. Jeg skjønner godt at dere reagerer. Blir for dumt å mene at en 6-åring skal tåle slik behandling, selv om jeg forstår at buss-sjåfører ikke har den enkleste jobben.

Men for å svare konkret på spørsmålene dine:

1) Jeg har vanskelig for å se på hvilket grunnlag dere skal anmelde ham. Jeg har ikke inngående kjennskap til strafferett, men jeg vet ikke om episoden (til tross for at den var grov) kvalifiserer til vold. Han var jo ikke direkte voldelig. Videre har han jo heller ikke framsatt noen andre trusler enn å kaste ham av bussen, noe som ikke i og for seg er straffbart. En skremmende adferd det har han vist, men tror nok kanskje ikke det holde til en anmeldelse.

I beste fall ville det nok uansett ikke føre til mer enn at politiet tok kontakt med mannen og gjorde ham oppmerksom på reaksjonene rundt episoden. I verste fall og mest sannsynlig ville det ikke bli gjort noenting.

Det meste sikre svar du kan få på dette er å kontakte politiet og høre om dette er noe som kan føre fram. Om dere kan anmelde så kan dere heller vurdere det da.

2) Om du anmelder ham har du ingen garanti for at han blir fjernet fra stillingen sin. Det er ett forhold mellom sjåfør og arbeidsgiver, evt. at skolen sier opp avtalen med buss selskapet. Men klart at om reaksjonene blir mange og sterke nok kan dere kanskje legge en del press på selskapet for å få dem til å fjerne sjåføren

Skrevet

Men hvorfor ikke snakke med sjåføren da? Vil tro dere er interessert i å høre hans versjon også?

Jeg synes det høres litt voldsomt ut å ville fjerne sjåføren fordi han vil ha ro og orden i bussen sin. Jeg synes generelt at barn og unge i dag mangler oppførsel og folkeskikk, så jeg hadde satt pris på en "streng" bussjåfør. :-) Tenk på den viktige oppgaven han har!

Skrevet

Jeg tror ikke at en anmeldelse vil få noen konsekvenser for sjåføren siden det er ord mot ord, og det er i så fall sjåføren selv som vil trekke seg ford situasjonen er ubehaglig.

Det er ikke en ok oppførsel av en voksen mann. Jeg forstår at en kan "klikke" og hadde min sønn vært tenåring hadde jeg nok latt saken ligge. En 6-åring er et lite barn, og sjåføren burde beklage og hadde han vært mann nok (om denne versjonen stemmer) hadde han tatt kontak med dere og gutten privat.

Skrevet

Hans versjon er i følge sjefen hans: De bråkte veldig og han ropte bakover at de skulle være stille (noe de andre sier at ikke stemmer at han gjorde), så sier han at han gikk bak, sa at de ikke måtte bråke slik og "geleidet" sønnen vår fram til et annet sete ved å holde ham rundt skuldrene. Dette stemmer overhode ikke med hva alle de andre på bussen, inkludert våres 6 åringer, forteller.

Vi kjenner som sagt litt til mannen og er blitt sterkt frårdet av andre å snakke med ham selv, det har visst hatt veldig uheldige konsekvenser tidligere når andre har forsøkt å ordne opp med ham direkte (han kjører også ut posten, og plutselig har post forsvunnet, postkasser blitt ødelagt osv etter noen har sagt noe negativt til ham). Moren til den andre 6 åringen vet også at dette ikke er første gang noe lignende skjer, at det er blitt klaget på ham, men at ikke noe er blitt gjort. Vi vet liksom ikke helt hva annet vi kan gjøre for å få selskapet til å reagere enn å klage skikkelig i første omgang. Synes i hvertfall ikke det er holdbart. Er flere som bytter på å kjøre skolebussen og de andre er kjempeflinke.

Skrevet

Jeg lurer på en ting, har virkelig bussjåfører lov til å kaste 6-åringer av skolebussen mange km eller mil fra hjemmet? Det høres for meg veldig uansvarlig ut.

Skrevet

Takk, var akkurat noe slikt vi også tenkte. Sjåføren selv mener at han ikke har gjort noe galt i det hele tatt, og dette er altså ikke første gang noe lignende skjer, men første gang med mitt barn.

Vi ønsker egentlig bare at han skal flyttes vekk fra å kjøre akkurat skoleruten, og vi synes også han skal si unnskyld til guttene våres, men det blir vel vanskelig når han selv mener han ikke har gjort noe galt.

For å nyansere det litt da. jeg jobber som lærer, og hadde jeg gjort noe slikt ovenfor en elev hadde jeg antaglig fått sparken på dagen...!

Skrevet

Nei, selvsagt har de ikke lov til det! Noe han heller ikke gjorde, men han truet med det, og ene tenåringen påstår det så ut som han skulle til å gjøre det også fram til han selv ropte fram til sjåføren at han skulle roe seg ned.

Skrevet

Totalt uakseptabelt å true med slikt også. Det er en konkret ting å ta opp med busselskapet, men han nekter kanskje for det også?

Skrevet

I denne saken ville jeg gjort følgende;

Oppsøkt sjåføren på arbeidsplassen, gjerne med overordnet tilstede. Jeg ville beklaget oppførselen til gutten min, og sagt at uro og ugang på bussen ikke tolereres av oss som foreldre. Jeg ville beklaget guttens oppførsel, og den forstyrrelsen det medførte sjåføren.

Da tar dere "brodden" av casen, og jeg er ganske sikker på at sønnen deres vil få den beste "service" på skoleveien. :-)

Dere ER ikke sikre på hva som skjedde i situasjonen, siden dere ikke var tilstede. Det blir uansett ord mot ord. Og ER denne sjåføren en "bråkmaker", så tror jeg denne fremgangsmåten er den beste - ihvertfall for sønnen deres som tross alt må på denne bussen hver eneste dag.

Lykke til! :-)

Skrevet

Jeg vil tenke at dersom dere gjør slik som solstråle foreslår, slår dere samtidig bena vekk under alle andre soim har noe å utsette på nevnte sjåfør. En skal ikke bare tenke på seg og sine! Hva med mindre ressurssterke barn som blir utsatt for slik vrede fra en autoritetsperson? Hvem skal da tale deres sak? Da vil jo busselskapet kunne vise til disse foreldrene som beklaget at de hadde tatt feil.

Skrevet

Men HI må jo først og fremst ta tak i sin egen sak?

Og ærlig talt - jeg har ikke vanskelig for å tro at to 6-åringer kan lage ganske mye bråk på en buss, det har jeg da erfart mange ganger selv! Og da tenker jeg alltid - "hvor i all verden er foreldrene?" :-)

Skulle det skje flere ganger, er det selvfølgelig noe annet. Men jeg tror ingen barn har vondt av å ha respekt for denne bussjåføren - hvis de sitter rolig, som de skal på en buss, så blir det vel ikke noen problemer??....

Skrevet

Vi skriver klage til åbe selskapet og fylkeskommunen nå. Dette er ikke et engangstilfele nei. Snakket akkurat med venninnen min igjen, moren til den andre gutten, og hun fortale at de bl.a tidligere er blitt klaget inn da han hadde tatt en gutt i øret for å flytte ham så hardt at gutten begynte å blø fra ørefestet. Denne gutten var da litt eldre enn 6 år, ca 9 år, men likevel. Sånt gjør man bare ikke! Da var det ikke kommet noen reaksjon i det hele tatt, ikke en gang en beklagelse fra fyren.

Vi synes ikke vår gutt har gjort noe galt i det hele tatt i akkurat dette tilfellet, og at bussjåføren har opptrådd uprofesjonelt, truende og uakseptabelt, og vi kommer til å kreve at han blir flyttet vekk fra å kjøre skoleruten enkelt og greit.

Synes fortsatt det er rart at noen her inne synes dette er en ok oppførsel, men, men, vi er vel ulike. Som nevnt lenger oppe, hadde jeg oppført meg slik mot en av elevene mine hadde jeg antagelig mistet jobben og retten til å undervise barn. Jeg ser ikke at dette skal være noe særlig anderledes...

Skrevet

Men hva vil du sjåføren skal gjøre med dem da? Hvis dette er et problem hver eneste dag feks?

Synes ikke det er ok oppførsel av noen av dem, men hvis guttene hadde sittet stille, så hadde det vel ikke blitt noe opptrinn?

Husker da godt egen skolebuss, og JA - det må ha vært et mareritt å være sjåfør!

Jeg synes det er like rart at dere ikke synes gutten deres har gjort noe galt. Du sier jo selv at de tullet og tøyset, og smalt med brettene. For meg er dette ikke akseptabelt, men som du sier - vi er vel ulike.

Skrevet

Så vidt jeg vet har de aldri tøyset med brettene før, dette var første gang. Vi visste ikke engang om brettene (hadde ikke tenkt over at det er slike på busser), så vi har derfor naturlig nok ikke snakket med ungene om dette heller. De satt i ro på setene sine med sikkerhetsseler på og de verken ertet, mobbet eller plaget noen utover at de hadde det så morsomt (bråkte) at det tydeligvis plaget sjåføren. De andre større elevene forteller at de ikke synes det bråkte noe særlig heller. Er sjeldent skolen får noen klager på bråkete elever og de gangene jeg selv har tatt bussen synes jeg slett ikke det er noe mer støy på bussen enn det man kan forvente på en normal skolebuss, dvs litt latter og snakk, et og annet rop fra en til en annen osv, men ikke kjempebråkete. Fra noen sin side. Selvsagt er det ikke akseptabelt at de smeller med brettene (det gjorde de ikke heller, de løftet dem opp og ned i følge de andre), men hvordan skulle vi kunne ta det opp med dem når vi ikke engang visste om dette?

Hva jeg mener han kunne gjort?

1. Stoppet bussen, snudd seg og sagt i fra at de som bråkte måtte slutte med dette fordi det ikke er lov å leke med disse brettene (altså først informere dem om at dette faktisk ikke er lov).

2. Om de ikke sluttet, ved neste stopp, gått bak, gjentatt med streng stemme at de skulle stoppe med leken og hvorfor, evt bedt en av dem om å flytte seg til et annet sete.

3. Om de ikke hørte etter og nektet å flytte(noe jeg er 99,9% sikker på at de ville gjort, vet at gutten min normalt er veldig flink til å høre på andre voksne), så tatt ene ungen lett i armen og ført ham bort til et annet sete.

4. Tatt kontakt med oss eller skolen for å forklare oppførselen deres slik at vi har mulighet til å snakke med barna våres.

Skrevet

Etter å ha lest begge trådene, sitter jeg litt igjen med følelsen av at hele situasjonen har blitt litt blåst opp. Fra å ha tatt gutten i klærne for å geleide han bort, ble det plutselig til at bussjåføren tro ungen etter hetta slik at den revnet (han fikk vel nesten ikke puste heller?). Så lenge du ikke har bevis, blir det uansett ord mot ord.

Har i grunn ikke vanskeligheter med å forstå at dine tenåringselever selvfølgelig støtter oppunder DIN sønns versjon - du er tross alt læreren dems=p

Og bråkmaker eller ei, jeg har vanskelig for å forestille meg at bussjåføren gjorde dette uten grunn. Nå tuller nok ikke guttene med brettene lenger, i alle fall. Og såfremt ungen ikke har fysiske skader, er jeg redd dere har lite å stille opp med ved en anmeldelse. Dere kan risikere å måtte erstatte det hele selv og.

Er jo utvilsomt ingen hyggelig opplevelse på skolebussen, men for å sette det hele litt på spissen er det viktigere at sønnen din faktisk kommer seg helskinnet hjem sammenliknet med det å bli tilsnakket fordi han tydeligvis forstyrret føreren betraktelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...