Gå til innhold

Dere som kan litt om lover og regler...

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Vold mot barn", hvor går grensen her egentlig?

Hadde et innlegg har på fredagen om sjåfør som gikk over streken på skolebussen (http://www.dinbaby.com/forum/thread/139720468 i tillegg til det som står der kom det etterpå frem at han også hadde løftet den andre 6 åringen, men satt ham tilbake der han satt), nå har vi snakket med sjefen i busselsakpet, som også har kontaktet sjåføren og fått hans versjon. Denne versjonen aviker endel fra den vi har hørt fra nå 3 ulike 14-16 åringer + våres egene 6 åringer, og busselskapet virker veldig uvillig til å fjerne sjåføren fra skoleruten til tross for at mange foreldre nå har ringt og klaget, pluss at skolens rektor tar tak i det.

Vi vurderer nå seriøst å anmelde ham, noe vi egentlig vil unngå, alt vi ønsker er at sjåføren ikke lenger får kjøre skoleruten slik at barna våres skal få slippe å riskiere lignende episoder igjen. I så fall vi går til anmeldes lurer vi på et par ting.

1. Er dette god nok grunn til å anmelde egentlig? (vi synes det, men er nok litt subjektive)

2. Dersom han blir anmeldt, kan vi da være sikker på at han blir fjernet fra skoleruten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det å bli anmeldt er jo ikke det samme som å være skyldig, er det eneste jeg tenker på. Så da blir det vel en eventuel etterforskning. Men det kan jo hende at han blir forflyttet/permitert imens etterforskningen pågår.

Skrevet

Oki, har nå lest det første innlegget også og syns personlig ikke dette er nok for anmeldelse.

Skrevet

Kan i så fall ungdom på 14-16 år være gode nok som vitner? Bussjåføren var jo den eneste voksne på bussen... Jeg kjenner godt til disse tenåringene som var på bussen fordi det er elever jeg underviser, og vet at de tre som så langt har sagt noe ikke akkurat er av den mest sensitive typen, så når de reagerer så kraftig på sjåføren sin oppførsel så tenker jeg at da var det faktisk ganske ille.

Skrevet

Burde jo kunne det, men jeg vet faktisk ikke?

Hva med å gå kraftigere til busselskapet? Skriftelig klage, personlig oppmøte med sjåførens leder for å spørre om mulighetene for forflytning av sjåfør?

Skrevet

Ja, vi skal selvsagt prøve mye mer i den retningen først, har ikke tenkt å gi oss med det første!

Vet at mange har klaget på samme sjåfør tidligere av ulike grunner, men at det aldri har ført fram til noe. Når de (selskapet) alt nå er så negative til å gjøre noe merker jeg at jeg blir både forbanna og litt motløs. derfor vil ejg gjerne vite mest mulig om muligheter og evt rettigheter vi har om selskapet ikke gjør noe selv.

Skrevet

Noen flere synspunkter?

Vet det kanskje virker som en overdreven reaksjon, men vi vet også at det ikke er første gang denne mannen har fått klager, og det er aldri blitt gjort noe før, så jeg/vi synes det er på tide at noe blir gjort nå.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville anmeldt det, men gjerne rapportert det til ledelsen av busselskapet. Og slik latt bussjåføren vite at dere følger med på hva som skjer.

Skrevet

Problemet er jo bare atledelsen ikke ser ut til å ville foreta seg noe som helst og tror mer påsjåføren sin versjon enn alle de andre sin versjon :-/ Vi sender skriftlig klage til både ledelsen og fylkeskommunen, men om det uansett ikke har noen effekt så vet jeg ikke helt hva annet vi kan gjøre?

Jeg synes IKKE det er greit at han skal fortsette å kjøre skoleruten i hvertfall...

Skrevet

er det ikke å ta litt hardt i å anmelde han??!

Skrevet

Jo, det synes jeg også, men dersom busselskapet ikke gjør noe, så vet jeg ikke hva annet vi kan gjøre. Synes i hvertfall ikke han er egnet til å kjøre skolebuss når han klarer å oppføre seg slik ovenfor 2 førsteklassinger.

Hadde ikke du også reagert om noen skjelte ut ungen din på bare 6 år, truet med å kaste ham av bussen og løftet ham slik opp at bl.a hetten på kjeledressen løsnet og slepte ham med fremover for å kaste ham ned i et sete der? Jeg synes i hvertfall det er hårreisende oppførsel hos en voksen som skal omgås barn.

Skrevet

Pokker...første innlegget mitt forsvant. *Arrrghhh*

Dette handler om at denne mannen er uegnet til å kjøre skolebussen og om deres sønn velbegrunnede redsel for mannen.

Dere har et må: få mannen fjernet fra skole bussen.

Ok, da finner man ut hva som må til for å oppnå det- og når skriftlige klager ikke holder, så er politianmeldelse for trusler/ truende fremferd og vold, en mulig måte for dere å oppnå målet deres. Så skrot nå i om noen skulle synes det er å ta for hardt i...gjør det som skal til.

Lykke til:-)

Skrevet

Takk for det :-)

Kan faktisk forstå at noen synes vi overreagerer, men det er også gjerne vanskelig å få frem en situasjon godt nok over nett. Jeg synes i hvertfall oppførselen var langt over streken, og med flere klager på samme mann tidligere uten at noe er gjort, så synes jeg at noe MÅ gjøres nå rett og slett. Nå sender vi skriftlige klager i dag (e-post) så får vi se om vi får noe svar i løpet av de nærmeste dagene. Nå er det vinterferie, så da slipper gutten skolebuss denne uken uansett.

Skrevet

Klart man kan synes det er å overreagere, altså at handlingen i seg selv ikke er grov nok til å rettferdiggjøre en politianmeldelse.

Men jeg synes ikke at dette handler om handlingens grovhet- det handler om at mannen er uegenet til å ha den jobben og at dere øsnker han fjernet bussen. Dere vet at dette ikke er et enkelttilfelle, og dere vet at sønnen deres er redd. Da tar man i bruk de virkemidler man har til rådighet, så enkelt er det vel egentlig.

Uansett, håper busselskapet tar klagen til etterrettning, så ungene slipper å være redde på skolebussen!

Skrevet

Vi har akkurat en slik buss-sjåfør, og takker GUD for det!

Takket være han er det ingen mobbing på skolebussen mer. (Det var ILLE før)

Ungene sitter rolige å forstyrrer ikke sjåføren (Det er klitt av en jobb han tross alt har, han skal frakte ungene våre trygt til/fra skole)

Jeg irriterer meg grenseløst over foreldre som ikke tåler at andre voksne irettesetter ungene sine, og ja jeg er en mor som både kjefter, tar i ungene mine når de ikke oppfører seg slik de skal.

Skrevet

Leste det andre innlegget nå, og lurer litt på hva dere reagerer så VELDIG på?

Synes det lukter litt sånn "mitt barn gjør ikke noe galt"...

Utifra det du forteller, virker det som om gutta har vært høylytte, bussjåføren har sett seg lei på det, og "skilt" gutta. Er ikke det rett og rimelig da? Og hvis gutten din hverken ble redd eller fortalte det "frivillig", skjønner han kanskje at oppførselen var litt over streken?

Mulig jeg tolker dette helt feil, men det er hva jeg sitter igjen med etter å ha lest innlegget ditt. :-)

Bare for å være sikker - det var ikke snakk om fysisk vold her?

Skrevet

Vold? Du kan løfte et barn og sette det på en annen stol uten at det er vold, og du kan også gjøre det slik at det er innenfor grensene for vold. Hva som er skjedd her er vel ganske usikkert. Sikkert er det at mannen syntest det var nødvendig å grensesette barna. Også voksne har lov å bli sint.

Jeg ville sendt mannen min på joggetur slik at han roet seg litt ned. Selv ville jeg tatt en prat med min pode, og sagt at han får sitte pent på bussen og høre på sjåføren. Det er ikke pent å herje med bussen, og ting kan bli ødelagt.

Jeg hadde ikke blitt med på en eventuell "heksejakt" mot en voksen som kanskje bare har måttet grensesette og i tillegg ble sint. Han er bussjåfør, ikke Jesper Juul. Hvis alle de voksne tok en prat med sine poder, og sørget for at de oppførte seg fint på bussen, ja så ville vel problemet være ute av verden?

Alternativt går det jo også an å være var og høre etter hvordan barna opplever bussturene. Og er mannen helt ute av kontroll, syk og farlig, så går det an å koordinere foreldrekjøring også.

Skrevet

Godt skrevet! Jeg reagerte også på at det ikke var nevnt med en bokstav at barna hadde gjort noe de ikke skulle.

Skrevet

Jeg vil tippe med 99% sikkerhet at hvis dere anmelder han så blir saken henlagt pga at dere ikke har beviser. Det blir kun ord mot ord.

Skrevet

Gutten min gjorde faktisk ikke noe galt der og da annet enn å være litt høylytt tøysete og ta opp og ned de små bordene/matbrettene foran seg. Jeg har ingen problemer med at ungene mine kan gjøre mye galt, men akkurat denne gangen gjorde han faktisk ikke noe, og de fikk heller ikke noen advarsel eller normal beskjed om å sitte fint. Og selvsagt snakker vi med barna våres hjemme om at de må sitte fint på bussen...eh..hallo liksom, vi er da ikke helt blåst...men vi er jo ikke på bussen sammen med dem, og jeg vil tro de fleste foreldre fra tid til annen opplever at barna kan være litt tøysete og tulle litt?

Det jeg reagerer på er måten sjåføren reagerer på, og at de større ungdommene på bussen reagerte så kraftig på oppførselen til sjåføren at de faktisk vurderte å gripe inn (dette er som nevnt ikke de mest sarte ungdommene i verden, de kan godt være litt røffe selv). Dette fortelle meg at det var ganske ille, og ikke bare snakk om å skille guttene på en vennlig og bestemt måte. For å sette det opp mer punktvis:

1. Han bråstopper bussen og går sint bakover

2. Han skjeller ut guttene så høylytt at de synes det er skummelt uten å gi noen annen form for advarsel først

3. Han truer med å kaste dem av bussen

4. Han løfter sønnen min fort og hardt opp etter kjeldedressen, sleper ham fremover i bussen og mot døren mens han fortsatt kjefter og truer med å kaste dem av, på dette tidspunktet roper en av tenåringene bak i bussen: "slapp av litt da!" fordi de selv sier at de ble redd for hva han skulle finne på.

5. Sjåføren ombestemmer seg, slenger sønnen min ned i et sete foran (ikke setter fint ned, men slenger hadrt ned i setet)

6. Han går tilbake, løfter opp den andre gutten og ber ham sitte fint, for ellers...

7. Går frem og kjører videre

Helt alvorig, mener dere virkelig at dette er en normal oppførsel av en voksen mann som liksom skal tåle skolebarn? De er 6 år gamle!

Nei, jeg tåler IKKE at voksne behandler sønnen min på den måten sånn helt uten videre. Jeg tåler derimot helt fint at andre voksne kan gi ham beskjeder, kjefte på ham når det er på sin plass og hadde ikke hatt noe problem med det dersom sjåføren ba ham sette seg på et annet sete på en ok måte. Men å dra ham opp etter klærene hans slik at hetten på kjeledressen nesten ble revet av og slenge ham hardt ned i et annet sete, tru med å kaste ham av bussen og skjelle ham ut er overhode ikke greit!

Skrevet

Kan legge til at de eldre elevene også legger inn skriftlig klage på dette fordi de synes han gikk altfor langt og ble skremt av oppførselen hans, og dette er 14-15 åringer som tåler litt...

Skrevet

Hvis dette er første episode dere reagerer på med DERES gutt på skolebussen, synes jeg ikke dere har noen "sak".

Jeg tviler på at sjåføren gjorde det uten grunn, det sier du jo selv. Og jeg har full forståelse for at han reagerer på sånn smelling med de brettene - du kan da ikke mene at det er greit?? 6 år gamle gutter kan være noen ordentlig "snørrunger"...

Sitter fortsatt igjen med spørsmål om hva dere vil anmelde sjåføren for...

Skrevet

Poenget er at vi ikke vil anmelde ham egentlig, men vi mener han ikke er skikket til å kjøre skolebuss dersom han får seg til å reagere så kraftig på noe så lite, men om ikke noe skjer, så blir det et alternativ. Han kunne i det minste gitt en beskjed til dem med normal stemme først, eller flyttet på dem på en vanlig måte.

Er forsåvidt helt ok om du mener jeg overreagerer, vi kjenner barna våres, vi kjenner ungdommene som har fortalt dette, vi vet hvem sjåføren er og at det ikke er første gang han gjør ting som andre reagerer veldig på, men også at det aldri har blitt grepet fatt i av busselskapet. Jeg føler ikke at det er trygt for barnet mitt å sitte på i bussen når han kjører rett og slett. Er veldig vanskelig å få frem alle nyansene i et skriftlig innlegg slik som dette, men dere på denne tråden må være de eneste jeg har "snakket" med så langt som synes dette er normalt. De andre her vi bor som vi har snakket med, foreldrene til tenåringene osv er helt sjokkert over oppførselen, men så kjenenr de også både barna, sjåføren osv, så det kan jo ha noe å si?

Skrevet

Det kan jo absolutt ha noe å si.

Har dere tatt bussen sammen med gutten da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...