Gjest Skrevet 1. mars 2009 #26 Skrevet 1. mars 2009 Spm`et i dette innlegget ligger vell helst i hvilke rettigheter man har? Ikke om en får betalt? For min del gjelder del føler jeg hvertfall at det er viktig å vite at jeg ikke kan få sparken fordi vi antagelig må bruke ende fler dager en det vi har "lov til". Ferien min er også fastlåst (stengt bedrift) så for min del må det bli ulønnet permisjon når vi bikker antall dager. De ny sm reglene ifh sykmelding ved sykt barn kom vell ved årskifte? Da de endret smblankettene hvertfall. Eller var det kanskje i høst? Yeye, uansett; det skal i teorien være mye vanskeligere å bli og være sm nå enn hva det var før. Er også noe greier med godkjenning av sykepenger; tror ikke det var slik før? Mulig at enkelte legekontor/leger ikke er helt oppdaterte på dette? Kommunikasjonen mellom NAV og lege pleier jo ikke akkurat å være toppers! Selv ikke på sykehus. Snakket nettopp med ei mor som fikk ordnet seg sm når barnet tok en operasjon og måtte være helt i ro i 14 dager. Hun var ganske lei seg, fordi legen måtte bruke en veldig "slem" diagnose på sm hennes. Når vi var på kurs med sosionomen ang rettigheter fikk hun vite at hun etter dag 8. hadde krav på pleiepenger. Det hadde ikke legen på kir.avd fortalt henne. Hadde jo vært mye bedre. Da kunne sosionomen fortelle at legene der viste ofte ikke om det, mens legene på barneavd er godt inne på det siden de bruker reglene en god del. Synes slike tilfeller vi hører om i ny og ne sier alt jeg!
Tipp topp Skrevet 1. mars 2009 #27 Skrevet 1. mars 2009 Du får ringe Storberget og høre hva de skrev på hans sykemelding. For det som sto i avisen var at det var på grunn av søvnmangel og en lege uttaltes seg om hvor forferdelig det kunne være. (Men det gjelder vist ikke for gravide eller småbarnsforeldre.)
Tipp topp Skrevet 1. mars 2009 #28 Skrevet 1. mars 2009 Fordi man ofte i november og desember ikke har mer ferie, man må bruke av ferien for andre dager som når barnehagen er stengt og barn trenger faktisk ferie de også. Det er derfor ikke ok å bruke ferie til syke barn. Fri uten lønn er da alternativet, men er det riktig å bli straffet økonomisk på grunn av sykdom. Vi er veldig nøye på at man ikke skal det ved foreldres sykdom. Jeg er sikker på at de med mye syke barn har nok å stri med fra før. Jeg mener derfor at man burde kunne få sykemelding på lik linje med egen sykdom hvor staten betaler. Og hvorfor er det like mange dager om man har 1 eller 2 barn? Er det virkelig noen som tror at de blir syke samtidig? To barn med vannkopper etterhverandre og så er minst halvparten av sykedagene over.
jeg fant firkløvern Skrevet 1. mars 2009 #29 Skrevet 1. mars 2009 Jeg vet akkurat hvordan du har det! Det er ikke enkelt og er ei stor belastning. Vi var i samme situasjon for ei tid tilbake, og det første året med mye sykdom måtte vi bruke feriedager, avspassering og besteforeldre for å komme igjennom sykdomsperioder. Etter hvert som sykdommen fortsatte så kom han under utredning, og da søkte fastlegen om utvidet sykbarn dager for oss. Det skal mer enn noen pencilligkurer til. Her har vi hatt titalls kurer og flere innleggelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå