futte (tm) Skrevet 28. februar 2009 #1 Skrevet 28. februar 2009 Vi har brukt 13 sykedager så langt i år og og i kveld la jeg en guttunge med 40,2 i feber som neppe er klar for barnehage på mandag. Dette går jo ikke! Har to gutter og det virker som de er sjuke annen hver uke. Ha hatt 3 penicillinkurer så langt i år. Fatter ikke hva jeg gjør galt. Ikke er de kronisk syke heller slik at vi får utvidet sykedagene, får bare halsbetennelse og lungebetennelse hver gang de blir forkjølet virker det som. Er ny i jobben og det er ikke veldig morsomt å være så mye borte, men må jo selvsagt det. Noen som har noen erfaring med om det går å få utvidet sykedager hos NAV uten kronisk sykdom?
Snupi27 Skrevet 28. februar 2009 #2 Skrevet 28. februar 2009 vi har 11 dager dager igjen tilsammen og jeg må si jeg er bekymret jeg og.. emilie har vært hjemme siden onsdag med diare og det ser ikke ut til å gi seg med det første.. det er ca 2 uker siden hun var kraftig forkjølet og var hjemme.. jeg tenker vi er jo bare i februar! åssen skal dette gå?? jeg spurte legen om hva skulle gjøre når dagene var brukt opp når vi var der sist da emilie hadde lunge og ørebetennelse.. hun sa vi måtte sende henne til besteforeldre osv.. jeg ble litt paff må jeg si.. ellers måtte vi ringe trygdekontoret.. men mer veit jeg ikke..
Lupinia Skrevet 28. februar 2009 #3 Skrevet 28. februar 2009 Jeg vet om flere som har ringt jobben og sagt de har vært syke selv, i stedet for å si at barna har vært syke. Det er jo ingen som kan bevise at du ikke har blitt smittet av diareen datteren din har hatt. Jeg har aldri gjort dette selv, men jeg ser ikke bort i fra at jeg hadde gjort det hvis jeg hadde blitt desperat nok. Ikke alle som har besteforeldre å sette bort syke barn til. Ingen kan da pålegge noen å gjøre det!
futte (tm) Skrevet 28. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. februar 2009 Joda, har tenkt den løsninga. Men er ikke sikker på om jeg har samvittighet til det. Har ingen slekt i nærheten jeg kan bruke, nei.
Tipp topp Skrevet 28. februar 2009 #5 Skrevet 28. februar 2009 Sånn hadde vi det i fjor. Barn som var omtrent konstant syke i hele januar og februar. Heldigvis har vi besteforelldre å bruke ellers hadde det ikke gått.
Gjest Skrevet 28. februar 2009 #6 Skrevet 28. februar 2009 Jeg spurte en sosionom. Vi har utvidet rettigheter pga kronisk sykdom, og har snart brukt opp dagene våre. Skal ikke akkurat mye til for at resten går, og jeg er meget bekymret. Hun sa at ordningen er laget slik at det er meningen at foreldre skal prioritere å komme seg på jobb! At de ordner seg med barnevakt gjennom familie eller kjente, at de bytter vakter om de går i turnus slik at foreldre overlapper osv. Tenke kreativt og komme seg på jobb rett og slett. Når jeg sa at vi ikke har familie i nærheten eller fleksible jobber hadde hun faktisk ikke en løsning til oss. Hun sa rett og slett at vi fikk trøste oss med at våren kommer snart og at det da blir bedre tider for en astmatiker. Når jeg videre argumenterte med at det er jo vell og bra det! men vi har jo hele høsten og starten på vinteren som også kommer inn under dagene her. Det er den tiden jeg bekymrer meg mest for; da hun pleier å være elendig. Nesten som om hun går i sjokk over at sommeren er over og luften er kald og rå igjen. Eneste løsningen hun hadde for oss om vi skulle være så uheldig (noe hun sa hun aldri hadde opplevd? hmm!) er å være føre var. Gjøre en avtale med arb.giver om å ta ut ferie eller ulønnet permisjon. Når jeg videre spurte om jeg har "rett" til å fortsatt ringe å si at "i dag har jeg sykt barn å må være hjemme" likevell, eller om jeg kan risikere at hun sier "det får du ikke lov til, du har sparken" eller noe sant, fikk jeg ikke svar!! Så jeg vet ikke jeg?? Har de lov til å gi oss sparken om vi må være hjemme med sykt barn utover dagene våre? (Vi har fordelt dagene likt så langt, så den ene har ikke igjen dager når den andre har brukt opp sine heller. Vi blir helt tom for lovlige dager)
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 28. februar 2009 #7 Skrevet 28. februar 2009 Man har krav på ulønnet permisjon for å ta seg av syke barn når man har brukt opp dagene sine. Du kan ikke få sparken pga dette, men du må kanskje etterhvert levere legeerklæringer ved barnas sykdom.
Arb.ledig husmor Skrevet 28. februar 2009 #8 Skrevet 28. februar 2009 Kan be om sykemeldign på barnet... men vet ikke om det er alle leger som gjør dette da.. Min lege sa at han gjorde det, og vi har heller ikke noe kronisk sykt barn..
Gjest Skrevet 28. februar 2009 #9 Skrevet 28. februar 2009 Er ikke det gått ut da? Får ikke sm lenger pga sykt barn. kunne vell få det før de nye reglene tok til. Jeg fikk heller ikke sm fordi jeg var utslitt av å være våken med kronisk sykt barn (astma) om natten. Har ikke sovet en hel natt siden sept og det merkes nå på oss alle!! Men legen var snill og ga med sm med "influensasympt." med beskjed om at jeg ikke måtte si det til noen. (Litt usikker på om han tulla eller ikke)
Gjest Skrevet 28. februar 2009 #10 Skrevet 28. februar 2009 Han sa forresten at han ikke skrev "sannheten" fordi det ble så enormt mye papirarbeid og vanskelig å få godkjent hos NAV.
Lupinia Skrevet 28. februar 2009 #11 Skrevet 28. februar 2009 Jeg har ikke en fleksibel jobb, kun dagtid, og ingen mulighet til å bytte til annen arbeidstid. Mannen kan heldigvis sjonglere litt mer, men vi har allerede bruket opp mange dager dette året. Det er greit å si at reglene er slik for at man skal jobbe hardt for å komme seg på jobb, men det er ikke så enkelt i praksis. Besteforeldrene til barna begynner å bli gamle, og jeg kan ikke spørre dem om å passe barna når de er syke. Heldigvis kan de av og til ta dem når de begynner å bli bra igjen og trenger en dag ekstra til å komme seg igjen på, men ikke noe mer enn det. Selvfølgelig ville jeg heller vært på jobb!
Arb.ledig husmor Skrevet 28. februar 2009 #12 Skrevet 28. februar 2009 Når kom disse nye reglene da? Legen min sa dette til meg i september/oktober i fjor... Men eg får nok "sikkert" sjukemelding om det skulle skje oss, for eg slite mye psykisk...og da vet han koss det er å ha syke barn osv... Veldig grei og koselig lege..
solstråle69 Skrevet 28. februar 2009 #13 Skrevet 28. februar 2009 Hvorfor er det "vanlig" å fraskrive seg alt ansvar? Hvorfor skal arbeidsgiver betale for syke arbeidstakere/syke barn? Er det noen av dere som tenker på hvor mye dette koster arbeidsgivere? Er det rett og slett ingen som tenker at man kan bruke feriedager ev fri uten lønn? Hvorfor er det arbeidsgiver som skal "lide" for at vi ønsker å ha barn?
futte (tm) Skrevet 28. februar 2009 Forfatter #14 Skrevet 28. februar 2009 Arbeidgiver betale "bare" for de 10 første dagene, så utvidet omsorgspenger belaster ikke arbeidsgiver. Selvsagt tenker jeg at man skal bruke permisjon uten lønn, men sykt barn er sykt barn. Synes det er litt urettferdig at vi hadde fått 20 dager til hvis de hadde astma.
solstråle69 Skrevet 28. februar 2009 #15 Skrevet 28. februar 2009 What?!?! "Urettferdig at vi hadde fått 20 dager til hvis de hadde astma"??? Jeg nekter å tro at du skrev det...
Dina1 Skrevet 28. februar 2009 #16 Skrevet 28. februar 2009 Men uansett... det som er verst synes jeg er at man skal plassere det syke barnet med 40 i feber hos noen andre enn foreldrene... Det kommer jeg aldri til å gjøre, da får jeg heller ha permisjon uten lønn eller hva som helst. Vår sønn begynte i barnehage i november å har hatt flere sykeperioder allerede, med tanke på 20 sykedager så er det bare fire perioder med ørebetennelse, influensa, forkjølelse og hoste osv.... Sukk, det skal ikke være enkelt... Med tanke på at vi voksne i denne kommunen faktisk har 28 egenmeldingsdager, så er dette ganske merkelig ordning faktisk...
cherry coke Skrevet 28. februar 2009 #17 Skrevet 28. februar 2009 Hehehe...reagerte på den jeg også!! Barnet mitt har ikke astma, men jeg kjenner til hverdagen til de som har astma...og det er ikke alltid peanuts altså! Tror egentlig kommentaren var lite gjennomtenkt...det MÅ den ha vært!
~sjiraff~ Skrevet 28. februar 2009 #18 Skrevet 28. februar 2009 Du har rett til perm uten lønn, jf arbeidsmiljøloven, for de dagene barnet er sykt og du ikke har noen syktbarn/barnepasser dager igjen. Sparken får du ikke.
futte (tm) Skrevet 28. februar 2009 Forfatter #19 Skrevet 28. februar 2009 Selvsagt er det mye verre å ha barn med astma, unner ingen det. Men kjenner folk som har barn med mild astma som strengt tatt bare medfører at ungene får hyppigere infeksjoner enn andre unger slik at de er hjemme oftere med hals- og lungebetennelser. Men jeg må betale av egen lomme når jeg er like mye hjemme med barn med hals- og lungebetennelse. Men selvsagt er det verd de ekstra pengene å slippe astma, hvis man velger å se det slik.
~sjiraff~ Skrevet 28. februar 2009 #20 Skrevet 28. februar 2009 Det er 24 dager i IA bedrifter, ikke 28. Og hvor mange kjenner du som bruker 24 dager? Det er vel under 1 %. 20 dager er for de fleste mer enn nok.
futte (tm) Skrevet 28. februar 2009 Forfatter #21 Skrevet 28. februar 2009 Joda. Kom sleivete ut Mener bare at jeg kjenner astmabarn som er mindre syke enn mine, og synes det er litt urettferdig at jeg ikke får ekstra omsorgspenger fordi jeg ikke har en diagnose å henge all sykdommen på. Mener fastlegen kunne gitt meg flere sykedager ved behov, men ser at dette ville blitt misbrukt og er forsåvidt enig i strenge regler. Men er surt å ta ut permisjon uten lønn uansett. Men selvsagt er ungene verd hver krone! Jeg bare lufter litt her!
solstråle69 Skrevet 28. februar 2009 #22 Skrevet 28. februar 2009 Man "velger ikke" å se det slik. Jeg er glad det er ordninger for de som har kronisk syke barn - og er SJELEGLAD for at vi foreløpig ikke tilhører denne gruppen! Vil tro at en lungebetennelse for et astmabarn uansett er verre enn for et "vanlig" barn!
Dina1 Skrevet 28. februar 2009 #23 Skrevet 28. februar 2009 Sjiraff; Vi er også med i IA og har 28 dager. Poenget var ikke hvor mange av dem man brukte, men hvor mange dager man faktisk har mulighet til å være syk og borte!!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. februar 2009 #24 Skrevet 28. februar 2009 det som er er at om alle "får flere sykedager ved behov" så vil selvsakt dette koste mer penger for staten norge. dette betyr A) mer skatt. bruke mer av oljepengene (hvor lurt er det?) C) mindre penger til andre formål som staten deler ut midler til. vi er ufattelig heldige som har de sykelønnsordningene vi har og at vi har den støttent til barnehagene som er.
Gjest Skrevet 1. mars 2009 #25 Skrevet 1. mars 2009 Det er nok sant som solstråle sier. Selv om barnet bare har en mild astma rammer "mindre" sykdommer hardere. Vi har et barn med moderat astma (mild, moderat og hard er kategoriene) Når de andre barne i bhg er syke blir de borte 2-3-4 dager, mens her har hun en tendens til å være dårlig i 8-9-10 dager for så å trenge ei lita uke på å komme i form igjen. Som da innebærer det å få matlyst, krefter til å leke osv. Jeg kunne gjerne gitt fra meg mine ekstra sykedager og heller hatt et ellers friskt barn som bare pådro seg infeksjoner på lik linje med de fleste barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå