Gå til innhold

Hva slags livssyn/religion har du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man trenger da ikke være kristen for å tro på et liv etter døden...

Jeg er vet ikke helt hva jeg skal kalle meg, heller vel egentlig mer mot ateist enn agnostiker, selv om jeg ikke føler at jeg kan si helt sikkert at det ikke finnes noe guddommelig. For en svært liten del av meg tror på det. Trodde før, men i ungdomstiden merket jeg at det bare ble helt feil.

Men, at det KAN være en eksistens etter døden, det benekter jeg ikke :)

Men at det har noe med gud å gjøre, det tror jeg ikke i det hele tatt. Ihvertfall ikke den gud som bibelen omtaler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Agnostiker på en dårlig dag, ellers er jeg nok ateist. Har stor sans for den kristendommen mine foreldre praktiserer, men for meg er det svært vanskelig å tro. Er veldig opptatt av ulike religioner, og det er vel et av mine interesseområder.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Agnostiker.

Skrevet

Jeg tror på godheten, ondskapen og våres valg utfra det. Tror på skjebnen og at noe foregår etter vi dør. Synes octaviastar sa det godt, henger meg litt på den....

Sitter ofte i kirken (dåp, begravelse, bryllup..aldri i kirke utenom) og tenker "gode spetakkel, er det virkelig muuulig å bli så hjernevaska å tro på dette tullet her???

Skrevet

Agnostiker. Det er så mye mellom himmel og jord som menneskeheten ikke vet om så vil ikke ta noe standpunkt. Nekter ikke for at det fins en Gud, er oppvokst i ett kristent og katolsk hjem, men når jeg ikke vet noen ting vil jeg heller ikke ta noen beslutning på om det fins en Gud eller ei.

Skrevet

Kristen.

Vokst opp med det, men valgte å leve med det videre. Tror at Bibelen er Guds ord, at Jesus er Guds sønn, og at jeg trenger han. Jeg merker at jeg trenger han i min hverdag.

Skrevet

Charlie23, jeg vet desverre hvordan du har det..

Ble aldri døpt, men ble lært opp i den troen. Er så lykkelig for at jeg klarte å bryte meg løs, da jeg ble tenåring. Jeg blir dårlig selv, når jeg hører/ser mennesker som tilber denne ''gud'', på den måten JV gjør...

Nå vet jeg jo at ikke alle kristne like ekstreme. Men det hjelper ikke, når man forbinder gud med noe maktsykt og egoistisk. Da får man vonde assosiasjoner.

Skrevet

jeg regner med som agnostiker. og jeg har vanskelig å skjønne hvorfor det skal være synd på meg som ikke er religiøs. jeg takler da sorg og gleder like godt som andre, men jeg finner styrke i meg selv, og ikke i en tro.

Skrevet

Jeg er nok agnostiker. Jeg kan på ingen måte si at Gud, eller en annen "høyere makt", ikke finnes (uansett hvilken religion eller tro det er snakk om), men har ingen personlig tro på noe bestemt.

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle livssynet mitt jeg.Men det heller nok mest mot humanetikk.

Jeg har ikke tro på noen gud eller høyere makter.Jeg tror på mennesket og det gode og det onde i mennesket.

Men jeg tror også det finnes mye mer mellom himmel og jord enn vi kan fatte. Religion er gamle sagn og eventyr i mine øyne.Og for å være litt krass:roten til all krig og elendighet i verden...

MEN det er sikkert veldig trygt og godt for de som har en gud de tror på.

Jeg har i og for seg respekt for andres religioner,men ikke for enhver pris.

Skrevet

Jeg har ingen definert tro, men heller nok mot ateist om jeg skulle definert meg.

Kjenner jeg kan møte motstand av og til, men tenker at det viktigste er at vi respekterer hverandre, på tross av.. Jeg trenger ikke bestandig å være enig.

Jeg hadde en i basisgruppen min på skolen som var sterkt troende, og som virkelig måtte svelge mange kameler da jeg stod frem som lesbisk.

Det som er litt vittig da, er at vi shaked hands og var enige om at vi aldri kom til å bli enige. Så... hadde hun et hovedfag og sluttet etter 2. klasse.. Og etter litt tid ringte meg for å få en date;-p

Uppsidaisi..

Skrevet

Både mannen min og jeg er agnostikere, det tror jeg nok våre familier er også uten at vi har diskutert det nevneverdig med de. Vi giftet oss borgerlig og hadde navnefest for vesla. Føles mest riktig.

Jeg liker ikke organisert religion, men kan ikke benekte at det har mye å si for millioner av mennesker. Jeg tror mest av alt på mennesket og vår evne til å utøve godt eller ondt. Vi styrer vår egen skjebne og alt som skjer meg er en følge av valgene jeg tar underveis. Jeg håper på et liv etter døden, men tror ikke dette har noe med religion å gjøre, heller en slags resirkulering av sjeler.

Skrevet

Jeg har vel et holistisk livssyn. Etter en del søken etter å definer meg selv var det fint å få høre om holismen som hjelper meg å definere det jeg mener er riktig.

Jeg er religionsviter og har studert religioner, noen grundigere enn andre. "Alle" religioner har jo opphav i de samme mytene, så det blir helt feil for meg å skulle ta feks kristendommen og si at den er rett og de andre feil. helt feil siden de alle er like og del av den samme helheten.

"Vi er del og helhet samtidig

Det jeg er - er alt, dvs alt er ett

Min sjel er alles sjel – min sjel er sjelenes univers

Jeg er ansvarlig for altet – helheten – det er å være holist"

Skrevet

Jeg er kristen.

Jeg leser ikke i bibelen, men jeg synes det er godt å gå i kirken. Jeg ber hver dag, og jeg tror at Gud har en hensikt med meg. Samtidig så tror jeg på menneskets frie vilje, og at det er opp til hver enkelt om man velger å gjøre gode eller onde handlinger. Jeg tror på et liv etter døden, og at jeg skal møte igjen de jeg har mistet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...