Gå til innhold

Hva slags livssyn/religion har du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kristen, Humanetisk,ateist osv...

Og HVORFOR?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ateisk. Alle religioner er jo bare oppspinn, gamle eventyr og myter som blir oppfattet som "sanne" fordi de er blitt så utbredte og har blitt gjenfortalt i så mange generasjoner.

Skrevet

Oops, skriveleif - > "ateisk" er selvfølgelig ateist ;-)

Skrevet

Forskjellen på en ateist og agnostiker er at ateister tror at det ikke finnes en Gud, mens agnostikere ikke benekter at Gud finnes, men at det ikke tror helt sikkert eller??

Skrevet

jeg tror på en høyere makt, men det er verken, gud, allah etc.

Skrevet

Er kristen.

Har vokst opp med det, og etter å ha lest en mengde om andre religioner, samt snakket med flere med andre trosretninger, vært i deres Gudshus el.l. føler jeg fremdeles dette er det rette.

Jeg er nok ikke en veldig god kristen, har tvil og det har en litt for liten inngripen imitt liv, men jeg kaller meg fremdeles kristen.

Skrevet

Tja, sånn nesten i hvertfall. Jeg føler ikke at jeg kan si at mange millioner mennesker er helt kokko og overtroiske som tror på en guddom, men selv klarer jeg ikke å tro på noen selv. Så jeg vil ikke nekte på at det kan finnes mer mellom himmel og jord enn det vitenskapen pr i dag har observert, men har heller ikke noe konkret jeg tror på selv. Håper liksom i det lengste at de religiøse skal ha rett da, synes det er litt deprimerende å tenke på at det ikke finnes noe mer etter jordlivet, hehe...

Skrevet

Hehe...ja samboeren min som også er baptist synes synd på ateistene og human etikerne som ikke tror på noe mer etter døden...det må da være den deprimerende tanke...

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg er, men jeg tror på menneskene. At hver og en av oss har mulighet til å gjøre verden til et bittelitt bedre sted hvis vi bare "går litt i oss selv".

Skrevet

Jeg tror det finnes en høyere makt der ute, men vet ikke om h¤n kalles gud, allah eller buddah.

Flere religionsforskere mener at kristendommen, jødedommen ogislam har samme opprinnelse..

Jeg har litt sansen for tanken om reinkarnasjon da, at vi utvikler oss gjennom flere stadier til en høyere bevissthet.

Nå blir jeg vel stempla som hu rare her inne ;)

Skrevet

Ekstremsekularist.

Fordi jeg ikke kan se at det finnes belegg for noen av religionene jeg kjenner til, og synes det er vilt ulogisk at noen skal gis samfunnsmessige fortrinn fordi de begrunner meningene sine med "gud sier."

Skrevet

Jeg fant ut nå at jeg er agnostiker hehe:) Men avogtil er jeg litt kristen og avogtil buddhist:)

Gjest Siklerotte
Skrevet

Katolikk. Mye fordi jeg har vokst opp i en religiøs familie - men også av grunner som er for mange til å gidde å nevne.

Skrevet

Hva er forskjellen på humanetiker og ateist?

Skrevet

Jeg er kristen, men ikke personlig eller utøvende. Men er døpt og konfirmert i kirken og vil gifte meg der om det skjer. Har selv døpt barn og vile gjøre det videre.

Skrevet

Jeg er ikke kristen. Men jeg tror på et liv etter døden,og at det er mye mellom himmel og jord som vi ikke vet. Men noen Gud tror jeg ikke på. Går i kirka ved dåp,konformasjon,bryllup og begravelse.

Skrevet

Jeg er døpt og konfirmert, men tror ikke det minste på det som står i bibelen som kristendommen bygger på (at Jesus har levd og var en usedvanlig rettferdig mann skal jeg ikke nekte på)

Jeg er heller ikke overbevist om at det overhode ikke finnes noe guddommelig/åndelig.

Skulle jeg velge en religion som lå nærmest min tankegang måtte det være budhisme, men kan vel strengt tatt ikke kalle meg annet enn en agnostiker.

Skrevet

Jeg er kristen, syvendedags-adventist. Jeg er oppvokst i menigheten, samme med begge mine foreldre. Etter det jeg har sett, så er religion er viktigere i USA enn i Norge. Alle mine venner da jeg vokste opp var kristne og gikk regelmessig i kirken, flest baptister, men også andre kristne religioner.

Jeg tror på Gud, jeg tror Han sendt Hans sønn, Jesus, til jorda, og at Han døde slik at alle som vil tro på Ham, kan leve en evig liv i himmelen når Han kommer igjen for å hente dem. Jeg har studert religion, vært i mange forskjellige menigheter (både kristne, katolsk, buddhist og annet), og tror uten tvil at adventistism er riktig for meg.

Mitt første barn var dødfødt, og på grunn av min tro, så er jeg helt sikkert at jeg kommer til å treffe henne igjen en dag. Det har hjulpet meg utrolig mye å bearbeide sorgen. Synes veldig synd på de som ikke har noe tro, og lurer veldig på hvordan de takler å miste sine kjære....

Men oppi alt min tro, så velger jeg aldri å tvinge den på andre. Det nytter ikke, og er ganske irriterende. Min aller beste vennine her i Norge er agnostiker, og når hun har det tøft og ønsker å be, så spør hun meg om å gjøre det for henne, for som hun sier, "Jeg tror det funker bedre for deg, du som har tro på Gud. Kan ikke du be for meg?" Synes hun er søt, venninna mi. :-)

Skrevet

Ateist.

Det er fordi jeg vokste opp i Jehovas Vitner, men meldte meg ut da jeg var 15. Jeg orker derfor ikke engang på tenke på Gud, Bibelen osv. Blir kvalm av alt som har med religion å gjøre. Beklager :(

Skulle ønske det ikke var sånn.

Skrevet

Jeg er nok ateist. Kan ikke kalle meg humanetiker, for jeg har egentlig ikke så stor tro på menneskeheten heller... Har ødelagt mer enn vi har gjort nytte.

Klarer ikke å tro på at det fins noen Gud/ Guddom, og tror heller ikke på andre fenomener som engler/ spøkelser etc.

Tror på det livet vi har her, og håper for de som er troende sin del at de ikke satser alt på å bli lykkelig etter døden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...