Gå til innhold

Hvorfor er dere ikke fagorganiserte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hjelper jo ikke å sutre herinne når man får problemer på jobben.

Alle som vil kan organisere seg. Arbeidsgiver trenger ikke engang få vite om det.

Hvem tror dere har vært med å dra lasset for at dere skal få den lønna dere har i dag? Gratispassasjerer er dere!

Men den som ler sist ler best. Jeg har hvertfall, sammen med alle andre organiserte rett på fri rettshjelp hvis jeg får trøbbel på jobben.

Så derfor har jeg ikke mye sympati for dere sutrehøner. Som ikke bruker hodet før det er for sent

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den gangen jeg hadde et problem med ledelsen i forhold til arbeidstid, lønn osv var jeg fagorganisert og hadde vært det i flere år, men fikk ikke noe som helst hjelp fra den kanten. Så jeg er ikke lenger fagorganisert, det var kun bortkastede penger.

Skrevet

Kan det ha vært fordi du ikke fulgte spillereglene kanskje? Fagorganisasjoner hjelper deg hvis de mener du har retten på din side. Kanskje du ikke hadde det?

Skrevet

Jeg er organisert, men vet sannelig ikke om det er verdt de 550 kr jeg betaler i måneden. Tillitsvalgte er seksjonsleder og tenker kun som en leder og ikke på de ansatte har jeg en følelse av. Når ledelsen gjennomfører tiltak som går utover trivelsen og arbeidslysten til de ansatte, støtter han ledergruppa, ikke de på gulvet. Begynner å mister troen jeg da..

Skrevet

I sånne tilfeller kan du ta direkte kontakt med fagorganisasjonen din. Ikke gå gjennom tillitsvalgte. Du kan velge å si at tillitsvalgte ikke har din tillit. Det er ofte et problem at de tillitsvalgte ikke spiller på riktig lag. Dette vet fagorganisasjonene mer om.

Skrevet

Tillitsvalgt på min arbeidsplass er bestevenn med sjefene, så der hjelper det ikke å gå. Dessuten kan man få gratis rettshjelp, så det er ikke bare fryd og gammen om man er organisert. Var det på min tidligere jobb, og der var det ingen hjelp å få.

Skrevet

Du trenger ikke gå gjennom tillitsvalgte sier jeg jo!

Det er ikke min feil at du ikke synes det er fryd og gammen å få gratis rettshjelp. Skjønner du egentlig hva du snakker om?

Skrevet

i min arbeidskonflikt fikk jeg beskjed fra LO om at jeg måtte gjennom tillitsvalgte for å komme noen veg...

hun er bestevenn med sjefen, så det ville jeg ikke....

ergo ingen hjelp å få :(

Skrevet

Man har jo de samme rettighetene enten man er organisert eller ei, forskjellen er at med en organisasjon i ryggen kan det være lettere å "presse" arbeidsgiver om man føler seg urettferdig behandlet.. Men det er ingenting i veien for å kontakte f.eks arbeidstilsynet selv om det er ulovlige forhold på arbeidsplassen i forhold til f.eks kontrakter og lignende. Jeg har vært organisert tidligere men er svært uenig med organisasjonen i en del saker og velger derfor å ikke lenger være organisert. Kommer jeg i konflikt med arbeidsgiver vil jeg selv "kjempe i mot" og lese på www.lovdata.no - jeg stiller kanskje ikke like sterkt som med en organisasjon i ryggen men jeg skal da sannelig bite fra meg likevel!!!!

Skrevet

Jeg kom i konflikt med gml arbeidsplassen min ang lønn. Fikk ikke lønn på 3 mnd'er, mye tull og vas.

Jeg tok kontakt med Handel & Kontor, hvor dem tok seg av alt.

Jeg stilte bare opp på selve møtet mellom HK og arb.plassen min.

Det ordnet seg ;))

Hadde aldri greid det selv, for det var MYE rot og det var flere fra HK som måtte sette seg ned for å gå igjennom alle papirer for å finne feilen fra arb.plass sin side.

Skrevet

Tror HI har røykt sokkene sine, jeg. Det er da ikke vårt problem at du ikke får deg noe, tjukka.

Skrevet

Synes det er litt rart at flere kommenterer at tillitsvalgte er både bestevenn med sjefen, og leder selv. Hvorfor i all verden har dere da valgt disse menneskene til tillitsvalgte??? De må faktisk velges i form av årsmøte, det er ikke noe de tilfeldigvis blir uten inn/medvirkning av medlemmene! I mitt fagforbund ville jeg aldri i verden kunne blitt tillitsvalgt, nettopp fordi jeg jobber som mellomleder og har personalansvar.

Synes det høres ut som syltynne unnskyldninger for å ikke engasjere seg/gidde å ta ansvar når en kommer med kommentaren "det nytter ikke allikevel, for hun er bestevenn med sjefen". Skjerpings damer!

Skrevet

Fordi arbeidsmiljøloven gjelder for alle enten de er organiserte eller ikke. Og har man problemer med noe på jobben, og man vet man har loven på sin side så leier man advokat for de tusenlappene man sparer i året på å ikke være organisert. Alle arbeidsgivere må følge AML!

Jeg har vært i kontakt med hovedtillittsvalgt i forbundet her i byen flere ganger pga. veldig mye rot på arbeidsplassen. De hjalp meg aldri! De tok ikke en telefon til arbeidgiver engang. De sa seg enig i at slik skulle ikke ting være, men de hadde ikke kapasitet til å engasjere seg i enkeltsaker. Det endte med at jeg slutta i jobben. Nå er seks stykker oppsagt der nede. De skulle blitt flytta istedenfor oppsagt hvis reglene skulle blitt fulgt, og ingen av dem får hjelp heller.

Dessuten er LO altfor nært knyttet til AP til at jeg tar dem seriøst som politisk uavhengig.

Skrevet

Hvorfor skal en være organisert? Hva er fordelene med det? Er det bare dersom noe skulle "gå galt" på jobben at det er vits i å være organisert, eller er det andre fordeler også?

Skrevet

slipper man ikke å betale gebyrer ol i banken når man er organisert ? koster jo penger å overføre penger, ta ut penger dra kortet ol. mener jeg har hørt noe om at fagorganiserte slipper det. også får man veldig billig innboforsikrig gjør man ikke ? mulig dette er en annen organisjasjon, så skal ikke si sikkert. men en organisasjon mannen min er i er sånn i hvertfall

Skrevet

Jeg får billigere bil- og husforsikringer, skattefradrag, mm.

Skrevet

Man har innboforsikring gjennom forbundet ja! Men ei innboforsikring koster 1200,- i forhold til medlemskontigenten som koster flere tusen i året. Dessuten har vi avtale i banken som gjør at vi ikke betaler gebyr uansett.

Skrevet

Innboforsikring er inkludert i kontigenten. I tillegg får man billigere forsikringer på hus, bil, skade, ulykke osv.

Til du som skrev over her at de tusenlappene du sparer på å ikke være organisert, kan du bruke på advokat hvis du skulle trenge det. Ja lykke til. Skal vedde på at du kommer dårligere ut enn meg.

Dessuten er medlemskontigenten fradragsberettiget. Det betyr jenter, at vi faktisk betaler litt mindre i skatt enn dere.

Jeg må si jeg er ganske sjokkert over hvor uvitende noen av dere er. Dere har vel en anstendig lønn og x antall ukers ferie dere også. Hvorfor har dere det da tror dere???

Skrevet

jeg er en av dem som sliter med at tillitsvalgt er bestevenn med sjefen....

joda h*n er "valgt" på årsmøtet... dvs h*n var den eneste som ikke blånektet å bli tillitsvalgt.

ingen vil være det!

og når man er en liten bedrift på fx 15 ansatte er det ikke bare enkelt å velge noen...

men jeg ER altså organisert... får billige forsikringer fx... et fint pluss :)

Skrevet

Gud jeg forakter dagens fagorganiserte som skriker om gratispassasjerer og den fantastiske lykke det er å være organsiert.

Dere er gratispassajerer selv! De som v irkelig trengte organisasjonene er pensjonister eller døde og begravet. Dere kom til dekket bord. Stig ned av deres høye hest og lukt litt på virkeligheten. Fagorganisasjonene er på mange måter dinosaurer som er fastlåst i sitt gamle virke. Forny dere.. Vær så snill.. Det er så patetisk med organsierte som traller på internasjonalen.

Skrevet

Det er godt du har nok selvinnsikt til å påpeke dine egne feil da.

Skrevet

Synes du er unødvendig krass, men vil bare påpeke at det faktisk er slik at man ofte ikke skjønner hvor nyttig fagforeningen er før man står i en situasjon hvor man hadde trengt hjelp fra dem. Fagforeningen vår gir "tilskudd" til tannlegebehanlinger også, tror vi kan få refundert bortimot 2000-2500 fra dem.

Skrevet

Jeg er organisert, men har aldri fått en dritt for det. Jeg får hverken mer eller mindre enn kollegaer som ikke er det, og når jeg virkelig trengte innboforsikringen, var det en møkkaforsikring som ikke dekket uhell. Så denne forherligelsen av å være fagorganisert kan dere ta og kjøsse meg i ræva med.

Skrevet

Arbeidsmiljøloven gjelder ja, men har du lest hva den sier om 37.5 timers arbeidsuker? Ingenting! Endel bestemmelser som noen her inne tar for gitt er fra tariffavtaler - og mange får tarifflønn selv om de ikke er organiserte, dette merker dere den dagen dere kommer til en arbeidsplass som IKKE følger noen tariffavtaler og som kun gir dere det arb.miljøloven sier dere har krav på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...