Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #26 Skrevet 27. februar 2009 Jammen det potensiell motsetningsforholdet mellom rettigheter og plikter var da ikke tema. Jeg mener barnetrygden burde være behovsprøvd, og det har fint lite med det du sier å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #27 Skrevet 27. februar 2009 Ikke alle pensjonister har opptjent rettigheter og uansett har de aller fleste betalt inn mye mindre enn det de får utbetalt. Uttalelsen du kommer med om at barn skalforsørges av den med foreldreansvaret er bare delevis riktig. Staten har et ansvar til å hjelpe denne foreldrene med det. Også andre kan ha plikt til å hjelpe til. Man må for eksempel betale barnebidrag selv om man ikke har foreldreansvar for barna sine. Det er godt mulig barnetrygden burde bli behovsprøvet, men det ville da være natulig å gå gjennom hele trygdesystemet og behovsprøve også andre ytelser, som for eksempel aldersrtygden, engangsstønaden ved fødsel, etterlattepensjonene, osv.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #28 Skrevet 27. februar 2009 Det opprinnelige spørsmålet var hvorfor barnetrygden burde behovsprøves og ikke alderspensjonen. Spørsmålet om rettigheter og plikter blir ganske relevant i forhold til påstanden om at barnetrygden bør bli behovsprøvet fordi det står i barneloven at de foresatte har forsørgeransvaret for barna. Utalelsen tyder på at den som sier det ikke har helt oversikt over hvordan systemet fungerer. Det forsøker jeg selvfølgelig å forklare.
Slumdog Skrevet 27. februar 2009 #29 Skrevet 27. februar 2009 Selv om en forelder er pliktet til aa forsorge barnet sitt betyr vel ikke det at barnetrygden boer vaere "automatisk". Har man en viss okonomi kan man forsorge barnet sitt, ergo man har ikke behov for 970 kroner i barnetrygd i maaneden. Er helt enig i at barnetrygd boer behovsproeves. Pengene som spares paa det kan brukes til andre nyttge ting, som bedret tilbud for syke, skole etc. Det er MIN mening.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #30 Skrevet 27. februar 2009 Jeg er helt enig i at man godt kan vurdere å behovsprøve barnetrygden, men da synes jeg man bør gå gjennom hele systemet. Barnetrygden er ikke så spessiell i forhold til andre trygdeytelser og annen offentlig støtte. Vi kan like godt si at man burde betale fullt hos legen hvis man ikke var for fattig, at foreldrene burde betale hele barnehagen og kansje skolen også. Jeg forstår rett og slett ikke hva det er som gjør barnetrygden så spessiell. Jeg synes også vi skaø huske at barnetrygden ikke er så uvesentlig som mange ser ut til å tro. Selv uten renteregning utgjør barnetrygden i dag over 200.000,- kr pr barn.
Slumdog Skrevet 27. februar 2009 #31 Skrevet 27. februar 2009 Lege og barnehage er en tjeneste, som i Norge er offentlig og i stor grad betales av skattepengene vaare. Barnetrygden er ikke en tjeneste, men en utbetaling for aa hjelpe til med aa forsorge barnet. Derfor mener jeg den kan behovsproeves - ikke alle trenger den, men alle trenger et godt lege- og barnehagetilbud.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #32 Skrevet 27. februar 2009 Ikke alle trenger et gratis lege eller barnehagetilbud. Det er mange som har penger til å betale det selv. Det må vel være det samme om man får subsidierte produkter eller om man får en utbetaling slik at man kan betale det det koster.
Slumdog Skrevet 27. februar 2009 #33 Skrevet 27. februar 2009 Det er forskjell paa en offentlig tjeneste og en generell utbetaling... Nei, ikke alle trenger gratis lege og barnehage, men i Norge har vi et velferdssystem slik at det meste av dette finansieres av det offentlige. Det er jeg for, de som tjener mer har og betalt mer i skatt saa i realiteten betaler de mer for legen eller barnehagen. De trenger det hvis de blir syke, like mye som deg og meg. Ikke det samme med en ren utbetaling som barnetrygd, den er det noen som trenger og noen som ikke trenger.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #34 Skrevet 27. februar 2009 Jeg er ikke enig i at det er så stor forskell på at staten betaler en ytelse for meg og at staten betaler meg penger for at jeg kan kjøpe den samme ytelsen. Den største forskjellen er etter min mening at enkelte ting er såpass viktig å ha penger til, som legebesøk, er at det kansje ikke er forsvarlig å overlate til enkeltmenneskene å ta ansvar for å ha penger tilgjengelig til slike tilfeller.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #35 Skrevet 27. februar 2009 Er ikke trygdeekspert (har ikke mottatt trygd sjøl og ikke hatt behov for å sette meg inn i systemet), men er det ikke sånn at mange trygdeytelser er nettopp behovsprøvd da, sosialstønad, bostøtte osv? Og ang. alderspensjon så er det som mange har nevt et opptjeningssystem for, kan ikke sammenliknes direkte. Systemet med barnetrygd ble oppretta da vi i Norge hadde langt mindre å rutte med, men nå som økonomien blant den jevne nordmann er så god at halvparten kan sette pengene på konto, er det mye som tyder på at ordningen bør endres.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #36 Skrevet 27. februar 2009 Klokken 14.08: du spøker ikke sant? Er du så begrenset at du tror at det at jeg synes at barnetrygden skal bli behovsprøvet er et bevis for at jeg ikke kjenner til hvordan systemet fungerer? Jeg har ikke et sted skrevet (eller ment) at barnetrygden skal behovsprøves fordi barneloven har en bestemmelse om forsørgeransvar. Hvis det er det du har lest bør du utvikle bedre lesekunnskaper.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #37 Skrevet 27. februar 2009 Jeg vet ikke hvilke innlegg du har skrevet tidligere, men det ser ut til at enkelte av dem som har skrevet her ikke kjenner til hvordan systemet fungerer. Hvorfor mener du det er mer natulig at barnetrygden behovsprøves enn at alderspensjonen blir det samme? Jeg er opprikktig interessert i begrunnelsen for meningene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå