Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #1 Skrevet 27. februar 2009 Hvorfor er det etter en del personer her inne sin mening mer narulig at barnetrygden burde behovsprøves enn at alderstrygden burde behovsprøves?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #2 Skrevet 27. februar 2009 Fordi noen her er kommunister. Yte etter evne/lyst, få etter behov...
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #3 Skrevet 27. februar 2009 Pensjonen opptjenes og utregnes fra inntekt. Hvilket jo er rettferdig. Har du skattet mye og bidratt mye blir pensjonen din høyere. I tillegg har du private pensjonsordninger. Pensjonister forsørger ikke seg selv lenger. Ellers er jo minstepensjonen her i landet en vits. foreldre er ansvarlige for å forsørge sine barn. De som ikke klarer det utfra et beregnet inntektsnovå bør få barnetrygd for å gi barna en viss standard i oppveksten. De som klarer å forsøre egne barn helt utmerket bør ikke få dette bidraget. Pengene kunne heller vært kanalisert dit de trengs. Å sette barnetrygd opp mot alderspensjon er noget søkt.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #4 Skrevet 27. februar 2009 Men hvorfor gjelder det bare for barnetrygd, ikke for alderstrygd?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #6 Skrevet 27. februar 2009 Man mottar alderstrygd (minstepensjon) selv om man ikke har jobbet en dag i hele sitt liv og har 30.000.000,- på konto og er frisk nok til å jobbe om man vil. De færreste pensjonister har betalt inn nok til statens pensjonsfond i løpet av sin arbeidskarriere til å betale sine egne pensjoner. Kun de som dør tidlig har gjort det. Hvem har bestemt at foreldrene skal ha hele det økonomiske ansvaret for å oppfostre barn? Ingen. Derimot er det bestemt i lovverket at det å oppfostre barn er en så viktig og så dyr oppgave at staten skal være med å finnansiere noe n av utgiftene. Derfor får foreldre barnetrygd for å ta seg av barna. Derfor finnansierer det offentlige store deler av det det koster for barnepass, skole osv. Jeg synes ikke det er det minste søkt å sammenlikne disse to ytelsene.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #7 Skrevet 27. februar 2009 Jeg forsøker å finne ut om det er noen form for logikk bak påstandene eller om det bare er vanetenkning, svada og uvitenhet. Foreløpig holder jeg på det siste. Foreløpig har jeg ikke sett noen som i det heletatt har forsøkt å underbygge påstandene sine. Dessuten er det et mye mer interesant tema enn de aller fleste andre her inne.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #8 Skrevet 27. februar 2009 Deg om det. Besynderlig å sammenligne dette. Dessuten er det lovbestemt at foreldre skal forsørge sine barn.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #9 Skrevet 27. februar 2009 Mye som er lovbestemt. Barnetrygden også, for ikke å snakke om at ektefellene er pålakt å forsørge hverandre. Hvorfor er sammenlikningen besynderlig? Fordi du ikke er vant til å tenke på den måten?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #10 Skrevet 27. februar 2009 "Hvem har bestemt at foreldrene skal ha hele det økonomiske ansvaret for å oppfostre barn? Ingen." Dette er jo da direkte pisspreik da det i barneloven er bestemt at den eller de som sitter med foreldreansvaret er forpliktet til å gi barnet forsvarlig oppfostring.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #11 Skrevet 27. februar 2009 Men det er også bestemmt at staten skal yte et bidrag, blant annet i "Lov om barnetrygd". Det er foreldrene eller de foresatte som gjør innkjøp ol til sine barn, men staten skal legge til rette for dem slik at de kan og vil gjøre det, bla vha barnetrygden.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #12 Skrevet 27. februar 2009 Ja, men det gjør ikke utsagnet om at ingen har bestemt at de med foreldreansvaret skal forsørge sine barn mindre på trynet feil.
Melisa87 Skrevet 27. februar 2009 #13 Skrevet 27. februar 2009 Jeg synes alle skal få lik barnetrygd. Blir feil hvis man skal bli straffa fordi man har en bra jobb/økonomi.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #14 Skrevet 27. februar 2009 På hvilken måte blir man straffet hvis man ikke får barnetrygden og klarer å forsørge seg selv? Da er det jo jævlig dårlig gjort at noen får sosialhjelp. De pengene vil jeg også ha. 6 - 10000 kr i mnd hadde vært fint det. Hvorfor skal jeg straffes med at jeg ikke får de pengene bare fordi jeg tjener godt?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #15 Skrevet 27. februar 2009 Da foreslår jeg at du anonym 12:50, slutter å jobbe (sørg for å få sparken eller noe) og motta sosialhjelp på 6-10000 kr. i mnd.... Du får jo ikke de i tillegg hvis du jobber da! Kan ikke sammenligne sosialhjelp og barnetrygd. Alle mottar barnetrygd. Det er kun de som trenger det (og de som snylter!) som mottar sosialhjelp...
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #16 Skrevet 27. februar 2009 De blir straffet på samme måte som en pensjonist, som ikke tidligere har vært i jobb, blir det hvis de blir fratatt pensjonen. Det er mange pensjonister som kan greie seg fint på formuen sin.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #17 Skrevet 27. februar 2009 Jammen les litt bedre da. Dette var hvis barnetrygden ble behovsprøvd. Hallo?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #18 Skrevet 27. februar 2009 Nei, det blir ikke det samme. Det er stor forskjell på å miste rundt 1000 kr i mnd og hele pensjonen sin.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #19 Skrevet 27. februar 2009 Det du må forst er at det ikke er noen motsettning mellom det å ha forsørgeransvar og det at staten har plikt til å betale barnetrygd. Jeg er pliktig til å betale årsavgift på bilen min. Det er ingen motsettning mellom det og det faktum at jeg har rett på både barnetrygd og sykepenger fra staten. Systemet er slik oppbygget at du må skille mellom rettigheter og plikter. Det å få barn fører med seg begge deler. Man har blant annet plikt til å forsørge barnet og for å sørge for skolegang, men man har rett til barnetrygd, tilgang til et skoletilbud, gratis tannlge osv. Plikter og rettigheter må sees i sammenheng. Det at man får en plikt betyr ikke at man skal miste en rettighet.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #20 Skrevet 27. februar 2009 Hvem er det du prater til? Og hvorfor sier du dette?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #21 Skrevet 27. februar 2009 Du må huske å sitere riktig. Det som ble sakt var at ingen har bestemt at foreldrene skal ha HELE forsørgeransvaret. Det er ganske stor enighet på Stortinget om at staten skal støtte foreldrene på forskjellige måter for at de skal kunne forsørge barna sine.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #22 Skrevet 27. februar 2009 13.42 Prinsippet blir det samme. Pensjonistene kan bruke andre middler like godt som alle andre.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #23 Skrevet 27. februar 2009 Det var til 12:45. Innleggene kommer litt rart her nå.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #24 Skrevet 27. februar 2009 Nei, prinsippet blir ikke det samme. Pensjonistene har opptjent rett til pensjon. Barn har ikke det. Barn skal forsørges av den med foreldreansvaret. Barnetrygden burde bli behovsprøvd, så ikke staten øser ut penger til mennesker som ikke trenger dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå