Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #1 Skrevet 27. februar 2009 Vi sparer hele barnetrygda, og setter inn tilsammen kr. 400,- ekstra på kontoen til ungen vår. Til dere som mener at pengene skal brukes på ungene nå: Ja, kan gjerne bruke ungens penger og heller flytte over ekstra av "våre" penger til ungens sparekonto (som står i mitt navn...), men spiller det virkelig noen rolle hvor de sparepengene kommer fra? Vi bruker jo da av våre penger til å kjøpe klær, leker osv... Herregud, er det galt at man sparer til ungene også nå da?!? Virket sånn i den andre tråden, de som ikke hadde råd til å spare, mente det var feil å spare barnetrygda, og at den burde vært behovsvurdert.. Jaja, man skal straffes for å faktisk klare seg greit også? Vil bare legge til at hverken jeg eller samboeren min har de best betalte jobbene, vi bor ikke i stort hus og kjører en greit bil.. Kunne sikkert ha flyttet til større bolig og kjøpt en nyere bil, da hadde vi sikkert hatt mer brukt for barnetrygden, men dette er sånn vi har valgt å prioritere..
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #2 Skrevet 27. februar 2009 Bekymrer meg ikke for og si det slik, vi har god økonomi og her sparer vi ikke hele barnetrygden! Ungene har aksjer, sparekonto samt at de kommer til og arve en god del penger med tiden slik at de vil nok ha innskudd til sin første bolig, førerkort, studier etc... Føler sånn sett vi er priveliegerte som har denne unike muligheten for våre barn! Her er vår prioritering, skikkelig ferie, ungene har klær og utstyr,økonomi for og drive fritidsaktiviteter etc.. Man blir ikke nødvendigvis mer lykkelig om man har en smekkfull bankonto!
___ Skrevet 27. februar 2009 #3 Skrevet 27. februar 2009 Jeg er helt enig med deg i at det må være greit å spare barnetrygden hvis man ønsker å spare til ungene. Selv har vi valgt en annen strategi enn dere. Vi sparer selv, delevis i bolig og annen eiendom og delevis i bank/fond. Til ungene har vi bare en bitte liten konto til hver som vi heller ikke ønsker at skal bli særlig store. Jeg synes ikke folk bør føle at de "må" spare til ungene sine. Ungene bør læres opp til å ta ansvar for seg selv og til å greie seg selv. Om vi skulle se at de har behov for økonomisk hjelp i fremtiden, og vi ønsker å gi dem det er det fint å ha oppsparte middler, men jeg ønsker ikke at de skal få tilgang til en vellfyllt konto når de blie 18. Jeg er ikke sikker på om de kommer til å være modne for å håndtere mye penger da. Å gjøre barnetrygden behovsprøvd synes jeg er noe tull. Da kan de like godt ha behovsprøvd alderstrygd, sykepenger osv.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #4 Skrevet 27. februar 2009 HI her: Vi drar også på skikkelig ferie, ungen (har bare en..) har ordentlige klær og utstyr (har kjøpt alt nytt og ikke det billigste. Mener ikke dermed at det er feil å gjøre altså!), men klarer allikevel å spare barnetrygden og noen hundrelapper ekstra til ungen. Setter også inn penger på egen sparekonto hver måned... Mener heller ikke at man blir mer lykkelig av å ha en smekkfull bankkonto, men siden vi har muligheten til det, vil jeg gjerne gi ungen vår et godt utgangspunkt når bolig skal kjøpes osv... Hvordan det blir når vi ev. får en nr. 2, får vi heller se på da... For da må vi flytte ut av leiligheten og kjøpe noe større...
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #5 Skrevet 27. februar 2009 "Å gjøre barnetrygden behovsprøvd synes jeg er noe tull. Da kan de like godt ha behovsprøvd alderstrygd, sykepenger osv." Er så enig!!!!! Føler at enkelte her inne mener man skal bli straffet for at vi faktisk har rimelig god råd.. Og at de skal belønnes for at de ikke har det...
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #6 Skrevet 27. februar 2009 Jeg fikk 100 000 på konto da jeg fylte 18... De var brukt opp på en halvt år, på klær og fest og tull. Jeg angrer noe sinnsykt i dag. Det er greit å spare til ungene, men advar dem eller sperr kontoen til de er voksne! Jeg sparer ikke til mine barn fordi det er utrolig viktig for meg at de lærer verdien av penger, og jeg føler at det er lettere å lære dem om de må spare selv. Men det er dumt for dem som faller utenfor, jeg føler at alle synes man må spare til ungene. Så det er trist for de som ikke har råd.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #7 Skrevet 27. februar 2009 Det er da selvfølgelig ikke noe galt i å spare til ungen sine. Så fint at dere klarer å gjøre det. Vi har lagt oss på en litt annen linje. Da jeg var 18 fikk jeg tilgang til en konto med rundt 30'000 kroner på (arv etter besteforeldre). Da kontoen ble opprettet var meningen at pengene skulle brukes når jeg skulle flytte hjemmefra. Men ettersom jeg var en umoden og korttenkt 18-åring, forsvant de pengene i klær og snop mens jeg fortsatt bodde hjemme. Mine foreldre hadde heldigvis en økonomi som gav dem muligheten til å hjelpe meg økonomisk ettersom jeg trengte det. Det har de gjort både mens jeg studerte, og nå som jeg har etablert meg med mann og barn. Med denne erfaringen i mente, har jeg og sambo valgt å satse på den siste strategien for å kunne hjelpe våre barn økonomisk når de blir eldre.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #8 Skrevet 27. februar 2009 HI igjen her: Våre planer for denne kontoen er ikke å gi de til ungen med en gang h*n fyller 18.. Vi kommer til å hjelpe h*n med lappen (dersom det er økonomisk mulig for oss på det tidspunktet) og denne kontoen er vel egentlig ment som en starthjelp når h*n skal kjøpe bolig. Vet selv hvor kjipt det er å starte helt på bunn, så vil hjelpe til der.. H'n kommer absolutt ikke til å få tilgang på pengene før det, det er en annen grunn til at de står i mitt navn... Ja, synes også det er kjempetrist for de som ikke har mulighet til å spare for sine barn, men det er faktisk ikke min skyld, de trenger ikke å klage på oss som har det! Når ungen vår blir litt større kommer vi også til å lære bort at h*n skal spare litt selv, som f.eks. bursdagspenger og hvis h*n får noe småpenger av besteforeldre, det kan legges på en sparebøsse...
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #9 Skrevet 27. februar 2009 Vi og sparer barnetrygden... klarer oss helt greit uten den i mnd:) Ser ingenting galt i det så lenge barnet får sine grunnleggende behov dekket! De som ikke klarer å spare de usle kronene i mnd bør vel heller se på sitt eget forbruk!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #10 Skrevet 27. februar 2009 er så enig med deg HI. vi sparer også barnetrygden. MEN ikke fordi vi har så vannvittig god råd! bor i leilighet nå fordi enebolig ble for dyrt. skal reise på ferie til noen slektninger i år, noe som vil si litt rimeligere ferie, for at vi skal spare litt, så jeg kan jobbe 80% året etter permisjonen er over. vi PRIORITERER å spare barnetrygden! vi har ikke tenkt å gi disse pengene til barnet vårt(har bare en ennå) når han fyller 18 hvis han ikke trenger det til noe. så dette er jo våre penger egentlig. han får jo ting, mat++ for over dette beløpet hver mnd. han skal få det dryppvis etterhvert som han trenger noe. også før han er 18 hvis det er noe dyrt han trenger:) synes ikke bare de som "trenger" dette beløpet skal få det. jeg har jobbet ved siden av skole og i 100% jobb etter det, samme med samboer. så synes faktisk det er helt rimelig at vi skal få disse pengene:)
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #11 Skrevet 27. februar 2009 Barnetrygden burde være behovsprøvd. Intensjonen med barnetrygden er at barn skal sikres gode oppvekstvilkår i form av god ernæring osv. Familier som ikke trenger disse pengene burde dermed heller ikke få dem. Jeg forstår ikke at det er så fælt å foreslå. Hvorfor skal staten spare penger for familier som klarer seg flott selv?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 27. februar 2009 #12 Skrevet 27. februar 2009 Helt seriøst, NN 10:10... Det er ikke alle som har råd til å spare det som du kaller usle kroner. For noen er 1000 kr ganske så vesentlig når det gjelder å klare utgifter man har. Det er unødvendig å hovere slik som du gjør. Flott at mange klarer å spare til barna sine, det kommer de til å sette stor pris på. Men de som ikke har råd til det akkurat nå, jaja, det er ikke alle som har like god økonomi. Jeg sparer selv 3-4 tusen kroner i mnd, litt til bolig, til bryllup og barnetrygden til tulla går inn på hennes egen konto. Jeg er veldig glad jeg har mulighet til å spare. Men det er fordi vi leier en billig leilighet og da har vi ikke så dyre boutgifter i mnd, som flere faktisk har.. Oi, ble litt langt dette her. Men ikke vær så rask å dømme de som ikke har mulighet å spare. Det er som oftest ikke pga latskap, men mer utgifter enn inntekter som gjør det..
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #13 Skrevet 27. februar 2009 HI her... Da er vi tilbake til at vi som kan spare, blir straffet for det.. Som en annen sa litt lenger opp, da burde sykepenger o.l. også bli behovsvurdert.. Ja, vi klarer oss veldig bra nå, men hvem vet hvor lenge det varer?? Har også jobbet r*** av meg i mange år (nei, jeg er ikke "gammel", har bare ikke tatt så mye utdanning) og mener at jeg har like mye krav på barnetrygda som alle andre, uansett hvor god råd man har. Som jeg sa i et tidligere innlegg: Jeg kan gjerne bruke barnetrygde-pengene på mat, klær, bleier osv, og heller spare av mine egne penger, men det spiller vel ikke noen rolle hvor pengene kommer fra?? Så lenge jeg har muligheten til å gi mitt barn et godt utgangspunkt, gjør jeg det!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #14 Skrevet 27. februar 2009 Straffet? det synes jeg er et usedvanlig tåpelig perspektiv. Får du sosialhjelp? Nei? Da blir du straffet for å ha god råd da. Får du uførepensjon? Nei? Fy så dårlig gjort å straffe deg med ikke å gi deg penger. Får du ikke kontanstøtte? Dæven så fælt du blir straffet. I vårt samfunn tar vi vare på de svakeste i samfunnet, men målsettingen er at alle skal forsørge seg selv. Hvor er da logikken i å gi folk med god råd en tusenlapp i måneden? Jeg kunne selv glatt gitt avkall på barnetrygden om regelendringer kom. Jeg hadde ikke følt meg straffet i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #15 Skrevet 27. februar 2009 til 10:38. min samboer og jeg jobber 100% begge to og har alltid gjort det. betaler masse i skatt, så jeg synes det er helt greit at vi skal få disse pengene fra staten. hvorfor ikke sier jeg? "barn skal sikres gode oppvekstvilkår i form av god ernæring osv." ja, er jo akkurat det vi gjør. vi sparer slik at vi har noen kroner i bakhånd hvis det blir dårligere tider. dermed sikrer vi vårt barns oppvekst på den måten at vi ikke blir stående på gata en dag. vi hadde ikke klart å spart uten dette beløpet. så om vi ikke bruker 970kr hver mnd, så bruker vi det en gang på dyrt utstyr, førerkort, konfirmasjon+++. trenger dem ikke nå, men en gang.... hvordan skal staten klare å avgjøre om vi skal få dette beløpet eller ikke da?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #16 Skrevet 27. februar 2009 Hvorfor ikke? fordi du ikke trenger dem. Derimot hadde du fått dem hvis dere kom i en situasjon hvor de var nødvendige. Folk er så grådige, jeg blir helt matt.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #17 Skrevet 27. februar 2009 Hvorfor skal en på 70 få pensjon når hun har 3.000.000,- i formue? Hun trenger dem jo ikke. Gammle folk er så grådige at jeg blir helt matt. Blir ikke det det samme?
Gjest Skrevet 27. februar 2009 #18 Skrevet 27. februar 2009 Du veit at formue ikkje er det samme som innskudd i bank? Om ho har eit hus til 3 mill, så er ikkje det det samme som å ha 3 mill på kontoen. Skal dei eldre då miste inntekta si, berre fordi dei eier eit hus?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #19 Skrevet 27. februar 2009 Nei, det er ikke det samme. Sammenligningen er faktisk så søkt at jeg lo høyt da jeg leste det. Er du så lite smart? Eller later du bare som?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #20 Skrevet 27. februar 2009 Om hun har valgt å plasere pengene sine på den ene eller andre måten er vel hennes valg. Det går ann å ta opp lån med sikkerhet i bolig. Det samme gjelder da for foreldre. Hvorfor skal de miste inntekten (barnetrygden) fordi de har intekt nok til å kjøpe seg hus?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #21 Skrevet 27. februar 2009 Barnetrygden er ikke inntekt til foreldrene. Jeg tror du må lese deg opp litt på hva barnetrygden er ment å være.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #22 Skrevet 27. februar 2009 Hva mener du egentlig er forskjellen? Jeg vet at alderstrygden for mange er "hellig" og at det er mange som trenger den, men jeg vet også at det er mange gammle som har formue de kunne levd av (om det er plasert i hus eller på andre måter må vel være deres sak) og som ikke en gang har vært i jobb tidliger, men som fortsatt får alderstrygd. Jeg vil gjerne at du forklarer meg den prinsippielle forskjellen.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #23 Skrevet 27. februar 2009 Selvfølgelig er det inntekt til foreldrene. Den er ment å dekke noe av merutgiftene de er for å ha barn. "L08.03.2002 nr. 4 Lov om barnetrygd (barnetrygdloven). .Kapittel 1. Formålet med barnetrygden .§ 1. Formål Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter til forsørgelse av barn." Hva mener du barnetrygden er?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #24 Skrevet 27. februar 2009 Barnetrygden er en støtte til barnet, ikke inntekt til foreldrene, selv om det er foreldrene som disponerer den.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #25 Skrevet 27. februar 2009 Der tar du feil. Barnetrygden er støtte til foreldrene, eller den som har ansvaret for barna, for i en viss grad å kompansere for det det barnet koster. Det er foreldrene eller den som har ansvaret for barnet som har krav på trygden, ikke barnet. Om du ikke tror meg kan du lese "Lov om barnetrygd" § 2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå