Gå til innhold

Jeg reiser til syden til uka.. og en vennine av meg sa:

Anbefalte innlegg

Skrevet

At hun hadde aldri tørt å reise nedover sånn når hun var gravid i uke 22. Hun ville aldri tilgi seg selv om det skjedde noe med babyen pga en syden tur!

Tror hun tenkte mye på alt man kunne få i seg av div bakterier via mat osv...

Er jeg gal som reiser????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du! Man kan vel ikke sitte å tenke slik under hele svangerskapet?

Det er mye bedre at du reiser når du er ved disse ukene, enn helt på slutten!

Det hadde ikke jeg turt:) Sitter å tenker på en sydentur selv jeg!

Blir vel ikke mye ferie til sommeren, da termnen er tidlig i august:)

Hvor skal du?:)

Skrevet

Nei, det syns jeg ikke :) Var selv i Frankrike da jeg var rundt 20 uker på vei, og det er virkelig det store skumle toxoplasmose-landet. Det er bare å ta forhåndsregler når det gjelder mat/drikke/varme osv, så går det helt fint. Ta evt test for toxoplasmose før og etter turen. God tur :)

Skrevet

Hehe, hun er av typen som tror det er trygt å sitte inne hos seg selv og drikke kokt vann og stekt kneip i ni måneder? bare du forholder deg til vanlig sunn fornuft, følger de vanlige kostholdsreglene går det helt fint. Du kan leve selv om du er gravid;) God tur

Skrevet

Detkommer helt an på hvor du skal reise.

Vi hadde bestillt tur til Egypt før vi ble gravide, og den kom da når jeg er 32 uker på vei. Etter samtale med vaksinasjonskontoret her så er den avlyst. Men hun hadde hatt et helt annet råd til en evt ferietur i europa. Man må se litt på hvor man skal også. Med tanke på bakterier så må du bare vurdere hvor dere skal . Kanskje prate med vaksinasjonskontoret der du bor.

Bare husk på å ikke få i deg vanlig vann, spise isbiter, kjøtt som ikke er ordentlig stekt osv. :-)

Velger du å reise så nyt ferien! og ikke bli overopphetet:-)

Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med syden, men de landene jeg regner som syden er jo helt trygge. Jeg hadde nok unngått salat, men det er fordi jeg et par ganger har blitt syk av det på ferie og jeg orker ikke tanken på det som gravid. Hele Europa hadde jeg reist til, og jeg har reist mye som gravid også. Til og med på interail i 2,5 mnd. Det er farligere å fra med spedbarn til Thailand o.l enn en gravid:)

Skrevet

Vi skal til Egypt...

Så en her fikk beskjed om å ikke reise dit.. Er det verre der enn på gran canaria da? usj.. :/

Skrevet

Har aldri vært i Egypt, men Gran Canaria kan jeg, og det er helt ufarlig! Du trenger ingen vaksiner. Det er lite rare bakterier der :o) Der har jeg vært gravid, med 3mnd gammel baby og med større barn. Det kan jeg trygt anbefale.

Skrevet

Men nå har vi jo bestilt tur til Egypt.. sukk :/ Tenkte ikke på at det skulle kunne være noe værre enn gran canaria jeg asså.. da er det vell jeg som er litt dum..

Skrevet

Hør med lege/jordmor. Hvis de sier nei, kan du jo høre om mulighet til å endre reisemål pga dette. Kanskje har reiseselskapet litt forståelse?

Skrevet

Jeg skal til Japan neste uke (er da i uke 14). Eneste som bekymrer meg litt er den lange flyturen. Vi har diskutert om vi skal avbestille og heller reise et annet sted, men vi fant ut at jeg bare skal være forsiktig så går det sikkert veldig fint! Skal til ul 3 dager etter at jeg kommer hjem så da får jeg se om det har skjedd noe galt... men Japan skal være veldig trygt og "sterilt". Man trenger ingen ekstra vaksiner eller noe for å reise dit.

Skrevet

Søstra mi var på Mauritius på slutten av 2. tri, det gikk helt fint. Styr unna salater og rå mat/oster osv så går det helt fint :) Og bare spis is som er pakket inn (ikke kuleis!).

Skrevet

Min venninne fikk klar beskjed av sin lege om at Egypt var et av de landene man IKKE drar til når man er gravid. Så hun valgte å booke om. Jeg hadde nok heller latt være å dra enn å ta sjansen!! Og om du ikke får refundert pengene så hadde jeg tenkt at ja ja, bedre å være på den sikre siden.

Min venninne skulle til Sharm el Sheik. på et 5 stjerners hotell, men fikk likevel beskjed om å IKKE dra.

Skrevet

Tror nok jeg har et litt annet forhold til den i magen enn at jeg hadde tenkt at jeg ser på UL når jeg kommer hjem om det har skjedd noe galt...........

Skrevet

Huff ja, den setningen der kom jo helt feil ut, høres jo ut som om jeg ikke bryr meg! Jeg mente at jeg gleder meg masse til å dra på tur og har hørt fra flere at Japan er veldig trygt, MEN at jeg synes det er deilig at vi har ul rett etter at vi kommer hjem for noen ganger får jeg litt panikk (også nå i hverdagen uten at det har skjedd noe spesielt) for at det ikke skal være noe liv der inne. Før man begynner å kjenne babyen så tipper jeg de fleste har litt sånne tanker noen ganger, "er det virkelig noe der inne?". Jeg tror faktisk det er "skumlere" å dra til Egypt eller Afrika generelt enn Japan. Egentlig skulle vi til Kina for å besøke faren min, men valgte å ikke dra dit pga graviditeten!

Skrevet

Vi var i marokko da jeg var 36 uker på vei... ikke noe problem det sa legen også. kan ikke forestille meg at egypt er noe "værre".

har også væt der med spedbarn. ikke noe problem det heller.

Drakk ikke "kildevannet" dems, men spiste salat på restaurant. det gikk helt bra.

Skrevet

he he. regnet med det ja. :)

Enig i at japan bør være tryggere enn Afrikanske land, og ja enn Kina også.

Bare unngå sake og sushi. he he.

Skrevet

Nå ble jeg skikkelig lei meg jeg :/

Skrevet

Sushi kan man faktisk spise, men jeg er ikke så glad i det at det kommer til å være noe problem å holde seg unna. Mye annet spennende man kan spise! Og sake er nok heller ikke noe problem å holde seg unna ;)

Skrevet

Hei "babymaker skal ha jente".

Det stemmer at vi ble frarådet å reise. Det pga smittefaren igjennom mat, og økt risiko for blodpropp ved flyturen. Men aller mest pga smittefaren og at jeg ikke bør vaksineres. Det er en del ting som man bør vaksinere seg mot når en skal reise dit.

Vi hadde bestillt reise til et sted der hotellområdet er lukket og alt er inkusiv. Så vi hadde ikke gått utenfor for å hilse/se på de "infødte", men alikevel så er det en risiko.

Hun nektet oss ikke å dra, men hadde aldri turt det selv.

Egypt er der resten av livet og risikoen for å smitte babyen med noe litt ekkelt var for stor til å ta den turen. Så vi utsatte hele reisen. Hun sa det var sikrere å reise med små unger enn med baby i magen.

Skrevet

Uff. Er ikke lett med disse reisene. Vi også måtte svelge litt ekstra da vi oppdaget at egypt ikke var noe heldig valg i forhold til graviditeten. Men jeg vet at søsteren til en i vennegjengen var på det samme stedet vi valgte i første trimester. Så det trenger ikke å gå galt! Den ungen er frisk og rask.

Hva slags ferie har dere bestilt i egypt? For er det på et lukket hotellområde med "all inclusiv" så er risikoen mye lavere enn hvis man har et vanlig hotell der en må ut å "lete" etter resturanter og treffer på mange forskjellige mennesker hver dag.

Vi er i uke 32 når ferien vår skulle vært. Hvis vi hadde vært i 1 trimester så hadde hun vært enda klarere på at vi ikke burde dra. Men hun hadde ikke "nektet" oss det hverken i uke 32 eller i første trimester. Men det pga type sted vi skulle til. (=lavere risiko)

Skrevet

Ville bare si at jeg har var i egypt da jeg var 3 mnder på vei med førstemann..legen sa det ikke var noe problem så lenge jeg passet på hva jeg hadde i meg! Gikk riktignok ned i vekt den uka, men vi hadde det kjempefint;) Fødte ei frisk jente:)

Skrevet

Egypt er et supert reisemål men ikke med små de første årene eller som gravid. Det er mye bakterier i mat og drikke og pengene er så skitne at de er seige/klissete. Mens at hotellene er supre og veldig rene og pene. Så jeg ville ikke reist dit dessverre. Jeg var selv i tyrkia som ikke er ett anbefalt sted å reise som gravid men det gikk fint. Nå har jeg antistoffer på toksoplasmose og jeg vet ikke om dette har noe å si. Men det er ikke lett å være på ferie og be innstendig om riktig ost,gjennomstekt kjøtt,ingen isbiter,vasket salat og grønt osv til ethvert måltid akkurat som om man er det første gravide menneske på denne jord.Du føler deg ganske hysterisk isåfall og det er ikke hva jeg ville kalt en avslappet ferie :=)

Skrevet

Jeg tenker at de får jo barn der nede også!!!

Bare man tenker over hva man putter i munnen, så burde det gå bra!!!

Jeg hadde dratt :D

Skrevet

åååååååååååååh takk kreps`n!!! Dette var godt og lese! :o)

Men hva kan jeg trygt spise der nede egentlig??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...