tante grusom master of law Skrevet 26. februar 2009 #1 Skrevet 26. februar 2009 Sønnen vår på 2år og 3 mnd er ganske lang for alderen og sitter nå med veldig bøyde bein i bilen. Det er forsåvidt greit, men i det siste har han begynt å klage på at han får så vondt i rompa og beina når han sitter der. Trenger ikke å ha sittet lenge heller, bare en liten tur så får han vondt. Vi skal snart på langtur (50mil), hadde dere snudd bilsetet da?
polarn & pyrene Skrevet 26. februar 2009 #3 Skrevet 26. februar 2009 Blir sikkert hengt her inne nå, men ja det hadde jeg gjort om det var mitt barn. Jenta mi har sitti fremovervendt siden hun var litt over 2 år.
tante grusom master of law Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. februar 2009 Det er det jeg tenker også... Blir sikker hengt jeg og, men hva skal man gjøre? Vi er avhengige av bil, og han kan jo ikke sitte og ha det vondt heller. Takk for svar:)
mayaya Skrevet 26. februar 2009 #6 Skrevet 26. februar 2009 Aner ikke! Viktig at han sitter bra, men samtidig større risiko ved lange turer. Vanskelig dilemma!
Melkekua +3 rosa ulldotter Skrevet 26. februar 2009 #7 Skrevet 26. februar 2009 Hva hvis du flytter framsetet lenger fram, slik at du kan flytte setet hans litt. Da får han sikkert litt bedre plass til beina. Men du må jo sitte litt trangere da...
tante grusom master of law Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 26. februar 2009 Vi har det så lang ut som det går, men beltet er så kort at det ikke kan flyttes lenger frem...
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 26. februar 2009 #9 Skrevet 26. februar 2009 Nei, snu barnet hadde jeg ikke gjort. Men jeg hadde prøvd å gjøre turen så koselig som mulig med lydbøker osv og hatt hyppige pauser slik at han kunne ha strekt beina.
Gjest Skrevet 26. februar 2009 #11 Skrevet 26. februar 2009 Vi snudde setet da gutten vår var rundt to år grunnet bilsyke. Han kastet opp og klaget på at han var sårlig. Jeg hadde snudd setet om det var sånn som du beskriver også, hjelper ikke med hyppige pauser om føttene verker og han sitter ubehagelig. Blir ukoslig for alle mann det.
Beiden Skrevet 26. februar 2009 #12 Skrevet 26. februar 2009 Ja nå blir ivertfall jeg hengt her,jeg snudde ungene mine i bilen når de gjekk over til det 2. barnesetet etter babysetet liksom. Dette har jeg gjort med som sagt begge ungene mine,herreli tenk å stu en lang 2,5 åring bakovervendt i bilen,jeg synest med god samvittighet du kan snu setet. Får da være måte på åssen en skal sikre ungne,når jeg var liten var det ikke seler i bilene ei gang husker jeg,men folk lever da enda. Synest folk er overhysteriske jeg da,men forskjell på folk heldigvis;) Tror ikke vi heller hadde vært noe blide og fornøyde om vi måttet sitte med bøyde bein,trangt og fælt og vondt i ræva i tillegg.... Snu setet du,og ha en god tur
pandabjørn Skrevet 26. februar 2009 #13 Skrevet 26. februar 2009 Ja jeg hadde snudd sete, og hvis dere skal kjøre 50 mil til sommern så skal jo gutten din sitte godt også ikke sant dere som ikke ville ha snudd sete hvor lenge skal barnet deres sitte bakovervendt?? er det ikke bedre å snu sete så barnet sitter komfortabelt da?? alle snakker om sikkerhet hele tiden! det er jo sikkert å sitte forovervendt så lenge barnet sitter i en bilstol... kan ikke tenke sånn "tenk om vi kræsjer" gutten min har sittet forovervendt siden han var litt over 2år...
tante grusom master of law Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #14 Skrevet 26. februar 2009 Så flott at så mange svarer!! Takk:)
partyoffive Skrevet 26. februar 2009 #16 Skrevet 26. februar 2009 Ja, hadde absolutt snudd det. Da får dere bare kjore i fartsgrenser og ellers yderst forsiktig og observant på traffikken.
Guttemamma til tusen :) Skrevet 26. februar 2009 #17 Skrevet 26. februar 2009 Sorry..men dette var en vanvittig dum kommentar "..når jeg var liten var det ikke seler i bilen husker jeg, men folk lever da enda." Slevfølgelig er det bare de som lever som kan svare for seg... de som har blitt drepr i trafikkulykke pga beltemangel kan ikke sitte å forsvare seg akkurat! Og en ting til... det er vanvittig tøft av dere å si at "jada, bare snu han"... men hva om det faktisk går galt? er ikke det i tankene en gang? Gutten har FEM ganger større sjangs for å bli alvorlig skadet eller drept! Stilig å måtte bli forflytta med heis fra seng til rullestol, mata og være avhengig av folk bare fordi mamma og pappa ikke gadd å ta et par ekstra stopp på EN tur! Nei, jeg er en av dem som ikke hadde snudd han..tallene er helt klare på det området! Jeg har en gutt på 3år og en meter lang..han sitter flott bakover i midten bak i bilen...da kan setene forran justeres som de vil, og det samme kan hans! Min gutt er for liten til å forstå konsekvensene av handlingene sine (ja, han vil gjerne sitte slik som de andre gjør), så her er det bestemt at han sikkres etter trygg trafikk sine anbefalinger.
snartmammatil4 Skrevet 26. februar 2009 #18 Skrevet 26. februar 2009 Ville ikke vurdert å snu det engang. Det er viktigere at gutten sitter trygt enn at han sitter godt. Har selv en på samme alder som sitter bøyd med beina, det verste som kan skje ved evt. ulykke er at han brekker beina. Sitter han fremovervendt kan armer og ben løsne i leddene og nakken kan knekke. Vår gutt har også begynt å klage på at det er trangt, så vi skal kjøpe et nytt sete med bedre plass til han som han kan fortsette å sitte bakovervendt i. Hvis du fortsatt er i tvil vil jeg anbefale deg å gå inn på youtube og søke på f.eks front facing crash test f.eks, da kommer bl.a. denne opp.
___ Skrevet 26. februar 2009 #20 Skrevet 26. februar 2009 Det går ann å skifte til et lengre belte. Hvis det er det som er problemet ville jeg nok heller skiftet beltet og latt setet stå bakovervendt litt lengre.
Vilja<3 Skrevet 26. februar 2009 #21 Skrevet 26. februar 2009 Ja absolutt. Vi snudde setet da gutten vår var litt over 2 år.
lego Skrevet 26. februar 2009 #22 Skrevet 26. februar 2009 Ja jeg hadde snudd bilsete. Hvor lang og tung er han egentlig? Ikke at det har noe å si, jeg hadde snudd det i deres situasjon uansett jeg da.
Beiden Skrevet 26. februar 2009 #23 Skrevet 26. februar 2009 Det jeg ville frem til med den kommentaren var at selv om folk ikke hadde seler før i tiden og snaut noe ungene kunne sitte på,så kjørte folk fordet,og selvfølgelig da som den gangen skjedde det ulykker,men de måtte jo komme seg frem,altså i den tiden var det bare sånn,og det kan like godt skje forferdelige ting selv om unger og voksne sitter i seler og er polstret i all verdens,sånn er det bare,herregud en kan jo bli invalid av å være ute og leke også,kan ramle fra ett tre og skam slå seg og i verste fall bli grønnsak,ALT kan skje,ingenting som er sikkert i det hele tatt,så hvorfor være så fryktelige overbeskyttende i bil????? Vi burde jo heller være glad for at vi har seler i bilene,air bag,og barneseter........Istedenfor å la ungene sitte å verke med bøyde bein.... Nei himmel.....
J, J og meg:) Skrevet 26. februar 2009 #24 Skrevet 26. februar 2009 Jeg hadde ikke gjort det. Hadde aldri tigitt meg selv om gutten skulle bli skadet ved en ulykke. Hadde bare tenkt på at jeg ikke hadde fulgt anbefalingene. Gutten vår på 3,5 år sitter bakovervendt med bøyde bein. De sier at dette ikke gjør noe. Klager litt på vondt i baken noen ganger, men da tar vi en stopp.....
ung_20 Skrevet 26. februar 2009 #25 Skrevet 26. februar 2009 ja nå blir vel i allefall jeg hengt... snuppa mi er 9 måneder og vi snudde henne for noen uker siden. hu nekter og sitte andre veien....syns du burde snu setet jeg hvis han ikke sitter godt... er jo ikke bra for han å sitte vondt heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå