Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #26 Skrevet 26. februar 2009 Vi setter inn på en konto i mitt navn. Har tenkt at dette er noe hun ikke skal vite om at vi sparer til henne. Vi skal heller gi henne det når hun skal studere, som månedlige penger, betale husleie eller noe sånt. Kanskje hun slipper studielån :-) Vi har råd til det, så da synes jeg det er en fin måte å spare på :-)
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #27 Skrevet 26. februar 2009 Sakset fra NAV: "Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter i forbindelse med det å ha barn" Det står ingenting på NAV om at pengene er ment å settes inn på høyrentekonto så kidsa står rusta til å kjøpe seg kåk når de fyller 18. Jeg synes barnetrygden burde vært behovsprøvd, for slik det fungerer i dag gjør den bare de velbemidlede enda mer bemidlede. Fint for dem, men leit for de andre, som faktisk MÅ bruke disse pengene til utgifter, i stedet for koselig sparing. Jeg skulle gjerne gitt barnet mitt en fet konto til 18-årsdagen, men det kan jeg ikke, for det er faktisk mer hensiktsmessig akkurat nå at vi begge har klær, mat og tak over huet.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #28 Skrevet 27. februar 2009 Sparer ikke noe, det har vi ikke mulighet til. Har ingen dårlig samvittighet for at vi ikke sparer den heller. Man får den ikke for å spare til ungene.
*1+1=2 små* Skrevet 27. februar 2009 #29 Skrevet 27. februar 2009 bra sagt anonym 22.21! Jeg sparer noe hver mnd. til barnet mitt(eventuelt barna) men å gi henne en gave på 200.000kr når hun er 18 gjør faktisk ikke livet hennes bedre. jeg synes det er viktig at barna bygger seg opp noe selv, og å gi ungene alt ser ikke jeg på som en fordel. Men at man kan prøve å spare opp et lite beløp slik at man kan hjelpe med å betale førerkortet synes jeg f.eks er en god ide. Vi sparer litt hver mnd. men i vårt navn og pengene kan f.eks brukes til noe spesielt når hun er eldre(penger fra bursdag osv settes også der)
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #30 Skrevet 27. februar 2009 Har fire barn, og sparer en barnetrygd i måneden. De tre andre barnetrygdene går i sluket.. Har ikke dårlig samvittighet heller, det er nå vi skal sørge for at barna får alle sine behov dekket, og ruste dem for voksenlivet. Når de blir voksne er det meningen de skal stå på egne ben. De pengene vi sparer spares i mitt navn, kan ikke risikere at en rebelsk 18 åring soser de bort på sydenturer, fest og morro. Umulig å vite nå hvordan ungene er når de er 18 år, jeg må nok innrømme at jeg var ganske umoden på den alderen Så får vi se hvordan vi velger bruke de pengene, blir nok fordelt som gaver til ungene, men om det blir til lappen, innskudd til bolig eller nedbetaling av studiegjeld det får vi se når tiden kommer..
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #31 Skrevet 27. februar 2009 Jeg får barnetrygden inn på en sparekonto som står i mitt navn. Fra denne trekkes det automatisk 200 kr som overføres til jenta vår sin sparekonto hver mnd. De pengene som står på min sparekonto brukes kun dersom det er dyre ting vi må kjøpe til henne.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #32 Skrevet 27. februar 2009 Vi sparer pengene inn på egen konto. Da de 970 kronene ikke var i inntenkta da vi fikk barn. Klarte vi oss ikke da ville vi ikke fått barn heller. De spares og om man trenger ting som sykkel ,ski og større ting kommer vi til å bruke fra de pengene. Foreløpig så har vi ikke trengt de
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #33 Skrevet 27. februar 2009 Dere som sparer på en vanlig høyrentekonto eller barnekonto kan skrike hvor høyt dere vil om hvor smarte dere er, men dere er rett og slett ikke stort bedre enn alle andre. Skal man spare så langsiktig, "ikke røre pengene" bør dere jo sette pengene på et litt lurere sted slik at det blir mest mulig av dem. Skjerp dere! Invister nå "barnas penger" litt smartere for deres skyld!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #34 Skrevet 27. februar 2009 Barnetrygd burde i prinsippet være behovsprøvd, vi må huske på at dette er skattepengene våre som som hører fellesskapet til, og i et velferdsamfunn som vårt burde trygdeytelser kun gå til de som har behov for det. Det koster samfunnet mye å betale kontantstøtte og barnetrygd for at det skal gå rett inn på høyrentekonto til godt bemidlede folk. Det fins jo tross alt andre ting å bruke pengene på til beste for våre barn: skoler, barnehager, helsetjenester osv. Men nå er jo ikke barnetrygd behovsprøvd i dag, og kanskje vil vinninga gå opp i spinninga fordi dette ville være meget ressurskrevende for nav. Jeg kjenner noen som gir all barnetrygd til Redd Barna, for å lære sitt barn at man burde dele med barn som er dårligere stilt.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #35 Skrevet 27. februar 2009 Vi legger også av pengene. Som egen sparing. Om de kommer fra Nav eller oss spiller da ingen rolle. Det handler om prioritering. Vi har 25000 utbetalt til sammen og klarer enda spare en tusenlapp
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #36 Skrevet 27. februar 2009 Finn første barnetrygden i går, og har spart dem til jenten vår. Ikke for at hun skal ha dem når hun blir voksen, men for at jeg skal være hjemme med henne etter permisjonen er over. Vi sparer selvsagt mer enn bare barnetrygden til det formålet.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #37 Skrevet 27. februar 2009 Hvorfor bør akkurat barnetrygden være behovsprøvd? Kan vi ikke like godt foreslå at alderstrygden blir behovsprøvd. Det sitter mange gammlinger rundt i landet som ikke har behov for pengene. Mange sitter på både nedbetalte boliger, hytter , aksjer og bankkontoer. Likevel skal de ha sugeror ned i statskassa etter mer. Hva med å behovsprøve foreldrepengene og sykepengene i samme slengen? Det er våre skattepenger det også.
Gidder ikke! Skrevet 27. februar 2009 #38 Skrevet 27. februar 2009 Pengene går rett inn på matkontoen, men vi sparer 300 kr i et langsiktig fond til mini hver mnd:)
Gidder ikke! Skrevet 27. februar 2009 #39 Skrevet 27. februar 2009 Og når det gjelder sparing er jeg skikkelig stolt over at vi nå om dagen klarer å spare 2000 kr hver mnd. Utrolig deilig å se pengene vokse, en ny erfaring, hehe.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #40 Skrevet 27. februar 2009 Setter inn 1000 i måneden og har sparegris som tømmes innimellom. Men det er ikke slik at de ikke kan brukes hvis det skulle være noe spesielt hun trenger o.l Skal begynne å jobbe igjen snart og da har vi valgt at jeg skal jobbe 80%,og da kan det hende vi tar noen penger fra kontoen hvis vi skulle trenge det. Pengene skal jo komme henne tilgode,og det gjør de jo ved at hun får en fridag ekstra i uka. Synes ikke du skal plage deg selv med dårlig samvittighet. Pengene blir jo brukt på barnet uansett og ikke alle er så priviligert at de har god nok økonomi til å spare de. Mer enn nok annet å bekymre seg for som mor,så ikke tenk på det i tillegg:)
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #41 Skrevet 27. februar 2009 Vi skal ikke gjøre det. Ungen min skal ikke få noen fet bankkonto til disposisjon på myndighetsdagen, men derimot en mindre konto med pengegaver som kan brukes til noe ordentlig (f.eks. førerkort). Barnetrygden kommer til å spares på vår egen konto, og brukes når det er noe spesielt mini skal ha, men ellers prioriteres nedbetaling av egen gjeld, så vi har god nok økonomi til å hjelpe barn(a) den dagen de trenger det likevel. Vi har for øvrig ikke dårlig råd nå, men med innkjøp av ny bolig for å gi mini bedre oppvekstmuligheter enn en liten leilighet i Oslo indre øst, så vil nok ha mye utgifter i starten uansett.
Gjest Skrevet 27. februar 2009 #42 Skrevet 27. februar 2009 Eg sparar ikkje heile barnetrygda til barnet mitt, men eg sparar 300kr i eit fond til ho, 300kr i eit fond til meg, 1266kr i BSU til oss, og 1000kr berre for å ha i bakhand sånn just in case i måneden. Eg har rekna ut at 300kr til ho blir 18 er rundt 50 000. Dvs at om faren sparar det same så vil ho få rundt 100 000. Egentlig syns eg det er litt mykje, eg begynte å jobbe då eg var 15 og har jobba siden då. Eg er redd for at om ho får masse pengar når ho blir 18 så vil ho tru at det er berre å få pengar og å ikkje jobbe seg til dei. Eg fekk sjøl 50 000 då eg blei 18, og dei blei brukt opp temmelig fort. Kanskje eg skulle fått ein betre opplæring i økonomi. Eg er veldig for å la barnet mitt jobbe for pengane sine sjøl, og ikkje tru at ting kjem gratis. Men eg vil sjølfølge hjelpe ho i ei vanskelig stund, men eg kjem nok ikkje til å gje ho pengane berre sånn uten videre, til det er eg altfor redd at eg skal få en unge som ikkje har jobb når ho er 18 og at ho blir temmelig bortskjemt.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #43 Skrevet 27. februar 2009 Barnetrygden burde ikke gå til de som kan spare hele beløpet og gi ungen en feit konto når de er 18. Da har de nok penger å spare utenom.
mammantilverdensbestebarn Skrevet 27. februar 2009 #44 Skrevet 27. februar 2009 Vi setter inn all barnetrygden på egen konto til barna. I tillegg setter vi inn alt av penger de får til bursdag/dåp/jul. Nå har de faktisk over 20 000 og 30 000 kr hver:) de er 1 og 2 år. MEN.. om det blir nødvendig kommer vi til å bruke av de til f.eks sykler e.l. Januar mnd ble for oss ganske trang på økonomien, så da droppet vi å sette inn penger.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #45 Skrevet 27. februar 2009 Vi sparer 15 000 i måneden. Det skal hovedsaklig gå til å betale ned huslånet så fort som mulig, men når det er nedbetalt har vi jo også muligheten til å spare ekstra til ungene. Så vi sparer ikke noe øremerket enda, men vil ha en pott så vi har mulighet til å hjelpe når det trengs, f.eks til huskjøp og utdannelse.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #46 Skrevet 27. februar 2009 barnets farmor har valgt å åpne en sparekonto i hennes navn som hun vil sette inn penger på jevnlig. Derfor blir det bare at vi sparer penger hun får til jul/bursdag. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå