Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #1 Skrevet 26. februar 2009 ...til ungene deres inn på sparekonto? Selv gjør vi ikke det (får litt dårlig samvittighet av og til).
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #2 Skrevet 26. februar 2009 Setter inn deler av det men ikke alt. Har frem til nå spart 200 kroner i mnd, økte nettopp til 300. Resten går til husholdning. Barnetrygden skal forøvrig ikke være noen slags oppsparing til ungene, men en hjelp til å kjøpe klær, bleier og mat til dem... så synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for det.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #3 Skrevet 26. februar 2009 Setter ikke inn barnetrygden,men har fast trekk fra min og samboerens konto hver mnd som går inn på sparekontoen hennes...pluss at hun har en stooor sparegris som vi fyller opp og setter på konto...
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #4 Skrevet 26. februar 2009 På ingen måte, og har ikke dårlig samvitighet heller... Vi prioriterer stort hus med eget rom til alle ungene (har fire stykker), trygg og god bil, sunn og skikkelig mat, godt slitesterkt utetøy og sko osv osv. Vi lever bare en gang, og vi som familie skal ha det godt her og nå. Derfor går pengene med til hverdagslige behov i vår familie. Sparer likevel litt da, for å ha litt på lur den dagen vi får lyst til å hjelpe ungene litt økonomisk. Men i utgangspunktet mener jeg at vår oppgave som foreldre er å gi ungene en trygg og bekymringsfri oppvekst, hjelpe de gjennom studier osv så de får seg en jobb de trives med og kan klare seg selv.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #5 Skrevet 26. februar 2009 Setter pengene inn, men tar ofte ut om det er noe spesielt ungen skal ha. Har ikke dårlig samvittighet for det. Pengen er der for at de skal brukes.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #6 Skrevet 26. februar 2009 har dobbel barnetrygd, sparer 1000,- i mnd til gutten min.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #7 Skrevet 26. februar 2009 Vi sparer ikke på sparekonto til ungene. Men jeg prøver å sette av 400 kroner per måned per barn (har 3 stk) på min egen sparekonto. Ellers går barnetrygden rett i det store sluket (slik meningen vel er).
___ Skrevet 26. februar 2009 #8 Skrevet 26. februar 2009 Vi gjør det ikke. Det ser vi ingen grun til. Vi ønsker ikke å spare store summer i barnas navn som de skal ha krav på når de blir 18. Vi synes det er mye bedre å sørge for å legge oss opp noen penger selv som vi eventuelt kan gi til ungene hvis de skulle trenge det i fremtiden.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #9 Skrevet 26. februar 2009 Setter barnetrygden inn på en konto som er registrert i mitt navn. Grunnen til at jeg ikke setter det i barnets navn er at når sparingen når en viss sum så har ikke vi som foreldre lov å røre dem + at sønnen vår kan kreve å få det utbetalt når han er blitt 18. Jeg vil gi dem til han når han virkelig trenger dem. Feks ved kjøp av leilighet eller utdanning..
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #10 Skrevet 26. februar 2009 Setter inn 200 kr hver mnd på en konto vi disponerer. De pengene bruker vi på dyre ting som mini trenger gjennom oppveksten. Feks sykkel m/tilbehør, bilstol osv. Kommer også til å bruke de pengene som er igjen til sertifikat på moped/bil når det blir aktuelt.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #11 Skrevet 26. februar 2009 Nei. Hadde gode intensjoner om å gjøre det til å begynne med, men den gikk i det store sluket... Tenker som så at den er jo til for å brukes. Det er ingen regel som sier at man skal spare på den. På den andre siden så sparer vi i sparegris og setter inn noen hundrelapper på kontoen hennes av og til, så litt sparing blir det.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #12 Skrevet 26. februar 2009 Jeg sparer til sønnen min, gjort det i 10 år så nå står det over 120 000 på konto til han. Sparte selv da jeg var alenemor til han.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #13 Skrevet 26. februar 2009 Vi setter den av, og bruker det til ting til han. Om han trenger klær så er det penger til det. Trenger han leker? pengene er der. Veldig greit. Pengene som er der da han blir 18 får han til lappen og hva han vil
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #14 Skrevet 26. februar 2009 Alt går inn på en egen konto som står i pappa'n sitt navn. De pengene er gutten vår sine, og dem skal vi ikke røre! Det vil gi ham egenkapital den dagen han skal ut å kjøpe leilighet Veldig synd med dem som bare sløser bort disse pengene synes jeg...
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #15 Skrevet 26. februar 2009 Personlig mener jeg barnetrygden burde være behovsprøvd, og dere som har råd til å spare hele barnetrygden hver mnd har jo ikke behov for den...og burde heller ikke få!!
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #16 Skrevet 26. februar 2009 Setter inn på konto til barna. De skal brukes til f.eks lappen, bolig ol. Men de er også en trygghet for oss alle. Om noe skulle skjedd så vet vi at vi kan bruke de om det skulle knipe skikkelig. Men det er i så fall siste utvei.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #17 Skrevet 26. februar 2009 Men hav med dere som ikke klarer dere uten barnetrygd da ? Burde dere i det hele tatt ha barn ? Dere kan jo ikke forsørge de uten hjelp fra staten.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #18 Skrevet 26. februar 2009 Du sto opp med feil bein i dag, anonym 20.16. Det er snakk om å prioritere her. Vi kan selvfølgelig ha god bruk av de pengene, men VELGER å spare dem, slik at vårt barn kan få det enklere ved f.eks. kjøp av leilighet.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #19 Skrevet 26. februar 2009 Om "vi" burde hatt barn må en jo gjerne diskutere, men det er nå engang slik at de aller fleste av "oss" har det. Da blir det jo fryktelig mange i den kategorien. Jeg mener, det er jo mange som ikke klarer seg økonomisk (eller å frosørge familien om du vil) uten hjelp fra staten, Det er nå engang slik at noen sliter mer enn andre, av ulike grunner, men det er også sånn at det ikke er noe reglement for å sette barn til verden. Og barna er jo de uskyldige partene her.....
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #20 Skrevet 26. februar 2009 Så lenge dere har den muligheten, til å VELGE å spare dem, så er ikke behovet i hverdagen veldig tilstede.....
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #21 Skrevet 26. februar 2009 Dere bruker pengene på ting dere trenger NÅ, vi bruker dem når barnet vårt skal ut i den vide verden alene.... What the fuck is the difference?? Vi hadde da ikke hatt mulighet til å gi barnet vårt 200 000 for å ha egenkapital til kjøp av leilighet - så JA, vi trenger de pengene vi også. Det er jp bare snakk om forskjellige måter å bruke dem på her!!!
rampete robin Skrevet 26. februar 2009 #22 Skrevet 26. februar 2009 Alle barna får sin trygd rett inn på konto her. Vi har sagt at kontoene kan være en reserve dersom det virkelig skulle knipe på, men har heldigvis klart oss bra så langt. Du trenger ikke ha dårlig samittighet. Hørte på radio for noen uker siden at det er ca 50-50 om foreldre setter inn på barnas konto eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #23 Skrevet 26. februar 2009 Jeg mener det er foreldrenes plikt å gi ungene litt startkapital, og når sønnen vår er født skal vi spare iallfall tusen troner i måneden til han på sparekonto med høy rente. Slik vil han ha godt over 200 000 den dagen han er atten. Har man så dårlig råd at 900 kroner betyr så mye fra eller til, så burde man vel skaffet seg en litt bedre situasjon før man gikk hen og fikk unger. Og jeg er student, så har ikke akkurat ekstremt mye heller, men klarer helt fint å legge av en tusenlapp i måneden for barnet mitt sin framtid.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #24 Skrevet 26. februar 2009 Hvis dere heller bruker pengene til å betale ned på deres egen gjeld, så har dere større mulighet til å stille som sikkerhet den dagen barnet trenger kausjonist.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #25 Skrevet 26. februar 2009 Vi har nok kunnet tatt oss råd til det, men gjør ikke det., Sparer hver mnd til de, men ulike beløp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå