Gå til innhold

den evige diskusjonen: spiser du SALAMI?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg gjør det av og til når pakken er HELT ny.. er det farlig eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men jeg spiser det ikke til vanlig heller ;-)

Har ikke noe å si om pakken er helt ny eller ei i forhold til toxoplamose, ei heller mengden du spiser egentlig. Du får selv avgjøre om du vil utsette babyen din for den minimale risikoen eller ei, men ja, det KAN være farlig selv om sannsynligheten for det er ekstremt liten.

Skrevet

Jeg holder meg borte fra all spekemat, så da er vel svaret nei. Er så få mnd at et godt glass vin og blåmuggost er det eneste jeg savner litt.

Skrevet

jess, salami, røkt skinke, pepperoni, mediumstekt biff, you name it. eneste jeg ikke spiser er helt rått kjøtt og myke mugg oster. har ingen tro på hysteri :) (men vi er alle forskjellige)

Skrevet

Salami ER helt rått kjøtt da ;-) Er ikke hysteri å følge kostholdsråd på matportalen.no, hysteri er når man ikke spiser leverpostei fordi man har hært at fiskeposeti kan være skadlig ;-)

Skrevet

bra og høre at jeg ikke er alene...:) d er vel ikke vits og være fanatisk heller...

Skrevet

hiver meg på mini og maria.

Spiser også fårepølse salami osv. Legen min sa det var absolutt trygt og hun er en nær venninde, så stoler på hun. Nevnte matportalen, men hun sa at de måtte helgradere seg så enormt.

Så jeg spiser med god samvittihet!!

Vi må ikke bli hysteriske heller:)

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Jeg føler meg aldeles ikke hysterisk eller fanatisk selv om jeg velger å avstå fra matvarer som kan være farlige for fosteret. I mitt hode er det sunn fornuft, men..... Det koster meg lite å følge de offisielle kostholdsrådene i 9 mnd. Gleder meg desto mer på den første skiva med salami etter at lille-trille er født!

Skrevet

Føler meg utrolig usikker på det med mat. Er kun 7 uker på vei, og har til nå spist smøreost, men så var visst ikke det bra heller....?

Har ellers holdt meg unna muggost og upasturiserte ting, og har heller ikke spist spekemat. Forsøker også å spise mest mulig ferskt kjøtt, altså slik at f.eks skinkepakka ikke har vært oppe så alt for lenge. Merker at jeg har kjempelyst på spekepølse, så vurderer å fryse det ned først, men er ikke helt sikker. Jeg ønsker ikke å bli så hysterisk, men merker likevel at jeg blir det. Det finnes mye annet godt og spise, men man har alltid lyst på det man ikke "kan" spise ikke sant? Tror nok også at matrådene i forhold til graviditet her i Norge er nokså strenge, ikke lenge siden det var litt i media om akkurat dette.

Det jeg er usikker på er pepperoni på pizza? Den blir jo varmebehandla så det burde gå greit?

Skrevet

Nei.

Nå synes jeg knapt salami er menneskemat enten jeg er gravid eller ikke, men hadde unngått det i likhet med annen spekemat om jeg så syntes det var knallgodt.

Skrevet

Ja, jeg gjør det. Jeg har en venninne som studerer matteknologi, og hun mente at jeg kunne spise fårepølse (som er det jeg vil ha) som er fersk og ligger i kjøleskapet hele tiden - ikke glem den på kjøkkenbenken :)

Så jeg gjør det når jeg er hjemme og selv har kontroll på pakken :)

Skrevet

Nei. Det er like rått som vanlig spekeskinke og forsåvidt like rått som annet kjøtt som ikke er gjennomkokt eller stekt. Har ei venninne som jobber med kontroller i Norskt Kjøtt og hun anbefalte å la være. Greit nok at sjansen for toksoplamose er liten i Norge, men syns ikke det er hysteri å la være å gamble på at det går bra. Er jo ikke snakk om lange tiden man er uten, og heller nesten 10 mnd uten enn å risikere å være etterpåklok. Et uhyre lite offer for å minske sjansen for å få et skadet barn. Men.. opp til hver enkelt.

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg drikker heller ikke alkohol, selv om noen leger sier at "ett glass vin er ok".

Å påstå at det er hysteri ser jeg på som et forsøk på å forsvare at man velger noe annet enn det som er allment anbefalt.

Det postei-eksemplet som ble nevnt lenger oppe, DET er hysteri!

Skrevet

litt, men kun nyåpnet salami og røkt skinke! Hadde ikke gjort d i utlandet men men..! Vi har alle våre synder!

Vasker du agurken eller paprikaen før du skjærer av den?

Skrevet

Nei, spiser ikke salami eller spekemat, eller annen mat som ikke er gjennomstekt(/Kokt

og jeg vasker alle grønnsaker ol før jeg spiser det...

Er ikke på noen som helst måte hysterisk for det - men jeg velger å følge disse rådene for jeg vil ikke sitte med dårlig samvittighet hvis noe skulle skje...

Gjorde det i forrige svangerskap og gjør det nå- er heller ingen offer for min del. Ja, jeg har lyst på spekeskinke, men jeg klarer meg uten..

Det blir nesten litt som med tobakk og alkohol... Er man hysterisk for at man ikke røyker under svangerskap fordi de aller fleste som gjør det går det bra for. Mamma røyka under hele svangerskapet med meg- det gikk bra...

Eller ikke bruke bilbelte - hvor ofte pleier jeg lissom å kræsje. Etter 10 år med lappen har jeg aldri trengt bilbelte, men jeg bruker det hele tiden for det...

Nei, jeg synes det er greit å følge disse rådene i de 9 mnd for å sikre min samvititighet- det kan mye mulig gå bra... men jeg ønsker ikke å ta den sjansen..

Men alle må gjøre som de selv vil...

Skrevet

Ja, jeg spiser ei brødskive med salami nå og da, og koooser meg med den!!!!

Skrevet

Jepp. spiser salami med meget god samvittighet.

Skrevet

Hmmm...Jeg spiser ikke salami,fårepølse eller annen spekemat. Vasker grønnsakene,tar meg ikke et glass vin og er veldig påpasselig når jeg håndterer rått kjøtt. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange kaller dette fanatisme eller hysteri? Det er jo bare små råd å følge,- og jeg vill ikke si at offeret er så gedigent stort? Klarer meg fint med kokt skinke istedenfor salami. Ser ikke den store dealen med dette.

Om folk vil være litt forsiktig så må de jo kunne få være det uten å bli kalt fanatisk og himlet med øynene av? Jeg mistet 3 ganger i fjor. Selvsagt setter jeg meg ikke ned og gumler i meg en snabb med salami og fenalår. Jeg skal gjøre det jeg kan gjøre for at alt går bra,- kanskje den klarer seg.

Jada,jeg vet at sjansen er ekstreeeeemt liten for at noe skal gå galt via mat.... Men ekstremt liten er stort nok for meg....

Ingen kritikk av dem som spiser alt med god samvittighet, folk gjør som de vil og det går aller oftest bra. Men ikke kall forsiktighet fanatisme ;)

Skrevet

Jeg kaller ikke å følge de anbefalte rådene for kosthold for fanatisme, og for oss som har mistet er det et lite offer å leve et par mnd uten en del type matvarer. Bedre det enn å tenke på at de kan være årsaken til at en ikke beholder. Tror alle er klar over at de anbefalte rådene er gitt med den ytterste forsiktighet. Er en fanatisk når det kommer mat og helse som gravid slutter en å kjøre bil osv.

Skrevet

Nei , spiser ikke salami. better safe than sorry

Skrevet

Ja, jeg spiser salami døgnet rundt og alt står bra til med mitt barn ihvertfall ;)

Skrevet

Jeg spiste salami i begynnelsen før det ble et helvetes hysteri rundt det. Nå har jeg kjempe lyst på men gidder ikke spise det når jeg vet at jeg bare kommer til å være engstelig for hver bit jeg tar. Selvom jeg tror det er helt trygt! Er så lei av alle synsere som kommer med den ene matvaren etter den andre som lissom ikke er trygt.

Synes forresten å sammenligne salami med tobakk og alkohol er dumskap!

Jeg er 100% sikker på at det ikke finnes en eneste person som følger ALLE regler til enhver tid.

ALT er jo plutselig farlig. Cola, Pepsi, Konserveringsmidler, Ikke vasket hender/grønnsaker, Te, vakuumpakket pålegg, smøreoster, Fisk som har veid mer enn 2 kg, å ta på seg neglelakk, drive med kunstmaling, for mye søtsaker, for lite omega 3.

Et eller annet sted må man sette inn sunn fornuft og si at nok er nok.

Ingen som advarte mot grillpølser, og de fant disse toxoplasma bakteriene i en hel haug av de for ikke lenge siden.

Syns folk kan få spise hva de vil uten at andre skal synse og komme med skremsel og sammenligne med folk som drikker og røyker igjennom svangerskapet!

Hilsen en som ikke spiser noe lenger i frykt, og er drittlei.

Skrevet

Jeg synes heller ikke at de som er forsiktige skal med rett kalles fanatikere! :-)

Selvfølgelig er det greit å holde seg unna ting man er redd skal være skadelig, men det å komme med skremsel og å sammenligne med det ene og det andre blir veldig dumt.

Sånn :-) Ferdig!

Skrevet

Salami er spekemat. Hvis du spiser salami, kan du like gjerne spise spekeskinke også - det er ingen forskjell. Jeg vil nesten tro at spekeskinke er mindre farlig, fordi det er renere (som i mer ubehandlet) og har hatt mindre sjanser for å komme borti andre bakterier (e.coli etc).

Jeg synes igrunnen bilbeltesammenligningen er god - det går som regel veldig bra uten bilbelte, men inmari dumt den dagen det ikke gjør det.

Jeg velger å holde meg unna, men det er opp til enhver.

Poenget er vel at man skal ta egne valg basert på riktig informasjon. Riktig informasjon i dette tilfellet er at salami er kjøtt som ikke er varmebehandlet, og kan derfor inneholde toxoplasmose på lik linje med annen spekemat/ikke varmebehandlet mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...