Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #1 Skrevet 24. februar 2009 hvor ofte mener dere at ungene blir sendt bort til familie/venner for fri?? flere av de jeg vet om har barnefri nesten konstant(ikke ALLE) hver helg og kanskje litt i ukedagene osv.. da er de to foreldre, så der er ikke foreldre fordeling eller noe. jeg har ikke barn enda selv så jeg skal ikke kritisere før jeg vet hvordan det er å ha h*n utenfor magen:) vill høre deres meninger... jeg skjønner alenemødre trenger mye mer fri
Tre gutter, en jente og spire Skrevet 24. februar 2009 #2 Skrevet 24. februar 2009 Ikke så veldig ofte. Vi har såpass mange, at om en overnatter borte, menrker vi ikke så mye til det Litt kortere kveldsstell.. Besteforeldre hejlper når vi spørr, eller de har en eller to på overnatting. Ser barna mine mye mindre i ukene etter jeg bgynte å jobbe, så vil helst ha dem selv i helgene.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Ofte har vi fri en helg i mnd, og kansje en gang i uka på etm/kveld. Vi har en familie både på hans og min side som gjerne stiller opp og spør om å få "låne" jenta vår av og til.. Det er deilig å ha alenetid - dra på kino, ut å spise, på turer, osv..
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Vi har to tette, eldste er 2,5 år, yngste er 1 år og 3 mnd. På 2,5 år har vi hatt to netter alene. Også har vi hatt en natt med bare hun yngste (eldste var borte en natt alene hos tante). Og det er alt. Hender vi har fri noen timer her og der, men det planlegges gjerne lenge i forveien så det skjer ikke veldig ofte. Vi har kun hjelp fra familie så vi spør helst ikke heller
___ Skrevet 24. februar 2009 #5 Skrevet 24. februar 2009 Vi har barnefir veldig ofte, 5 dager i uka ca 7 timer hver gang, kalles brnehage. Utenom det har vi vel "fri" fra begge ungene på en gang kansje 3 kvelder og to overnattinger i året.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #6 Skrevet 24. februar 2009 Hun er borte på overnatting ca en natt annenhver mnd.. Oftest fordi mamma spør om hun kan få låne henne, så vi er som regel hjemme.. Periodevis er det mer som skjer, så da har vi også oftere barnevakt da. I sommer (08)var det annenhver helg i noen uker, og det synes jeg ble vel mye..følte meg skikkelig råtten da.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #7 Skrevet 24. februar 2009 Jeg har vel barnevakt til sønnen min ca. hver 4.-6. helg. Da bare fra tidlig kveld til 12 tiden dagen etter. Jeg har bare mine foreldre som barnevakt. En tante jeg kan spør i ny og ne da. Men jobber jo 100% så jeg vil helst tilbringe helgene med sønnen min. Men klart, en gang i blant er det koselig å ta en fest med venner. Ellers har jeg sjeldent barnevakt midt i uka. Men hender hvis jeg må ut og handle litt sent, eller det er møte i bhg. Ellers så har mamma fri en dag i uka, å da liker hun å ha mini hjemme hos seg da. Det er godt for lille å ha den ene dagen hjemme hos mormor i uka. Ellers tenker jeg bare at hvis foreldrene mine ikke kan en gang jeg spør, så utsetter jeg heller planene mine. Jeg ville ikke hatt mer barnevakt til sønnen min. Men.. Jeg skulle ønske faren kunne stille opp da, ikke for min del, men for sønnen vår sin del.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #8 Skrevet 24. februar 2009 haha den var bra poamin ja kjekt med barnehage. men ikke helt hva jeg mente. da jeg skrev dette innlegget tenkte jeg mye på en dame jeg vet om. hun overlater barnet til sin mormor på 73 år. og det er mormoren som har meste av annsvaret virker det som. men hun tørr ikke å si noe til barnebarnet sitt om det. men damen bør skjønne det, mormoren sliter med sykdom og er dårlig til bens. men damen unskylder seg med hun må ha utdanning for barnets fremtid osv. barnet er kun 4 månder og det er ikke så me jobb sier hun. men det er det for en sliten gammel dame... bør jeg legge meg inn i det? HI
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #9 Skrevet 24. februar 2009 jeg er alene å har fri et døgn i mnd. elsker hvert minutt jeg har med barnet mitt å er på en måte glad jeg slipper å sende hun fra meg annen hver helg ol. da hade jeg tørna. jeg også kjenner et par som sender vekk ungen til alle som gidder å svare ja. det har de gjort siden ungen var noen dager gammel bare. de kan lett la barna være hos besteforeldre ol i ei uke å sånn mens de bare er hjemme å vimser. fatter det bare ikke! hva faen skal enn med barn etter hvis man ikke gidder å ha dem?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #10 Skrevet 24. februar 2009 vi har så og si aldri barnepass. har et par vennepar som tilbyr seg, men har brukt det en gang, og det var etter minsta kom. eldte måtte vi få pappa til å passe når begge måtte jobbe kveldsvakter. vi har vel vært på byen en gang når eldste var 4 mnd. men måtte opp igjen kl 6 så var ikke noe å stå etter.. da var det søstersen som satt noen timer på kvleden mens han sov bare. men nå bor ikke hun i byen lenger. hadde barnevakt når jeg var på sykehuset og skulle ha minsta. husker jeg reagerte når ei veninne av meg hadde babyen til sine foreldre 3 uker etter fødsel, og drakk seg dritings på byen. og de hadde MYE barnevakt i helgene. tror kanskje det har forandret seg litt etter de fikk nr 2. er absolutt ikke tilhenger av ofte barnevakt. syns det virker rart. samtidig skulle jeg ønske vi hadde hatt muligheten til å få avlastning noen ganger, f.eks nå når jeg er svanger og ikke i topp form. eller når det har vært mye sykdom i huset, og er sliten som et slips. har ikke hatt eldste i full bhg heller. føler at hvis jeg skal spørre om barnevakt, så må jeg finne på noe, mens jeg heller kunne tenke meg å få sove til 11 en dag, og bare nyte dagen i fred og ro. men det syns jeg på en måte er nedverdigende å si til venner. man skal liksom ha sånn overskudd, og det så tabu å være sliten.. når det er sagt da, så må jeg jo si at jeg i det store og hele trives med situsjonen slik den er. trives med å barna mine her. hører mange si at det er så viktig å sende bort barne så man kan få ha litt kvalitetstid og kjørestetid med mannen sin. et vennepar har dratt på ferie uten å ta med seg barnet, pga må ha kjærestetid. men ærlig talt så vil jeg være kjæreste med mannen min i hverdagen jeg da. skal jeg reise på ferie får ungene være med så alle kan få litt avkopling.og felles opplevelser.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #11 Skrevet 24. februar 2009 i mars skal vi få en kveld barnefri fra alle tre barn... da er det 2 år siden sist... gangen før det var da jeg fødte mitt yngste barn for 2.5 år siden. Ikke veldig ofte altså...og har aldri hatt fri over natten.. (må si at jeg har vært alenemamma i en periode på 3 år hvor jeg fikk barnefri 6 kvelder tilsammen.. heller ikke da over natten.)
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #12 Skrevet 24. februar 2009 To hele helger på 11 år. Ellers en til to netter i året. Hadde sist fri en natt da jeg fødte for snart fem mnd. Er ikke de som har mest fri fra barna kan man si, men vi prøver å pleie forholdet så godt vi kan. Nå er vi begynt å planlegge en frihelg i okt. Håper vi kan få tatt oss en langweekend til en storby.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #13 Skrevet 24. februar 2009 Ojojoj aplaus til alle mødre jeg tror jeg kommer til å ta litt mer fri enn dere, men ikke ofte. men kanskje en kveld me kjærsten på kino eller ute og spise for å så hente barna etterpå må jo være litt alene av og til.. men da tenker jeg at en gang i månen til noen timer samlivspleie er ok..
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #14 Skrevet 24. februar 2009 Har to barn. 4 år og 8 mnd. Her har vi kanskje barnevakt 2 ganger i mnd, men varierer jo. Avhengig av hva som skjer eller ei.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #15 Skrevet 24. februar 2009 på 10 år så har jeg hatt fri fra unger 1 gang i året ;)hihi
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #16 Skrevet 24. februar 2009 fri...? hva er dte? Det har jeg vell faaktisk ikke hatt. hadde barnevakt en gang før jeg fødte andremann da, så vi kunne gå ut å spise. var vell 2 timer det da. Men ellers så er jeg med barne mine hele dagen. Har begge hjemme med meg. eldste er snart 2 år. vi har ikke hatt behov for å sende ungene bort, jeg vil ikke sende de bort heller.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #17 Skrevet 24. februar 2009 Tre barn. Sist jeg hadde "fri" var i forbindelse med min siste fødsel for 6 mnd siden. Da var de to elste hos foreldrene mine i nesten TO UKER i forbindelse med fødselen. Foreldrene mine tilbudte seg selv, og jeg vet ungene hadde det topp der, men har likevel dårlig samvittighet når jeg tenker tilbake. Men dette var vår eneste mulighet til at samboer skulle få være med på fødselen fordi vi kjenner ingen her vi bor som kunne passe ungene. Og pga svangerskapsdepresjon ville jeg gjerne ha han med på fødselen. Var veldig redd på forhånd for å måtte gå gjennom fødselen alene, var redd jeg ikke skulle klare det alene. Så er glad han ble med, kjørte meg til sykehuset så jeg slapp å ta taxi alene ogsånn. Etter det, har jeg hatt ungene 7/24. Vi bor milevis fra slekt, så har aldri avlastning med mindre det er noe helt spesielt. Jo, forresten, siden fødselen har jeg vært ute på to joggeturer a 30 minutter uten barn, mens samboer passet ungene. Ellers har jeg minst en unge med meg.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #18 Skrevet 24. februar 2009 da kommer vel jeg inn under veldig dårlig mor kategorien... Jeg har barnefri annenhver helg, og en dag i uka siden jeg er alenemor. men så har det seg sånn at jeg jobbber lørdagene i de helgene jeg har mine små, så da ligger de borte fra fredag til lørdag. så jeg har aldri en eneste hel helg med de. det er frustrerende. men jeg må jobbe, og barnefaren nekter å bytte, og det går ikke å bytte på jobb heller
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #19 Skrevet 24. februar 2009 Er jeg heldig, så er begge borte samme helger. det blir da som regel ei helg i måneden. Ikke ellers så ofte..... Og aldri i ukedagene. Og jeg er alene. Dette varierer vel med passmuligheter en har, og ønsket om fri....
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #20 Skrevet 25. februar 2009 Før jeg fikk barn selv, så fnøs jeg litt av de som aldri hadde barnevakt. Synes de var rare og skjønte ikke hvorfor. Har to stebarn så synes det var veldig behagelig når de sov borte innimellom. Men så fikk jeg barn selv og da hadde og har null behov for å ha ham borte. Mulig det kommer mer etterhvert, men det er noe spesielt ved å få egne barn, det er bånd som knyttes man aldri hadde trodd kunne være så sterke. Jeg vil gjerne ha med meg gullet overalt.. i butikken, til venner, ja overalt. Har ikke noe behov for å ha "fri" fra ham. Han er ett år nå, og har sovet borte noen få ganger hos svigermor og hos mamma.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #21 Skrevet 25. februar 2009 De som har ofte fri svarer nok ikke på denne tråden.De synes vel selv at de fortjener det,- men samtidig så har de ikke gode argument for å "forsvare" det.... En ting er alenemødre som har en pappa til barna som har samvære annenhver helg..Synes personlig det IKKE er riktig å bruke HVER frihelg på å ut og feste da (de bør i utg.punktet holde seg for god til å kaste bort penger på slikt) Men så er det de som både har en pappa til barnet, men de helgene de selv skal ha barna,- så er de hos besteforedler,-for DE må da også få truffet barnebarna sine..Det er jo litt sånn at besteforeldre også jobber nå, så i ukedagene treffes de kanskje ikke så ofte...og da er det jo greit da, at de "vil treffe de" i helgene...Men da lurer jeg,- må de på død og liv overnatte annenhver helg da,.en natt,-eller to???? Og ja, det er MANGE som har det slik.. ..Er man så sliten som aleneforelder at man må ha fri hver helg, eller minimum EN natt i uken,- ja da bør de bytte livsstil og prøve å skaffe seg litt mer energi, slutte å tenke på seg selv og mangel på søvn,- og begynne å prioritere barna,- som tross alt ikke har valgt å bli født... VI er også av de som er "grådig" på barenvaktene..VI vil ikke "bruke de opp" slik at ingen orker de gangene vi virkelig TRENGER det. Men går ikke nærmere inn på det,- for det var vel ikke i utgangspunktet "slike som oss" du ville skulle svare )
malingus Skrevet 25. februar 2009 #22 Skrevet 25. februar 2009 Prøv å vær enda litt mer selvgod a anonym 08:49! Du vet da vel ingenting om hvorfor enkely\te har barnevakt ofte! Du vet ikke om andres behovfor alenetid! Virker litt som at det er om å gjøre å ha minst mulig alenetid her. Er det et mål? Sier det noe om deg som person? Selv har vi endel barnevakt. Jeg jobber ikke så mye og er mye med jenta vår. Jeg har behov for å være litt alene av og til, sove lenge, eller gå ut med samboeren min. Eller dra på en fest/drikke vin med venninner. Heldigvis har jeg foreldre som gjerne stiller opp. Hun sover vel ikke der så ofte, men innimellom. Jeg og sambo planlegger en langhelg i Europa et sted snart -bare han og jeg. Da skal vesla bo hos mine foreldre. Hun er 16 mnd. Gleder meg! Ellers passer de henne gjerne noen timer nå og da, så vi kan dra å handle i fred og ro, noe vesla ikke er noe gla i, eller gjøre noe hygglig sammen. Er ikke det bare hyggelig? Så kan hun kose seg med bestemor og bestefar, i stede for at vi skal drasse henne med rundt på alt mulig hun ikke liker. Et kjøpesenter på ettermiddagen eller en restaurant er ikke så spennende for ei på 16 mnd! Skal virkelig noen dømme meg for dette?
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #23 Skrevet 25. februar 2009 Anonym 0849 her: Selvgod??? JEg føler meg ikke bedre enn andre..JEg er også ut og fester,-en gang i blant..Men ikke ofte,- litt fordi "spenninga" ikke er er som før, og litt forde det er DYRT og ut og feste.. Vi har også barnevakt på "timesbasis" nå og da..Hvis ærend skal gjøres, eller jeg skal treffe noen av vennindene mine som jeg bare ser 2-3 ganger i året da de bor på andre steder av landet...og mannen da er på jobb (han jobber skift) De jeg snakker om som "unødvendig forbrukere" av barnepass er de som på død og liv MÅ har MINST ei frinatt/dag i uka.....Og at de "timespassene" vi snakker om kommer i TILLEGG til dette,- og også "spesielle anledninger" kommer I TILLEGG til den ene natta/dagen de "har rett på".... ALtså bryllup, bursager, utdrikningslag til venner, ting man blir invitert til litt i forkant.... Da blir det fort opptil fler netter/dager i UKA i snitt hvor man har barnepass..Og det synes jeg er litt mye,- eller BLIR folk virkelig så lei av barna sine? JEg har alenetid etter at barna er i seng jeg..Rekker MYE da, trener, bader meg i badekar, leser, tar et glass vin,- ser film...osv... Barna er i samme hus, men har fortsatt alenetid.... Jobber fulltid, men er ekstremt heldig med arbeidssted og tid så jeg er MYYE (antall timer pr dag) sammen med barna mine sammenlignet med andre som jobber fullt... FØler ikke dermed at jeg har rett på "enda mer tid" uten barn....DET var et dårlig argument da......Jobber lite, så derfor er man mye med barna,- og derfor kan bruke mer barnepass?? Dessuten så synes jeg at du, Malingus; ikke virker til å bruke det så mye som det JEG mente var mye...... ;mulig en liten misforståelse der....
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2009 #24 Skrevet 25. februar 2009 Sjelden:) Han minste har aldri sovet borte fra oss, han er passert 2,5 år. Har bare ikke blitt til det. De to eldste sover borte innimellom, men sjelden for at vi ber om det. Mer fordi noen spør...
KaMa Skrevet 25. februar 2009 #25 Skrevet 25. februar 2009 Det var da mye moderering du hostet opp nå da, anonym 09.41, etter et innlegg som helt soleklart var ekkelt arrogant. Til HI. Vi har i det siste hatt barnevakt en helg i mnd, noen ganger oftere og noen ganger sjeldnere. Ungen vår er ikke vår eiendom, og har sine egne selvstendige relasjoner utover kjernefamilien. Han har bl.a en mormor som setter stor pris på å få låne han noen dager, og som han setter stor pris på å få være sammen med. Og at vi får sove ut, lade batterier, pleie hverandre, pleie vennskap osv er ikke noe negativt sånn jeg ser det. Alle er happy og ingen ofrer noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå