Gå til innhold

Far nekter å signere flytting


playground princess

Anbefalte innlegg

Det er jeg som jobber i folkeregisteret...

 

Det står ikke på nett fordi nettsidene er elendige, for å være helt ærlig. Det skal stå der ett eller annet sted, men det er vanskelig tilgjengelig informasjon. Kan dessverre ikke gi deg link til hvor på nettsidene det står, bruker sjelden de nettsidene selv.

 

Følger for øvrig av folkeregisterforskriften § 7-2 annet ledd siste pkt. "For personer under 18 år er det den eller de som har foreldreansvar og som barnet bor fast sammen med som skal underskrive." Tatt litt ut av sammenhengen, men bestemmelsen gjelder krav til flyttemelding, og det er altså et krav at begge underskriver.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-20071109-1268.html#map008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, får svare deg også da.

 

Bare å ta med seg ungen det.

 

Men for at barnets flytting skal registreres må du ha fars underskrift. Og hvis ikke barnets flytting er registrert får ikke du noen støtte av nav.... Så flyttemelding er litt grunnleggende her.

 

Og hvis du lar barnet stå registrert hos far får han endel rettigheter etter barnelova. F.eks retten til å ta med seg barnet og flytte. Når du har flyttet bor barnet fast hos far. Da kan han, teoretisk sett, ta med seg barnet og flytte hvorsomhelst i Norge. Det er endel avgjørelser som kan tas av den barnet bor fast sammen med, selv om en har felles foreldreansvar.

 

Men hvis far ikke har noe i mot at du flytter med ungen har han vel ikke noe i mot å skrive under heller? Du må forresten legge ved kopi av legitimasjon for dere begge... Så er alt i orden. Dette skal alltid være med, men det er visstnok litt forskjell på hvordan folkeregisterne rundtomkring praktiserer dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Jeg ba bf flytte ut pga div. Problemer, Og sa i fra da etterpå at jeg kommer til å flytte. Han flyttet ut først. Nå 1,5 år etterpå truer han med det at jeg må ta med barnet å flytte tilbake siden han ikke har skrivd under på at han var enig. Er dette tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Alenemor4ever skrev:

Jeg ba bf flytte ut pga div. Problemer, Og sa i fra da etterpå at jeg kommer til å flytte. Han flyttet ut først. Nå 1,5 år etterpå truer han med det at jeg må ta med barnet å flytte tilbake siden han ikke har skrivd under på at han var enig. Er dette tilfelle?

Anbefaler at du lager din egen tråd og så spør om råd i den. Denne tråden er 10 år gammel, og av erfaring så bruker ofte folk ikke orke å gå inn i så gamle tråder. Du får nok langt flere svar om du oppretter en egen, ny tråd :)

Men tviler på at han kommer noen vei, da måtte han ha gjort noe med saken for lenge siden, ikke 1,5 år etterpå. Muntlig avtale er også bindende, og ville han motsette seg det så måtte han gjort det da, ikke rippe opp barna fra nytt bosted etter at de har slått seg til ro. Men opprett en egen, ny tråd, du :)

Anonymkode: 63e57...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Alenemor4ever skrev:

Jeg ba bf flytte ut pga div. Problemer, Og sa i fra da etterpå at jeg kommer til å flytte. Han flyttet ut først. Nå 1,5 år etterpå truer han med det at jeg må ta med barnet å flytte tilbake siden han ikke har skrivd under på at han var enig. Er dette tilfelle?

Selvfølgelig ikke!

Anonymkode: ec888...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...