Gå til innhold

Far nekter å signere flytting


playground princess

Anbefalte innlegg

Ei venninne har flyttet fra mannen sin med deres felles 2 barn. Barnefaren nekter å signere flytting, så skatteetaten "avslår" flyttemeldingen. Hvordan kan de gjøre dette? De har jo alt flyttet! Hva kan hun gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke det noe nye regler angående dette. At den andre parten må signere flyttemelding for barna. Altså mor kan flytte og melde flytting, men barna må ha begges tillatelse.

Jeg aner desverre ikke hva hun kan gjøre. Ring fvk å hør f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm merkelig da, man kan vel ikke kreve at far skriver under når man har 100% omsorgen og bf enda ikke har skrevet under farskaps papirene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette her gjelder kun de som er samboere. Regner med alle fedre som bor sammen med barnemoren har skrevet under på farskapspapirer. Også denne aktuelle faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke papirer er det som må signeres av begge? Flytte meldingen til folkeregisteret? Jeg har akkurat sendt inn en sånn uten farens underskrift. Det sto det faktisk ikke noe om. Vil jeg få den i retur nå, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mins hvertfall at reglene har blitt slik at dersom mor skal flytte fra far med barnet så må også far skrive under på at barnet flytter. Om dette stemmer 100% vet jeg ikke, men det er slik jeg har forstått det.

 

Det med foreldreansvar er ikke så veldig aktuelt oppi det her siden samboere nå automatisk har delt foreldreansvar når barnet blir født. Ellers så har jo de fleste samboere før reglen tredde i kraft, valgt å ha dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i likhet med deg anonym 17:46, nettopp sendt inn en flyttemld til folkeregisteret og det sto ikke noe om fars godkjennelse. Jeg sendte via internett da, og da jeg logget meg inn og begynte å fylle ut, kom min datters navn automatisk opp på der det sto hvem som skulle flytte med.

 

Jeg regner med at jeg får høre noe etterhvert da, hvis far må samtykke flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familievernkontoret på den nye plassen nevnte heller ingeting om dette, da jeg ringte og bestilte time til mekling.

Ei heller finner jeg noe om det på folkeregisteret sine sider.

Merkelig at man skal måtte gjette seg til sånt midt oppi en livskrise!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i folkeregisteret... Og det er sånn at dersom man har felles foreldreansvar må begge foreldrene signere flyttemelding for barn når man flytter ut av felles hjem. Dersom det ikke er mulig å få fars underskrift kan det fattes vedtak om å registrere flyttingen etter 6 mnd dersom det kan dokumenteres at barnet har bodd sammen med mor i 6 mnd. Ikke at det hjelper så mye nå antagelig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du som jobber i folkeregisteret.

 

Hvorfor står ikke dette noe sted når man registrerer flytting på folkeregisteret på internett, at far må godkjenne?

 

Jeg har registrert flytting, så jeg kommer til å ta med meg ungen min å flytte. Far har ikke noe imot dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når far signerer på flytting for barna signerer han også for at han gir mor hovedomsorgen.

Vet at det i rettsak om omsorgen ble brukt mot moren at hun hadde tatt med seg barna på flyttelasset og far fikk omsorgen. Blir jo det samme som at faren skulle bare flytte å ta med seg barna, og heldigvis fungerer det ikke slik at dette er lov. Er faren imot at faren flytter gjør han klokt i å ikke underskrive og moren burde IKKE flyttet før ting var avklart. Og ihvertfall ikke tatt med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når alt dette er klart på forhånd på mekling hos familievernkontoret. Der har jo far skrevet under på at mor har hovedomsorgen, og at far har samvær. Det har vi meklingsattest på.

 

Jeg skjønner ikke at alt dette skal være så innviklet, og dette er jo tydeligvis noe ikke alle vet.

 

Hvordan går man fram når man skal flytte med barn da? Flyttingen er jo meldt på mor og barn, og jeg har ikke hørt noe om at far må underskrive for det. Hva må man gjøre før man flytter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal hun flytte langt? det er nye regler på flytting med felles barn. flytter den som har barna et stykke unna, må den andre av foreldrene skrive under på flyttemld. er usikker på hvor langt man må flytte for at dette er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym over deg her.

Er du HI?

Om det er avgjort hvem som skal ha omsorgen kan jeg ikke skjønne at det skal være noe problem. Antagelig må en bare vente til det har gått 6 mnd slik det blir nevnt ovenfor.

Moren vil jo heller ikke få noe stønader før disse 6 mnd er gått da.

Hvordan en går frem er vanskelig si- kommer jo helt an på situasjonen om en er enig eller ikke. Melder mor flytting alene vil jo barna stå med bosted hos faren og dermed har hun jo sagt fra seg omsorgen. Om far f.eks flutter ut og moren skriver under på flyttemelding for barna sier hun fra seg omsorgen og må antagelig gå rettens vei for å prøve få den tilbake. Er innviklet men hvor innviklet det blir avhenger også av hvor mye en kjenner sine rettigheter og om begge partene er villige til å sloss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hun som jobber i folkeregisteret så jeg vet ikke hvor du kan finne dette. Men jeg må si jeg syns det er litt merkelig at så mange her tror det bare er å flytte. Om det var sånn at det var nok for meg å si at joda, pappan har ikke noe imot at barnet flytter vil jeg tro det hadde vært ville tilstander til tider. Skulle bare mangle at ikke begge parter må signere på papirer! Noe annet hadde vært skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er glad at det var far som flyttet her og ikke jeg og barna. slik atjeg ikke kunne støtte på slike problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når mor har hovedomsorgen for barnet, så er det jo bare å flytte. Man er ikke hos mekler og skriver under på papirer for morro skyld. Vi mekler om hovedomsorg og samvær, men vi bor sammen for det. Bare for morro :-) Dahhhh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...