LilleVildeogMamma Skrevet 23. februar 2009 #1 Skrevet 23. februar 2009 Synes det virker sånn... Synes også det virker som det er litt "slapp" holdning til dette med å kjempe for ammingen her inne.. Det er ikke lett å amme og de aller fleste har jo ammeproblemer, men det er en grunn til at det er det anbefalte tenker jeg.. En viktig grunn til at sykehusene har ammepoliklinikker, ammeeksperter u name it..Jeg synes nesten jeg leser litt mye "reklame" for hvorfor man skal gi opp og gå over til flaske her inne og synes det er litt skummelt. Tror vi heller burde være flinkere til å be hverandre holde ut, prøve mer, søke hjelp osv. Nå får jeg sikkert en storm av sinte flaskemammer mot meg, men pupp er best, ingen protest... Hilsen ei som har slitt mye med ammingen selv, men veeeeldig glad jeg ikke gav opp!
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #2 Skrevet 23. februar 2009 ja jeg tror det er veldig mange flaskemammaer her. jeg er som sagt en av de og det med god grunn. har en liten gutt med leppe,kjeve, ganespalte.så det går rett ig slett ikke ann å amme. så hadde jeg kunnet amme så hadde jeg gjort det, hvertfall prøvd... jeg misunner alle som kan amme så veldig, jeg syns d er vanskelig å se at folk gir opp amming pga noen små problemer. hvertfall når jeg vet jeg ikke kan det selv. håper at jeg kan det med neste baby.. veldig surt når man har så veldig lyst. det ser så lettvint ut og slippe alle de j.... flaskene, koking osv...
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #3 Skrevet 23. februar 2009 Du får ikke noen sint melding av meg.. Vi har et hjertesykt barn som får mat via nesesonde og litt flaske. Hun er rett og slett for svak på grunn av hjertesvikt til å ta pupp. Dette er kjempe trist for meg, og jeg har grått mange tårer, og føler meg frarøvet noe veldig verdifullt. Så jeg må si meg enig, synes det er merkelig at mange gir opp ammingen av filleproblemer.
Lillepusen-78 Skrevet 23. februar 2009 #4 Skrevet 23. februar 2009 Vet ikke om det er mange flaske-mammer her inne, jeg. Selv er jeg så heldig å kunne fullamme, men har hatt mine runder med ammeproblemer... Synes det er viktig at de som ikke får til ammingen også skal oppleve støtte og forståelse for at "nok er nok" på et tidspunkt. Det er IKKE godt for en liten baby å ha en mamma som over lengre tid har det vondt, som bekymrer seg og stresser for å få ammingen til å fungere. Så får vel enhver vurdere om/når man skal gi opp. Tror alle vet at amming er det optimale, men det er viktig å nyansere bildet litt også. Det er ikke bare det ernæringsmessige som er av betydning (i morsmelkens favør). Man må også ha helse og krefter til å være mamma. Og jeg tror de aller, aller fleste har gått MANGE runder før de gir opp ammingen i en tidlig fase pga problemer.
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #5 Skrevet 23. februar 2009 Her får du en sint puppemamma mot deg. Jeg slet veldig med ammingen, og klarte ikke å slappe av med det før jeg bestemte meg for at går det ikke, så går det ikke, og mme er et godt alternativ. Nå har jeg ammet et halvt år. På den ene siden er jeg stolt av at jeg holdt ut, på den andre siden tenker jeg at det ikke er en jævla konkurranse dette her, og at jeg burde ha gitt meg med ammingen når jeg følte det tok alt jeg hadde av krefter, og jeg manglet overskudd til babyen. Mange viser til WHO sine råd, men de skal jo gjelde for hele verden. Klart brystmelk uten tvil er best når man ikke har tilgang til rent vann.
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #6 Skrevet 23. februar 2009 Tror ikke det er innmari mange flaskemamma'er her, men de som er har innmari mange spørsmål pga at det er lite eller ingen hjelp å få fra helsestasjonene mange steder. Jeg er en av de som gir flaske, uten at du klarer å gi meg dårlig samvittighet for det med innlegget ditt. Det sier seg jo selv at amming er best, brystmelken til mor er jo spesialtilpasset barnet. Alle vet dette. Men, mme er en fullverdig erstattning dersom ammingen ikke går. Jeg si at jeg ammet i 4 uker uten at det gikk av forskjellige grunner, Det eneste jeg angrer på med amming er at jeg ikke gav opp før.Ingen kan komme å si til meg at jeg ikke prøvde hardt nok, DA blir jeg sint. Mamming er viktigere enn amming sier nå jeg, å det er vell ingen som gir flaske som gjør det for at det var det de helst ville. De aller aller fleste ønsker jo å amme. La nå hver og en gjøre det som er rett for dem og deres barn, å kos deg med ammingen du! Hilsen ei som er veeeeelig fornøyd med å gi flaske, å er glad for at jeg og babyen min har det bra nå uten ammingen!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 23. februar 2009 #7 Skrevet 23. februar 2009 Unnskyld meg, men jeg syns dere skal tenke dere om litt før dere skriver. Er dere klar over hvor vondt det ofte er for mammaen at ammingen ikke fungerer? Også skal de i tillegg få pepper for å finne en bedre løsning?! Og til deg håper-så-sterkt; selv om du syns det er små problemer så er det ikke sikkert andre gjør det! DU kan ikke bestemme hva som er god nok grunn til å slutte å amme! Kjenner jeg ikke burde være inne på denne debatten for det koker inni meg nå, kansje hormonene som raser.. Hilsen en mamma som fullammer!
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #8 Skrevet 23. februar 2009 Tja, litt skriveleifer ble det også gitt Men dere skjønner vell hva jeg mener
2hærligegutter Skrevet 23. februar 2009 #9 Skrevet 23. februar 2009 Dette blir for dumt. Er det mulig å være så sneversynt. Det er mange grunner for at noen ikke ammer. Dårlig hjelp og oppfølging av helsepersonell, lite melk sår osv osv. Man skal ikke slite seg ut heller da, man skal kose seg med babyen sin, om det så er med mm eller mme spiller ingen rolle. Ok mm er det beste, men man får friske barn med mme og. Hilsen en mamma som fullammet i nesten 5 mnd, beukt mme de siste 2 mnd nå er han 11 mnd
Mittens ♂♂ Skrevet 23. februar 2009 #10 Skrevet 23. februar 2009 Tror ikke vi skal sitte og dømme de som er flaskemammaer, for vi vet ikke hva som er grunnen. Og jeg synes også det er trist å se når de forsvarer det at de ikke ammer... Jeg prøvde å amme førstemann i 3 mnd, men etter det ga jeg opp ja... For han ble mye blidere og tilfreds med nok mat i magen og en opplagt mamma som ikke stresset og knøt seg hver gang det gjorde vondt å amme. Jeg drev også og forklarte alle hvorfor jeg ikke ammet lenger, men hvem i all verden har egentlig noe med det?? Andremann ammet jeg til han ble 9 mnd. Fullammet frem til han var 6 mnd. Denne gangen gikk det mye lettere, og selv om det var startvansker, gikk det seg til. Da han ble 9 mnd, var han ikke interessert mer, og da ble jeg også en flaskemamma. Men jeg kan ikke si at jeg gav opp lettere med førstemann, bare fordi jeg fikk det til med andremann.. Ingen er like, verken mødre eller barn.
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #11 Skrevet 23. februar 2009 Jeg tror ikke det er mange flaskemammaer her inne som ikke har gjort alt de kan får å få til å amme. Ja det er vanskelig å få til ammingen, og hos noen fungerer den ikke i det hele tatt. Selv om noen får det til med masse blod, slit og tårer, betyr ikke det at alle kan. Dessuten er det snakk om hvor verdt det er å gå gjennom ild og vann for å få til ammingen, slite i månedsvis med blod og tårer. For meg var det viktigere å være en god uthvilt mamma, enn en utslitt, stresset mor som ikke har overskudd til det nyfødte barnet sitt fordi ammingen er viktigere enn absolutt alt!
Mor Løvehjerte Skrevet 23. februar 2009 #12 Skrevet 23. februar 2009 Jeg gir flaske! Har sluttet å fortelle hvorfor, for jeg syns det er en privatsak! Det sluttet jeg med på Legevakta i Oslo, da legen spurte om jeg ammet. Jeg skulle til å komme med den lange utgreiinga, men hun stoppet meg. "Hvorfor du ikke ammer, har jeg ingen ting med å vite. Jeg skal bare notere det i notatet her." Men hvis du driver med opptelling, så kan du telle med meg.
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #13 Skrevet 23. februar 2009 HAPPYFREAK : likte den mamming er viktigere enn amming bra sagt
LilleVildeogMamma Skrevet 23. februar 2009 Forfatter #14 Skrevet 23. februar 2009 ok damer... Jeg fikk faktisk dårlig samvittighet over innlegget mitt.. Vet egentlig ikke hvor jeg ville heller. Jeg tror også at de fleste prøver det meste før de evt. går over til flaske. Blir bare så overgitt over de som gir opp for fort...
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #15 Skrevet 23. februar 2009 Jeg har aldri hørt om noen som har gitt opp med engang.. mulig de finnes altså... Men de fleste sliter med ekstremt dårlig samvittighet i månedsvis og føler seg mindreverdig fordi man ikke har fått til ammingen. Da er nok litt ekstra sårende å lese sånne innlegg.
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #16 Skrevet 23. februar 2009 Helt riktig mammatilskatten,man føler seg mindreverdig og sliter med dårlig samvittighet i begynnelsen. HI, hva er å prøve lenge nok etter dine krav da? Jeg mener, er 4 uker for kort? Gav jeg opp for fort? Å de som prøver i 8 uker f.eks, de har prøvd lenge nok? Mener ikke å være frekk altså, du sier jo du fikk dårlig samvittighet, men det er sånne meninger og kommentarer som kan få en flaskemamma til å føle seg elendig.
Frøken Freken Skrevet 23. februar 2009 #17 Skrevet 23. februar 2009 Hei - har lest innlegget ditt om at du angrer litt, og ikke vet hvor du ville med det du skrev. Ble fryktelig glad da jeg så det! Blir ikke så sint nåt jeg leser slikt, men hvis jeg hadde lest dette akkurat da jeg valgte å gi opp amminga hadde jeg blitt fryktelig lei meg. Vi som har gitt opp har ulike grunner til det, men jeg tror vi selv har vært våre største kritikere. Vi trenger ikke hjelp av andre for å føle oss som dårlige mødre, vi klarer det helt selv. Om man ikke har slitt selv tror jeg det er litt vanskelig å sette seg inn i dette. Derfor tror jeg mange av oss ønsker å fortelle dem som kommer "etter oss" at det går helt fint med ungene våre og oss selv - og at det ikke er verdens undergang å gi mme, selv om det føles slik. Som sosialarbeider skulle jeg ønske det var like stort fokus på andre aspekter ved foreldrerollen og oppdragelsen som det er på amminga. Tenk om det skulle være lov å uttale seg like kritisk om andre ting som det er lov å uttale seg om amming. All forskning viser feks at samlivsbrudd øker sjansene for sosiale og psykiske problemer for barna - men fordi dette rammer så mange er det ikke lov å lage noe nummer ut av det. (For all del er ikke poenget mitt at en skal se ned på dem som skilles heller - bare at det er så mange ting som avgjør hvordan et menneskes liv blir - og når vi bor i Norge er tilgang på morsmelk bare et lite piss i havlet;) Er det forresten noen av dere som har sett en eneste artikkel med konkrete forskingsresultater - feks hvor mye kortere mennesker som ikke har blitt ammet lever - hvor mange fler sykedøg unger som ikke har blitt ammet har - eller hvor mye dårligere karakterer de får? Jeg syns det er snodig at det ikke finnes noe anvendelig informasjon om dette.
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #19 Skrevet 23. februar 2009 jeg ser at jeg kanskje skrev det litt feil når jeg svarte. som sagt så er det ganske mange som gir opp pga små problemer, men jeg sier ikke at alle gjør det. all ære til de som har prøvd lenge med blødende brystvorter og mye vondter.og allikevel fått det til... og jeg skjønner godt at folk slutter pga blødende brystvorter også. jeg er jo ikke helt lost.. men det er som sagt veldig mange som gir opp pga små problemer eller aldri gidder å prøve. noen har sikkert gode grunner andre ikke.. morsmelkerstatning er jo et veldig bra alternativ for folk som ikke kan amme eller ikke vil. Men det jeg vil fram til er vel at her inne virker det som veldig som mange gir opp før de har kommet skikkelig igang. det forstår jeg ikke helt. men men.. dere får bli så sure som dere vil, jeg sier det jeg mener og står for det. er jo trossalt flaskemamma selv (uønsket) og gir erstatning så jeg syns ikke folk som er flaskemammaer er dårligere mødre av den grunn.
Ella & gull med smilehull Skrevet 23. februar 2009 #20 Skrevet 23. februar 2009 Jeg er har også en liten gutt med leppe/kjeve/ganespalte og er derfor mme/flaskemamma. På grunn av amme- og mm-hysteriet fullpumpet jeg i tre måneder, og det gjør jeg aldri igjen. Ble totalt utslitt psykisk (og fysisk) enda jeg var forberedt på å pumpe. Fikk en helt ny hverdag da jeg ikke klarte mer og ble mme-mamma. Her er forøvrig en link til en artikkel som tilbakeviser at bryst er best og beskytter mot alt: http://www.barnashus.no/index.php?option=com_content&task=view&s=h&id=14973&Itemid=408
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #21 Skrevet 23. februar 2009 sendte deg en pm jeg Ella & gull med smilehull
lille sprelle Skrevet 23. februar 2009 #23 Skrevet 23. februar 2009 Enig med deg i at mange ser ut til å gi opp for lett. Pga prematur, så kunne jeg ikke fullamme før ved 5 mnd (måtte faktisk avvenne flaske). Det var sååå deilig å endelig slippe å ha med alt mulig styr når vi skulle ut av huset (den unge damen var sulten hele fordømte tiden). Det skal også sies at jeg hadde brystbettennelse og tette melkeganger i hytt og pine - noe som ikke avtok før ved omtrent 7 mnd. Etter det har jeg ammet MYE og med unntak av grøt 2 ganger daglig får hun den maten vi spiser+pupp. Jeg ser at det har vært verdt det. Fra å være en prematur og dysmatur liten sak. har hun nå tatt igjen sine jevnaldringer både vedr størrelse og ferdigheter! Jeg skjønner forresten ikke hvordan hæler det med flasking når babyen får kolikk. For oss var det puppen som gjalt da.
Lunita_ Skrevet 23. februar 2009 #24 Skrevet 23. februar 2009 nå får du gi deg...mødre som velger å mate med flaske er da ingen dårligre mor enn de som ammer!! pupp er best ingen protest?? hva er d fornoe? d er det sikkert ei gammat helsesøster som har proppe inn i hue ditt....hadde du vist hvor trist det var å ikke ha melk til ungen din,så hadde du nok ikke sagt at flaskemødre er slappe... synes du skal tenke deg om litt....hvem hvet neste gang kan det hende det er du som er flaskemor!!!!
Gjest Skrevet 23. februar 2009 #25 Skrevet 23. februar 2009 Har man ikke noe valg, så har man jo ikke valg.... hvis man ikke kan amme så må man nødvendigvis gi flaske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå