Gå til innhold

Har dere lest denne artikkelen om bekkenløsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slapp av da - jeg har vel aldri sagt at vi er pysete i Norge? Må da være lov å diskutere saklig uten at enkelte blir så hårsåre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Alle får jo bekkenløsning - greia er vel om man får symptomgivende bekkenløsning, og i hvilken grad dette plager en i hverdagen. Å få litt smerter etterhvert i svangerskapet tror jeg ikke er så veldig farlig hvis det ikke utvikler seg. Greia er jo hvis man bare blir verre og verre - det er da det begynner å bli fare for at man kan få plager senere også.

Når min bestemor var ung var det ikke noe som het bekkenløsning. Da var man gravid, hadde litt vondt og sånn skulle det være. Pga sine andre diagnoser tok hun det heller ikke med ro, og går fremdeles til behandling flere ganger i uka pga dette.

Det er vel dette som er den store bekymringen for folk, men det er jo veldig sjelden det skjer. Men om man (som meg) har sterke plager eller andre diagnoser som gjør bekken/hofteområde utsatt, er det jo greit å ta det med ro. Derfor gjør jeg ting slik jeg får anbefalt av fysiotereapeuten, får behandling og er i aktiv sykemelding så jeg slipper å jobbe like hardt og med tunge oppgaver (jobber i pleien på sykehjem).

Skrevet

***til tross for sine andre diagnoser

Skrevet

Takk for svar :-) Må innrømme at jeg egentlig vet veldig lite om dette.

Men jeg har flere ganger tenkt litt når folk her inne klager over at legene ikke tar de alvorlig. Virker av og til som om de stoler mer på kvinnefellesskapet her inne enn på en lege..?

Kanskje det bare er jeg som er rar - he he. Ikke umulig :-D

Skrevet

Hehe, ja man blir vel litt tussete av å være her inne, mtp alt som er farlig osv =)

Skrevet

Ja, tror absolutt det kan være noe i det ;-)

Og det gjelder ikke bare bekkenløsningsplager...

Skrevet

Jeg orker ikke være på BIM denne gangen. Det er jo tydeligvis farlig å bade i badekar, spise syltetøy, snakke i telefonen og sove i senga=P

Når jeg var gravid første gang ble jeg jo helt fortvila av det, men heldigvis fikk jeg et godt råd av legen: sjekk hva matportalen sier, lytt til kroppen, bruk sunn fornuft og lev ellers som før =)

Skrevet

Er overhodet ikke hårsår;) Bare forklarer en grunn til at norske damer får bekkenløsning så mye mer enn alle andre.

..men det er jo mye mistro og skepsis ute å går. Ingen som kan nekte for det. Bekkenløsning blir av mange sett på som tull, noe å skylde på, latskap, hysteri osv osv.

Skrevet

Var egentlig ikke klar over at det var så mange fordommer mot bekkenløsning.

Mitt poeng var egentlig at mange damer hører alt for mye på hva de leser fra "eksperter" på sider som dette :-)

Mente ikke å henge ut de som faktisk har bekkenløsning. Ble bare sånn siden denne artikkelen handlet om det.

Skrevet

Mye sant i den artikkelen ja.

Må bare fortelle litt om egne erfaringer.

Jeg hadde KRAFTIG bekkenløsning i svangerskapet (dvs satt i rullestol og hadde konstante smerter i bekkenet fra 6.mnd til nesten 2 år etter fødselen). Jeg sliter enda med bekkenet nå 4 år etter barnet ble født. Har sterilisert meg pga bekkenet (jeg hadde f.eks. ikke sex med mannen min på 2 år i frykt for å bli gravid igjen) for jeg risikerer å bli rullestolbruker med kraftige smerter resten av livet hvis kroppen må gjennom et svangerskap til.

En tidligere venninne var sykemeldt fra samme tidspunkt som meg i svangerskapet grunnet "bekkenløsning". Hun sykeligjorde seg selv helt ekstremt og legen trodde henne uten å verken kjenne på henne eller henvise henne videre til fysioterapeut. For å forklare hvorfor jeg vet hun "lurte" seg til sykemelding pga bekkenløsning er at hun fortalte dette hele tiden og syntes så synd på seg selv som fikk dette forferdelige greiene, jeg har til og med sett sykemeldingen med diagnosen bekkenløsning. Hun "glemte seg av" til tider når vi var med henne og gjorde masse sprell. Siste måneden før hun fødte var hun blandt annet på ferie, gikk turer hver dag på cirka 2 kilometer, syklet og gjorde alt husarbeidet hjemme. Dagen før hun fødte løp hun opp og ned trappene hjemme for hun ville starte fødselen. Etter fødselen var hun helt fin.

Slike personer som henne er det som ødelegger for oss andre med virkelige problemer. Vi var veldig nærme venninner frem til hun liksom fikk bekkenløsning, nå har vi glidd fra hverandre mer og mer. For noen måneder siden var siste gang jeg så henne, da planla de neste svangerskap og hun hadde allerede planen klar: "Jeg blir gravid, får bekkenløsning og kan gå hjemme hele svangerskapet og kose meg med gutten min."

Ingen som har hatt skikkelig bekkenløsning unner seg selv eller sin verste fiende slike smerter og bevegelseshemming.

Konklusjon av det lange innlegget mitt er:

JA, det er altfor mange kvinner i Norge som sykeliggjør seg selv for de kjenner stikkninger i haleben eller rygg!

Dette gjør igjen at de med skikkelige problemer ikke alltid blir tatt seriøst!

Skrevet

Jeg kjenner at sykmlding for bekkenløsning er litt oppbrukt.

Endten har du det eller så har du det ikke.

Jeg hadde SELVSAGT som mange andre vondt i bekkenet mot slutten og ryggen,men søyt aldri på med bekkenløsning.

Jeg har venner som har så kraftig bekkenløsning at de må ha krykker og fysio.

Mens flertallet av mine sykmeldte venniner med bekkenløsning sykmelder seg i uker 15,driver dank,drar på fester,storshopping,kafe hver dag,trener på studio osv.Da har de ikke bekkenproblemer i mine øyer,bare latskap hele greia!!!

Og det gjør meg litt forbanna egentlig.Har hatt flere hete diskusjoner med gravide venniner,og helt ærlig sysn jeg de har en dårlig holdning her i livet.Fysj!!

Har også lagt merke til at de som har plager er de som ikke har gått en gårtur siden de gikk i barnehagen,aldri trødd innom et helsestudio og er litt overvektige.

DETTE ER MIN PERSONLIG ERFARING..IKKE PÅSTANDER.

Skrevet

Jeg synes artikkelen var interessant nok. Det overrasker meg ikke at forskerne er overrasket over kvinnenes bekymringer for bla bekkenløsning. Forskere har generelt bestandig vært i utakt med kvinner og kvinners helseplager :)

Skrevet

nå har jeg ikke lest linken og jeg hadde ikke bekkenløsning, men sånn generelt var jeg en temlig hysterisk gravid kvinne... hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...