Gjest Skrevet 20. februar 2009 #1 Skrevet 20. februar 2009 Dette er vel ikke for å mistenkeliggjøre noen, men jeg må si jeg selv har tenkt at det virker som om det er et stort fokus på dette på disse sidene... Bekkenet må jo løsne litt hos alle som skal føde, og noen smerter er det vel for de fleste. Det virker derimot som om mange tror de blir invalide med en gang de kjenner sånne smerter. Da er det sikkert ikke lurt å logge inn på BiM for å få mer støtte til sine bekymringer. Håper ikke noen blir fornærmet nå (men kjenner jeg DiB rett så gjør nok noen det - he he) http://www.forskning.no/artikler/2008/november/201942
SmashingMummy Skrevet 20. februar 2009 #2 Skrevet 20. februar 2009 Trodde dette var noe de fleste visste jeg da...?
Gjest Skrevet 20. februar 2009 #3 Skrevet 20. februar 2009 Hva mener du? Det som står i artikkelen? Ja, man skulle jo tro det...
Gjest amandine Skrevet 20. februar 2009 #4 Skrevet 20. februar 2009 Hvis du ikke ønsker å mistenkeliggjøre noen, og tydeligvis ikke har symptomgivende BL selv, lurer jeg litt på hva som er vitsen? Er ikke fornærmet, føler meg ikke truffet og stoler på fagfolk som vet hva det går i, i mitt tilfelle på Haukeland.
Gjest Skrevet 20. februar 2009 #5 Skrevet 20. februar 2009 Jeg har ikke hatt alvorlig BL nei, men har selvsagt hatt litt smerter i bekkenet som de fleste gravide. At det er alvorlig for noen (ganske få) er jo helt greit, men her inne får man jo av og til følelsen av at dette gjelder 80%...
Gjest amandine Skrevet 20. februar 2009 #6 Skrevet 20. februar 2009 Og glemte helt, at bekkenet blir løsere er jo en stor fordel... Ellers hadde du ikke fått meg til å føde 3 barn...
SmashingMummy Skrevet 20. februar 2009 #7 Skrevet 20. februar 2009 Jeg mente, at jeg trodde alle visste at bekkenet nødvendigvis måtte gjennomgå en forandring for å føde barn. Jeg hadde selv moderate plager, men kjenner flere som nesten ikke kan gå, så sier ikke at det er tull at man har plager. MEN, jeg tror det er NOEN som nok legger lista veldig lavt under graviditet for å sykemelde seg. Kjenner flere av de, og også av de som nekter å sykemelde seg åkke som.
Gjest Skrevet 20. februar 2009 #8 Skrevet 20. februar 2009 Ja, ikke sant... Visste dette var et skummelt emne her inne, men syns det er interessant å diskutere likevel :-)
Mamma2OO5 Skrevet 20. februar 2009 #9 Skrevet 20. februar 2009 Har ikke lest artikkelen, men for noen er det faktisk så ille at de ikke klarer å gå skikkelig. Har ikke hatt noen alvorlig bl selv, men hadde en del smerter i bekkenet sist jeg var gravid. Synes ikke det var så moro å bevege meg, men var heldig i forhold til andre. ) Men kan være enig i at enkelte er en smule dramatiske når de er gravide, akkurat som om alt kommer på en gang bare man har fått 2 streker på testen hihi
Gjest Skrevet 20. februar 2009 #10 Skrevet 20. februar 2009 He he, ja ikke sant? Og jeg tror ikke så mange går til legen for å "skulke", men fordi de blir overbevist om at dette er alvorlig. Les gjerne artikkelen - var interessant :-)
Tøysetipp Skrevet 20. februar 2009 #11 Skrevet 20. februar 2009 LER Det er nok mye sant i den artikkelen. Du vet kvinner har en tendens til å hause hverandre opp, de fikk seg nok noen gode observasjoner. LER
Gjest Skrevet 20. februar 2009 #12 Skrevet 20. februar 2009 Ja. Jeg brukte ikke BiM i det hele tatt med nr 2. Syns det er veldig hysterisk stemning der inne ;-) Må jo være litt frustrerende for legene rundt om da, som prøver å berolige disse gravide som har fått diagnosen stilt på BiM ;-)
Mamman til ♥ og ♥ Skrevet 20. februar 2009 #13 Skrevet 20. februar 2009 Jeg kan bare snakke for egen erfaring,er ikke fronærmet eller noe i den duren, og det er sikkert mange som overdriver. Men kan love deg at å ha kraftig bekkenløsning er ikke noe morro! Jeg klarte knapt å gå fra uke 15 siste svangerskapet og gikk med krykker. Har en jobb man må stå og gå hele dagen, så var ikke så lett å gå på jobb. Ble sykmeldt ganske tidlig i første svangerskap også, legene og fysioterapautene jeg gikk til "forlangte" det. Er ikke akkurat så kjempegøy å gå hjemme, blir et eviglangt svangerskap! Og nå har jeg fått klar beskjed om at jeg ikke bør bli gravid igjen, det hadde vel ikke leger og fysioterapauter sagt på gøy? Så at det er noe som heter bekkenløsning, det er sant!
Gjest amandine Skrevet 20. februar 2009 #14 Skrevet 20. februar 2009 Jeg fikk det full rulle 3 mnd på vei med nr 1 i 2002 og har hatt hele tiden mellom sv skap også. Til tider sengeliggende og fryktelig lei meg for begrensningene det har satt for mitt og mines liv. Var i bedring i høsten 2007 og endelig tilbake i jobb( to tette barn i 02 og 03) og ble jammen meg gravid med spiral i julen..første innskytelse hva f... skal vi gjøre nå?? Men av alle ting har det vært helt annerledes denne gangen. Har hatt BL smerter der jeg ikke hadde de to første gangene, og har vært mye bedre der jeg hadde de første gangene. Er nå bedre enn på lenge og ved godt mot. Symptomgivende BL handler heller ikke bare om smerter, men også om stabilitet for eksempel, kan du stole på at bena bærer eller gir de etter? Kommer du deg over gaten eller er det plutselig stopp og bums i bakken fordi det svikter.. Og jeg er den første til å mene at litt får man ta med seg og skrive på gravid-kontoen, det er faktisk en jobb for kroppen og det må man regne med. Men godt betalt er det for nåde meg for noen flotte unger jeg har!
Gjest Skrevet 20. februar 2009 #16 Skrevet 20. februar 2009 Selvsagt er det det - ikke ta det personlig hvis det ikke gjelder deg :-D
Odine! Skrevet 20. februar 2009 #17 Skrevet 20. februar 2009 Jeg synes ikke egentlig den artikkelen var så mistenkeliggjørende av BL-damer. Jeg var ikke så plaget selv, men merket at det var ting jeg ikke burde gjøre - som å stå halve dagen på jobben. Jeg har en kollega som ikke kan jobbe fullt lenger pga bekkenløsningsskade - så det kan være alvorlig hvis man er uheldig.
Gjest Skrevet 20. februar 2009 #18 Skrevet 20. februar 2009 interessant artikkel , helt enig. Synes dessuten at artikkelforfatterens poeng om graviditet og normailtetbegrep var interessant. Det var kanskje færre som gikk til legen med bekkenløsning for 30 år siden, men samtidig var det færre som gikk i 100% jobb samtidig som de skulle ta hånd om barn / familie og hjem. Og hun lurte på om gravide i større grad burde få mulighet til å slappe av / trappe ned - uten å måtte sykemelde seg. Hun mente jo at enkelte kanskje skyldte på bekkenløsning for å få sykemeld - rett og slett fordi de var utslitt. Et viktig poeng å få med seg. Dette gjelder kanskje spesielt de som har barn fra før? Ikke like lett å få tid til å slappe av som for en førstegangs! Ett av rådene mot bekkenløsningsplager er jo å hvile bekkenet; legge seg ned eller sette seg ned på en benk osv. Men jeg er skeptisk til å stille spørsmålstegn ved alle som sykemelder seg pga bekkenløsning. Blir provosert av det. Det er vel gjerne de som selv aldri har hatt bekkenløsning som mangler forståelse for dette? Har du bekkenløsning med isjassmerter som gjør at du ikke kommer deg fra sofaen til toelattet så er det ikke bare å "ta seg sammen" som enkelte kan få det til å høres ut som...Da klarer man rett og slett ikke stå på foten. Enkelt og greit. Noen dager er helt og, men andre dager er jævlig. Alt etter som hvor mye man presser seg selv. Og presse seg skal man tydeligvis... Hvis ikke er man unnasluntrer eller?
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 20. februar 2009 #19 Skrevet 20. februar 2009 Jeg tror nok mange også blir fort redde for alvorlige plager når de kjenner smerter i bekkenet. Jeg har også snakket med fysiotereapeuten min, som har opplevd mange som pga nettsider osv har vært livredd for å bli skadet for livet pga bekkenløsning. Dessverre skjer det også i tilfeller - både min mor og min bestemor har fremdeles store plager etter bekkenløsning, men det skyldes dels også arvelige grunner Jeg er selv plaget med bekkenløsning, men fysiotereapeuten mener at en stor grunn til mine plager er at jeg allerede har hofteleddsdysplasi og hypermobilitet - altså, at de arvelige betingelsene gjør at jeg får tidligere og større plager en "gjennomsnittskvinnen". Derfor velger jeg å ta alle forhåndsregler, og det bør man jo også gjøre hvis man har uttalte plager.
Honningmelon Skrevet 20. februar 2009 #20 Skrevet 20. februar 2009 Jeg kan ikke uttale meg om hvordan dette er for alle andre, men første gangen, kjente jeg smerter i bekkenet, og det gikk egentlig greit det. Litt smerter må man jo regne med. Andre gangen begynte jeg å kjenne smerter allerede i uke 8, og i uke 30 hadde jeg så store smerter at jeg måtte gå med veeeeldig korte skritt for å komme meg framover. Alt av store bevegelser gjorde veldig vondt, og jeg hadde ikke sjans til å fungere i jobben min. Så hvis noen prøver å påstå at bekkenplager ikke er reelle, så blir jeg provosert.
Gjest Skrevet 20. februar 2009 #21 Skrevet 20. februar 2009 Det påstår ikke jeg altså. Men så er det vel også sånn at det er mange flere i Norge/ Norden som er plaget av dette..? Lurer på hva som er grunnen til det. Noen som vet?
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 20. februar 2009 #22 Skrevet 20. februar 2009 Dette spurte jeg faktisk fysiotereapeuten min om, og hun var usikker, men mente det kunne ha noe med arv osv å gjøre. Kvinner i østasia har jo ofte smale bekken og problemer med å føde store barn - kanskje bekkenet løsner i mindre grad, og de derfor får mindre plager med smerter?
Gjest Skrevet 20. februar 2009 #23 Skrevet 20. februar 2009 De kaller samme type smerte for forskjellige ting i ulike land. I finland har de for eksempel ikke bekkenløsning, men isjas i forbindelse med graviditet. Så det blir feil å stille spørsmål ved hvor pysete eller ikke vi i norge er i forhold til andre land. Det finnes ingen statestikk å sammenligne med.. Samtidig kan man jo lure på hvorfor kvinner i "tredje verden" er mer plaget med svangerskapskvalme enn oss i den vestlige verden.
Honningmelon Skrevet 20. februar 2009 #24 Skrevet 20. februar 2009 Neida, sier ikke at det er du som påstår det
Gjest Skrevet 20. februar 2009 #25 Skrevet 20. februar 2009 Ok. Ja, det kan vel kanskje stemme. Men er det sånn at man sier at det defineres som bekkenløsning hvis man har litt smerter i bekkenet i graviditeten? I såfall er det vel ikke rart at spesielt endel førstegangsgravide blir bekymret og oppsøker lege... Jeg hadde det selv, men tenkte egentlig aldri at det var grunn til bekymring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå