Gå til innhold

Nå tipper det snart over for meg her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skrev i hovedinnlegget at du hørte noen på loftet..Spøker det der eller??"Grøss"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hørte akkurat som om noen gikk oppe tidligere ikveld. Samme igår. Håper det er storesøster som er der oppe. Eller katten på taket.

Skrevet

Om du hadde vært venninna mi, så hadde jeg sagt:

Nå må du slutte å tulle med, "skal ikke vise at jeg ikke bryr meg", det er klart du bryr deg og en han en slik fjott at han skal bruke det mot deg og manipulere deg så værsegod å prøv, for nå pakker du medisiner og ting du trenger og drar.

Skrevet

Ok da ringer jeg og sier at han må komme hjem.

Jeg vet det er litt barnslig! Men han har lite respekt for meg og han kommer ikke hjem, ferdig med det. Men jeg er enig, jeg pakker det jeg trenger og reiser.

Skrevet

Jeg sender mange gode vibber til deg og ønsker deg god tur.

Godt du har bestemt deg, for kansje han får litt respekt for deg nå, nå som du setter foten ned, det har du kansje ikke gjort nok av.

Klem fra

Skrevet

Hva slags forhold har dere egentlig??? Klart du må ringe og snakke med han når situasjonen er som det er. Jeg har vært gift en god del lenger enn deg (sannsynligvis) og det viktigste i et forhold og når det er barn med i bildet er jo å snakke sammen. Sjønner ikke at han kan la være å ringe deg for å høre hvordan tingene går hjemme heller når situasjonen er som den er. Tar han overhodet ikke ansvar for hvordan du og ungene har det. Makan til mann! Be han pakke seg hjem med det samme, du har et sykt barn å ta hensyn til - og uten dekning og uten hustelefon. Det er jo uholdbart nok i seg selv syns jeg.

Skrevet

Vitago: Takk takk! =)

Han sier han skal komme hjem imorgen! Han har ingen forståelse for at jeg har mye å stri med. Han forstår ikke hva som er så mye arbeid. Det er litt vanskelig å forklare alt han sa. Men han syns vel helst jeg burde holdt kjeft og jobbet på for jeg har ikke så mye arbeid.

Og at jeg kunne bare spurt om hjelp eller om han kunne være hjemme. Ja det virker sikkert. Gikk her med brukket ribben, sendte han på jobb for det var ikke så gale. Ringte etter 2 dager og sa at han måtte komme hjem, men nei jeg kunne bare be naboene om hjelp!

Han ville ikke komme, men så gikk en del på traktoren og han kunne ikke gjøre annet enn å reise hjem og vente på ny del.

Skrevet

Jeg har snakket med ham. Han var jo nødt å komme hjem imorgen, men han kommer fordi sauene må ha mat. Ikke for meg eller ungene.

Jeg er nå usikker på om jeg skal reise før storesøster har vært i bhg eller hva jeg skal gjøre. Jeg har ingen å reise til på formiddagen heller sånn i utgangspunkte!

Jeg er lei, trøtt og lurer på hvor dette fører!

Skrevet

Nå aner jeg ikke hvor du bor - men du skulle gjerne fått komme hit om du befinner deg i nærområdet... (hvilket virker usannsynlig med tanke på avstandene og andre ting du nevner). Uansett: ta med deg ungene og reis i morra du - hvis planen var å dra til familien din, kan de sikkert legge ut nøkkel eller noe dersom de er på jobb på formiddagen?

Slik du beskriver situasjonen, med en lite forståelsesfull gubbe, masse som har gått til helvete og vel så det i gårdsdrifta og en sjuk småttis, så har du uansett godt av å komme i et litt annet klima en stund - så kan mannen få ting på rett kjøl igjen hjemme mens du kan komme deg vekk og pleie deg selv og ungene :) Kanskje får han tenkt seg om et lite øyeblikk eller tre også, og skjønner at du FAKTISK ikke har åtte armer og uendelige mengder energi.

Og når det kommer til tungvint sauedrift i kombinasjon med unger, så forstår jeg evig godt at du er utslitt. Det er jo nærmest uholdbart at kommunen ikke har noen avløsere - hva med å annonsere etter noen privat? Dere har sannsynligvis krav på å få dekt en del ettersom du har et sykt barn å ta deg av, kontakt kommunen og spør der. Jeg har jobba som "sykevikar"-avløser selv, så jeg vet det finnes ordninger for det (i utgangspunktet skal en bonde ha like muligheter som en vanlig arbeidstaker i forhold til å få fri pga egen eller barns sykdom), men jeg husker ikke satsene og vilkårene lenger. Og får du dekt det så gjelder det også for å leie inn noen du selv skaffer - trenger ikke være ansatt som avløser i kommunen i utgangspunktet. Det finnes forøvrig også en egen "pengesekk" for fritidsavløser, altså avløser bare for at dere vil ha fri, men her heller husker jeg ikke vilkår eller satser. Spør på kommunen!

...på sikt ville jeg også dratt med mannen på et møte med en tredjepart (familievernkontor, f.eks?) og fått snakket litt ut - det er jo ikke holdbart sånn som du beskriver situasjonen nå.

Uansett: masse lykke til! Håper det ordner seg :)

Skrevet

uff for en trassig situasjon, hvem ser etter gutten når du er i fjøset da? Her burde faren ta ansvar. Astmabarn og gardsdrift er ingen bra kombinasjon. Jeg hadde selv astma som barn og foreldrene mine er ikke i tvil om at det var gardsdrifta som fremprovoserte det hos meg. De angrer veldig på at de ikke sluttet med garden tidligere da jeg var barn. Jeg skjønner godt at du tar ungene med å reiser. Du skal ikke ha ansvar både for et sykt barn, et friskt barn og en haug med dyr.

Skrevet

huff, sender masse tanker og klemmer, hvor bor du da? østlandet?

Skrevet

Jeg lurer på hvordan det går med deg......Håper du har kommet deg til familien!

klem

Skrevet

Vi bor i Sirdal, i Vest Agder.

Jeg har et problem ang det å reise nå. Rørleggeren kommer hit og skal fikse vannet, det må de, jeg var nødt å ringe å få hjelp snarest mulig. Sauene har jo ikke fått vann på 1 døgn da jeg bar vann til fjøset igår før vi reiste på handel.

Noen må jo være her når rørleggeren kommer i ettermiddag. Han visste ikke når han kom. Så jeg må jo vente her til sambo er rimelig nærme, han skulle dra så fort han fikk satt sine ansatte i jobb osv... SA han!! Rundt i 12 (-13) tiden.

Sambo alså. Har kjørt storesøster i bhg da jeg må ordne en del ting, pakke og imens kan jeg få tenkt hva jeg skal gjøre videre.

Sambo har til nå nektet å være med til familierådgiver el.

Jeg går i fjøset når lillebror sover, har med babysitter. Hater å gå fra han!

Jeg snakket jo med sambo igår som ikke forstår hvorfor jeg klager. Han synes jeg har et makeligt anlagt liv og ikke mye stress. Han mener jeg lager problemer, man kan aldri forutse at sauene tygger av vannrørene, at strømmen skal gå, og en del andre ting som har vært problemer denne uka.

Og han syns jeg skal ringe naboen hver gang det er noe.

Han sa også at han hadde kommet hjem om jeg hadde spurt..

Han kunne jo ikke komme hjem når jeg hadde brukket ribben en gang, mente bare jeg skulle ringe naboen.

Skrevet

Huff, nå skal ikke jeg rope for høyt i grunn, har selv et forhold som ikke er alltid like perfekt, og en mann som til tider er direkte ufordragelig... ting er ikke alltid like enkelt. Men menn MÅ prøve å forstå de også, å ha sykt barn skaper endel problemer, og da tåler man ikke at slike uforutsette ting skjer.

Dere må ta tak i dette før du brenner totalt ut. Har han vært alene med ansvaret for barn og dyr? Hvis ikke foreslår jeg at du reiser bort, overlater alt til ham noen dager, så kan han selv se hvor "lett" det er. Ikke moro å forlate barna, men noen ganger er man nødt. Hadde jeg vært deg så hadde jeg rett og slett pakka kofferten, sagt at: Nå blir jeg borte ei uka, jeg makter ikke mer, så skal du få se hvor "lett" dette her er og hvor "makelig" jeg er...

Legger til at jeg har reist fra gubbe og unger selv noen dager, da vi hadde 2 barn....hadde alt oppi halsen rett og slett, sa fra: Nå drar jeg, så får vi se om noen dager om jeg kansje kommer hjem igjen.

Jeg skal LOVE deg at pipa fikk annen lyd da jeg kom hjem, jeg hadde på forhånd alliert meg med svigers og foreldra mine slik at han ikke skulle få noe ekstra hjelp.

Skrevet

Ja det hadde nok vært det beste! Men vi har jo akkurat fått medisiner til lillebror, er redd han ikke hadde fått medisinene.

Ja ja jeg hadde vel alltid funnet på en unnskyldning uansett.

Men hva gjør jeg idag ang rørlegger? Venter jeg til han kommer hjem er jo på en måte behovet for å reise ikke der lenger. Da kan jo han ta storesøster og fjøs....

Men må jo vente på rørlegger!.....

Skrevet

Du bør nok vente ja....men du kan jo ta med deg minsten og reiste bort noen dager, så du får ei pause fra fjøsstellet og han kjenne på LITT av ansvaret alene.

Jeg vet dette med å finne på unnskyldninger, var svigermor som gav meg en "dytt" den gang, hun sa: Pakk og reis bort noen dager, så får du kobla ut og han får tatt ansvar selv.

Skrevet

Det kunne jeg jo gjort. Tatt med lillebror jaffal. Kan ta med begge også, men i alle fall han.

Ja får bare høre hvordan vi skal gjøre det når han er på vei.

Du er en klok dame ugl@! Takk for råd og støtte!

Skrevet

Jeg vet bare hvordan det kan være med "vriompeis" til mann, begynt å få "dressert" min..hehe... Er jo glad i fyren og han i meg, men ikke alltid ting går på skinner her, er mange deler i kjærlighets maskineriet som må smøres og holdes ved like, og fikses på....kaller det daglig vedlikehold....noen ganger dreier vedlikeholdet seg om å snakke ut, løse konflikt, andre ganger så dreier det som om kos og det andre der..du veit..

Jeg fyller 30år i morra, og gubben hadde sagt seg villig til å ta på seg langtur ( han har vært borte alle bortsett fra første fødselsdagen min, og de fleste av dagene til ungene og 3 av 4 påsker)

"flaks" for min del var at et anna firma fikk turen pga pris, så da ble det ikke noe av uansett, NO thanks to him....

Skjønner vi trenger penger pga oppussing, men han kan jo love seg bort andre helger enn akkurat når jeg eller ungene skal ha selskap og feire.

Ikke sur egentlig, men mer oppgitt. Han viser sin omsorg ved å stå på for oss og for at vi skal komme i mål, men noen ganger er behovet for å ha mannen hjemme og en skulder å lene seg på større enn behovet for å fikse bad og kjøkken her, selv om det trengs aldri så mye.

Så vit, du er ikke alene i fortvilelsen....det er ok å bli forbannet å si fra.

Skrevet

Ja det er ikke så lett. Jeg møter ingen forståelse. Bare sure miner for jeg gjorde ikke sånn som han synes jeg burde gjøre.

Jeg er utslitt på forhånd, har 1 liten syk, og 1 lita som føler seg fullstendig oversett og da har jeg ikke energi og kapasitet til alt dette som er ekstra!!

Nå får jeg se hvilke tiltak han mener kan fungere. Dette går ikke lenger!

Jeg vet ikke en gang om jeg gidder å sette meg ned å snakke. Det fører ingen steder og vi kommer ikke videre. Jeg orker ikke, jeg vil ikke ha dette livet lenger!

Det er alltid noe, alltid noe som ikke er som det burde. Jeg vil bare vekk, ha et normalt liv, være en familie! Ha overskudd til barna!

Skrevet

Er det familiegård ( odel) dere driver? Hans?

Kansje dere skull vurdert om gården er verdt å risikerer helsa og miste tid til barna. For å si det rett ut, dere MÅ ha hjelp og avlastning, i hvertfall når han har annen jobb i tillegg. Min mor kommer fra gård, og mormor ble enke, hadde 4barn, det gikk ei lite stund med mye hjelp, men til slutt måtte de legge ned drifta pga at hun sleit seg ut å ødela helsa si rett og slett.

Dyra trenger jo også godt stell tross alt, hver dag. Og barna trenger oppmerksomme foreldre. Hvis ikke han kan forstå dette så skjønner jeg at du resignerer og blir fortvilt. Men du, du har et valg vet du, hvis det er helt totalt kjørt og for ille hvis ikke han er villig til å prøve, og det er å ta barna med seg å flytte rett og slett.

Men prøv familieværnkontor ol. først, jeg mener at alle forhold må få en real sjans og at man ikke skal gi opp for fort, men det finnes faktisk visse grenser også for hva som tåles.

Du er slett ikke nødt til å ha dette livet lengre, hvis du ikke vil, det er andre muligheter!

Klem fra

Skrevet

Vi har kjøpt gården. Jeg vet og kan ingenting om gårdsdrift. Alt jeg har lært har jeg lært på de 2 årene vi har bodd her.

Jeg vet ikke hvem som skal hjelp oss.

Han vil ikke være med til familieværnkontor eller hs eller noen som helst.

Hvis jeg (og barna) går må vi selge gården, det er ikke sikkert vi får solgt. Da sitter vi jo som gjeldsslaver begge to. Det er jo ikke noe greit å starte med når en skal begynne et nytt liv.

Jeg tørner snart. Vil så gjerne ha en dusj eller få vasket hendene skikkelig. Vi var uten vann en stund etter at vi hadde flyttet inn også, det er uholdbart! Jeg takler det ikke!

Nå har lillebror lagt seg, jeg må gå å gi sauene mat.

Selv om jeg kunne lagt meg til å sove om jeg kunne! Men det er jo litt min feil også som ikke la meg igår. Jeg fikk ikke sove, var så opphisset og irritert og fortvilet!!

Skrevet

Kjære vene, slik kan du ikke ha det i lengda. Dere må få noe hjelp med gården i hvertfall, bør vel være et organ som kan hjelpe dere med hva dere har rett på osv.

Man får kansje en viss romantisk forestillelse om gårdslivet før man har opplevd det selv. Min samboer foreslo at vi skulle kjøpe en gård, men jeg sa at det kom ikke på tale, så for meg kaoset og arbeidet som kom til å drukne meg, mens han var borte på jobb.

du får prøve å legge deg tidlig i kveld...

Skrevet

Jeg håper jeg kommer frem til hva jeg vil gjøre nå mens lillebror sover.

Jeg sa til sambo at vi fikk prøve å sette oss ned å snakke om dette ihelga. Han ble sur, hvorfor vi ikke kunne gjøre det idag.

Jeg er enig i at vi bør prøve å snakke om det kjappest mulig. Det er ikke godt å gå slik og barna har det ikke bra hvis vi skal gå slik lenge, og de savner jo så klart faren som kommer hjem idag.

Jeg er så fortvilet og usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg skal jo på jobb på mandag og har jo forpliktelser til gården. Lemming om et par mnd og sambo har akkurat startet firmaet sitt i fjor. Vi går på raua om han ikke får inn noe penger.

Skrevet

Ingen enkel løsning på dette nei, mye som står på spill. Men dere får se om det er løsninger, feks finne avløser løsning, kansje Nav er en mulighet å kontakte, kan hende de har folk som trenger arbeidstrening og kansje kunne tenkt seg å jobba på gård feks. En idè jeg fikk her, for jeg vet at på en gård så har de flere på utplassering fra Nav, kunne kansje vært en mulighet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...