Gå til innhold

Snart 4 mnd uten lønn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man så må man. Får heller kjøpe bil når man har råd!

Anonym 11:01 ikke drit deg ut med den omtalen av andre.

faller bare tilbake på deg selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1037 du er jo veldig smart! Eller ikke.

Det er jo ikke deres skyld at de har havnet i dette her, og derfor bør det heller ikke gå ut over de. Har først en ting gått til inkasso så "er det gjort" Da baller det på seg i en heidundranes fart!

Og det er ikke bare å selge og selge nå for tiden. I tilfelle det har gått deg hus forbi så er vi inne i en finanskrise. Om de selger bilen så går de nok på et stort tap, og er i grunn like langt!

Skrevet

Tror det er du som er en smule dum her 11:26: Ikke bare en smule, men i grunnen som et helt brød:

Det HAR gått så langt, de kan vente på inkasso eller prøve å komme seg ut. Uansett skyld. Om det ordner seg nå er det greit,men om ikke det gjør det så blir det bil eller inkasso. your choice

Ikke snakk til meg om finanskrise, vi er der. Har solgt bilene, med tap,ja,men likevel med penger mellom henda så vi kan betjene huslånet! Og betale bhg!

Skrevet

Godt mulig jeg er dum, men det vil ikke påvirke noens familie økonomi slik at de går personlig konkurs uten selv å ha skyld i det.

Skrevet

Ja eller de idiotene som jobber på nav kan få fingern ut å gjøre jobben sin!

Skrevet

La oss si man har 200 000 i billån. Selger bilen for 150 000, tap 50 000 + inkassosalær osv. Så etter en stund når man får penger igjen så må man til banken å ordne nytt lån, oppå de 50 000 man allerede har, for å kjøpe en ny bil. Så kommer gebyr for opprettelse av lån, omregistrering osv. Ikke veldig lurt økonomisk å selge bilen da eller?

Skrevet

Anonym 09.36

Det ser ut til at det snart går den veien med oss også.

Dog har jeg ikke tenkt å ta opp mer gjeld for å betjene ting, da får heller humla suse så får vi se om vi klarer å refinansiere senere.

Jeg skulle fått inn 6000 i dag fra et annet Lånekassa, men det kom ikke gitt. Egentlig ikke så rart siden jeg har sluttet på skolen, men tenkte jeg skulle vente til jeg hadde fått pengene denne mnd med å si fra.

Så nå får jeg ikke betalt barnehagen heller :(

Jeg blir rå redd og trist når jeg leser om slike historier som din og krysser alt jeg har for at det ikke går så ille med oss! *håpe i det lengste*

Tusen takk for at du fortalte...

Skrevet

Anonym 10.18

Det er Helse Sør. Vi får ikke begjært dem konkurs, de er en av landets største statlige bedrifter.

Skrevet

Anonym 10.37

Hva er problemet ditt?

Vi HAR råd, når vi får de pengene vi har KRAV på å få.

Det er jo ikke akkurat som om jeg kjøpte bilene i går!

Og jo det er klart jeg kan selge, men hva hjelper det egentlig når jeg da plutselig ikke kan kjøre ungene i barnehagen og må bruke en time på å gå tur retur (for det går ikke buss til barnehagen vi bruker) og deretter må jeg bruke en ny time på å komme meg dit jeg skal, hvis jeg er så heldig at bussen korrensponderer og kommer når den skal!

Jeg har dog prøvd noe annet og har lagt ut en masse ting på Finn, det er ikke enorme summer jeg trenger for å få ting til å gå rundt nemlig...

Skrevet

Anonym 11.46

Huslånet er ikke noe problem, vi prioriterer så det blir betalt det, når det skal.

Skrevet

Det er IKKE lurt å selge bilen nei. Rett og slett fordi det er en dyr bil, vi vil få igjen mer enn vi har i lån på den riktignok, men ikke mye.

Men vi må jo uansett ha en bil til, om ikke i dag så neste uke liksom.

Og hvor skal vi da trylle frem de pengene fra dersom det ikke kommer noe lønn egentlig?

Skrevet

Anonym 12.01

Så du synes bare det er rett og rimelig at vi begynner å nærme oss faresonen for personlig konkurs fordi NAV og arbeidsgiver ikke klarer å bli enige om hvem som skal betale oss pengene vi har krav på?

Da høres det faktisk ut som om du burde søke jobb i NAV, for mentaliteten din er akkurat det de ser etter når de ansetter!

Sånt tull.

Og vi klarer nok å karre oss en måneds tid til før ting går fullstendig på trynet og ting går til inkasso, men vi har rett og slett ikke råd til å btale lånene våre og alle andre regninger INKL inkassoomkostninger, høyere rente osv i lengden. Vi har greit med penger til normalt men det vil da spise opp alt vi har til overs til mat og sånt om det skjer. Da vil vi gå konkurs, det sier seg jo selv...

Skrevet

Anonym 10.08

Så hyggelig med dett lille innspill.

Jobber du på NAv her jeg bor?

Det hørtes nesten akkurat ut som damen i skranken som alltid tar telefonen og svarer det samme som deg.

Han har krav på egenopparbeidet permisjon, og sånn er det med den saken.

Skrevet

???

Jeg er 11.01 og forstår ikke hva du mener HI. Jeg mener jo at dere skal få pengene deres.

Jeg er forøvrig også anonym

23.24

23.42

11.00

11.01- som du må ha missforstått

12.01

Skrevet

Da har jeg nok misforstått både 11.01 og 12.01, trodde de var til meg skjønner du.

Beklager det:)

Skrevet

Jeg forstår at dere er i en vanskelig situasjon, men har dere selv virkelig sørget for at papierne er i orden?

Har mannen din varslet arbeidsgiver om at han går ut i permisjon i god tid? (minst 4 uker før han gikk ut i permisjon)

Har dere sent inn søknaden til NAV, inklusiv lønnsopplysnongssjemaet? NAV kan ikke betale ut noe før de får det.

Har dere lest statens personalhåndbok for å finne ut hvilke rettigheter mannen din faktisk har? Så vidt jeg kan se er det ganske klart at mannen din bare skal ha penger fra arbeidsgiver frem til kontrakten hans gikk ut.

Du kan jo lese her hvis du ikke allerede har gjort det.

http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=1688#SPH-7.3.11

Hvilken begrunnelse bruker arbeidsgiver for ikke å ha betalt ut penger for oktober og november?

Skrevet

Oktober og november er kommet.

Desember, januar, februar og mars (han er forskuddslønnet) mangler.

Arbeidsgiver sier ingenting, det er jo problemet.

Og ja, vi er sikre på at vi har levert alt VI skal av papirer.

Vi har vært i kontekt med kontordamen på hans avdeling i dag og hun sa at hun skulle sende det i dag. (inntektsoppl osv, selv om de har sagt det er sendt tidligere.)

Grunnen til at vi er usikre på hvem som skal betale og grunnen til at NAV også er det regner jeg med er fordi det jo må taes stilling til hvorvidt han skal over på ekstravaktkontrakt. Han er jo per se ikke blitt sagt opp, men fått en endring i stillingen sin, som var et vikariat.

Skrevet

Hvis han skal over på ekstravaktkontrakt skal han ha utbetalt i forhold til hvor mye han da ville jobbe og den lønna han da ville få.

Foreldrepenger kommer uansett etterskuddsbetalt fra NAV. Utbetaling for februar kommer ikke før ca 25/2 og for februar kommer de ikke før i slutten av mars.

Ikke godta at kontordama skal sende papirene hvis det haster for dere. Møt opp personlig, få papiret med underskriften og ta det med til NAV og be om en kvitering på at det er levert.

Skrevet

Ja det er greit nok det at han da skal ha ifht den nye stillingen osv.

Og foreldrepengene utbetales forskuddsvis dersom lønnen på arbeidsplassen er forskuddsvis.

Utbetalingsdato i vår kommune er forøvrig ikke den 25 heller, det er den 20.

Vi må bare godta det. Han har ikke lenger nøkler til arbeidsplassen og slipper således ikke inn på avdelingen.

Men jeg har all tro på at hjulene er litt mer i gang enn hva de var i går...

Skrevet

NAV betaler etterskuddsvis, får han fra arbeidsgiver blir det jo fra samme dato som han er vant til.

Hva i all verden er det for slaks sted han jobber foresten? Et sted der man ikke kan komme og snakke med lønningskontoret fordi de låser døra? Høres helt merkelig ut. (Det var ikke ment som kritikk, jeg lurer bare på hva slaks sted det er.) Dere trenger uansett ikke bare godta det. Stå og vent ved døra/porten om morgenen om det ikke er mulig å få en avtale om et personlig møte. I deres situasjon kan dere ikke bare slå dere til ro med at ting ordner seg. Dette er noe dere burde sørget for at var i orden i september. Om dere ikke får fikset det, uansett hvem det er sin feil fra begynnelsen av, kommer dere til å få store problmer.

Om dere ikke får skikkelige svar så gå videre i systemet. Om det er fylket som er arbeidsgiver så ring til fylkedskommunen. Bruk politikkere og presse, men ikke bare sitt og vent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...