Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Jeg trenger noen tips og ideer. Mannen har ikke fått lønn på snart 4 mnd. ALT med unntak av huslånet er i ferd med å gå skeis. Barnehagen truer med å si opp plassen, dog har vi kun en ubetalt regning der, foreløpig. Bilene er i ferd med å gå til inkasso, strømmen er allerede blitt forsøkt stengt en gang (har betalt litt ove rhalvparten siden da, men fremdeles ikke alt), tvskjermen er sort, internett har vi fremdeles men det varer jo ikke evig... Hva gjør vi nå? Vi har rett og slett ikke råd til at alt skal gå til inkasso, det blir for dyrt å rydde opp igjen. Da må vi selge, selge og selge. Vil jo ikke sitte her med et busskort og glo heller, bare fordi hans arbeidsgiver og NAV i samarbeid ikke klarer å bli enige! For når pengene kommer så er jo problemet borte igjen... Vi har heller ingenting å gå på når det gjelder å få utsettelse, det har vi allerede benyttet oss av, og her sitter vi da, og ser alt vi har jobbet beinhardt for bare gå i grus fordi han har tatt seg pappapermisjon han har rett på (39 uker 80%)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 Har ingen tips, men kan hjelpe seg å dytte.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 15. februar 2009 #3 Skrevet 15. februar 2009 Hvis arbeidsgiver ikke betaler ut lønn kan han nok begjære dem konkurs. Blir de slått konkurs kan han da få støtte fra lønnsgarantifondet.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 Tror jeg ville sluttet å møtt opp på jobb å brukt dagene på å finne en ny en. De fleste jobber blir faktisk ikke utlyst, så man må bare sende søknader i hytt og pine. Jeg har fått jobb etter å bare ha sendt til søknad til et sted jeg ønsket å jobbe. De tok vare på søknaden min, å når det ble noe ledig kontaktet de meg, å jeg fikk jobben. Så vet det funker.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 hvorfor har ikke mannen din fått lønn? snakk med nav eller sosialkontoret.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #6 Skrevet 15. februar 2009 Sauen, det er Helse Sør, tror ikke vi får slått dem konkurs...
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #7 Skrevet 15. februar 2009 Han har jobb, et annet sted, som han skal begynne i. Han er i pappapermisjon, og da skal man vel strengt tatt ikke jobbe. Han har permisjon ut april måned.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #8 Skrevet 15. februar 2009 Hvorfor ja... Sosialkontoret er bare å glemme. Vi eier verdier. (hus, to biler osv) Han har ikke fått lønn fordi han ble sagt opp når det kom nytt statsbudsjett i oktober. Kontrakten hans løp til 1 desember. Han gikk ut i permisjon i oktober og skal ha perm til april. I denne perioden skal arbeidsgiver betale (sier NAV) og NAV betale fra kontrakten løp ut (sier arbeidsgiver) siden arbeidsgiver har betalt frem til kontraktens utløp. Vi sitter altså i krangel mellom en av landets største arbeidsgivere og NAV. Og kommer ingen vei... Han hadde også en MUNTLIG avtale om videreføring av arbeidsforhold, som ekstravakt riktignok, som gjør at det er arbgiver og ikke NAV som burde betalt hele permisjonen... I tillegg har ikke arbgiv varslet NAV om at de skulle overta betalingen, de har ikke sendt inntektsopplysninger osv osv. Vi har fått hjelp av fagforening grunnet problemer med lønn nå i halvannet år, men her trekker de blankt de også
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #9 Skrevet 15. februar 2009 ja men da er det jo ikke deres feil, vil ikke fagforeningen hjelpe dere?? har dere kontaktet advokat? kan hende dere får fri rettshjelp. NAV må vel kunne forstå situasjonen å hjelpe dere? stakkar, er jo ikke deres skyld at dere er i den situasjonen...
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #10 Skrevet 15. februar 2009 NAV skjønner jo ikke sine egne regler engang. Hver gang jeg er i kontakt med dem får jeg bare til svar "han har ikke rett på permisjon når du er student", og ender opp hos NAV forvaltning hver gang. (som har telefontid 11-13, og saksbehandleren er sykmeldt) Det er en evig runddans og jeg må innrømme at jeg snart gir opp. Jeg har ikke noe valg. Vi MÅ selge noe for at hjulene skal gå rundt i lengden. Hvis ikke går vi personlig konkurs om alt dette går til inkasso:( Og fagforeningsdamen som jobber på denne avdelingen i Helse Sør, tja, hun kunne jobbet i NAV for å si det sånn:p De har forsøkt men kom ikke noe lengre enn hva vi selv har klart... Jeg er egentlig ganske bunnløst fortvilet akkurat nå, jeg vil ikke miste alt vi har jobbet så hardt for og måtte starte helt på nytt, men med en masse ekstra gjeld:( *lei meg*
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #11 Skrevet 15. februar 2009 Uansett så må dere snakke med alle de dere skylder penger, så dere kan finne en løsning på evt avbetaling, mindre avdrag i denne perioden osv. Har dere to biler så kan dere kvitte dere med den ene.
Gjest Skrevet 15. februar 2009 #12 Skrevet 15. februar 2009 Huff, for en utrolig fortvilende situasjon!!! men det må vel løse seg tilslutt vel? Hva om dere snakker med banken, forklarer situasjonen og rett og slett fryser lånet (bil og hus)?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #13 Skrevet 15. februar 2009 Dette var jo veldig merkelig. Arbeidsgiver trenger ikke betale ut noe om de ikke vil og de kan velge at NAV skal betale for hele permisjonen. Om der er stat og kommune er det vanlig at de betaler så da kan det være at NAV mener mannen din sin arbeidsplass skal betale frem til kontrakte utløp. Men fra da skulle uansett NAV betale for de resterende ukene. Han måtte passe på at arbeidsgiver sendte inntektsopplysningene og om de er trege må han dra dit og få de til å skrive under på papirene mens han er der personlig og levere de personlig til NAV. Virker som de på NAV ikke har så mye ekspertise i jobben de er annsatt for å utføre. Selvfølgelig har han rett på permisjon på eget opptjeningsgrunnlag så lenge du studderer 100%. Få alle papirene i orden og dra til NAV personlig å få til ett nøte. Hvis ikke ville jeg nokkannsatt en advokat, de slipper unna for ofte med ting som er veldig ødeleggende for familier. Lykke til. Håper dere får ordnet opp i dette.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #14 Skrevet 15. februar 2009 Vi HAR snakket med alle vi skylder penger. Vi HAR fått utsatt og minsket osv osv i påvente av disse pengene. Men jeg skjønner jo at de ikke "kan" vente så mye lenger heller når de har vært snille i 4 mnd! Og vi har to biler men jeg synes det er svinråttent at vi må selge den eneste som det er plass til ungene i for at hjula skal gå rundt. Vi har riktignok en veldig dyr familiebil, men likevel. Vi har jo råd til å ha den, når ting er normalt. Det er forresten ikke bare bare å selge en bruktbil til den prisen som den har heller i disse dager... Den andre bilen er en billig, gammel bil og har ikke plass til ungene i baksetet:( Da blir det bussen igjen da, og her som det er nesten 2 meter snø, buss hvert skuddår osv, vil jo det være "sosialt selvmord" for min del. For vi får jo ikke akkurat kasta lån til annen bil etter oss heller og alle reserver har gått de siste mnd. For vi hadde jo selvfølgelig en buffer. Som nå er tømt.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #15 Skrevet 15. februar 2009 Merkelig, nja, med alt rotet som har vært så egentlig ikke. (enda lenger historie enn denne! Hehe) Det er statlig, men lønna kommer fra fylkeskommunalt foretak mener jeg. (Helse Sør er ansvarlige, i nest øverste ledd for hans arbeidsplass) NAV skal jo betale, eller egentli arbeidsgiver, siden han opprinnelig ble lovet videre kontrakt men på en annen stillingstype. Men NAV og arbgiver er jo ikke enige, den ene vil ikke og den andre "kan ikke" liksom... Og man får ikke bare dratt og bedt de skrive under på papirene som skal til NAV, siden han jo har jobbet ett sted og lønna kjøres sentralt for hele fylket! Men advokat er nok en god ide ja, helt klart. Du vet ikke tilfeldivis om noen som er gode på trygderett?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #16 Skrevet 15. februar 2009 Vi har allerede hatt 3 mnd frys på begge deler. Og siden Lånekassen gjorde omtrent det samme med meg når vi fikk barnet i fjor så gjorde vi det da også. Så de er ikke veldig samarbedisvillige lengre. Det er utrolig råttent at det skal være så himla vanskelig bare fordi man har fått et barn når ting ikke er plankekjøring for NAV Med en gang noe er den minste lille millimeter utenfor normalen (gjelder Lånekassen også forøvrig) så er ting himla vanskelig:( Du kan forresten trøste meg på Facebook, for vi er venner der;) *lei seg fremdeles*
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #17 Skrevet 15. februar 2009 Søsteren min jobbet med det en kort periode, men det er mange år siden. Sjekk litt rundt på nett. Google det. Og les og skriv ned alle paragrafer dere trenger fra folketrygdeloven og arbeidsmiljøloven.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #18 Skrevet 15. februar 2009 her er en side om info på trygderett, her kan du sende inn gratis spørsmål til en advokat, spør om de mener du har en sak du kan gå vidre med:) http://www.jussportalen.no/index.php?site=jussportalen/1740/1854 for å finne en bra advokat, gå inn her: http://www.jusstorget.no/ velg trygderett og fylket ditt på siden der
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #20 Skrevet 16. februar 2009 Huff! Noe av det samme skjedde med oss. NAV klarte ikke å behandle søknaden(e) min(e) i et greit tempo, så vi mistet alt vi eide. Hus, biler, hester etc. alt borte pg.a noen forbanna talentløse mennesker, som ikke kan få sparken fordi de jobbe for staten. Gikk uten penger fra november til april. Måtte leve på kredittkort, og det må som kjent betales tilbake. Når alt var over, satt vi igjen uten verdier og med en gjeld som det ser ut som vi aldri klarer å betale. Du må bokstavelig talt sloss for å få igjennom noe som helst. Gjør det du kan før det går samme veien med dere. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #21 Skrevet 16. februar 2009 Men nå har jo ikke far rett på permisjon om du ikke har hatt inntekt da
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #22 Skrevet 16. februar 2009 Hvis arbeidsgiver ikke har betalt ut lønn på 4 mmnd må dere kreve konkurs. Lønnsgarantifondet dekker bare for 3 mnd så om bedriften går over ende nå har dere allerde tapt en måneds lønn. Nav etterbetaler også bare for 3 mnd i utgangspunktet, men der er det avhengi av søknadstidspunktet. Hvis dere har søkt NAV bør det være OK, men med så mye forsinkelse bør dere jobbe mye for å få inn pengene.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #23 Skrevet 16. februar 2009 Jeg blir så matt av sånne som deg hi. Dere har havnet i et uføre, der dere ikke klarer å betale bhgregn, holder på å miste strømmen og internet og tven er svart. Men selge, det vil du ikke! For du er så fin på det at du ikke kan sitte der "med et busskort i handa"? Nei, da får dere bare vente på inkassoregningene. Vil legge til at jeg forstår at situasjonen er kjip, men har du ikke penger så har du ikke det. dere kan jo satse på luksusfellen etterhvert,men gud så unødvendig
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #24 Skrevet 16. februar 2009 Anonym:10.08 Ikke kom med svada. Les lovene så kan du lære at far mister kun fedrekvoten på 6 uker om mor ikke har jobbet minst 50% i opptjeningstiden. MEN han kan fortsatt ta ut 29 uker med 100% lønn eller 39 uker med 80% lønn på eget opptjenningsgrunnlag så lenge mor går ut i minst 75% jobb eller studerer 100%. HI studerer
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #25 Skrevet 16. februar 2009 De har jo rett på pengene som er deres, NEN NAV ER FOR DUMME til å klare jobben sin. Kanskje du er en av de?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå