Gå til innhold

inspirert av tråd om tidig mamma og gratis utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

kanske - ingen som vet i dag:)

HI

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vokste opp i et hjem med mor som stadig gikk på skole, Min mor var ferdig med høgskoleutdanningen sin for 4 år siden, 3 år etter meg. Det å være vitne til hvor vanskelig det var for henne med familie, jobb og utdanning er en av grunnene til at jeg i dag sitter i det situasjonen jeg gjør, ønsker ikke å ha det like hardt som henne.

HI

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Så din mor har gått på høyskole i minst 26 år da? Hehe, nei det gidder jeg ikke. Vedder på hun har et sinnsykt studielån.

Jeg gjør forøvrig alt av skolearbeid de to-tre dagene jeg har dagmamma i uken (har henne hjemme 2 dgr annenhver uke, 3 dager annenhver uke) og resten på kveldstid. Blir nok full barnehage etterhvert, men kommer IKKE til å gjøre skolearbeid når jeg har ungene hjemme og våkne. De legger seg da i sjutiden, da er det fremdeles mange timer igjen før jeg skal legge meg. Om jeg er på skole eller jobb på dagtid tror jeg ikke ungene bryr seg så mye med, så sånn sett tror jeg ikke det er noe problem at mamma er student. Når i tillegg økonomien er god ser jeg egentlig ikke problemet. Jeg har ihvertfall utrolig fleksible dager som student, og det er aldri noe problem å ta en spontan tur på stranda eller i skogen hvis vi vil det. Kunne nok ikke vært så fleksibel i en jobb.

Skrevet

Nei min mor gikk ikke på høyskole i 26 år men i 4 år. Hun begynte på skolen dag jeg var 13 år, gikk noen år på skole og jobbet noen år før hun fant ut at hun ville ha studiekompetanse, tok noen fag hvert år, jobbet 100% og studerte samtidig som hun hadde 3 barn som bodde hjemme. da hun endelig hadde alle fagene og skulle begynne på høyskole var hun for gammel til å få studielån, så hun måtte ta opp forbrukerlån. Hun var da enke og jobbet 70% og gikk på skole 50 %, hun hadde på den tiden 3 barn og 5 barnebarn. Det var ikke lett for henne å få med seg alt som hun ønsket.

I dag har hun en lederstilling og har god økonomi, men hun kjenner ikke barna sine lenger, og de elste barnebarna kjenner hun ikke. Det er ikke noe jeg ønsker på noen

HI

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Det blir jo noe helt annet. Når man jobber 100% og studerer i tillegg (OG har 3 barn) er det rett og slett for få timer i døgnet.

Min situasjon blir helt anderledes, med studier som hovedprioritet, og noen jobbvakter nå og da. Det blir jo som å ha en 100% stilling. (Bortsett fra at jeg gjør mye av jobben på kveldstid, for å få mest mulig tid med ungene)

Summa sumarum tror jeg en student uten jobb/med noen vakter her og der har akkurat like mye tid til barna sine som en med en 8-4 jobb, muligens med mer fleksible dager. Så jeg ser fremdeles ikke hvordan det å være student og mamma er noe problem, så lenge det ikke går utover økonomien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...