Gå til innhold

He, he skulle tro det var 8. mars i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke in å være rødstrøpme lengre. Har lest en del innlegg i dag og tenkt at vi nok får som vi fortjener.... meg selv inkludert. Hvis vi vil ha forandring må vi faktisk jobbe for det. Det kommer ikke av seg selv. Og hvorfor er rødstrømpe blitt et skjellsord? Mødrene vår gjorde en god jobb på 70-tallet, men den er ikke avsluttet. Men nå er vi mer opptatt av å ha store pupper, se bra ut og tror at likestillingen kommer helt av seg selv. Blir litt oppgitt jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir også oppgitt hvor storkrevende kvinner er blitt.

Skrevet

Nå har det ikke vært inn de siste årene og likestillingen (lønnsnivå, deltagelser i styrer o.l.) har gått ned de siste 10 årene. I dette tempoet er vi statistisk tilbake til 50 årene omkring 2020

Skrevet

Ja, da kan de sitte med kreft i silikonpuppene sine og lure på hva som skjedde! Da saksøker de sikkert staten for at de ikke ble stoppet eller fikk bedre informasjon om kvinnesak.

Skrevet

Er helt utrolig at kvinner kjemper og kjemper for å bli menn. Hva blir det neste? At de nekter å føde, eller bære frem ungene. De bestiller surrogatmødre for å slippe jobben selv, haha.

Uff, nei det er ikke bra og det er jo ungene som lider. Det er kø hos BUP, og mange psykiske lidelser blant unge i dag. VG og Dagbladet skrev om 11 åringer som har selvmordstanker. Hvor kommer dette fra om det ikke er foreldrenes skyld? Er samfunnet på vei mot stupet???

Skrevet

jeg syns egentlig at likestillinga har gått et hakk for langt jeg da. det er jo nesten umulig å være hjemmeværende husmor hvis man ønsker, for det er for dyrt i dagens samfunn med mindre mannen tjener masse penger. Og jeg ønsker ikke å ha 2 biler og stort hus, vil ha et lite hus med en liten hage med epletrær og hund, men siden mannen min ikke tjener 30 000 i mnd så er det ikke mulig for oss å klare oss på hans inntekt..

Skrevet

Faktum er at likestilling har tatt et par steg tilbake de siste tiårene. Dette er bekymringsfullt.

Jeg tror jeg er litt eldre enn majoriteten av kvinnene på dib, dog ikke så gammel at jeg fikk være en del av kvinnebevegelsen på det mest aktive. Jeg karakteriserer meg selv som feminist - hvilken oppegående kvinne vil vel ikke likestilles med menn hva gjelder rettigheter som lønn, muligheter til arbeid og utdanning, helse osv.?

Likevel ser jeg med stigende redsel at unge kvinner av i dag kaster vrak på mye av det våre mødre og bestemødre har kjempet hardt for å få til. I forbindelse med kvinnedagen ser man ofte slike "5 på gata"-intervju, der purunge kvinner sier at kvinnedagen er utgått på dato og at vi jo har full likestilling i Norge... Lykke til i møte med den virkelige verden, tenker jeg da!!

Og mon om det ikke er de samme kvinnene som når de har etablert seg og fått barn, skriver desperate og fortvilte innlegg på dib om menn som ikke egner seg til noe som helst, som ikke tar del i verken arbeid i hjemmet eller i omsorgen for sine egne barn?

Det må jo være et sjokk for disse unge kvinnene å oppdage at det de utdaterte rødstrømpene blant annet kjempet for var at du som kvinne skulle være en likeverdig partner i et forhold, og ikke en ubetalt vaskehjelp i eget hjem.

Vantro leser jeg en del av disse innleggene fra kvinnene her inne og tenker: hvor var det vi som er mødre til denne generasjonen unge kvinner sviktet? Hva var det vi ikke greide å formidle av kunnskap som gjorde at dagens unge kvinner er totalt historieløse?

Jeg har skrevet det i innlegg før, og sier det igjen: Det er på høy tid at kvinnebevegelsen våkner til liv igjen!

Skrevet

Kan godt være at samfunnet er på vi mot stupet. Men ikke for noe så enkelt at mødre har begynt å jobbe! Det er altfor enkelt. Det er mange årsaker til psykiske problemer hos barn. Det er vel ofte så enkelt at de ressurssterke er ressursterke enten de jobber eller ei og de ressurssvake er ressurssvake enten de jobber eller ei. Det var masse problemer før også.... Det ble bare ikke tatt tak i.

Skrevet

Og hvem ellers skulle betalt deg, mener du? Staten? Hvor skulle de tatt pengene fra, om ikke både kvinner og menn bidro til felleskassen?

Hvis man har en viss historisk kunnskap, vil man se vesentligheten av kvinnefrigjøren og likestillingskampen. I dag føler jeg meg likestilt min mann, og har derfor ikke behov for å definere meg som såkalt rødstrømpe. Mens kvinner før ble utsatt for et offentlig og privat maktovergrep uten like.

Vi hadde ingen innflytelse når det gjaldt å skape det samfunnet vi fødte våre barn inn i. Og det var i lang, lang tid et hardt og urettferdig samfunn ikke bare for kvinner, men for barn og svakerestilte.

At det etterhvert myknet opp, skyldes i stor grad at kvinnen trådte inn på samfunnsarenaen, ikke minst i yrkeslivet.

Det ser ut til å være enkelte her inne som virkelig mener at kvinnen i 2009 bør holde seg hjemme, og la mannen ta seg av resten.

Forestill dere et samfunn der kvinner ikke fylte diverse yrkesroller og samfunnsroller. Det hadde blitt et svært fattig og skummelt samfunn, med stor mangel på arbeidskraft.

Skrevet

Takk 14.36

Akkurat dette prøvde jeg å formidle (hi). Jeg er 41 år gammel og føler meg helt utgått på dato. Jeg kan også nevne at jeg føler jeg er den eneste her inne som har levd et helt liv med små pupper og aldri hatt komplekser. Jeg har et helt ordinært utseende og har alltid vært fornøyd med livet. Når jeg leser her inne ser jeg at samfunnet har forandret seg veldig. Alt er kroppsfokusert og handler om at kvinnen er nesten en "vare". Hvis du ikke er pen er det ikke vits å leve. Men dette er alle uenige i. Så tenker jeg; det får gå til He.... og håpe at noen ser lyset om 20 år.

Skrevet

Feilen er at kvinner har skreket og skreket for døve ører. Er bare kvinner som hører oss, menn lukker ørene. Hvis menn fikk velge, så ville de hatt kona hjemmeværende, kanskje i 50% hvis de fikk velge.

Jeg vet at mange kvinner sliter med full jobb, 3 barn, hus, mann og henting, bringing og oppfølging til enhver tid. PGA økonomi så skylder mange på at de ikke kan være hjemme, med nybygd hus osv.

Vi blir slitne og ulykkelige, og da sniker sykdommer på oss.

Skrevet

Kunne ikke vært mere enig Chezka. Dessuten kan likestilling per definisjon ikke gå for langt. Da er det nemlig ikke lenger LIKE stilling.

Skrevet

Flere og flere deler ikke økonomi Da vil det være helt forferdelig for en kvinne å jobbe 50 %. De fleste ekteskap varer heller ikke og da mister kvinnen rett til pensjonspoeng og skulle hun bli ufør blir hun minstepensjonist. Med et system der en skal gå hjemme må den andre ha forsørgerplikt også etter samlivsbrudd.

Skrevet

Skjønner jeg veldig godt egentlig. Jeg trivdes kjempegodt med en hjemmeværende mann som alltid hadde middagen og hadde hentet ungene til jeg kom hjem. Hvorfor ikke egentlig?

Skrevet

Men hva er forskjellen i dag da?? I dag finnes det barnehager på hvert hjørne. Her vi bor kan vi velge mellom 7 barnehager i nærheten av boligen. Ungene bor i en barnehage fra 7-17, og de fleste som jobber der er kvinner. Synes ikke kvinner er kommet så veldig langt jeg. De jobber jo fortsatt med barn eller i sykepleien, aldershjem+ sykehus. Her er menn nesten fraværende og de holder seg til mannlige yrker. Jeg mener at da er det bedre jentene får jobbe hjemme med sine egne barn, enn å jobbe med andres i en barnehage. Gi dem 300 000 i årslønn for å være hjemmeværende. La barnehagene bli et oppholdssted for alle hjemmeværende. Da slå de to fluer i en smekk. Tjener penger + de får oppdra sine egne selv.

Skrevet

Godt skrevet, Chezka.

Enig med deg hele veien, men der du ønsker en ny kvinnebevelgelse, ønsker jeg en fellesbevegelse der både menn og kvinner går sammen om å kjempe for likestilling. Det mener jeg man burde kunne forvente i 2009. Og denne gangen behøver ikke middelet være aggressivitet, men klokhet.

Skrevet

Saken er at likestilling må vi ha, men likestilling burde også innebære valgfrihet. Før var det ok med en lønning, nå er det en umulighet for veldig mange. En liten borettslagsleilighet i byene kostet en slikk og ingenting, for at folk skulle få seg et sted å bo. Nå får du knapt en 3- roms under 1.5 mill. En industriarbeiderlønning er latterlig lav i forhold til kostnadene. At alle skal bidra, javel, om det ikke var forventet så mye av oss, ville det vært kostnadsbesparende fordi vi ikke ville slitt oss ut og blitt syke. Vi sliter oss ikke ut fysisk, men psykisk. Det er på mange måter verre. Jeg skulle gjerne vært husmor, iallefall i noen år og kanskje bare hatt 50% stilling, men det kan jeg ikke. Det synes jeg er synd. Barnehageansatte vil se mitt barn mer enn hva jeg vil...

Skrevet

Jeg spør igjen: HVEM skal betale alle kvinner en årslønn på 300 000 for å gå hjemme? Staten? Får du regnestykket ditt til å gå opp synes du, hvis felleskassa halveres?

Skrevet

Ja de skal lønne hjemmeværende på lik linje med de som jobber i en barnehage, da vil det gå rundt av seg selv. Hvor er logikken på at man tjener 300 på andres barn, men 0 på sine egne??? Hvor rettferdig er det??

Skrevet

Få 300 000 tusen for å gå hjemme? Nå ler jeg så jeg nesten faller av stolen. Du får ihvertfall si at en av foreldrene kan få 300 000 hvis de velger å gå hjemme med mindreårige barn (f-eks. faren). Men ærlig talt; helt urealistisk og ikke gjennomførbart. Da sier jeg at jeg vil ha 500 000 bare fordi jeg er født i Norge og staten kan gi det til meg. Så trenger ingen å gå på jobb i det hele tatt. Så urealistisk er det.

Skrevet

Den delen med økonomi, har vi ikke lagt opp til det selv? Vi skal ha stort hus, eventuelt en dyr leilighet i byen, to biler må vi jo ha for å få ungene i barnehagen, flatskjerm og sydenturer osv osv. Den gang mødrene var hjemme, hadde jo folk også tak over hodet.. Men så lenge folks inntekt øker, så øker også boligprisene... Det så vi sist renta gikk ned, da kunne folk betjene større lån, prisene gikk kraftig oppover. Så blir folk sittende og sutre når renta, naturlig nok, går oppover igjen.. Bare vent, nå synker renta igjen, og prisene på boliger vil gå opp igjen.

Jeg er glad for at jeg bodde på landet, der boligprisene var lave, da vi fikk ungene. Det fantes ikke heldagsbarnehage der, (Bhg var åpnet 4-5 timer to dager i uka for barn over 3 år) svært få jobber utenom kommune, butikk og et par hoteller. Vi var endel hjemmeværende mødre, med ukependlende menn, vi var sosiale, ungene lekte sammen, og det var mye mindre stress. Aldri snakk om noen tidsklemme der nei:)

Jeg mener selvfølgelig ikke at alle kvinner skal være hjemme hele livet, men jeg personlig hadde aldri sendt en unge på under året i barnehage 8-9 timer hver dag...

Skrevet

15:21, da må jo alle bo på landet da... Jeg snakker om en vanlig

3-roms leilighet i byene, du må over 1,5 mill. Det er dyrt for førstegangsetablerere med "normal" inntekt! Jeg MÅ sende barnet mitt i bhg i en alder av 1 år, 8-9 timer om dagen. Jeg MÅ men VIL ikke.

Skrevet

Tigerpote

Katten kan vel passe barnet.

Skrevet

Det var veldig vanskelig for folk å få kjøpt seg leilighet før, man måtte stå på venteliste i åresvis for å få kjøpt borettslagsleilighet og mange betalet under bordet for å få lov til å kjøpe leilighet.

Forresten, så var det ingen som lønnet de hjemmeværende kvinnene før heller, de klarte seg på en inntekt og de samme kvinnene sitter igjen som minstepensjonister og en liten enkepensjon (de fleste menn dør før kvinnen).

Og hva er grunnen til at menn ikke kan være hjemme med barn nå for tiden, jo fordi menn tjener i gjennomsnitt mer enn kvinnen og det vilda være vanskeligere å gi opp den høyeste inntekten.

Skrevet

Er det mulig å bli så stutt i hodet, 15.00?

Sett deg ned og tenk, tenk så det knaker nå. Det gjør sikkert vondt, men. Vet ikke engang hvor jeg skal begynne for å respondere på et så ufattelig, UFATTELIG dumt utsagn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...