Gjest Skrevet 15. februar 2009 #26 Skrevet 15. februar 2009 Nei det er ikke dyrt. For deg med tre barn blir det mye penger, men barnehageplassen er fortsatt rimelig.
Leamamma Skrevet 15. februar 2009 #27 Skrevet 15. februar 2009 Hvorfor svarer du noe som ikke har sammenheng med det jeg skriver? Dette har ikke noe med offerrolle å gjøre, men forståelse for at ikke alle har ett like enkelt liv.
Gjest Skrevet 15. februar 2009 #28 Skrevet 15. februar 2009 Nei, det har selvfølgelig ikke alle, men hvis ikke man tjener nok til å ha barna i barnehage vil det gjerne være like greit å passe barna selv da? Eller mener du at det skal være gratis? Mye vil ha mer...
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 15. februar 2009 #29 Skrevet 15. februar 2009 Det kan være mye penger for mange, men dyrt er det ikke med 15 kroner timen.
Leamamma Skrevet 15. februar 2009 #31 Skrevet 15. februar 2009 Jeg har aldri ment at det skal være gratis. Jeg bare mener at folk må få lov til å synes det er dyrt uten at det skal komme en gjeng A4 mennesker å fortelle dem hvor ille det var for 10 år siden. Det er stor forskjell. Men det var jo her disse leseferdighetene kom inn i bildet. Og ikke minst forståelsen for at ikke alle har de samme forutsetningene.
*ViMsA* Skrevet 15. februar 2009 #32 Skrevet 15. februar 2009 Det er ikke alle som har rett på dagpenger, uføretrygd etc. Man kan bli stående i den mølla der i mange år. Og hvis man i tillegg da ikke er enslig så har man et problem! Er man eneforsørger i en slik situasjon får man støtte så man kan klare seg ihvertfall, og redusert pris på bhg. Gjeld oppover ørene og egentlig ingen penger til bhg. Bare deltidsplass til den ene av barna, så får ikke jobbet fullt og tjent inn nok penger heller. DA kan bhgplass være fryktelig dyrt uansett hvordan du ser det... dyrt for den det gjelder. Er ikke historieløs eller syter, eller er en som ikke gidder å prøve av den grunn! Man må ha forståelse for at andres situasjon kan være annerledes enn din egen. Alle er ikke like.
wirre;o) Skrevet 15. februar 2009 #33 Skrevet 15. februar 2009 Nei, men du får ikke trukket det av på skatten! Du legge jo bare ut pengene ( mååååron)
tre små... Skrevet 15. februar 2009 #34 Skrevet 15. februar 2009 syns ikke barnehage er dyrt nå.. det var dyrt før!! men likevel så skjønner jeg jo at det kan bli mye penger.. feks hvis man skal ha 2-3 barn fulltid i barnehagen! vi har to barn 60% i barnehagen.. det nærmer seg 3000kr. syns ikke det er dyrt, men nok penger likevel:)
mamman til to gutter Skrevet 15. februar 2009 #35 Skrevet 15. februar 2009 At en ting er dyrt og at man må bruke en stor del av inntekten på å betale det er to forskjellige ting. Hvis man har utbetalt 10 000kr hver mnd og betaler 5000kr for en 4roms leilighet i Oslo og i tillegg betaler barnehage på 2500kr inkl mat, så er det ikke dermed sagt at leiligheten og barnehagen er dyrt. Så selvom man må bruke en stor del av pengene man har på barnehagen er 15kr time billig.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 15. februar 2009 #36 Skrevet 15. februar 2009 Hva hver enkelt synes er dyrt er da veldig individuelt. De som ikke skjønner det må være stokk dumme.
Mrs. Bouquet Skrevet 15. februar 2009 #37 Skrevet 15. februar 2009 Er enig at det er mange penger for enkelte, men at det noen kan kalle det dyrt er jeg ikke enig i. Å synes noe er dyrt må jo ses i sammen heng med andre ting, og 15 kroner timen for barnepass med pedagogisk opplegg er ikke dyrt her til lands.
Gjest Skrevet 15. februar 2009 #38 Skrevet 15. februar 2009 Konklusjonen er vel at barnehagepriser i Norge sammenliknet med tidligere år, og med andre land, faktisk ER billig historisk sett. Det ER billig i forhold til hva forventet gjennomsnittslønn er. MEN, det er selvfølgelig folk som ikke har gjennomsnittelig lønn og som derfor personlig mener barnehage er dyrt. Så barnehageplass ER billig, men om du er ENIG avhenger av din økonomiske situasjon.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 15. februar 2009 #39 Skrevet 15. februar 2009 Enig barnehage er billig. Filk her i norge forventer å alt i hendene helst alt gratis og helst få penger mens de sitter i sofaen glor på Dr Phil. Ikke rart det tar 10 late nordmenn gjøre en kinersers jobb. Om jeg hadde tjent 150 000 i året ville jeg nok skaffet meg jobb nr 2. Når man har barn er det rart en ikke vil gi de en økonomisk trygghet.
Norwegian by injection Skrevet 15. februar 2009 #40 Skrevet 15. februar 2009 Dyrt? Nei, herregud! Reis til England en tur!
~sjiraff~ Skrevet 15. februar 2009 #41 Skrevet 15. februar 2009 Hva noen synes er dyrt er vel veldig individuelt? At barnehage i Norge e billig sammenlignet med inntekt, tidligere pris, reel pris for plassen er jo hevet over enhver tvil. Men det betyr jo ikke at det ikke allikevel er en betydelig kostnad for enkelte. Og de er vel i sin fulle rett til å synes at det er dyrt?
Babyfacepsycho Skrevet 15. februar 2009 #42 Skrevet 15. februar 2009 Synes fortsatt bhg er dyrt i norge jeg. Har flyttet til sverige og akkuratt nå betaler vi 390 kroner i mnd, og da er det med varm mat til lunch og bleier. Trenger bare ha med skift så trenger vi ikke tenke på noe mer. Nå går jeg hjemmme, så da får hun bare være 5 timer tre dager i uka, men det er nesten like billig selv når jeg begynner og jobbe. Her er det utregnet på inntekt 3% av inntekten, og maks 1260 kroner. Så derfor må jeg nok si jeg synes deet er dyrt i norge ja. Liker det mye bedre sånn som her. =)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 15. februar 2009 #43 Skrevet 15. februar 2009 hvem her hadde giddet og passe barn 5 dager i uka fra 7-17 for 15 kr timen pr barn? og i tillegg skulle betalt for lokalene, strøm osv.
veravang Skrevet 15. februar 2009 #44 Skrevet 15. februar 2009 er rart det der at alt er så mye bedre i sverige. der har de billigere mat, strøm, barnehager, sprit, tobakk +++. ikke har de bomveier heller. kommer man til norge som har milliarder på bok så blir man flådd av avgifter. jeg skal flytte til sverige jeg. de er også nedsyltet i gjeld, men har det veldig finr for det.
Babyfacepsycho Skrevet 15. februar 2009 #45 Skrevet 15. februar 2009 Mye av grunnen til at det er såpass mye billigere her er jo fordi lønnen er dårligere her også da. Men jeg synes det er mye bedre her enn i norge på mange måter, men det er sikkert mange ting som ikke er det også, men jeg kan ikke komme på noe akkuratt nå. =)
OsloMor Skrevet 15. februar 2009 #46 Skrevet 15. februar 2009 Hva med å orientere seg litt om den samfunnsøkonomiske situasjonen i Sverige de siste 10-årene, før man begynner å sutre om at det er billigere og bedre der. Man trenger vel kanskje ikke å være så smart for å forstå at at det å betale i overkant av 2000 kr pr måned i bhh-utgifter pr måned, er veldig overkommelig i vårt land.
Ksenia & Anjem Skrevet 15. februar 2009 #47 Skrevet 15. februar 2009 Barnehageplassene i dag er IKKE dyrt nei...Er noen som må klage på absolutt alt
litakine og Theodor Skrevet 15. februar 2009 #48 Skrevet 15. februar 2009 ::, barnehagene i norge gidder ikke å passe unger for 15 kroner timen de heller, for de får støtte av staten så alt i alt er det vel nesten 10.000 pr barn barnehagene har per barn i måneden
aanonym Skrevet 15. februar 2009 #49 Skrevet 15. februar 2009 Det kan da umulig være så alt for mange familier som bare har utbetalt 10 000 kr per måned? For om man er enslig forelder, koster ikke barnehagen 2500.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 15. februar 2009 #50 Skrevet 15. februar 2009 jeg vet jo det! det er jo rart og klage på at staten støtter barnet med 10 000 i måneden for 1 plass. og fremdeles mene at de selv betaler for mye. selvsakt man kan jo gjøre barnehagene gratis og øke skattene mer, men da vil jo de barnløse i enda større grad en nå svi for at folk har barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå