Gå til innhold

Dere som synes barnehage er dyrt nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

....skulle had barn i barnehage da det kosta ca 3500-4000 kr for en fullplass, for det er nemlig ikke så mange år sia jeg gjorde det for en fullplass.

Synes det er rimelig i dag sett i forhold til at man i dag har høyere inntekt også enn den gang for ca 10år sia.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

faktisk kortere, han var 2år da han starta, det minka gradvis litt. så for ca 7-9år sia..

Skrevet

Vi betalte nesten 6000 kr tror jeg, for to 80%-plasser, hehe, og da hadde vi søskenmoderasjon. Nå betaler vi godt under halvparten for en fullplass... Synes jo det er helt nydelig vi da, hihi...

Skrevet

Barnehager er jo billig. Regn ut hva man betaler i timen for barnepass med et gjennomtenkt opplegg. Det er meget billig barnepass.

Skrevet

Og så må man heller ikke glemme at man på toppen av dette får fradrag på skatten!!

Skrevet

Ikke sant? Vi har en meget billig barnehageordning i Norge, de med lav inntekt får til og med ytterligere moderasjon. Jeg tror de som mener barnehage er dyrt er litt historieløse?

Skrevet

Hehe..helt klart. De tenker ikke over hva det koster, hvor mye man faktisk får dekt ved lav inntekt, og at man tross alt får mye igjen på skatten på toppen av det hele.

Skrevet

Det går ann å synes at noe er dyrt selv om det var dyrere før...

Skrevet

Så hvis ett brød kostet 200 kr før, men nå er prisen satt ned til 100 kr så er jeg historieløs om jeg fortsatt synes det er dyrt?

Skrevet

Ja, det går an.

Men å synes at det er dyrt å betale 2300 kr for at barnet ditt har et trygt sted å være mens det lærer utrolig mye mens du er på jobb og tjener det tidobbelte ++, det er ikke så veldig oppegående.

Og ja, jeg vet at noen er studenter eller tjener dårligere, men det er fortsatt ikke en særlig høy pris å betale for et godt tilbud til barna. Mye skal ha skal ha for tiden, synes jeg.

Skrevet

Ja men ærlig talt, når man tross alt får dekt himmla mye der det er behov, med maxpris, søsken moderasjon og skattefratrekka, så er det faktisk reelt sett ikke mye man betaler, skulle det vært gratis da? Helt ærlig så synes jeg at såpass bør man betale, de som feks er enslige forsørgere, trygdet ol. får jo dekt inn endel pga lav inntekt, pg komunene har i tilleg redusert betaling for de med lav inntekt, og det er behovsprøvd,de ser på utgifter, innekter osv.

Jeg er for velferdstaten, men barnepass synes jeg at man bør betale ltt for, tross alt, i hvertfall de med inntekt, de uten skikkelig inntekt får jo plass praktisk talt omtrendt gratis når alle trekka er gjort.

Skrevet

Nei, men sammenligningen fungerer da heller ikke på noe plan :)

Barnehager i Norge er veldig billig. For en 40-timers plass betaler man ca 15 kr i timen. Det er, uansett hvordan du snur på det, meget billig. At folk vil ha billigere barnehageplasser en det sier egentlgi mest om hvor bortskjemte vi er her i landet, og hvor mye vi krever.

Skrevet

Hvorvidt man synes bhg er dyrt eller ikke kommer jo som regel ann på inntekt, ikke hva det har kostet før eller om man ikke kan sin historie.

Skrevet

Nå er det faktisk slik at de som har svært lav inntekt kan få redusert pris, men da må det vel og merke søkes om det. Jeg hjalp ei venninne med det for ei tid tilbake, hun viste ikke at det var mulig å få redusert pris pga inntekt.

Nei, tror mange har blitt for bortskjemte jeg i dag, skal ha skal ha, men ikke betale en dritt for det de faktisk får. Skammelig rett og slett. Dette bør man ha i hodet før man får barn, det medfører faktisk utgifter også, og ikke inntekter.

Skrevet

Nå finnes det moderasjon i pris og friplasser for de som har dårligst råd. Barnehager er og blir billig i Norge. Om man selv har en svak økonomi påvirker ikke det det faktum at Norge har billige barnehageplasser.

Skrevet

I vår kommune må man ha inntekt på under 98 000 for å få redusert pris. Tjener man 120 000 så er det ikke kjempegøy å bruke 25000 på bhg.

Skrevet

for meg med tre barnehagebarn er det dyrt

Skrevet

120 000, på to inntekter? For etter det jeg vet så får man dekt 65% hvis man er enslig forsørger, og da vil en barnehageplass uansett ikke koste 25 000. Er man to og har så lav inntekt så bør man vel strengt tatt se å gjøre noe....jobbe mer rett og slett...

Skrevet

Jeg synes du skal prise deg lykkelig for at du bor i en av de få kommunene som praktiserer differensiert betaling. Her i byen (en typisk studieby med ca 9000 studenter, hvorav mange har barn) er det lik pris for alle, uansett inntekt.

Skrevet

Det er slett ikke alle steder mna kan få redusert pris. Det er bare i de kommunene som har den ordningen man kan få det.

Skrevet

Det er stor forskjell fra kommune til kommune da det kommer til redusert pris. Det er ikke fastsatt fra staten.

Men vi kommer ofte tilbake til den evendelige diskusjonen. For mange er selvfølgelig løsningen å jobbe mer eller gjøre noe med situasjonen. Ja, mange kan det. Men så finnes det unntakene da, som dere perfekte A4 mennesker bare ikke klarer å skjønne at eksisterer. Men min jobb ser jeg så mange familier som sliter med å få hverdagen til å gå opp, og de fleste av de kan ikke bare jobber mer eller gjøre noe med hverdagen. Det er ikke så enkelt. Så det finnes noe en del der ute som uten tvil synes 2330 er mye penger i mnd. Selv om dere med to greie inntekter som husker tilbake på 90-tallet synes det er svinbillig.

Skrevet

Det er ikke engang 10 år siden. Da storebror endelig fikk barnehageplass til nyttår 2004, (3,5 år gammel) var prisen akkurat satt ned fra 4000 til 3500. Så hukommelsen er kort hos folk, det er altså ikke mer enn 4-5 år siden man betalte så mye.

Skrevet

15 kr timen for tilpasset barnepass er billig uansett.

At enkelte vil trekke på skuldrene og ta på seg offerrollen i eget liv er jo en annen diskusjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...