Kasandre Skrevet 14. februar 2009 #1 Skrevet 14. februar 2009 Hei. Eg er gravid i 6 uke, og er ofte inne på 1 trimester. Vi er nå en del som er litt leie av å lese om MA/SA på annenhver tråd derinne. Vi har prøvd å ta opp temaet og få folk til å bruke et annet forum td. "ufrivillig abort" forum, men det blir bare krangling og uenighet og folk som meiner vi må tåle såpass. Vi vet alle det er en risiko, men vi trenger jo ikke bli minna på det hver eneste dag. Vi på 1 trimester lurer derfor på om det er mulig å få opprettet et forum som heter Mistet/MA/SA? Der kan de som opplever den forferdelige tingen det er å miste, snakke med hverandre om det. På den måten er det ingen som engster andre, og de som har mistet får et forum der folk skjønner og støtter opp om hverandre. Mvh Bruker på BIM.
Mammaen til Daniel og Ida :O) Skrevet 14. februar 2009 #2 Skrevet 14. februar 2009 Nå er det vel ikke alle på 1. trimester som er enige i dette, så å skrive vi på 1. trimester er vel å ta litt hardt i-
Veslemus Skrevet 14. februar 2009 #3 Skrevet 14. februar 2009 Så flott Hadde vært fint med en hyggeligere tone her inne. Har flere dager på rad logget meg rett ut igjen, for syns ikke det har vært så hyggelig å lese det som lyser mot meg her på 1. trimester. Hyggeligere på mammanett...
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 14. februar 2009 #4 Skrevet 14. februar 2009 enig med Baby09. denne debatten går vel ikke egentlig ut på man trenger et nytt forum, men at man har mulighet og rett til å ytre hva man vil her inne!!!
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 14. februar 2009 #5 Skrevet 14. februar 2009 1. tri burde lære litt av ass.befruktning-forumet. Det er faktisk det hyggeligste forumet her inne på bim. Der støtter folk hverandre når noen blir gravide, om forsøkene mislykkes eller om noen blir gravide og faktisk mister. Har ikke sett et eneste innlegg der inne om at folk nekter de andre å skrive innlegg dersom de mister spiren sin. Det er heller bare støttende innlegg fordi folk der inne faktisk klarer å sette seg inn i andres situasjon
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 14. februar 2009 #6 Skrevet 14. februar 2009 Forstå meg rett når jeg skriver "hyggeligste". Det er slett ikke hyggelig at folk faktisk må være inne på det forumet, men alle der inne er veldig flinke til å støtte hverandre i den vanskelig perioden man faktisk gjennomgår når man er midt oppe i et forsøk
ifie Skrevet 14. februar 2009 #7 Skrevet 14. februar 2009 Jeg skjønner at noen blir fryktelig engstelige av å lese at andre har mistet spiren sin, men når man er så uheldig at man gjør det, er det jo godt å få litt støtte fra de man kjenner her inne! Jeg skriver gjerne noen medfølende ord og lykkeønskninger til de som trenger det, men kommer ikke til å gå inn på et annet forum for å sjekke om noen jeg kjenner igjen har mistet! Jeg er altså ikke en del av "vi på 1. trimester", og skulle ønske at de som blir fort engstelige hadde greid å la være å lese innlegg om sa og ma.
*SmurfeMamma* Skrevet 14. februar 2009 #8 Skrevet 14. februar 2009 VET DERE HVA.... nå er jeg lei meg og nedfor fordi jeg har mistet... og jeg har fått mye støtte i BIM her... men nå føler jeg meg ENDA VÆRRE...( NÅ HAR JEG JO GJORT NOE GALT OG SKREMT ANDRE HER INNE I FØLGE NOEN.... hvordan tror dere jeg føler meg nå??? det har ikek vært min intensjon og skremme andre...
Lillevenn33 Skrevet 14. februar 2009 #9 Skrevet 14. februar 2009 Jeg synes at Ufrivillig abort forumet bør få et annet navn, Mistet/SA/MA er et godt forslag. Det tok 1 mnd før jeg fant Ufrivillig abort forumet, jeg let under "Mistet" og fant bare Mistet, gravid på ny.
Mammaen til Daniel og Ida :O) Skrevet 14. februar 2009 #10 Skrevet 14. februar 2009 Lilleknøtt. Det skal du ikke tenke på i det heletatt. Nok av hyggelig jenter her inne som kommer til å støtte deg og håper virkelig du blir fort gravid igjen. det fortjener du.. Ikke tenk på de få jentene som ikke tåler det virkelige liv. Stor trøste klem til deg
Tigerpote Skrevet 14. februar 2009 #11 Skrevet 14. februar 2009 Signerer baby! Du, Lilleknøtt og andre skal IKKE la dere affisere av de som ikke vil høre om ufrivillige aborter her. Dette er et nettforum, et åpent sted for alle. Ingen har rett til å bestemme hva andre skal skrive eller nekte folk yttringsfrihet. Det er jo utrolig slitsomt om man må innom fjorten ulike steder, et for å krangle/diskutere, et for om man har mistet, et for lykkeutbrudd, et for å snakke om ulike navn, et for svangerskapsplager osv. Vi er MENNESKER som har følelser som spenner fra a til å, vi opplever fantastiske ting som det å endelig teste positivt, og negative, som det å miste, for de som dessverre gjør det. Håper dere som har mistet klarer å gå videre, og at det klaffer ved neste forsøk. Lykke til til oss alle! Og la oss støtte hverandre når det butter i mot.
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 14. februar 2009 #12 Skrevet 14. februar 2009 Hmmm,Jeg skjønner engstelsen gravide får når de leser om andres ulykke...Men vi som er uheldige har jo tross alt bodd litt på 1. tri og blitt kjent med andre her inne. Og det er jo da naturlig at vi ikke bare klipper alle bånd og bare synker nedi elendigheten med andre som har mistet... Sist gang jeg var uheldig,så var vi flere veldig bekymrede jenter inne på 1.tri. Vi støttet hverandre igjennom ultralyder og gleder og sorger. Jeg mistet selv da, men ble oppriktig kjempeglad for dem som fikk gode nyheter samtidig. Tenk deg om vi skulle gjemt oss inn på et forum hvor alle da bare var triste? -Jeg vil si at det hjalp meg voldsomt å kjenne glede for de andre som det gikk bra med.... 1.tri er for alle vordende mødre,enten det er førstegangs eller 8ndegangs.... Håpene er de samme for oss alle. Spørsmålene til førstegangs blir gjerne besvart av mer "erfarne" gravide... Men hvis disse da mister,så er det "Hold kjeft og ut med deg,- flytt inn på et trist forum hvor alle gråter"? Jeg vet dette er å sette det på spissen,men det må da være rom for oss alle? Realiteten er at imellom alle spørsmål om rettigheter, kakeoppskrifter, ernæringsråd og barnevognsanbefalinger så vil det komme noen innlegg fra bekymrede gravide som er redde de mister...Eller som har mistet. Det er mye viktigere å støtte disse enn å skyve dem ut når de ikke bare fniser og ler lenger. 1.tri bør ha husly for alle. Om noen blir mer bekymret av disse postene, så snakk heller om det. Se statestikker som viser hvordan det nesten alltid går bra...Og lån heller ut varme til dem som mister. Jeg har mistet nå 3 ganger på rad siden jul i forfjor...Jeg har fjerde sjanse i magen. Ikke tale om at jeg vil bli forvist til et annet forum hvis jeg er uheldig igjen... Jeg skal ikke henge opp skilt og sette opp 5 poster om hvor synd det er på meg, men en avskjedstråd må da piskadausen være lov?? Når alt dette er sagt (Beklager for langt svar,- men ventilen måtte luftes), så er jeg inne på forumet for Mistet,gravid på ny...Jeg er inne på ufrivillig abort...Jeg er inne på Habituell Abort.... Vi snakker mye mer tekniske detaljer der, det prøver vi jo som oftest å spare dere for. Men følelser må vel man kunne snakke om. Tenk om framtiden ble at når man valgte "avbrutt" i bruker-profilen, så ble man sperret fra 1.tri... Er det virkelig veien å gå?
EnJente_m_2Jenter Skrevet 14. februar 2009 #13 Skrevet 14. februar 2009 Jeg er definitivt ikke enig i at vi bør ha et eget forum for dette. Man skal kunne prate om akkurat det man vil, og om man ikke ønsker å lese om det, bør man ikke gå inn. Dersom å være her inne er for stressende, ja da bør man faktisk bare holde seg unna. MA og SA er DRITskummelt, det forferdelig og man sliter fælt om man har gjennomgått det eller frykter at man skal gjennomgå det etc. MEN om dere synes det er ille, så tenk på de som faktisk VIRKELIG gjennomgår det. De klager ikke over at dere prater om de "flotte" svangerskapene" deres ? Altså, måtte alle svangerskap gå kjempefint, det ønsker jeg for alle. MEN om man ikke skal kunne snakke om triste ting, skal man på ingen måte få snakke om glade ting heller ! MIN MENING ! Lille Knøtt, det er SÅ mange bak ryggen din og ved siden av deg, ikke la dette påvirke deg i det hele tatt. Skriv så mange innlegg du ønsker. Jeg og mange andre støtter deg 100 % !
EnNySpire:) Skrevet 14. februar 2009 #14 Skrevet 14. februar 2009 Lilleknøtt:)Ikke tenk på det...Vi som er "mennesklige" forstår dere...Det folk driver med her nå er direkte ondskapsfult... Skriv inn her så mye dere vil, om dere er gravide eller om dere har mistet.. Det her er egoistisk, skamfult, flaut og ondskapsfult...Skjønner ikke at folk ikke tenke lenger! Men prøv å ikke bry deg om det:)
EnJente_m_2Jenter Skrevet 14. februar 2009 #15 Skrevet 14. februar 2009 Vi må heller ikke glemme at SA/MA er ganske vanlig, det er ikke et tabu-tema nå lengre, folk tør å prate om det og det bør ikke holdes inne. Jeg er faktisk bare ganske sjokkert over denne tråden må jeg innrømme. Jeg har aldri mistet, og føler jeg virkelig skal støtte de andre, for plutselig står man der selv....og da kan man neimen ikke forvente trøst om man ikke skal støtte andre !
Kasandre Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #16 Skrevet 14. februar 2009 Har du/dokke lest brevet som er sendt inn???????????? Det står noe om støtte og hjelp til dei som trenger det! trur dokke må gå på kranglesiden å få ut litt aggresjoner her altså... Men beklager at eg skrev "vi på 1.tri." har sendt ny mail og rettet det til "noen av oss på 1.tri." Eg er ikkje egoist meir enn dokke andre herinne, eg bryr meg veldig om andre folk uansett situasjonen deres, men eg har lite lyst å miste glede av å være gravid ved å lese i annenhvert innlegg at nåken har mista. Send en personlig melding til dei du kjenner, eller start innlegget med overskrift som indikerer at det ikkje er for sarte sjeler det som står...ett eller annet sånt. Det MÅ være en sjans for at vi kan respektere alle herinne! Vi er tross alt voksne alle sammen. Blir feil at vi skal "finne" oss i at dokke skriver voldsomme innlegg om å miste, men dokke skal ikkje finne dokke i at vi ikkje har lyst å lese slikt heile tida... Det handler ikkje om at dokke som har disse innlegg ikkje har lov å være her, ikkje misforstå meg! Dokke kan bare gjerne være litt meir diskre. Håper vi slipper krangle meir no!
Tigerpote Skrevet 14. februar 2009 #17 Skrevet 14. februar 2009 Jeg klarer ikke å forstå deg. Du har ikke en større sjanse for en sa om du leser om det her inne. Du er heller ikke nødt til å lese om det. Verden er ikke bare lyserosa og lykkelig, selv om vi kanskje skulle ønske det. Jeg makter ikke å forstå at du seriøst mener at vi bør innføre en slags ghetto for de som har vært så uheldige og mistet... Jeg er også 1. gangs, og er 7+0 i morra, og gleder meg over det:-)
1 høne i haneflokken-født Skrevet 14. februar 2009 #18 Skrevet 14. februar 2009 I de aller fleste overskriftene står det faktisk ma eller sa, så la vær å les, kor vanskelig kan det være da sukk , stønn og atter stønn hilsen en som hadde Ma og ble lagt i narkose igår, kommer ALDRI til å la meg presse ut fra et nettforum det er frivillig å være på STIKK dere som ikke vil lese, gå inn på skravlesiden eller noe, gå på babyverden har ikke ord lenger
EnJente_m_2Jenter Skrevet 14. februar 2009 #19 Skrevet 14. februar 2009 Beklager det jeg nå skal si, men ER DET MULIG ? Sare sjeler bør ikke gå inn på steder hvor folk kan ytre sin mening, jeg synes kanskje vi bør lage et tema som heter: Sare sjeler Da vet folk på forhold at man ikke kan si ting som muligens kan påvirke noen negativt. I tillegg så er det veldig varierende på hva folk synes er sart og ikke. Jeg tåler helt fint at noen skriver om MA og SA. Jeg tålte det veldig bra da jeg var gravid første gangen og ikke hadde noen som helst problemer. Kjempeflott at du mener de bør få støtte, men du kan alikevel ikke generalisere slik du gjør. Kanskje det er bedre for deg å rett og slett ikke gå inn her mer. Og når det gjelder det å slippe å krangle mer, man bør ikke egle - da blir det krangling. Jeg krangler ikke, jeg diskuterer, og du startet diskusjonen. Jeg tviler ikke et sekund på at du er en flott jente/dame med kjempesjarm. Jeg kjenner deg overhodet ikke og er ikke i mot deg på noen måter. Sier bare her min ærlige mening når jeg sier at dersom du har tungt for å være her inne og er sar, bør du ta ansvar for det uten å gå inn her. Folk som ikke liker å se skrekk-filmer leier som regel ikke skrekk-filmer. Om jeg er redd noe, oppsøker jeg det ikke. Dersom bim eller 1 trim er skummelt, er det trist for deg så klart, men da bør du kanskje glede deg over graviditeten og ikke gå inn her. Igjen, du sier vi ikke skal reagere, men det er faktisk helt umulig. Blir feil at dere skal finne dere i ??? Eier du forumet ? Jeg er i såfall "vi" da jeg ikke har mistet, begynn å skrive JEG og ikke vi. Med mindre mange signerer deg, for foreløpig er det bare ikke nok. I tillegg så har du ikke noe mer rett enn noen av oss andre her. Du har ikike en gang rett til å si : "Det handler ikkje om at dokke som har disse innlegg ikkje har lov å være her, ikkje misforstå meg! Dokke kan bare gjerne være litt meir diskre." Det er simpelten ikke opp til deg å mene, da kan jo jeg si: Det handler ikke om at dere som er sare og på eget iniativ går inn her, til tross for at dere har 0 kontroll på hva som står bak hvert innlegg, og gå inn her. Ingen her inne har laget klagetråder på hyggelige tråder...
Veslemus Skrevet 14. februar 2009 #20 Skrevet 14. februar 2009 Dewshine Jeg ser at mange her er fulle av aggresjon, og noen er veldig på personangrep. Som Dewshine sier, vi har da medfølelse, men det vi i utgangpunktet reagerte på, var den engative stemningen her inne. Synd at 1. trimester skal forkusere mest på de som har mistet. Jeg forstår at man ønsker å ta farvel, men man har da ikke like god kontkat med alle på 1. trimester, så jeg fortår ikke hvorfor man ikke kan skrive en hilsen til den/ de det gjelder. Jeg hadde selvsagt svart på et innlegg fra personer jeg prater mye med her inne, og har medfølelse med alle dere som har mistet. Sprer litt glede og smil, jeg, det trenger vi alle mann!
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 14. februar 2009 #21 Skrevet 14. februar 2009 NYTT Veit det ikke er mulig -men jeg har gått opp 2.6 kilo over natta NYTT Dette er nå sendt til BIM ang MA/SA! NYTT Endelig kan heg medle meg inn her:o) NYTT Lite embryo tidlig ul:-( NYTT Sliter du med å slutte og røyke? Her har du 5 gode grunner til å NYTT Må man ha en god grunn for å få tidlig ultralyd? Jeg er så urolig denne gangen... NYTT Happy valentine jenter!! Startet av snellaogsprella+enpåvei:), lø. 14. feb 2009 18:39 NYTT Nåken fra Sogn og Fjordane herinne? NYTT ang gravid bladet NYTT Kan ikke dere damer sende meg masse babystøv? Hihi o",) NYTT Når fikk dere graviditets symptomer???? NYTT Kjære vene, så mye MA og SA her!!! NYTT En lykkelig tråd! NYTT Ang. heftig krangling om MA/SA!!! NYTT så var det dette med kjønn da... etc etc etc..... Hvor var annethvert innlegg om å miste? Selvsagt kan man være diskre... Jeg leste en overskrift her "Babyen min ligger i do" eller noe lignende... Vet ikke hvem som skrev,og det er IKKE et personlig angrep på vedkommende,men slike overskrifter er jeg helt enig med hl at kaaanskje kunne vært dempet... Jeg snakker ikke sensur for all del, men at det er litt brutalt å slenge om seg,selv om det er akkurat så brutalt det føltes for vedkommende som opplevde det. Det må kunne gå an å møtes på midten et sted., Nå er det jo nesten flere tråder her om å ha vekk SA/MA tråder enn selve trådene om SA/MA, ironisk nok... Å be oss heller snakke med familie eller helsepersonell evt...og bare sende en kjapp PM til de man har bondet best med her inne er et tøysete utsagn (Blander inn en annen lik tråd her nå. Kan like godt sammenslå dem). Like tøysete som å si at blah blah patetisk å baaare ha venner her inne etc. Dette er folk sine liv det handler om. Ingen av oss kan late som om vi kjenner neste persona livsdetaljer...Å trekke slike konklusjoner henger ikke på greip overhodet. Men, gidder ikke krangle, det blir for dumt. Jeg tror egentlig at de fleste vettskremt gravide her som ikke tåler SA-poster,ikke mener noe vondt med det. Å ønske seg å bare se gode sider ved graviditet er greit nok. Men jeg syns alle bør få plass på 1.tri. Men da gjerne tenker litt på hvor grove overskriftene er kanskje? Takk,da stikker jeg å spiller wow (jaaada, jeg har et reelt sosialt liv også...jeeeez)
Lillypia Skrevet 14. februar 2009 #22 Skrevet 14. februar 2009 det å miste er faktisk langt fra uvanlig i det første trimesteret. Og frykten for å miste har vi vel alle, i større eller mindre grad. Så hvorfor da ikke la folk få snakke om det? Helt utrolig at dette ble sendt! Hvorfor skal noen bestemme hva det skal snakkes om her inne? så lenge man hører til 1.tri kan man snakke om akkurat hva man vil!!!
Veslemus Skrevet 14. februar 2009 #23 Skrevet 14. februar 2009 Hvem har sagt at vi leser innleggene? Det holder lenge med overskriften som innehloder ordene. Det skaper en nedtrykt stemning. Skjønner dere trenger støtte, bevaremeg vel, men det ble veldig fokus på det her akkurat nå. For dumt å krangle om det. Det startet med et sukk fra oss som ønsker mindre fokus på å miste, når vi prøver å være lykkelige gravide.
Veslemus Skrevet 14. februar 2009 #24 Skrevet 14. februar 2009 I går kveld var faktisk de 5-10 første trådene om MA/SA, skjønner folk reagerte. De har nok blitt mer spredd nå.
Kasandre Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #25 Skrevet 14. februar 2009 For det første : Det var IKKJE eg som startet denne her diskusjon, eg kommenterte den, og sa meg villig til å skrive til admin ang. nytt forum. For det andre: LES KVA EG SKRIVER!!!! For det tredje: Ro ned hormonene, og sjå ting fra en annen ståstad enn din egen. Skreiv eg "vi" og du ikkje føler deg som en av "oss" som meiner det, so var det nok ikkje deg eg meinte. Dei fleste her på denne tråden oppfører seg som om dei er 14 år gamle! skal vi la det ligge og komme over det ?? Eg syns folk kan være litt meir diskre om dei har mista eller begynt å fossblø eller nåke sånt, eg veit at eg ikkje har mindre risiko om eg leser om det, eg bare vil ha lov å bli fri å få det rett i trynet heile tida. eg syns, igjen, at det er synd i dei som opplever sånt! og skal gjerne støtte dei 100%, men eg vil ha valget å ikkje møte en tråd som heiter "Mistet i MA igår" kvar gang eg logger på... Beklager om eg er for rett fram til at nåken her tåler det, men sånn er det ikkje berre eg som føler det. Skriver/svarer ikkje fleire innlegg her på tråden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå