Gå til innhold

Er dette litt gjerrig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde min svigerinne og svoger på middag forrige helg. Dette er folk som har mer enn gjennomsnittet av penger (ca. 50000 netto i mnd). Vi har derimot relativt mindre, men det har egentlig ikke noe med saken å gjøre...bare litt.

Vi hadde nettopp kjøpt en ny sånn pannekakemaskin som står på bordet mens du steker den, denne utgaven kom også med små wok'er som man stekte maten i mens man satt ved bordet. Veldig koselig og veldig sosialt var det å spise sammen på den måten.

Idag får jeg en sms fra min svigerinne om de kunne få låne denne neste helg, da de får noen på middag. Maskinen koster vel rundt 600 kroner, og jeg syntes at det var litt smålig å låne den, da de har både penger og plass til en slik maskin (de har stort hus, vi har leilighet og er flere enn dem og vi får vel plass....). Jeg sa jo ja, men kan ikke komme bort fra tanken om at jeg syntes det var både smålig og gjerrig av dem. Ikke det at de ikke får låne, men hvis de syntes den var så fin, så er det jo greiere å kjøpe sin egen. Hva med neste gang de spør..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok bare kjøpt en....synes det er litt rart å låne noe sånt! Men men

Skrevet

Synes du virker litt misunnelig og smålig, jeg, men det er nå min mening.

Kanskje de ville finne ut om dette virkelig var noe for dem før de investerer i en slik? Kanskje de ikke vet at den ikke kostet "bare" 600 kroner? Det å ikke investere i utstyr man ikke er 100% sikker på om man vil ha eller ikke er jo ikke bare et pengespørsmål, men også et spørsmål om hensyn til miljøet.

En del slike kjøkkenting bruker man jo svært sjelden. Jeg låner gjerne bort mitt i hvert fall.

Skrevet

50000 netto er jo ikke veldig mye da..

Tror ikke jed hadde kjøpt noe man bare bruker 1-2 ganger i året..har ikke noe imot å låne bort slikt og jeg låner ofte av naboen og venner jeg også...ikke vits i å kjøpe alt mulig bestandig...er jo bare fint hvis man kan redusere forbruken av ting noe og heller låne av hverandre...

Synes det er mer smålig av deg og stille spørsmål ved det...

Gjest nyttårsløftet
Skrevet

Jeg synes ikke det er gjerrig. Jeg er generelt imot utstyrsjaget, og synes at bytting, låning, bruktkjøp og å la ting gå i arv er av det gode. Så lenge det ikke medfører spesiell slitasje eller fare for ødeleggelse ser jeg ikke problemet i det hele tatt.

Dersom de spør hver helg stiller det seg selvsagt annerledes. Kanskje de har noe du kan tenke deg å låne iblant, uten at du ønsker å fylle opp skapene dine med det?

Skrevet

Hehe nei det syns jeg ikke var gjerrig. Dere er da i familie? Hadde ikke hatt problemer med å låne vekk sånne ting, det kan jo hende de vil låne den for å se om de virkelig liker den. Er unødvendig å bruke 600,- på skapfyll uansett hvor mye penger man har.

Skrevet

Misunnelse ute og går her? Derfor du synes det er gjerrig av dem som spør om dette?

Anyway, ser ikke noe problem med at de spør om å låne.. Hadde heller ikke hatt noe problem med å låne den bort..

Skrevet

Nei, det er ikke gjerrig. Men kommer de for å låne den ofte burde de kanskje kjøpe sin egen. Er mange dingsebomser jeg kunne tenkt meg en og annen gang, men det blir fort fullt i skaper og boder om man skal kjøpe alt av festlige elektriske dingser bare fordi man har råd.

Skrevet

Jeg vil og kjøpe en. Hva heter maskinen?:)

Skrevet

Det er dumt å kjøpe en slik dings for en kveld når man kan låne. Hvis de derimot vil låne den ofte, bør de heller skaffe en selv.

Men det kan være de har noen artige dingsebomser dere kan låne av dem?

Skrevet

Jeg synes det er smart å byttelåne sånne ting. Det tar som regel ikke så lang tid før man blir lei av dem og skal man ha kjøkkenet fullt av alle sånne ting som man kunne ha lyst på av og til blir det lite plass igjen

Å låne av hverandre er smart, det erøkonomisk og det er bedre for miljøet enn at alle skal kjøpe alt nytt. Ingen grunn til å kaste penger ut av vinduet uansett hvor mye man har av dem.

Skrevet

Jeg synes egentlig st det er du som er sær som i det hele tatt irriterer deg over at de har spurt om å få låne den.. Jeg synes også at du fokuserer mye på hva de tjener, det har absolutt ingen ting med saken å gjøre. Hvis du ikke vil låne den bort så er jo det din sak, men å begynne å dra inn hva de tjener er veldig rart.

Vi har god økonomi, men vi gidder ikke å kjøpe alle dingser og dupeditter selv om vi har råd til det, de tar jo så stor plass!

Skrevet

Ok, ok, jeg gir meg. Det var bare den første reaksjonen min, men den har nok dypere røtter (i fjor fikk hun låne min bil da hun skulle til frisør o.l. da de giftet seg og han trengte bilen deres. Men da vi fikk den tilbake så hadde de jammen brukt vår bil da de skulle ut å spise kvelden før da de hadde overnattingsgjester som var gjester ved bryllupet. Vi syntes det var litt rart vi da....jeg hadde nok spurt før jeg lånte til andre ting enn det jeg hadde spurt om.) Den historien henger nok igjen...men det var ikke så veldig farlig, bare litt sånn en gjør seg noen tanker om.

Og dere har nok rett...ikke akkurat misunnelig på dem, selv om det hadde vært greit med litt mer å rutte med. Men noen ganger så får jeg det inntrykket at de føler seg bedre enn andre, alt skal gjøres "riktig" og ingen sprekker i fasaden-opplegg.

Men jeg lånte jo bort.....jeg bare lurte!!!

"Jernet" er "wokparty fra Tefal. Kjøpt i utlandet, vet ikke om det finnes i Norge. Undersøk med Tefal forhandlere!

Skrevet

For det første; 50 000 netto i måneden er ikke mye penger!

For det andre; mer smålig å kvi seg for å låne ut enn å låne. Hva hvis de ville sjekke den ut før de kjøpte den?

Mannen min kjøpte en sånn en "bak ryggen min" og det kunne han spart seg for. Brukt en gang og ikke mer, for jeg likte den ikke. Gid vi kunne lånt den av noen først, så hadde vi spart både penger og miljø! =)

Skrevet

Ja, de prøvde den jo her først og begge var enige om at de syntes den var veldig fin. Det er jo derfor de ønsker å låne den.

Ja, jeg sa ikke at de hadde enormt med penger. Jeg sa at de klarte seg bra. De har omtrent det dobbelte som vi har (jada, jeg er jo klart misunnelig....deilig å slippe å snu på krona med tre barn, men nå har jeg jo engang valgt å være hjemme....that's life) så for meg er det å ha greit med penger å ha 50000 å rutte med i måneden.

Men jeg er jo enig i at det er greit å låne, bedre for miljøet og slikt. Har bare et litt anstrengt forhold til min svoger og hans måte å se ting på, og derfor reagerte jeg slik jeg gjorde.

Jeg er egentlig ikke en veldig smålig person, jeg deler faktisk ganske lett med det lille vi har å dele. Det hadde ikke noe med det å gjøre, men med andre ting som jeg ikke fikk med her, skjønte jeg. Så det hele kom fram ganske smålig tydeligvis. Men, men.

Skrevet

Hvor mye penger som kommer inn hver mnd sier ikkeno om hvor mye man sitter igjen med..

Dessuten synes jeg slike kjøkkenting er smart å låne, skapfyll..

Skrevet

Først må jeg si som de andre 50 000 er ikke mye. Det er helt greit, men man har gjerne utgifter som står i forhold til inntekten også, husk det.

Så skal jeg svare på spørsmålet; ja, det er gjerrig. Ikke litt...

Og denne pirkingen om bilen i tillegg fikk deg bare til å fremstå enda dårligere.

Låner jeg en bil, så låner jeg den for å kjøre med den. Om jeg kjører 2 eller 3 turer er vel samma det vel, så lenge jeg leverer den tilbake i samme stand som jeg fikk den (pluss noen få km) og med besin/diesel.

Du virker faktisk veldig smålig, og jeg er glad jeg ikke har en venninne som deg. Da ville vi uansett blitt uvenner raskt.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det høres spesielt gjerrig ut.

Det finnes ikke noe gjerrig ved å ikke kjøpe eget eksemplar av alt man bruker en gang eller tre i året. Høres fornuftig ut.

Skrevet

Oj oj skal si du faar noen krasse svar her..

Jeg vil heller tro at det ligger flere ting bak enn bare laaning av ting for om du virkelig likte de saa laaner man jo ut ting med glede..

Saa kanskje dette siste laanet bare er den beroemte draapen??

Skrevet

I vår vennekrets er det veldig vanlig å låne ting av hverandre.

Hadde ikke hatt noe problem og låne bort noe til noen jeg kjente godt.

Og som sagt over 50000 er heller ikke mye. Helt normalt

Skrevet

Jeg synes ikke det var gjerrig, er vant til sånne forespørsler. Jeg har flere venner som til og med spør om å få låne maskeringstape og malerkoster når de pusser opp, hehe. Jeg synes det er bra at ikke alle må kjøpe nytt utstyr som de kanskje bare kommer til å bruke en gang eller tre. Det spiller vel ingen rolle for dere om maskinen står ubrukt hos dere, eller svigerinnen din låner den?

Skrevet

du virker utrolig sær.

Skrevet

Neida, det spiller ingen rolle. Skjønner at det er meg som er problemet. Og jeg skjønner at det jeg føler i forhold til en situasjon som er større en kun lån av denne maskinen, kommer helt bort i denne tråden. Dvs, jeg fikk det ikke fram i det hele tatt. Men har et anstrengt forhold til denne svogeren og det er ikke bare smålige episoder om lån av ditt og datt. Kanskje det er jeg som føler meg lite verd i samvær med han, han har en litt spesiell måte å ta hensyn til andre (flirer av andre hvis de har andre meninger enn han osv) og det ligger nok mer til grunn for at jeg tenker slik. Jeg ville nok ikke reagert slik med andre.

Så det er kanskje det det hele grunner i....hva vet jeg. Ikke lett å få fram akkurat hele sammenhengen i en slik tråd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...