Gå til innhold

Velger man psykiske problemer selv?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden så mange av dere mener at narkomane har seg selv å takke, mener jeg. Kan jo sammenliknes.

 

Tror jeg velger å bli deprimert og å ønske å dø neste uke, jeg. Det høres så fint ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen psykiske problem velger man selv..

 

Jeg har den teori at vi her til lands (og en del andre land) har det så godt at vi får for god tid til å fokuser på helt gale ting og slik "bli gale":.Spiseforstyrrelser i ulike utgaver er jo et tegn på luksusproblemet "for mye mat" tilgjengelig...Ikke alle tilfeller, men mange,..Psykologer elsker å bruke fortiden som unnskyldning for alle med SF, men for mange er det bare et ønske om å gå ned i vekt,-punktum..

 

Depresjon,- man sammenligener seg selv med alle andre Man greier ikkeå fokuser på det positive,- og man ender opp deprimert....

 

Stress/utmattelses symptom; Igejn, man har for mye tid til å tenke på ting man skulle ha gjort, som andre gjør..Man skal greie alt og alt skal være perfekt...

 

Hvis vi hadde nok med å tenke på å overleve, for å si det enkelt, så hadde mange av disse lidelsene ikke eksistrer.t.Noen tilfeller vill vi hatt,- men ikk så mange som vi har nå....

 

hadde alle vært flinkere til å fokuser på gode ting, hadde vi også sluppe tunna mange tilfeller...

Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg at noen bvist velger å få de, men jeg er ganske sikker på at vi alle sammen kan ta dumme besluttninger som øker faren for å få det enormt. Som med veldig mange andre sykdommer kan man gjøre en del selv for å redusere faren, men noen vil få det uansett, og mange ender opp i vanskelige situasjoner helt uforskylt. Uavhengi av om den det gjelder har passet godt på seg selv eller ikke bør de få behandling og respekt som andre mennesker.

Skrevet

Er du i tvil om at narkomane er skyld i livet de har laget for seg selv??

Og røykerne- er de også uten skyld??

Tenk, jente, tenk!!!

Skrevet

Den der var altfor enkel 23.59. Og hvis du ikke skjønner hvorfor, er det kanskje fordi du er litt for enkel.

 

Skrevet

Jeg fikk psykiske problemer (anoreksia) i en alder av 12 år, tror dere jeg valgte det selv? Eller å gå på antidepressiva fra jeg var 12-15 år??

Skrevet

Det du snakker om er Marslows behovspyramide. I Norge har de fleste det de trenger når man kommer til basale ting som sikkerhet, mat, drikke, varme. Vi står dermed på toppen og 'kjemper' med selvrealisering. Lenger nede i pyramiden styres man mer av instinkter og bruker all energien man har på å overleve, På toppen har man frigitt energi til å tenke og dermed også bli deprimert. Man velger ikke om man vil bli deprimert, men man kan lettere bli det på toppen eller om man ramler ned derfra

Skrevet

Jeg opplevde GROVT misbruk før jeg fylte 2 år. Så alle problemene som fulgte senere i livet mitt, valgte jeg da selv, HI?

 

Tullejente!

Skrevet

JEG valgte å begynne å slanke meg selv som 12-13 åring.FIkk anorexi etter å ha halvert kroppsvekten på 6mndr...Jeg skulle bare slanke meg,- ingen annen grunn..Selv om psykologer skulle ha det til at jeg var misbrukt eller at det at jeg var skoleflink var "skyld" i det..HAllo, jeg var nesten 180høy allerede da,.- ikke akkurat tynn, sån "småbarnslubben", som en 12 åring kan være, men med den høyden blir man kun sett på som feit.....Derfor MÅTTE jeg slanke meg..kun for meg selv, og bare meg selv....Og fokuset på mat ble for stort og jeg "tippet over":..Bedring kom etter tvansgsforing, og når jeg fikk slippe psykolog,- men fokusere på skole og sunn trening igjen...

 

 

Jeg er første anonym som svarte på innlegget forresten...

Skrevet

Det er da stor forskjeld på det å få psykiske problemer og det å bestemme seg for å begynne å teste ut dop.

Alle vet man kan bli avhenig.

 

Finnes jo noen psykiske problemer man kunne unngått ved å ta andre valg også da selvfølgelig, til syvende å sist, når man velger en handling, så velger man også konsikvensene.

 

Skrevet

I bunn og grunn handler alt om hvordan en håndterer følelser. Vi har forskjelling ballast med vonde og vanskelige følelser. Har en mange vonde ting å dra på, behøver nødvendigvis ikke være dramatiske ting som har skjedd, så kan finne en sin "greie" får å håndtere dette. Noen utvikler spiseforstyrrelser, andre rusproblemer, noen spiller, noen shopper, selvskading etc.

Arv har noe å si for hvordan ting blir. Dette går på hormonelle faktorer, kanskje er det arvelig hvordan "depresjonshormonene" virker i hjernen, eller noen familier er sårbare for alkoholisme.

Personer som utvikler skadelige stategier til å håndtere vonde og vanskelige følelser trenger hjelp til å finne gode mestringsstrategier. Det handler om å kunne stå i følelsene, godta de og ikke handle på impuls. Tenke før en handler, tenke konsekvenser av evt. destruktive handlinger. Opprette et godt nettverk er også viktig, kanskje selvhjelpsgrupper. Er det snakk om rus, så bør en bli totalavholden.

Depresjon og avhengighet er av WHO klassifisert som sykdom, det som er håpet med dette er at da har en mulighet til å bli frisk.

For å svare på spørsmålet ditt: Svaret er NEI.

Skrevet

MAn velger ikke å bli deprimert selv. Det er en kjemiskreaksjon som skjer i hjernen.

Skrevet

Det var HI her igjen. Ser på noen av svarene at jeg må ha gitt inntrykk av at jeg mener at man velger å ha psykiske problemer. Det gjør jeg altså IKKE! Jeg mener heller ikke at man skal se ned på narkomane, og jeg synes man skal gjøre alt hva man kan for å hjelpe begge disse gruppene.

Skrevet

Videre er det vel slik at psykiske lidelser er mer enn en depresjon. Schizofreni, personlighetsforstyrrelser osv...disse kan vel strengt tatt ikke velges selv.

 

Vil også påpeke at det finnes en viss grad av arvelighet i feks depresjoner noe som nok en gang taler mot at dette ikke er noe man velger selv.

 

Synes forøvrig dette er litt trist. Etter som samfunnet har utviklet seg skulle man tro at man hadde mer aksept for at psykiske lidelser også er sykdom og ikke kun de somatiske.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvor folk er hen i dette landet jeg. Klaging, klaging og atter klaging. Er ikke alle land som har så flott helsevesen som det vi har.

Når enkelte sier at røykere ikke har seg selv å takke, da må jeg bare le!

 

Hvor er dere hen??? Skal man ikke ta konsekvenser av noe man gjør?

 

Hvordan skal det gå m barna som vokser opp m slike forbilder???

 

Gjør som du vil, folk rydder opp etter dritten din!

 

Drit i å ta ansvar. Bra folkens, bra!!

Skrevet

Det er ikke snakk om at man skal ordne opp i problemene for folk, men å hjelpe dem å få det til. De med psykisk sykdom har som oftest lite lyst til å gå gjennom et slikt helvete, men jammen er det ikke lett å gjøre noe med det når alle mener man har seg selv å takke. Finnes det et eneste menneske i verden som har lyst til å ha det vondt?

 

Og ang. røyking så har samfunnet en god del å gjøre. Forby hele dritten. Barn er dumme, og når de tar den første røyken som 12-åring er det vel ikke så lett å forstå at det kan ødelegge hele livet deres. Klart de velger den første røyken, men hvem er det som tillater at røyk selges?

Skrevet

Synes bare den røyke debatten er for dum jeg. Man velger for pokker meg hva man døtter inn i kjeften selv!!

 

Ta ansvar for handlingene deres, ikke skyld på alle andre!!!

Skrevet

Røykedebatten har lite med hovedspørsmålet å gjøre. Mener du at man velger å psykiske problemer selv?

Skrevet

Å, sier du det? Trodde røykingen var hovedtema her jeg du!!! Jeses altså!!

 

Man svarer da på det folk spør om!

 

Er vel ikke et menneske som velger psykiske problemer, men de velger

 

hvordan de vil ta tak i det. Vil de ha hjelp, får de det!

Skrevet

Det er langt i fra alle som vil ha hjelp som får det! Ventelister på nesten et år, og utrolig mange selvmord inne på psykiatriske avdelinger er realiteten.

Skrevet

Da får de takle ting litt annerledes! Ikke sette seg ned å stakkars meg hele jævla tia!

Skrevet

Du virker så dum at jeg velger å tro du bare er ute etter å provosere kl. 10.54.

Skrevet

Hvis du tror at psykiske problemer er bare å synes synd på seg selv, så får du heller lære deg litt om emnet. Mange hører stemmer/ser ting som ikke er der, gjør ting de ikke vet om fordi de blir psykotiske. Det er ikke så svart/hvitt som du innbiller deg.

Skrevet

Selvf er jeg ute etter å provosere. Får akkurat den reaksjonen jeg vil:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...