Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #26 Skrevet 13. februar 2009 Vel, jeg for min del tenker vel at det finnes mange flere løsninger enn det:-) Tror det hele er vanskelig å sette seg inn i for folk som ikke er midt oppe i det selv. Men jeg vil si en ting, og det er en liten ting som en del ser ut til å glemme: Det er ikke bare jeg som har valgt han, han har også valgt meg. Må legge til en ting til, som jeg har nevnt lenger oppe i tråden. Jeg vil gjerne ha stebarnet hit oftere, men ikke masse løs-dager her og der. Både jeg og sambo vil ha 50/50. Da blir ting oversiktlige, og mer rettferdig økonomisk. HI
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #27 Skrevet 13. februar 2009 Hei du. Her synes jeg du blander kortene veldig. Hvis du har lest hele tråden, så ser du at både jeg og sambo er interessert i 50/50, men at mor nekter dette. Vi mistenker økonomiske motiver, da hun ikke har problemer med å sende barnet hit så ofte det måtte være. Men hun skal ha "på papiret" at vi har minstesamvær. Det er dermed ikke snakk om avvisning av barnet, men et ønske om oversiktlighet og rutine. Jeg godtar ikke at mor alene skal bestemme hvordan vårt samvær med barnet skal være. HI
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2009 #28 Skrevet 14. februar 2009 NN 22:20 13.02.2009 skrev: Såvidt jeg kunne lese av hovedinnlegget så var det barnet som ringte og spurte om å få komme? Stakkars lille venn, tenk å ikke kunne få komme til pappaen sin fordi det ikke passer inn i "planlaggingen". Det er da vel ikke barnets skyld at pappa har fått seg en ny "storfamilie"? det skal vel ikke han lide for? Anonym *** Så du synes at det er greit at mor får ungen til å ringe, sånn at far, eventuelt stemor blir den "slemme" hvis det ikke passer? Så lenge mor på papiret nekter far å ha mer enn minimumssamvær, så er det jævlig frekt å sende ungene dit i tide og utide... Da får hun gå med på en skikkelig samværsavtale, eventuelt 50/50. Men det er jo kjekt å motta fullt bidrag, samtidig som unga er hos far halve tiden.. Går ut fra at du er en bitter biomor, kan virke sånn... Selv er jeg både bio- og stemor, og jeg hadde aldri funnet meg i sånt tull, det hadde ikke samboern min gjort heller, men han føler heldigvis ikke noen trang til å dulle med eksen sin...
Miss Misantrop Skrevet 14. februar 2009 #29 Skrevet 14. februar 2009 Syntes du får mye pepper her HI. Jeg foreslår at du i stede for å diskutere dette med diverse damer som du ikke aner hvem er at du setter deg ned med din mann og forteller akkurat hvordan du vil ha det. Skriv det gjerne ned på forhånd. Så får han si hva han tenker om det du har fått ned på papiret. Og så lager dere et utkast sammen, dere to. Dette tar dere med på familievernkontoret og presenterer for mor. Eventuellt tar dere sak, om det er det dere er enige om. Hvis mannen din ønsker å holde status quo, må du og bare du finne ut om du kan leve med dette. Jeg forstår godt hvis du ikke orker det og da stiller et ultimatum. (Regner med at han ikke akkurat ser lyst på å få ennå flere deltidsbarn og enda en x kone.) Du og BARE du kan sette grenser for deg. Så spørs det bare hvor mye du vil offre for kjærligheten, mann og familie.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2009 #30 Skrevet 14. februar 2009 Hei jeg er også både biomor og stemor. Jeg er helt enig med deg i at rettsystemet og nav har gitt mor for mye makt. Nok om det. Den eneste måten å få mor til å forstå alvoret på er at dere noterer, men også dokumenterer hvor ofte stebarna er hos dere. Dette er noe du kan ta deg av. Det er bare å være flinkere til å ta familiebilder som viser dato og tidspunkt. Men hovedproblemet her er slik jeg forstår det at far er konfliktsky og vil ikke konfrontere biomor med dette. Spørmsålet blir da om du som ny livsledesager må finne deg i dette eller ikke? Når din mann er konfliktsky og sikkert har det svært vanskelig fordi han står mellom barken og veden (deg og biomor) og prøver å holde diskusjonen nede slik at det ikke blir ufred, så vil i allfall ikke dette gi noen løsning på problemet. Slik jeg ser det vil det kanskje være bedre for din familie å kreve at allerede avtalt samvær overholdes, og at din mann må respektere at dette er hva du krever når ikke han klarer å ta diskusjonen med biomor. Hvis han er så konfliktsky som du mener han er så vil han vel også unngå konflikter med deg? (eller er det bare biomor han er konfliktsky overfor hehe... menn er merkelige dyr). Jeg ville videre ha gjort det helt klart for barna hans uansett alder hvilke tidspunkt samværet er. Dette fordi barna fortjener en klar oversikt over når de skal til pappan sin og sine søsken. Gi dem en årskalender som det er skrevet inn samværet i, fort gjort å lage på pc'en. Biomor får også et eksemplar, og hvis hun vil benytte dere som barnevakt så setter dere en fast pris som går i redusksjon i bidragsbeløpet om hun vil benytte seg av dere. Da blir det opp til henne å tenke gjennom hvorvidt hun vil benytte dere eller andre som barnevakt. poenget er at dere får rammer i livet deres, og barna får rammer i livet sitt - alle fortjener stabilitet og forutsigbarhet. det er ikke lett å være barn som blir kastet hit og dit fordi mor eller far har andre planer. lykke til :-) håper å få høre hvordan du takler denne situasjonen videre.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2009 #31 Skrevet 14. februar 2009 Hei du, det var veldig godt å få et svar som ditt. Altså å se at det finnes flere damer der ute som synes det er lov til å stå opp for seg selv når man føler seg tråkka på. Er så rart det der med folks syn på stemødre. Virker som om en del mener at man nærmest skal utslette seg selv, hvis man absolutt vil ha denne mannen. Hvorfor er ikke folk like harde mot kvinner som vil ut av et ulykkelig ekteskap der det er barn involvert. De fleste medsøstre støtter kvinnen i at hun må komme seg ut av ekteskapet hvis hun ikke har det bra - man har bare ett liv og hele den regla der... Selv om barna da må gjennom et samlivsbrudd. Vel, en stemor har faktisk også bare et liv. Har ikke vi også lov til å ta vare på oss selv når noen andre gjør ting surt for oss? Nok om det. Nå har biomor kommet med enda et bra utspill som gubben velger å forholde seg til. Saken er at vi bor ca 1 time fra biomor. Tenåringen til sambo har et aktivt sosialt liv, noe som er veldig bra. H*n er med på masse tilstelninger nesten hver helg. Vi har noen ganger løst det sånn at tenåringen overnatter hos en klassekamerat (som far kjenner godt og snakker med foreldrene til før overnattingen), sånn at far skal slippe å kjøre 2 timer tur-retur hver fredags- og lørdagskveld, for å hente tenåringen etter alle tilstelningene. Vi har jo faktisk 5 andre barn som også trenger oppfølging. Vel, nå har biomor bestemt at hvis far skal la tenåringen overnatte hos andre (skjer absolutt ikke hver kveld, ofte har h*n med både 2 og 3 venner hit på overnatting hele helga), så kan tenåringen like så godt være hos henne hele tiden. Biomor truer med andre ord med å ikke sende tenåringen på samvær hvis ikke far kan stille opp som drosjesjåfør hele helga. Dette er til dere stemødre der ute som mener at stemødre også har rettigheter; lar dere biomor ha noen innflytelse på hvordan dere velger å organisere ting når ungene er hos dere? Bør hun ha et ord med i laget? HI
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2009 #32 Skrevet 14. februar 2009 Hun har ingen ting hun skulle sagt så lenge det er far som har samvær. Kanskje en ide å la hene ha tennåringen for seg selv en stund. Da vil hun nok at dere skal ha samvær igjen innen rimelig kort tid.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #33 Skrevet 15. februar 2009 Jepp, er nettopp det som skjer. Har prøvd det, skjønner du. Men ganske raskt er mor på tlf om at nå må far komme og hente tenåringen og ha h*n noen dager, for nå er mor helt utslitt. Og far lystrer... I tillegg er det masse ekstra henvendelser om å hente tenåringen her og der fordi h*n ikke rakk bussen/mor vil ikke at h*n skal gå alene hjem etc. Og vi bor en times kjøretur fra mor.. En annen ting mor nærmest krever, er at vi skal straffe tenåringen for ting som har skjedd hos mor. Av typen; "h*n ryddet ikke rommet sitt i dag, så bør ha husarrest hele helgen hos dere".
Miss Misantrop Skrevet 15. februar 2009 #34 Skrevet 15. februar 2009 Han mannen din må slutte å tøffle seg, Problemet ditt er ikke biomor menn han,
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #35 Skrevet 15. februar 2009 Helt enig i at sambo er hovedproblemet her. Synes eksen er rimelig langt ute på viddene da, men det hadde ikke vært så stort problem hvis han kunne stå opp for seg selv som en mann. Men hva gjør man da, når man har en fyr hvis største prioritet i hverdagen er å ikke lage bølger? Takk for fint svar fra deg lengre opp også Miss M:-) HI
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #36 Skrevet 15. februar 2009 Dette burde du visst før du involverer deg i en mann som har barn fra før. Å være stemor er ikke bare bare, men du valgte det selv. Skjerp deg og la han få være slik han er.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #37 Skrevet 15. februar 2009 Hehe, forsåvidt godt poeng at man også bør sjekke ut eksen når man hiver seg ilag med en fyr med unger. Det rådet har jeg etter egne erfaringer faktisk gitt til alle single venner! Ellers synes jeg du bare farer med tull og tøys. HI
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #38 Skrevet 15. februar 2009 Kjip situasjon, men det er mannen din som må ta dette videre. Og vil han ikke, og det skaper kjip stemning mellom dere å diskutere det, gjør du kanskje best i å la det ligge en stund?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå