Gå til innhold

uff har så vondt i mammahjerte mitt nå .....

Anbefalte innlegg

Skrevet

tulla vil ikke sove ho bare ligger og griner og roper på meg. Jeg vil være bestemt og få til at ho skal sove så prøver og ikke gå inn så ofte. Mannen min er enig med helsesøstra at hun kan gråte til hun sovner da hun har ei varm og god seng,mett i magen og ei tørr og god bleie. Men kjenner at det er likefør jeg får pannikk her, nå har hun holdt på i en time og jeg har det så vondt. Har gått ut og inn hos henne og kosa og gitt henne melk, men da jeg tar henne opp så slutter ho.

Trenger trøstende ord .... :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff... jeg skjønner det er vondt ja...

jeg har ikke erfaring med dette selv, men husker søstra mi sleit med dette hun også... hun endte med å sette seg på en stol utenfor rommet til sønnen, med døra på gløtt så han så hun var der..

De første par kveldene ble han litt ekstra hylende fordi han skulle teste om hun kom inn og tok han opp. Hun gikk inn et par ganger hver kveld og strøyk han på kinnet og sa rolig at han måtte sove, og at mamma skal sitte ved døra di og passe på deg.

kveld nr tre roet han seg veldig fort.

Skrevet

hun er 15 mndr ..... var nettop inne til ho nå .. men problemet er at ho alltid har hatt problemet med og finne roen selv , altså sovne av seg selv uten av vi vugger henne.

Skrevet

Skjønner deg veldig godt!

Vi måtte gjennom det da snuppa skulle ha mat x antall ganger etter sengetid. Pappaen tok over og prøvde å roe henne, og eg satt i stua og trippa, nesten på gråten....er en helt ubeskrivelig følelse å høre barnet ditt skrike uten å kunne gjøre noe med det.

Men det er jo bare snakk om en dag eller to så gir det seg, og da er det verdt det!

Så bare bit tenna sammen og la mannen din hjelpe til!

Lykke til!

Skrevet

Har vært og er gjennom det samme... Jeg var svak og løftet gullet opp og trøstet ham. Da ble ting bare værre... han våknet ofte og forlangte kos i mammas armer..

Så måtte bare være hard, og kun gå inn og stryke og hysje og gå ut igjen. Etter to netter sluttet han å våkne som han har gjort i et par måneder... Men problemet er ikke borte, da han er vant til å være våken et par timer hver natt, forlanger han nå og ta morgen i 04 - 05 tiden. Herlig.

Skrevet

Eg ville absolutt ha gått inn og tatt henne opp! Bysset henne i søvn om nødvendig, i det minste sittet inne hos henne og strøket på henne.....med tanke på hvilke konsekvenser det kan få, ville eg ikke turt å la det kjæreste eg har ligge å gråte og ha det vondt alene.

Skrevet

Konsekvensene det kan få å la barnet gråte litt er at barnet blir enda værre og foreldrene helt utslitt.. Du verden, barn idag skal jo hverken slå seg eller gråte.

Jeg vil si du har to valg:

1. La barnet gråte litt, gå inn hvert 5 min og ikke si et ord, legg henne ned, ta over dyne og gå ut.

2. Dulle og bysse og du vil ha det gående i laaaaaang tid.

Jeg har prøvd nr 2 og det er ikke til å anbefale. Med minstejenta tok vi fatt i problemet og hun er superflink og legge seg og finnes ikke redd. Er faktisk myyye tøffere enn sin søster på de fleste områder, så lurer på hvilke konsekvenser det kan få.. hmm

Skrevet

Er ikke imot at barn skal "få lov til" å falle og slå seg og gråte litt (og man trøster dessuten et barn som har slått seg så det er noe helt annet), men å gråte alene i et rom uten trøst er noe helt annet!! Selvfølgelig er det ditt valg, men småbarn som har dødd av gråt og psykiske lidelser senere i livet (ja, nylige undersøkelser viser dette) er absolutt ikke noe EG ville risikert iallefall....

Tidligerer mente man at barna måtte tåle og gråte litt, men dette er ikke de nyeste anbefalingene. Gjelder å holde seg oppdatert...Gråt er barnas måte og kommunisere på og å bli overhørt når en så sårt ber om hjelp er vondt uannsett hvor gammel en er.

Eg velger å ta dattera mi på alvor og lytte til henne.

Skrevet

Hei Mor 75:)

Vi har prøvd begge deler, og punkt 1. er helt håpløs med gullet her for da gråter hun enda mere fordi hun hvet at vi kommer tilbake. Så jeg må være hard og la henne gråte, men er inne hos henne av og til. Hun sover nå :-D

Skrevet

tusen takk! Du kunne like gjerne sagt rett ut at jeg ikke er en god mor :-(

Dette kunne du spart deg for !!!

Skrevet

hahaha må faktisk le litt.. til og med helsesøster anbefalte at hun måtte få gråte litt.. barn kan dø av å gråte litt?? Come on da.. De gråter fordi de ikke vil legge seg, er overtrøtt osv ikke nødvendigvis fordi de er redd osv.. Ikke rart mange barn er slik de er som de er.. uff blir helt skremt..

Trodde aldri jeg skulle skrive et slikt innlegg her men dette tar kaka for min del.. *sorry*

Skrevet

Må si jeg er ikke totalt steinhard jeg heller hehe Tror ikke jeg hadde klart å la være å gå inn helt.. men vet hva dere mener med at hun blir enda mer hysterisk.. har dere prøvd nattlys?? eller litt musikk som dere nesten ikke hører?? eller at døren står åpen litt så hun kan høre at dere er der?? Hmm tenke tenke på hva mer jeg kan komme på hehe Det er ikke kjekt når det er slik, men jeg kan love dere at dere ikke vil teste ut nr to til hun blir 3 år.. Uff jeg brukte tilslutt snart 2 t på å legge jenta mi.. lå sammens med henne i snart 2 t.. litt av en kveld. Til slutt sa pappaen stopp heldigvis, for det var vansklig som førstegangsmor å gjøre det selv ;). Så med lillejenta var vi *flink* hehe

Skrevet

Husk, hun gråter fordi hun er vant til at dere kommer inn, men nå bryter dere den rutinen. Hun protesterer, enkelt og greit! Gjör dette på en måte dere föler dere komfortable med og ha i hodet at om dere ikke tar kampen mot henne nå, vil det bare blir verre senere!

Dere gjör henne jo ikke vondt, hun ligger i sin trygge seng og dere er dere er der ute for å passe på at hun har det bra. Sörg for at hun vet det, men la ikke henne få bestemme hvordan leggerutinene skal väre. Hvis dere vil at hun skal sovne av seg selv, må dere läre henne det. Og det er det dere gjör nå! Dette inngår i barneoppdragelsen og er ikke farlig!

Skrevet

mammas lillegull.. visse innlegg må man bare overse.. man skal se på alternativ man kanskje ikke er enig i, men å si at barn kan dø og få psykiske problem er veeeeel drøyt.. jaja

Er sikker på du gjør ditt beste og er ei super mamma.. stol på morsinstinktet ditt, det stemmer som regel :)

Lykke til :)

Skrevet

Sorry da, men det eg kommer med er jo bare fakta....joda, barn HAR dødd av gråt, og selv om det er sjeldent så har det faktisk sjedd. Ingen er en dårlig mor her, såvidt eg kan se, men du spør om råd og meninger og det får du. Ungen din har det vondt og da gidder ikke eg stryke deg på hodet og si stakkars mammahjertet ditt, da velger eg å komme med fakta som kansje kan få deg til å innse hva som er best for barnet.

Skrevet

Forresten....beklager at eg ble litt krass, det var egentlig ikke meningen å svare slik, eg ble bare så provosert når flere her sier at "barn ikke har vondt av å gråte litt alene i senga si uten å bli hørt" når det motsatte faktisk er bevist. Du er nok ingen dårlig mor, mange lurer på det samme, men du må vere villig til å se flere sider av saken ikke bare de som støtter deg....

Skrevet

Yo&La jeg sier bare, HERREGUD!!!! Dette var et utrolig merkelig svar!! Hysterien lenge lever! Hvis du ikke klarer å tenke på annet enn död når du hörer barnegråt må jo du gå å väre nervös hele tiden!

Skrevet

Nå er det vel ikke snakk om at barnet ligger å gråter over lang tid. Er enig hvis foreldre bare lar barnet gråte uten å gå inn til den sovner av utmattelse.'

For min egen del orker jeg ikke å høre han gråter uten å gå inn lenge av gangen, toppen ett minutt, og det er ikke lenge. Jeg kunne ikke ta han opp eller bysse, han har aldri blitt bysset, så det skjønner han ingenting av, har aldri vært noe problem å legge, bare sovnet momentant både kveld, natt og dag. Kos ville han jo ha, og resulterte i at han våknet hver time og ville opp å kose. Så prøvde vi å sitte ved sengen til han sovnet, da våknet han 5 minutter etter vi var gått ut og begynte på nytt.

Men å gå ut og inn hvert minutt funket her, og da satt vi rett utenfor rommet hvor han hørte oss.

Skrevet

Må bare igjen påpeke at det ikke er snakk om gråt generelt, men at barnet blir forlatt gråtende på et rom og ikke blir hørt/gitt noe respons til når det gråter.

Her kan dere lese mer; http://www.sovlillebaby.com/forlatt.htm

Enkelt og greit forklart, med endel linker...

Og selvfølgelig er eg ikke noe nervøs, eg lar aldri dattera mi ligge alene og gråte. Eg byssa og bar til hun lærte seg og sovne selv ved ca 1 års alder.

Skrevet

Hei!

Vi valgte å ty til Ferber da gutten vår var 13 mnd, da brukte vi som regel to timer på å få han til å sove (vi satt på rommet, men tok han aldri opp av sengen). Følte til slutt at han ble gira av at vi var på rommet, men hver gang vi viste tegn til å gå ut ble han hysterisk. Det var et mareritt hver kveld. Etter å ha lest litt om metoden, prøvde vi. Hadde tre-fire kvelder med mye gråt og han gråt seg i søvn. MEN, vi passet på at han hørte oss, gikk ute i gangen og sang osv. De sju minuttene før vi kunne gå inn og trøste han føltes som en evighet og vi hadde verdens dårligste samvittighet, selv om jeg føler meg ganske trygg på at han ikke var redd, men at det var protester. Nå er han verdens flinkeste til å legge seg, peker på sengen når han er trøtt og legger seg til å sove med en gang. Så det var definitivt verdt det for vår del, men det må jo være opp til hver enkel å vurdere:)

Masse lykke til!!!

Skrevet

Beklager igjen at eg ble så krass, det var helt feil av meg. Ble bare så provosert....Siden eg linka til gir mange råd og god info!

sjekk også ut linkene til spebarnsforskning i media visst det er noen tvil om hva nyeste forsking anbefaler http://www.sovlillebaby.com/litteratur.htm (nederst)

Skrevet

Sorry Yo men dette er faktisk noe av det dummeste jeg har lest noen sinne!!!!!!! Ærlig talt har ei datter på 5 år og hvis du virkelig mener at det er først nå hun kan være manipulerende hahaha Neidu følg denne metoden og lykke til.. dette er for spesielt interesserte spør du meg, men tror heller man opplever stikk motsatt for disse barna. De vil bli utrygge når de skal sove alene osv nei dette gidder jeg faktisk ikke diskutere engang.. skal faktisk myyyye til for at jeg ikke kan diskutere ting litt fornuftig men nå klarer jeg det faktisk ikke.. *sorryatterengang*

Skrevet

Glad eg er spesielt interessert i dattera mi eg;)

Hva mener du om denne forskningen da? Bare tull? Blir utrygge når de skal sove....det er iallefall ikke tilfelle med mitt barn eller noen av de andre barna eg kjenner som har sluppet skrikekurer. Men men...Gidder ikke diskuterer eg heller når du ikke klarer å dokumentere det du sier, og når det i tillegg er såpass ulogisk det du sier. Trygghet skaper trygge barn. Det er ingen hemmelighet;)

Skrevet

Jeg har lest endel av disse linkene og det de grovt sett sier er at infants, altså spedbarn, kan få psykiske skader av å bli forlatt.

Det er umulig å fastslå at et barn får psykiske skader fordi det måtte gråte i barndommen, det er så mange andre faktorer som spiller inn. Og jeg tror faktisk ikke på at en barn dør av å gråte, seriøst hva med kolikkbarn???? Det må være andre faktorer her.

Når skal man sette en grense? Skal man bysse ungen sin i søvn frem til 5 års alder?

Det er merkelig at man blir omtrent halshogd her inne om man setter bilsetet fremover fordi ungen hylgråter når det sitter bakvendt. For da må man bare holde ut. Men når de skal legge seg, nei da blir de psykisk skadd av å gråte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...