Gjest Skrevet 11. februar 2009 #26 Skrevet 11. februar 2009 Nå så jeg hele historein på VG og jeg syntes det var rörende vakkert. Man så hvor bra den lille gutten fikk takk i brystet og sugde villig vekk. Er så enig med OsloMor, brystet er blitt et sex objekt og noe som sees på som meget intimt. Det er nok det som gjör at man ikke vil amme andres barn. Synd at det er slik synes jeg!
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #27 Skrevet 11. februar 2009 Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg finner det utrolig at du heller ville sittet og sett på et sultende spedbarn fremfor å ha ammet det. Personlig trivdes jeg ikke med å amme mitt eget barn, men jeg strevde meg gjennom det i 6 mnd. Selv om jeg ikke likte å amme hadde jeg glatt flekket frem puppen for å hjelpe en sultende baby. Det hadde jeg aldri klart å se på.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 11. februar 2009 #28 Skrevet 11. februar 2009 Jeg skulle ha pumpet og delt ut melk til det ikke var annet enn sand igjen i puppene, men jeg tror nok ikke jeg ville ha lagt et fremmed barn til brystet hvor min egen datter skulle amme etterpå.. En vet jo ikke om barnet/foreldrene har en smittsom sykdom o.l.
Gjest nyttårsløftet Skrevet 11. februar 2009 #29 Skrevet 11. februar 2009 Tror det ville verket i hele meg etter å ha ammet ungen i en sånn situasjon.
Himmel og hav Skrevet 11. februar 2009 #30 Skrevet 11. februar 2009 Så flott gjort av deg, Fisen og fisa! Jeg ble helt rørt jeg *blank i øya*. Jeg har fått hjelp av en annen dame til å amme min baby en gang. Jeg var nybakt mamma, og lå på tremannsrom på barsel (takk og lov for det!), og jeg strevde og strevde med amminga. Jordmødrene prøvde alt de kunne å hjelpe meg, men uten at det nyttet. En garvet trebarnsmor som jeg delte rom med, sa "jeg tror ikke han suger hardt nok". Jeg hadde jo ikke noe å sammenligne med, så vi byttelånte babyer. Hennes sugde som en gud hos meg, og hun lirket og lurte med min. Jeg skjønte hvordan det skulle kjennes ut, og følte meg ikke så mislykket lenger. Og hun lærte meg alle triksa i boka for å få det til. Jeg er evig takknemlig for at hun var raus nok til å ta meg og gutten min under sine vinger, ellers hadde jeg nok gitt opp hele prosjektet...
<3 qleopatrice <3 Skrevet 11. februar 2009 #31 Skrevet 11. februar 2009 Det hadde ikke gjort meg noen ting som helst. Selvfølgelig skal ungen få mat. H*n er jo sulten.
maibaby-Ingrid2008 Skrevet 11. februar 2009 #32 Skrevet 11. februar 2009 Nei jeg syns ikke det er ekkelt. Jeg hadde lett ammet en liten baby som trengte mat, så lenge det er forsvarlig med tanke på smitte ol. Når det gjelder eksempelet om å amme en venninnes barn for at hun skulle få seg en tur på byen: Nei, det hadde jeg ikke gått med på. Syns vel at så lenge babyen hennes er så liten at den må ha pupp og ikke tar flaske eller kan få noe annet å spise, så bør hun ta ansvar og sørge for mat til egen baby. Hadde en venninne derimot blitt syk, så kunne jeg faktisk ammet babyen hennes.
___ Skrevet 11. februar 2009 #33 Skrevet 11. februar 2009 Jeg ville ikke hat noe imot å gjøre det, men jeg ville vært veldig forsiktig med å overkjøre moren.
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #34 Skrevet 11. februar 2009 Hadde ikke tenkt to ganger på det engang , hadde gjort akkurat det samme , slengt ut puppen :0)
~Roskva~ Skrevet 11. februar 2009 #35 Skrevet 11. februar 2009 I den situasjonen det var snakk om i artikkelen, hadde jeg ikke nølt med å amme babyen. I vanlige situasjoner her i Norge blir det annerledes - vårt samfunn er veldig fokusert på pupper som seksuelle, så alt som har med pupper å gjøre blir veldig personlig. I tillegg har vi god tilgang på mme og reint vann her, så ungene sulter ikke i hjel hvis mor ikke kan amme. Personlig har jeg ingen "æsj"-følelser rundt å amme andres unger. MINE pupper er matfat for tiden, og andre barn kan også bruke dem. Jeg henger derimot fremdeles igjen i tankegangen om at ANDRES pupper er seksuelle, så ville hatt større problemer med å godta at andre skal amme MIN unge - bortsett fra i krisetilfeller, selvsagt.
Mille** Skrevet 11. februar 2009 #37 Skrevet 11. februar 2009 Selvfølgelig hadde jeg gjort det! Har solgt melk på sykehuset, føltes veldig godt å kunne gi mm til de små premature barna på barneavdelingen som lå der sammen med min store baby. Jeg flommet jo over av melk, mens de fleste mødrene som var der knapt klarte å skvise ut 10 ml på en time. En av de jentene som drakk min melk går faktisk i klassen til jenta mi nå. ;o)
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 11. februar 2009 #38 Skrevet 11. februar 2009 Hadde jeg vært i en situasjon der det ikke var andre muligheter hadde jeg selvfølgelig gjort det. Å amme er noe veldig privat men det er da snakk om små babyer som kanskje trenger det.
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #39 Skrevet 11. februar 2009 hadde det var krise så hadde jeg nok gjort det uten tvil ja. Men at noen skulla ha amma min lille tulle syns jeg hadde vært litt ekkel.. Men ikke hvis det hadde vært høyst nødvendig liksom.. husker når mamma fikk lillesøstra mi ( attpåklatt, derfor jeg husker det.. for jeg var 15 år).. så var de 3 stk på rommet.. og sykepleieren ga feil unge til ho ene dama.. så ho amma den 3 dama sin unge istedenfor sin egen... og det var en litt luguber dame..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå