tommeliten og lillemy Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 http://www1.vg.no/film/artikkel.php?artid=546946 Æsj, det tror jeg ikke jeg ville gjort! Uansett hvor jeg var..... Ego? Tja, kanskje det.... eller??
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 Hadde jeg sett et lite barn som ikke fik skikkelig mat pga mor slet med melken hadde jeg ikke tvilt et sekund. Det er ingenting ekkelt med å mate et lite barn eget eller andres. Så å se et lite barn ligge der å sulte uten å gjøre noe når man kan, ja det synes jeg er utrolig ego!
lÅktiHaUDe Skrevet 11. februar 2009 #3 Skrevet 11. februar 2009 Det hadde nok jeg heller aldri gjort, om det ikke sto om livet da.. MEN er veldig gla for at folk leverer inn til sykehuset. Vår lillejente trengte sårt mat da hun var 3 mnd, var tomt for bankmelk så det var like før vi måtte bli fløyet til annet sykehus. Heldigvis så gikk det bra Men det blir jo litt annerledes..
tommeliten og lillemy Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 11. februar 2009 Ja det er noe HELT annetå levere inn melk på sykehuset! Det er jo kjempefint at folk gjør.... Synes det å amme er en veldig personlig greie jeg....
Dotten Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 Jeg hadde ikke gjort det, men i gamle dager hadde man jo "ammer" som gav babyene mat. Men det var vel bare de rike som hadde det. Meeen, i en nødsituasjon (krig, ulykke e.l.) hadde jeg ikke stått å sett på en morløs baby sultet ihjel!!!!!!!!!!!!!
☆Anonymia☆ Skrevet 11. februar 2009 #6 Skrevet 11. februar 2009 Om mamman ikke hadde melk til sin egen unge og ungen var skrubbsulten ??? Hadde ikke tvilt et sekund,en utrolig vakker ting å gjøre !!!!!!!!!!!!!!
Himmel og hav Skrevet 11. februar 2009 #7 Skrevet 11. februar 2009 Det hadde ikke kostet meg en kalori! Jeg klarer ikke helt å se hva som evt. skulle være "ekkelt" med å amme et annet barn enn sitt eget. For meg er det mye eklere å tenke på at vi drikker kalvens morsmelk til daglig...
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #8 Skrevet 11. februar 2009 nei det hadde jeg ikke klart... (med mindre det var i forbindelse med krig ol) hadde ikke gjort det på et kjøpe senter feks. hadde ikke latt noen andre amme mitt barn heller.. hadde heller kjøpt flaske og mme! kunne godt ha pumpet meg og gitt til et barn som ikke var mitt.. (også på et kjøpesenter)
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 11. februar 2009 #9 Skrevet 11. februar 2009 Jeg hadde ikke hatt noen problemer med det. For meg er puppen en "matboks" i ammeperioden, og jeg hadde helt klart ammet en baby som var sulten og trengte mat. Vi er heldige som har tilgang på mme og rent vann, men det er ingen selvfølge, og i mange andre land er det helt vanlig å amme andres babyer. For mange må det til for å overleve, og det er nok et annet syn på det i endel andre land. Men siden vi har tilgang på mme hvis man sliter med ammingen blir nok også synet på å amme andres barn anderledes - fordi vi ikke har det behovet.
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #10 Skrevet 11. februar 2009 Så ikke på linken, men jeg hadde gjort det hvis det var snakk om fare for den lille, men ikke bare "på gøy".
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #11 Skrevet 11. februar 2009 i en slik situasjon som salma var i, hadde nok jeg gjort det samme.
☆Anonymia☆ Skrevet 11. februar 2009 #12 Skrevet 11. februar 2009 Handler om Selma Heyak som ammer ett lite spedbarn som var ihjelsulten og mamman hadde ikke melk....
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #13 Skrevet 11. februar 2009 Syns uansett ikke det er "æsj" på noe vis. Ikke med en nyfødt!
tommeliten og lillemy Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #14 Skrevet 11. februar 2009 Ok, jeg hadde vel gjort det hvis det var snakk om krig og sånn, men til vanlig hadde jeg ikke gjort det. Heller ikke latt noen andre amme min unge.
lÅktiHaUDe Skrevet 11. februar 2009 #15 Skrevet 11. februar 2009 Kan ikke si jeg synes det er ekkelt på noe vis, hadde bare føltes litt unaturlig. Men for all del hadde ikke latt et barn sulte..
OsloMor Skrevet 11. februar 2009 #16 Skrevet 11. februar 2009 Sierra Leone har jo ikke akkurat noen solskinnshistorie bak seg, så det å være et spedbarn som ikke får mm der får nok litt andre konsekvenser enn det villeha gjort her i vesten. Forstår ikke amming er æsj jeg, man må jo være overfokusert på brystet som seksuelt objekt fremfor den matstasjonen det primært er. Hadde mine barn sultet så hadde jeg gjort hva som helst for å få de mette.
trippeltopp Skrevet 11. februar 2009 #17 Skrevet 11. februar 2009 jeg synes kanskje det er enda mer fascinerende å snu på spørsmålet...: Hadde du synes det var ok at ditt barn fikk melk av en annen kvinne, fordi du hadde lite melk? Det hadde jeg hatt store problemer med - jeg ville synes det var litt guffent at min baby skulle slafse på puppen til en fremmed. Og det er vel egentlig ikke noen særlig god hjelp heller, for om man har problemer med ammingen er vel øvelse det eneste som funker..
tommeliten og lillemy Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #18 Skrevet 11. februar 2009 Men for å sette det litt på spissen da, og ikke ta med ekstreme situasjoner som krig, sult osv.... Ville dere da gjort det? Hvis en venninne skulle på by'n eller noe? Det var det jeg egentlig skulle fram til her! Er jo ikke helt kald heller!
tommeliten og lillemy Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #19 Skrevet 11. februar 2009 jepp! enig med du!
trippeltopp Skrevet 11. februar 2009 #20 Skrevet 11. februar 2009 må legge til; er selvsagt noe annet om det var en eller annen form for krisesituasjon hvor barnet ikke fikk mat på noen annen måte - da hadde jeg ikke nølt.
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #21 Skrevet 11. februar 2009 "om man har problemer med ammingen er vel øvelse det eneste som funker.." og av og til funker ikke det heller! Ja. Hadde jeg vært i en situasjon der barnet mitt ikke kunne få mm fra meg (som ingen av mine barn har kunnet) og det ikke var tilgang på mme (dårlig med slikt i f.eks Sierra Leone der reportasjen var fra) hadde jeg gladelig latt barna mine slafse i veg på en annens pupp om det kunne mettet dem.
brooklyn Skrevet 11. februar 2009 #22 Skrevet 11. februar 2009 "slafse i vei"...herlighet. Ja jeg hadde mer enn gjerne ammet en annen dames baby om hun ikke hadde melk selv og jeg hadde i overflod. Mette en liten ihjelsulten babymage? Gjerne. Om jeg hadde ammet en venninnes baby for at hun kunne gå på byen? Tvilsomt:) Synes det var en flott ting frøken Hayek gjorde, samtidig blir jeg litt sånn "hvordan går det med babyen i ettertid? Får han mme? Får mammaen til å amme?" Hadde nok ikke klart å kvitte meg med tanken på den lille.
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #23 Skrevet 11. februar 2009 Hadde ikke had problemer med å amme andre spedbarn hvis det hadde vært behov for det den tida jeg ammet.
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #24 Skrevet 11. februar 2009 Da må jeg fortelle min historie; da jeg jobbet i barnevernet måtte jeg ut en natt og gjöre en omsorgsovertakelse av en liten (nesten nyfödt) baby. Det var som sagt natta, ingen åpne butikker osv. Moren ammet ikke barnet, men hadde heller ikke tillegg i huset. Jeg hadde akkurat avsluttet permisjonen min og ammet lillegutt fortsatt en del, så jeg hadde en del melk. Barnet var allerede sulten da vi kom og etter å ha lett småhysterisk etter tillegg og ikke funnet noe, fant jeg ingen annen råd enn å legge barnet til mitt bryst. (Noen vil si det var å gå laaang over grensen for profesjonaliteten min, men hva skulle jeg ha gjort.) Må si at jeg ikke var helt avslappet der jeg satt, men jeg så ingen annen utvei og barnets beste var jo det absolutt viktigste. Så i krisetilfeller må man bare trå til med puppen!!!!! Det hörer til historien at vi ikke fikk noe akutthjem för langt utpå morgenkvisten, så puppen måtte frem flere ganger den natta! Det beste var at barnen fant ro ved puppen etter en töff stast på livet og jeg fölte virkelig at jeg hadde gjort mitt ytterste for barnet.
trippeltopp Skrevet 11. februar 2009 #25 Skrevet 11. februar 2009 Jeg ber deg lese hva jeg har skrevet videre; Hadde det vært en krisesituasjon så hadde jeg ikke nølt.. MEN om en eller annen ikke hadde dreisen på ammingen så hadde det vel hjulpet dem svært lite at jeg kastet ut puppen én gang, så babyen fikk mat akkurat der og da.. Hva skulle man så gjort, neste gang babyen ble sulten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå