Gå til innhold

Hadde dere gått i bryllupet hvis...??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk innbydelse til bryllupet til venninnen min som skal gifte seg nå i sommer. I innbydelsens stod det at jeg inviteres til kaffe....Mannen min ble ikke bedd engang..

Jeg bor også 5 timer unna og må sove på hotellet de skal ha bryllupet på...Kirken er kl 14...også kaffen 21.00........??

Er det ikke litt rart å invitere folk som reiser langveis fra kun på kaffe..?? Må jo ha mat den dagen.. skal jeg da ALENE sitte på en restaurant å spise middagen, mens de har bryllupsfesten like ved?...

Hun og forloveden ble invitert på middag når meg og min mann giftet oss.. De brukte masse penger for å komme på vår store dag, og jeg følte det var en selvfølge at begge ble invitert og at de skulle få middag!

Har komfirmasjon i familien samme helgen som bryllupet så har heldigvis en unnskyldning for å ikke komme..

Ble litt skuffet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At de bare inviterer på kaffe er greit nok, dersom de vil ha et lite bryllup som skal være rimeligst mulig.

Men at ikke mannen din også er invitert til kaffe, synes jeg er rart... Vet ikke om jeg hadde reist..

Er det andre venner (som du også kjenner), som også skal til kaffe? Så kunne du jo ha spist middag sammen med de....

Skrevet

Sikkert ikke.

Hadde nok prioritert konfirmasjon i stedet.

Skrevet

Hvis de f.eks kun skal ha nærmeste familie til middag, f.eks foreldre, søsken og forlovere, hvorfor skulle de da be deg til kaffen også, bare fordi du kommer langveis fra??

Skjønner du ble litt skuffet over at ikke mannen din ble bedd, men det kan være at de har bedd alle vennene sine uten partner.

Jeg synes man skal være fornøyd med å bli bedd å ikke klage så!

Har ei venninne som ikke dro i bryllup til en felles venninne av oss fordi hun ikke ble bedd på middag, Det blir for dumt!! Man kan ikke forvente noe som helst!!!

Skrevet

Etiketten sier vel at de som reiser langt (må overnatte) bør inviteres til middag. Og det å invitere deg alene til kaffen er rart. Det å invitere noen til kaffen regnes jo knapt som kostnad i det heletatt og er man gift tar man ektefellen med.

Rart, rart, rart.

Hadde ikke reist langt for kaffe.

Skrevet

Nei det hadde jeg ikke giddet. Hadde ikke engang kommet med en unnskyldning.

Skrevet

Mente selfølgelig "middag"

Hvis de f.eks kun skal ha nærmeste familie til middag, f.eks foreldre, søsken og forlovere, hvorfor skulle de da be deg til *middag*også, bare fordi du kommer langveis fra??

Skrevet

dette er rart, det er jeg enig i! kommer en langveisfra bør personen man inviterer pluss ektefelle bli invitert til middag! samme når d gjelder kaffi selvfølgelig, noe som er helt fint syntes jeg, så lenge en bor tålig nærme!

Skrevet

Jeg synes det var en smule uhøflig, rett og slett. En ting er å invitere til kaffe, men en annen ting er at du ble invitert alene..

Vi hadde bryllupet vårt på fjellet, 3 timer unna oss, alle som ble invitert fikk komme til middag. Synes ikke noe om å utestenge gjester fra deler av feiringen uansett, men når de i tillegg måtte leie seg hotellrom der vi var, skulle det bare mangle.

Du må reise dit, betale opphold, kjøpe gave (det må de jo ha) og ofte kjøper man seg et antrekk også. For å komme på kaffe kl 21..

Nei, da hadde jeg blitt såret jeg også..

De må nesten regne med at du sier nei, når de gjør det på denne måten.

Skrevet

Signerer fire,nr 5 på vei:)

Skrevet

Jeg hadde ikke gått. Har vært i samme situasjon selv. Ble invitert til kaffe i et bryllup til en venninne. Jeg bor langt unna og hadde vært nødt til å ta fly samt overnattet på hotell. Det ville kostet meg nærmere 4000,- bare i reise- og hotellutgifter.

Helt greit at man vil ha et lite bryllup, men jeg synes det er frekt å be folk som bor langt unna på kaffe. De skal spare penger, men jeg skal betale tusenvis av kroner for 4 timer med fest?

De gangene jeg har vært på kaffe synes jeg alltid at man havner litt på siden av festen. Alle som har vært i middagen snakker om taler og har allerede sosialisert seg, blir aldri like kjekt.

Skrevet

Hadde aldri dratt. Jeg er helt i mot å be noen til kaffe og noen til middag. Dersom man ikke har råd til å ha flere gjeste enn ett visst antall til middag, dropper man de som bare så kaffe og kaker. Annerangs gjester. Men gave det skal de ha av alle som kommer. Lurer på om det da er greit å bare gi 1/4 av en kuvert altså 150-200 kr, dersom man bare kommer til kaffe? Man får jo hverken alkohol, dessert eller middag.

Nei jeg hadd aldri dratt.Toppen på frekkhet er at det bare er deg og ikke mannen din og at dere ba dem i deres bryllup til middag. Unnskyld, kanskje det bare er meg, men dersom det virkelig ligger an slik, hadde jeg faktisk tatt det som hinting til at "du bilr bedt for syns skyld, men egentlig håper vi du ikke kommer i det hele tatt."

Skrevet

Jeg hadde ikke orket å dra alene nei, og jeg ville tilogmed vært såpass ærlig at jeg hadde sagt til brudeparet at jeg ikke orket å reise 5 timer alene og bo på hotell alene bare for å komme på kaffe i bryllupet. Altså sagt det på en litt ordentlig måte da, men slik at de skjønte det...

Skrevet

Det virker jo som du er bedt fordi de føler de må. Aldri i livet om jeg hadde gått i den "kaffen" der.

Skrevet

Nei, det bryllupet hadde jeg ikke gått i. Jeg syns faktisk invitasjonen var frekk. Hadde ikke kjøpt en stor, dyr gave, men begrenset meg til et minimum og sendt i god tid før bryllupet. Kun fra meg.

Skrevet

Litt rart at ikke mannen din er invitert, men når det gjelder hvem som inviteres til middag og hvem som kommer til kaffe, må man rett og slett bare sette en grense. Det er jo frivillig å dra, da.

Skrevet

Da jeg giftet meg hadde vi et stort bryllup med mange tilreisende gjester. Jeg tror jeg studerte alt som fantes av "etikette", men den der regelen var jeg aldri borti.

"Kaffe" betyr jo fest, med kaker, åpen bar og nattmat. Der er DET som er dyrt i et bryllup!

Skrevet

Man ber da vel ikke mennesker reise 5 timer og overnatte på hotellet, samt spise middag i naborestauranten dersom man eier forlkeskikk. Har man ikke plass til mennesket til middag, inviterer man ikke til kaffe. Det er jo direkte frekt! Det må jo være dritekkelt å ta imot avslagene "Nei jeg kommer ikke reisende i 5 timer for å drikke kaffe sammen med dere". Jeg hadde aldri fått meg til å invitere slik.

Skrevet

Jeg håper denne venninnen din har barn og henger på dib og leser denne tråden, så hun får litt vett i pappen. Maken til frekkhet og totalt brudd på etikette. Ikke dra.

Skrevet

Herregus, små smålig du er! Selvsagt er det greit å invitere f.eks. kun familien til middag og venner osv til festen etterpå! Det er jo det som er artig med bryllup! Absolutt ikke "annenrangs gjester", bare en annen kategori! Helt vanlig og fullstendig akseptabelt.

Skrevet

Det trenger hun da absolutt ikke å si. Hva skal det tjene til, annet enn å gjøre brudeparet enda mer stresset og lei seg fordi de ikke klarer å gjøre alle til lags? Mener du at HI skal "presse" frem et utidet invitasjon, eller er det bare for å markere seg.

Det er da bare å si at hun ikke kan, pga konfirmasjon.

Skrevet

Nei, det er IKKE etikette å be folk kun på kaffe når de kommer langveisfra. Og det er heller ikke etikette å ikke be partner, og det er overhode ikke etikett å kun be den ene til kaffe når man selv + partner ble bedt i dennes bryllupp. Les litt om skikk og bruk. Hvem er smålig?

Skrevet

Ufint å kun invitere deg.. What??? Hva er dette for noe tull... Har aldri hørt at noen har gjort det før! I tillegg er du kun invitert til kaffe. Hele opplegget er ganske merkelig. Skjønner godt at du er skuffet!

I min verden er det helt uaktuelt å be noen til kaffe og noen til middag! Det må være et typisk norsk gjerrigknark fenomen å splitte opp gjestene til A og B gjester.

Enten så er man bedt eller så er man ikke!

Skrevet

Herregud, det er jo GALSKAP å kun invitere deg uten mannen din! Jeg hadde aldri gått i et bryllup hvor kun jeg var invitert!

Skrevet

Annenrangs gjester og annen kategori er det samme. Er de ikke til middag, er de tydeligvis ikke førsterangs eller favoritt kategori. Vet ikke hvem du mener er smålig, men det er i alle fall ikke HI som allerede har hatt både henne og mannen i bryllup m middag eller jeg som ikke i verden kunne tenkt meg å dele opp middag og kaffe. Alle eller ingen så får man heller sette grensen et sted.

Jeg er forresten hun som skrev "annen rangs" i innlegget du svarte på 2127

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...