Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #1 Skrevet 9. februar 2009 Jeg ble litt inspirert av en diskusjon jeg hørte blant noen mannfolk, de klagde spesielt mye på kvinner fordi de verken kunne skifte dekk selv, måket aldri, pusset ikke opp aleine, kunne ikke fikse ting som er blitt ødelagt osv.. Og jeg lurte bare litt på hvor mye mine medsøstre kunne av slike såkalte "manneting"? Hadde vi fortsatt klart oss hvis alle nyttige mannehender ble borte for et års tid? Jada jeg vet at det finnes fryktelig mange kvinner der ute som kan fikse alt selv:) Jeg er en av dem som kan fikse litt, men vet at det hadde blitt mye mere og lære hvis jeg bare skulle hatt meg selv:)
Gjest Skrevet 9. februar 2009 #2 Skrevet 9. februar 2009 Eg kan vel det meste sjøl, men eg er veldig flink til å spørre om hjelp. Eg er nok litt lat. Men har pussa opp, kjøpt lister og gulv og slikt sjøl. Fekk faktisk høyre ifrå ein som jobba der eg kjøpte gulv "kor er mannen din, eg treng måla på kjøkkenet deira". Eg berre ga han lappen og sa at eg ikkje trengte nokon mann eg:)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #3 Skrevet 9. februar 2009 Jeg er alenemor, og gjør ABSOLUTT alt alene;) Har verktøy til det meste, så slipper til og med å spørre om det. Mitt siste prosjekt er terrasse med takoverbygg, og ja; bygget det HELT ALENE. Kan en god del om bil og motorer, også. Og nå skal jeg stryke gardinene jeg selv har sydd, og henge de opp;) Har en liten nedvask gående i påvente av våren og de lysere tidene. Spør de samme mennene om de til og med tar frem symaskinen og strykehjernet;) Eller strikketøyet for å strikke gaver;) Så her i huset er en mann totalt overflødig. Til sengehyggen kan en fint bruke artikler fra Kondomeriet som erstatning;)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #4 Skrevet 9. februar 2009 Jeg har pusset upp mange leiligheter, lagt laminat og parkett, skifter pærer, måker, montert på oppvaskmaskin og vaskemaskin, hogger ved. Det er verre med å laste ned fra nettet. Der er jeg helt blank.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #5 Skrevet 9. februar 2009 Jeg har vært alenemamma i 3 år... og lærte masse da..som ikke min nåværende samboer er informert om... jeg kan skifte dekk, og radiator... jeg kan fikse toalettet... og ordne på rørene under vasken (når det har tettet seg) Jeg kan sette sammen ikea-møbler og henge opp hyller... Jeg kan måke snø.....osv...Jeg kan til og med gå ut med søpla (som i mine øyne er en manne-jobb Jeg kan male, tappetesere og sette opp lettvegg..(gjort det en gang..) men jeg kan ikke fikse alt selv...og gidder ikke det heller! Jeg er nemlig bare en kvinne..og menn kan godt hjelpe til med manne-tingene da ikke jeg syns det er noe trivelig å holde på med..da baker jeg heller boller med barna, rydder og vasker...(kall meg gjerne gammeldags...kanskje jeg er det også) Men å fyre opp i peisen er min jobb! for det får ikke mannen min til...
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 Skifte dekk, spylevæske, frostvæske, måking, oppussing (maling, listing, sparkling, da av tapet, dra opp gulv, få vekk lim osv.) Skru, hamre, sage, henge opp bilder, skru sammen møbler og ja, det meste egentlig. eneste jeg sliter på er når tunge ting skal bæres ned trappa til der vi bor.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #7 Skrevet 9. februar 2009 Jeg kan skifte dekk, vaske bil, brøyte (med firhjuling), måke snø, kjøre snøfreser, måke tak, montere møbler, fyre i peisen, henge opp ting på veggen... Men det er mange ting jeg gjerne overlater til min kjære, for han syns faktisk det er gøy.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #8 Skrevet 9. februar 2009 Jeg må si jeg er imponert over at dere kan skifte dekk selv, det er det nemlig de færreste menn som klarer. Til det så trenger man ern dekkomleggingsmaskin... Men skifte *hjul* det kan jeg...
Gjest Skrevet 9. februar 2009 #9 Skrevet 9. februar 2009 Jeg kan vel en del jeg også (bortsett fra elektriske ting, der er jeg rimlig blank), men også jeg er flink til å spørre:) Artig historie NupiSnowJog:) Jeg jobbet faktisk i flere år i et byggevarebedrift og hadde en del opplæring på de nye deltidsansatte (stortsett bare unggutter som begynte der). Og en dag sto jeg aleine inne i butikken da en mannligkunde kommer inn i butikken. Jeg spør som vanlig om han trenger litt hjelp, han snur seg rundt og kikker litt rundt, ser på meg igjen og begynner å leite granskende rundt alle hyllene. Jeg spørr igjen om han trenger litt hjelp, og han blir bare stående spørrende og se på meg som om at jeg skulle vært en rar utenomjordisk skapning som helt tilfeldig kræsja inn i butikken samtidig som han. Han blir stående nølene en stund til før han sier at nei.. han trudde ikke jeg kunne hjelpe han. Bare si hva du lurer på du sa skal jeg se hva jeg kan få til sier jeg til ham, i håp at han vil i det minste gi meg litt tillit. Akkurat da kommer den nyeste av de nye deltidshjlpene ned ( en gutt på 15 år som nettopp har lært seg forskjellen på spiker og skruer^^), da ville kunden på død og liv ha ham til å hjelpe seg! Jeg prøve meg forsiktig på at jeg trur ikke han kan hjelpe deg så veldig mye akkurat nå, MEN NEI han måtte ha noen som kunne forstå seg på mannfolk ting! Jeg sender gutten ut med kunden (kan jo tydelig se på guttungen at dette var litt ubehaglig med tanke på at han ikke helt hadde den kunnskapen han trengte til å behandle kunder ennå), men han blir jo med ut da. Tre min. etterpå drasser han med seg kunden inn igjen til meg og kommer med en masse spørsmål: jeg svarer på det og forklarer åssen ting fungerer. Og de to ut igjen for å prøve å finne det kunden skulle ha. Etter fire runder med ut og inn med masse spørsmål beklaget kunden seg og lurte på om jeg kunne være med ut:) Og det mine damer! det var en herlig følelse:D
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #10 Skrevet 9. februar 2009 jeg er av den typen som liker å prøve selv. det er kjekt å kunne gjøre litt selv, det er ikke alltid mannen er tilgjengelig heller. skal man få ting unnagjort er det greit å ikke være avhengig av andre for å få gjort noe. pungterer du med bilen når du er ute å kjører alene er det greit å kunne ordne dette selv. å nei da jeg er ikke veldig sterk men har da plukket opp tips om hvordan få løs en mutter som er skrudd til litt hardt, du får større kraft om du kan forlenge armen. og da kan man bruke bena og. greit å være litt praktisk annlagt enten mann er mann eller dame. har sett plenty av menn som burde hatt noen opplærings kurs i feks: hvordan skru opp en lanpe.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #11 Skrevet 9. februar 2009 Hater tungt fysisk arbeid, det tar mannen min seg av. Kunne sikkert ha lært det, men gidder ikke... Kan alt som har med data å gjøre da. Dessverre har jeg en tendens til å gjøre meg litt hjelpeløs fordi jeg ikke gidder å sette meg inn i hvordan ting funker. Var helt annerledes da jeg bodde alene, da MÅTTE jeg jo fikse alt. Nå får han ta drittjobbene, og så tar jeg det som er drittjobber i hans øyne, som f.eks. vasking og ryddig )
lillebøllaspringmadrass Skrevet 9. februar 2009 #12 Skrevet 9. februar 2009 Jeg kan vel helt normale ting. Vil ikke kalle det manneting egentlig da. Jeg kan: Male Måke snø klippe gress hogge trær spikre, høvle, sage Hogge ved tenne bål Bære tungt (ikke akkurat nå da) Skifte lyspærer:P Fylle på olje, bremseveske, spylerveske osv på bilen. Kan legge om til vinterhjul osv.. Jeg kjører STOR lang bil. (str minibuss) Jeg kan sikkert legge gulv og, om jeg må.. Kan gjøre det meste, bare du gir meg en bruksanvisning på det. Jeg er ikke redd for å bli verken svett eller møkkete. Men bil og duppeditter generelt intresserer meg lite.. Jeg er veldig god på å overlate sånne ting til mannen, men om det går for lang tid fra jeg spør om han kan bære en kommode ned en etg for meg, så bærer jeg den selv, gravid med bekkenløsning eller ikke. Er opplært til å klare meg selv, selv om jeg er kvinne.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #13 Skrevet 9. februar 2009 Herregud! Man sier jo dekk da. Man sier jo sommerdekk og vinterdekk når man skal legge om, så det er da bare naturlig å si at man skal skifte dekk! Alt man skal henge seg opp i!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #14 Skrevet 9. februar 2009 Jeg kan gjøre masse "manneting"; Skifte hjul på bilen lappe sykkeldekk måke slå plen småelektrisk (skifte stikkontakt, henge opp lamper etc. selv om det i prinsippet ikke er lov) legge gulv legge flis legge varmekabler burde vel egentlig bare si "oppussing" MEN det er bare det at mannen er sterkere enn meg og klarer mer. Han gjør oppussingstingene, som å lage en vegg, bedre og mer effektivt enn hva jeg kan klare. Mest fordi han er tømrer av yrke, og KAN dette, he he. Jeg vet at jeg kan klare å gjøre ganske mye, men jeg må lære hvordan jeg skal gjøre det først. Hadde en artig episode her om dagen, ang oppussing. Vi skal lage oss ny peis, og vi skal mure rundt den med leca helt opp til taket. Et stykke opp fra gulvet skal vi lage et "hull" der vi skal skyve inn selve peisen. Jeg sto og lurte på hva vi skulle gjøre med lecablokkene som skulle være rett over peisen. De skal jo holde oppe alle lecablokkene over de selv igjen, helt opp til taket, og jeg ville vite hvordan vi skulle forsterke dette. Jeg sto og spurte og grov i flere minutter og svarene jeg fikk fra samboeren min var bare så fjernt fra det jeg faktisk spurte om at jeg til slutt måtte tegne opp for å forklare hva jeg mente. Da viste det seg at grunnen til at han ikke forsto spørsmålet mitt, var ikke det at jeg forklarte dårlig, men at han rett og slett ikke så på det som et problem og dermed ikke forsto hva jeg spurte om. He he. Noen ganger er det godt at vi er to som finner ut av hvordan vi skal gjøre tingene og ikke bare èn. Denne gangen hadde jeg rett (vi skal bruke armering). En annen gang har han rett.
___ Skrevet 9. februar 2009 #15 Skrevet 9. februar 2009 Det er vel ikke altid så greit å hvite hva vi skal deffinere som "manneting", men jeg kan i hvertfal kjøre lastebil og traktor, legge på kjetting, skite hjul og gjøre enkle småreperasjoner.på biler, lamper ol. Jeg kan feie pipa, lese kart, klippe gress og måke snø (i hvertal så lenge jeg kan bruke traktoren). Jeg kan godt male, slipe gulv ol også, men som regel overlater jeg det til mannen. Han må jo gjøre noe han også. Jeg kan hugge ved og bruke en vinsj og mye annet, men mannen min er sterker enn meg så de tyngste tingene gjør han bedre enn meg. Han er også mye bedre med data og innstillinger av TV og alle andre bokser enn meg.
Himmel og hav Skrevet 9. februar 2009 #16 Skrevet 9. februar 2009 Fantastisk den histoirien til Skranglekjeks^^! Jeg kan i grunnen mye "manneting", og er vel egentlig mer praktisk annlagt en han jeg holder meg med ;-) jeg kan: -skru, spikre og borre hull (selv om jeg og drillen ikke alltid er go'venner) - montere møbler - alt elektrisk som man har lov til å gjøre selv. - skifte dekk (og til den som hang seg opp i det: verksteder kaller det også "dekkskift"!), men jeg strever med å løsne mutterne. - male, sparkle, pusse, tapetsere osv - måke snø - klippe gress (selv om mannen synes at jeg slurver i kantene - og det gjør jeg, for da gjør han det istedet!) - også er jeg en kløpper på reparasjoner som kan gjøres med, skkerhetsnål, superlim eller hyssing :-)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #17 Skrevet 9. februar 2009 kjøre traktor, snekre, klippe plen, mekke bil, hugge ved,.. osv... Er iallefall ikke redd for å bli møkkete på hendene.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #18 Skrevet 9. februar 2009 Jeg jobbet i bokhandel før og det kom en mannlig kunde inn som trengte noen bøker, for han holdt på med radiokurs til båt. VHF-kurs?, spurte jeg. JA! Han ble så glad, endelig en som visste hva kurset het. Ikke nok med det, jeg hadde bøkene til ham også. Han takket og skrapte, for han hadde vært i mange bokhandlere uten at noen visste hva han så etter og var veldig imponert over at en ungjente på 18 år visste det. Eneste grunnen til at jeg visste det var at kjæresten min holdt på med samme kurset selv, men det trengte ikke kunden å vite, hehe. Jeg kan "enkle" bilting som å fylle på ymse væsker, diagnostisere problemer og skifte dekk. Jeg kan skru sammen møbler, til og med demontere om det trengs! Jeg liker ikke å henge opp store ting som hyller etc, men et bilde her og der går greit. Jeg kan ikke noe elektrisk, annet enn å skru av og på sikringer, hehe.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #19 Skrevet 9. februar 2009 Jeg kan: - Skifte dekk på bilen - Fylle spylervæske, motorolje og bensin - Ta på takboksen på bilen - Male - Tapetsere - Legge laminat - Mekke på pcn - Henge opp bilder, lamper osv.. - Montere flatpakka møbler - Installere tv, dvd, spillkonsoller, digital boks osv.. Gjør de meste selv, har en mann som ikke er alt for nevedyktig Mitt neste prosjekt er å pusse trapper..og lakke dem på ny
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #20 Skrevet 9. februar 2009 Skifte dekk ol er jeg ikke stødig på, men det er pga at jeg kjørte opp i fjor sommer, ellers så er jeg rimelig selvstendig så lenge det ikke handler om bil. Men, jeg kan mekke en påhengsmotor, lese kart,skifte kjede på ei motorsag og bruke saga, jeg kan liste, legge flis, fuge, kan sette opp lettvegg og skifte ut et vindu ( der BØR man ha håndtlanger og hjelp uansett), osv...har hengt på pappa mye siden jeg har vært pappajente, så jeg kan mye sånt. >Men jeg kan ikke strikke, ikke sy, ikke flette kinafletter og slike ting...så det har gått på bekostning av akkurat endel jentegreier..hehe
MissBenz Skrevet 9. februar 2009 #21 Skrevet 9. februar 2009 Kan det meste (som f.eks legge gulv, male, skifte dekk, plugger, måke snø, koble stereo+++) unntatt skifte motor osv på bil.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #22 Skrevet 9. februar 2009 skifte hjul på bilen skifte bremseklosser og skiver skifte olje osv ordne de fleste ganske enkle reparasjoner på bilen..
malingus Skrevet 10. februar 2009 #24 Skrevet 10. februar 2009 Vel... Prompe, rape, drikke som en mann, jeg er særdeles uromantisk, ikke særlig ryddig av meg og kan ikke fordra å vaske! Syns det ble en hel del jeg!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #25 Skrevet 10. februar 2009 Tja... Mure, legge varmekabler, bygge lettvegger, sette inn vinduer og dører, legge glava, tapetisere, montere elektrikerrør og strømpunker (elektrikeren tar selve tilkoblinga), fuge, male, montere lamper, sette opp lister, legge gulv (alle typer), legge takplater, vatre en vegg, legge avrettingsmasse, montere sluker og alt mulig annet man må gjøre for å bygge ut et hus. Dessuten skifte dekk og andre enkle ting ang bil. DVD-spilleren finner jeg knapt av/på-knappen på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå